10 Декември, 2018 13:11 13 597 50

Няма основание за по - скъпа „Гражданска отговорност“

  • гражданска отговорност-
  • застрахователи-
  • застраховка-
  • кфн

Основният проблем са ТИР-овете и автобусите

Няма основание за по - скъпа „Гражданска отговорност“ - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Няма основание за вдигане на цената на „Гражданска отговорност“ за леките автомобили, които са най-масовият клас.

Това коментира пред ФАКТИ адвокат Стоян Чаталбашев.

Ако има основание за повишение на цената – то се отнася за втори и трети рисков клас МПС, в които влизат камионите над 5 тона, автобусите и седловите влекачи, известни като ТИР-ове.

Няма основание за по - скъпа „Гражданска отговорност“
Източник: КФН

Кой позволи от 2013 г. до 2017 г.

тези рискови класа да генерират близо по 45 млн. лв. загуба годишно.

Защо КФН не влезе в правомощията си и защо чак през 2018 г. установи, че тези две рискови групи МПС системно генерират загуби. Тук трябва да посочим, че едно от основните задължения на КФН е да следи за достатъчността на премиите, както и за надлежното изчисление на пренос - премийния резерв и резервите за предстоящи плащания и тяхната достатъчност. Това припомни адвокатът Стоян Чаталбашев.

Нали именно за това застрахователите пращат в надзора годишни, тримесечни и месечни отчети доклади, справки и приложения. Ненапразно в Наредба № 53/2016 г. за изискванията към отчетността, оценката на активите и пасивите и образуването на техническите резерви на застрахователите, презастрахователите и Гаранционния фонд, е предвиден и отделен текст ( чл. 92) относно начина за заделяне на резерви по застраховката „Гражданска отговорност“, възможност за преизчисляването им от страна на КФН, както и за предприемане на принудителни мерки по чл. 587 от „Кодекса за застраховане“ (КЗ) и налагане на административни наказания (такава възможност се предвиждаше и в предходните нормативни актове).

Няма основание за по - скъпа „Гражданска отговорност“
Източник: КФН

Има ли концентрация на застраховки при 3-4 застрахователи и какви мерки е предприела КФН срещу тази концентрация. Установено ли е на какво се дължат тези загуби. И забележете не става въпрос за инцидентна, а за устойчива загуба в продължение на 5 г. Проверено ли е продават ли тези застрахователи застраховка Гражданска отговорност на камиони над 5 т., автобуси и седлови влекачи на занижени цени и ако продават кой го допусна това, пита адвокат Стоян Чаталбашев.

Защо никой не е задължил тези застрахователни компании да си коригират цената по застраховката за тези видове автомобили. Осъществяват ли някои компании дъмпингово предлагане на застраховка за завземане на пазарен дял на необосновано ниски цени и не следва ли някой да извърши проверка в тази насока. Това са все въпроси, на които някой от държавните институции следва да даде отговор, а освен, че следва е задължен и по силата на дадените му от закона правомощия.

Основният въпрос, който трябва да се постави, е дотират ли обикновените потребители – водачи на леки коли, които са най-масовия клас автомобили и най - социално уязвимата група, евтините застраховки на други рискови класове автомобили.

Очевидният отговор е да.

Истината е, че от застраховките на обикновените хора се дотират необосновано ниските цени на застраховка Гражданска отговорност на камиони над 5 т., автобуси и седлови влекачи, незнайно по какви причини, отбелязва адвокатът.

Най-социално уязвимата група, каквито са в масовия случай водачите на леки автомобили се наказват с високи цени на застраховка „Гражданска отговорност“ за сметка на бизнеса, на транспортни и превозвачески фирми. И тук не става въпрос да упрекваме тези транспортни и превозвачески фирми, че са избрали най-ниската цена на застраховката, която се предлага на пазара.

Няма основание за по - скъпа „Гражданска отговорност“
Източник: КФН

Естествено е всеки бизнес да се стреми да намалява разходите като плаща по-малко.

Въпросът е да се прекъсне този омагьосан и порочен кръг -

предлагане на нереално ниски цени за определени групи МПС, като всичко това става на гърба на обикновения човек или чрез завишаване на застраховката му или чрез поддържане на високата и цена и не намаляването и тогава, когато има основание да бъде намалена.

Коментираният анализ на КФН обаче е и неточен и не съвсем ясен откъм данни.

И това е съвсем целенасочено направено. Защото чрез него се оправда вдигането на цената на застраховката „Гражданска отговорност“ с около 43 % през пролетта и лятото на 2018 г.

От анализа не става ясно какво се включва в обезщетенията, които са изплатили застрахователите.

Каква част от тези обезщетения са лихви за забава, съдебни разноски и разноски по съдебно изпълнение. Тези разходи обикновено са пряк резултат от неправомерно поведение на застрахователя и неизплащане на щети в установения срок, т.е. ако застрахователят изпълнява задълженията си по застрахователния договор, няма да направи допълнителни разходи ( лихвите и разноските по делата и ЧСИ в някои случаи достигат до 50 и повече процента от дължимото обезщетение).

При включване на тези разходи в изплатените обезщетения, на практика застрахователите искат отново обикновеният потребител да плати цената за тяхното неправомерно поведение.

Не е ясно какъв е дела на обезщетенията платени в България и извън България.

Защото, ако се оправдава вдигането на цената на застраховката с тълкувателното решение на ВКС при изчисленията за новата цена следва да се включат само обезщетенията плащани в България.

Не е ясно какво се включва и в административните и аквизационни разноски и защо те са толкова големи - близо 31 % от общия премиен приход по застраховката. Дали някои компании не включват цялата си издръжка в административните разходи по застраховка „Гражданска отговорност“, а оставят административните разходи по други застраховки в пъти по-ниски? Включват ли се в тези разходи рекламни договори? Тук се поставя въпроса следва ли задължителна застраховка да се рекламира и дали с разходите за реклама не се злоупотребява.

Отново трябва да се постави въпросът каква комисионна следва да се дължи за задължителна застраховка и дали не е необходимо да се преосмисли и преработи методиката за формиране на аквизиционни и административни разходи по застраховката „Гражданска отговорност“ по такъв начин, че обикновеният потребител да не бъде натоварван с 30 % отгоре за заплащане на административни и аквизационни разходи на застрахователните компании.

Не е ясно и дали се включват и къде се включват при изчисление на финансовия резултат по застраховката и възстановените по регреси от застрахователя суми, които е събрал тогава, когато по закон има право да иска да му бъде възстановено платеното от него обезщетение. Типичен пример в тази насока е, когато щетата се причини от водач употребил алкохол – тогава застрахователната компания има право да иска от водача да възстанови платената от него сума.

Не е ясно дали се включват при изчисление на финансовия резултат възстановените суми от

изоставени МПС в сервизите на застрахователи.

Не е ясно дали се включват във финансовия резултат и възстановените суми от презастрахователи. Т.е изплатеното обезщетение трябва да се коригира с това, което презастрахователя е възстановил на застрахователя по силата на презастрахователния договор, посочва адвокат Стоян Чаталбашев. .

Изясняването на тези въпроси в детайли може да позволи да се види истинската картина на пазара на застраховката „Гражданска отговорност“. Защо това не е направено може да се обясни единствено с поговорката, че „Най - добре се лови риба в мътни води”.

В заключение може да кажем, че основание за вдигане на цената на застраховката няма, а вдигането и то с близо 43 % е вече факт. За пореден път някой се опитва друг да плати цената за неговата лоша работа.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 майстора

    6 26 Отговор
    Важното е че падна цената на гражданската отговорност за ретро автомобилите.. другото как ще да е

    Коментиран от #13

  • 2 Рамбо

    65 1 Отговор
    Браво на Стоян Чаталбашев !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Бай Хой

    65 4 Отговор
    Естествено че няма основание. Всичко е Бате Боко да напълни хазната за предстоящите избори както винаги е правил.

    Коментиран от #15

  • 5 VIK

    52 1 Отговор
    Като нема основание как тихомълком от края на лятото вдигнаха гражданската отговорност поне при мен от 150 лв. на 250 лв. Кой е разрешил това да се случи, нали е пак некой държавен орган или МС.
    Застрахователите са се "загрижили" за ГО, пътната агенция за винетките - създадоха венетна полиция.

    Коментиран от #17, #24

  • 6 Ганю Ганев

    56 2 Отговор
    Плащам гражданска откакто я въведаха, досега не съм искал застрахователя да обезщетява някой. Въобще не вярвам, че работят на загуба!
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Българин

    44 1 Отговор
    Разбира се ,че водачите на леки автомобили ще дотират останалите, просто стадото се подкарва лесно с остена.
  • 9 Гошо

    34 1 Отговор
    Има, лоби му се казва...

    Коментиран от #46

  • 10 Левски

    20 11 Отговор
    Малко е за такъв народ който не си защити държавата, сега наказа децата си!Гражданската трябва да е 5000лв. минимум,бензина100лв на литър.

    Коментиран от #35

  • 11 Българин

    47 2 Отговор
    Бонус-малус- една от поредните тъпизми в тази страна.Ние не знаем за какво плащаме и защо плащаме толкова и се съмнявам ,че има някой който може да даде логична обосновка на цените на прословутата гражданска отговорност.Колко си поискат застрахователите, толкова ние плащаме.Това никъдеееее го няма по света.
  • 12 Българина

    41 4 Отговор
    Саморазправата е най доброто лекарство за държава като нашата. Обесваш публично шефа на отговрните институции и следващия на неговото място ще знае какво да прави без протести и забележки. В случая шефа на кфн, за ктб, шефа на бнб... Само тогава нещата ще вървят гладко... Американската демокрация уби нашата държава
  • 13 Левски

    36 6 Отговор

    До коментар #1 от "майстора":

    Майсторе,майсторе другият път ще вдигнат само на ретроавтомобилите...глупав народ.Готова държава имахме 7-8 ма в света по икономика и помагаща на други страни да се развиват и я подарихме на престъпници които ни докараха до оттчаяние и на всичко отгоре ни вкараха и в Световноизвестната мафия наречена Европейски съюз да им сърбаме негативите и да ни обясняват кое как се прави.Това сме ний българите.

    Коментиран от #28, #39

  • 14 Хайл

    26 1 Отговор
    Няма основание а се вдигнаха...застраховател на загуба да работи ли-някоя да е фалирала-изкуствен фалит като олимпик-да,но друга да има...колко от парите които са получили като премии са дали като обезщетения 1 към 50 май,другите къде са? Прах в очите на брата шофьор
  • 15 Народа

    29 1 Отговор

    До коментар #4 от "Бай Хой":

    Разбира се че НЯМА основания за това незаконно ис нищо неоправдано увеличение !!! КОМПЛИМЕНТИ на адвоката изобличаващ крадливата смесица от власт и мутри рекетиращи хората !!!
  • 16 Умрел

    10 2 Отговор
    Защо ли нещо не се учудвам. То ние сме нелегални тукашномигранти в собствената си държава от доста време. За това ядем дюнер. А не шопска салата с ракия. Или полу печени подметки панирани в ментов сос. Пък вие гражданската била такава КАТО БАЦЕ ГОВОРИ БОГОВЕТЕ МАЛЧАТ ЯСНО ДА ДЕНДА... ДА ЖИВЕ БАЦЕ. ЩЕ КАРАТЕ ПО ПАНТОФИ.
  • 17 Гост

    19 1 Отговор

    До коментар #5 от "VIK":

    Ще черпиш. Аз съм от 180 миналия октомври на 280 този. Ние, изрядните, плащаме за сульо и пульо.

    Коментиран от #32

  • 18 Бай Хой

    17 1 Отговор
    В България всеки голям бизнес трябва да е на загуба, иначе властта ти го взима и го дава на следващия "олигарх". Иначе няма как да обясниш липсващите купчини пари които заминават по джобове, вили , гласове и т.н.
  • 19 Христо

    23 1 Отговор
    Нямат загуба това е прах в очите.Кой може да издържа с милиони загуби толкова години. и даси купува постоянно нови коли и апартаменти.
  • 20 Веднага

    15 3 Отговор
    Как се осмелява този адвокат да руши семейни бизнеси изнасяйки информация? Веднага да му се пратят мутри в офисчето!!
  • 21 бай Иван

    18 1 Отговор
    Те си постигнаха целта,вдигна се един шум за 1000 лв, ГО и тихомълком си я вдигнаха средно със 100 лв.
  • 22 Ало Нинова

    11 1 Отговор
    Попитаи защо при Живково време имаше една фирма МИК за автомобили с управител Професор Драганов и беше на пичалба с милиони и като е фалираха тези крадци сега бели на загуба ми да ходят пак да крадят като не могат да застраховат но те сега едни други се крадят
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Гакт

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "VIK":

    Той!
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Гоуст

    13 1 Отговор
    Ми като е извадена публично такава информация съответните институции да си свършат работата.За какво им плащаме.Да ни доограбят ли.Ама нищо.От утре ще излезе някой мазен адвокат оборващ твърденията и ще се разпърди всичко за ден,два.
  • 28 нервен

    3 12 Отговор

    До коментар #13 от "Левски":

    "Готова държава имахме 7-8 ма в света по икономика "!!!!
    За коя държава ми говориш дето сме я имали ??? Ти да не страдаш от някакъв вид дебилитет??? Малоумен ли си или аз не разбирам за какво говориш точно ???
  • 29 йнъхймъ

    15 0 Отговор
    Мафия! Бившите мутри с бухалките сега са застрахователи! И всяка година, със съдействието на КФН, КЗН ни скубят все повече!
  • 30 гоги

    13 0 Отговор
    Защо автомобилите на полиция пожарна и други също има не плащат гражданска отговорност и са без винетки
  • 31 Гепи

    13 0 Отговор
    Аз застраховка няма да си направя. Не бих платил такава сума за тоя продукт.
  • 32 ТНТ

    12 0 Отговор

    До коментар #17 от "Гост":

    Пак е 100 лв. разликата колега и при тебе и при мене. Ста лева за кола на 30 гидини което минава за година около 2000 км.и повечето на черен път до ниви е прекалено много, че отгоре на това и винетка годишна.

    Коментиран от #40

  • 33 Бате Бойко

    12 0 Отговор
    Има-няма,няма-има аз трябва да си напълня джобовете.Застрахователите вече са ми дали комисионната и застраховките ще се вдигнат.Хау!
  • 34 Бате Бойко

    9 1 Отговор
    И вие нямате основание да ме избирате....ама точно това правите и пак ще направите.
  • 35 Кумчо Вълчо

    8 0 Отговор

    До коментар #10 от "Левски":

    Съгласен съм ,малко ни е ,още трябва ,докато излезем от бърлогите си.
  • 36 адмирации

    15 0 Отговор
    за смелата гражданска позиция на адвокат Чаталбашев!имам идея,ако разбира се,той е съгласен:всеки с лично леко мпс да преведе по лев в разкрита от него сметка и той да заведе дело срещу тази асоциация на застрахователите!много вероятно е да ни защити от тази ламя ненаситна.наскоро писаха,че в Румъния държ. е глобила картел на застр-и с милиони евро.ние не заслужаваме ли справедливост?
  • 37 Правилното

    7 0 Отговор
    Решение е, Борисов да влезе в режим на корекция, за негово добро е! Е , ако иска,
  • 38 Борисов

    7 0 Отговор
    Трябва да глобят Наталия Кумпикова от КФН!
  • 39 майстора

    3 0 Отговор

    До коментар #13 от "Левски":

    Няма такова нещо другия път ще бутнат и данъците на ретро автомобилите ..защото така е в белите държави а ние към тях се стремим !!
    А за масовите да направят гражданската 1000евро ако си калпазанин и правиш бели догодина 2000евро и така иначе оправия няма с бай Ганьо
  • 40 нервен

    2 7 Отговор

    До коментар #32 от "ТНТ":

    Като ти е скъпо оди пеш и готово
  • 41 ХанкоБрат

    13 0 Отговор
    Както няма основание да ни управляват неуки мутри. Няма основание българите да са роби на цигани в БЪЛГАРИЯ. Няма никакво основание БЪЛГАРИЯ да е подмандатна територия на САЩ, вместо суверенна държава........ И още за милиони неща няма основание но се случват в нашият затънтен край, раздиращ се от невероятните успехи на комунистите от ГЕРБ.
  • 42 един там

    6 0 Отговор
    И защо ако имам 2 коли ми трябват две застраховки? Аз така или иначе във всеки един момент мога да карам само едната, докато другата е в покой и не причинява щети никому.
    Предлагам да се измисли застраховка и за домакинските ножове и вилици на бройка, защото постоянно се нараняват хора и причиняват щети.

    Коментиран от #43

  • 43 СДЗ

    5 0 Отговор

    До коментар #42 от "един там":

    Да прав си колега и аз имам две коли , пък и не сме само ние . Не можем едновременно да караме и двете, затова умните и не крадливи хора са го измислили ГО е на водача, а не на колата. Тук явно при некой апетитът за много пари наведнъж е много голям голям, а пък държавата оплетена в лобизъм и корупция за съжаление.
  • 44 Светлин Несторов

    4 0 Отговор
    Ясно е че застрахователите си правят каквото си искат. Въпроса е къде е КФН и комисията за защита на потребителите. Шокиращи са данните , че на наш гръб са печелили по 75 млн на година горките застрахователи, които сега реват к крокодирски сълзи и се правят на загрижени за обикновенните хора как щели да си плащат гражданската ако поскъпне. Защо никой не ги санкционира за тези печалби. Проблема е че реализират такива печалби от задължителна застраховка, човек няма как да не си я направи
  • 45 Димитър Павлов

    1 0 Отговор
    Както се казва в АНАЛИЗ на Европейската практика във връзка с определяне и изплащане на обезщетения при смърт на лице в резултат от пътнотранспортно произшествие, покрити от застраховката Гражданска отговорност на автомобилистите, пулбликуван на сайта на АБЗ „ Според данните на Гаранционен Фонд за средна цена на ГО на българския пазар, средната цена през месец май 2018 (преди решението на ВКС) е била 232,61 лв, докато през октомври 2018, само 4 месеца след решението, тя вече е достигнала 332,59 лв. „ . Реално потребителите плащат вече средно 43 % по скъпа застраховка ГО, защо обаче никой не може да каже или поне няма сериозни аргументи за такова рязко увеличение.
    Може ли за най масовите автомобили цените на почти всички застрахователи да са изравнени, а за камиони и седлови влекачи да се забелязват огромни разлики в цените на различните застрахователи стигащи до почти 100 % . Необяснимо е това. това говори за картел и ограбване на народа
  • 46 Доналт Тръмп

    3 0 Отговор

    До коментар #9 от "Гошо":

    То е ясно че държавните институции,работят за застрахователните компания.Получават процент.Народът трябва масово да излезне на протест.И да каже стоп до тук.
  • 47 Byden grajdanin

    3 0 Отговор
    ГЕРБ БСП И ДПС.Са едно и също нещо.Трябва всеки да го знае.
  • 48 некойси

    0 0 Отговор
    Как да няма основание? Шефовете на застрахователните компании трябва да си купят поредната яхта или да дарят куфарче с пари за партийната касичка.
  • 49 Иван Пенчев

    0 0 Отговор
    Наталия Кумпикова е змия!
  • 50 Истината е

    0 0 Отговор
    Истината е че по Зелената карта, МОНОПОЛИСТА ЛЕВ ИНС реално е в технически фалит ..просто Държавата си затваря очите заради ефекта на доминото и изборите ...но фалита е неизбежен...!!!!