2 453 10

Кой поръчва музиката в БНР и БНТ, за да плати сметката

Кой поръчва музиката в БНР и БНТ, за да плати сметката
Снимка: БГНЕС
Факти
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Преди дни генералните директори на двете обществени медии се отчетоха за последното шестмесечие от управлението си. От отчета на БНТ разбрахме, че държавната телевизия, която се води обществена, има дефицит от 44 или 45 млн. лева и все още не се знае точната сума. При бюджет от 67 млн. лева.

Мимоходом се промъкна информацията, че БНТ е получила още други 25 млн. лева, а преди това още някакви 5-6 млн. лева. Получава се така, че тя е похарчила суми, които са повече от отпуснатия от държавата бюджет. Това не може да бъде наречено фалит, терминът може би трябва да бъде измислен от икономистите. Как се е случило това? Сега е лесно всичко да се припише на освободения от поста генерален директор Константин Каменаров, който беше уволнен след условна присъда за управление на автомобил в нетрезво състояние.

Не е ясно обаче с какъв дефицит е получил националната телевизия и с колко е опразнил той джоба на данъкоплатците. При отчета си пред Съвета за електронни медии /СЕМ/, програмният директор Емил Кошлуков заяви, че не знае нищо и не е подписвал нищо. Как се е случило това, след като най-големите задължения през последните месеци са натрупани от няколко предавания. Явно е, че който е поръчал музиката, т.е. управлението, си е потърсил сметката.

Ясно е, че който и да избере СЕМ за генерален директор на БНТ, а изборът май е предрешен, той ще застане с протегната ръка пред финансовото министерство. Действителната сметка обаче ще плати обикновеният данъкоплатец. Дали той не е добре да разбере най-сетне кой поръчва музиката, т.е. такова управление, за да го накара да плати сметката. Защото плащането на частни поръчки с държавни пари взема застрашителни размери.

Смело по тези стъпки върви и БНР, което по време на последните управления би всички собствени рекорди по протести. Поради управленско нехайство преди две години, навръх Нова година, националното радио не можеше да излъчи даже националния химн без разрешение от организациите за авторски и сродни права Музикаутор и Профон.

„Пестеливият“ генерален директор Александър Велев дори не прекъсна отпуската си, но затова пък в условията на изпълнена обществена поръчка си поръча нов автомобил на оперативен лизинг, при условие, че месеци преди това в БНР бяха доставени нови. Мотивира се, че чисто новият му служебен автомобил не бил сигурен и застрашавал живота му.

„Старият“ служебен автомобил той подари на СЕМ, с което си получи безрезервната подкрепа на един от членовете му. Явно животът на членовете на СЕМ не му е толкова скъп, макар че автомобилът и досега е в употреба и във видимо прекрасно състояние. Виси въпросът „подаръкът“ конфликт на интереси ли е или не. Велев смело заяви как щял да реформира БНР. Резултатите са печални. Опитът му да „реформира“ Радио България приключи с протести и нелепи обяснения пред институциите. Стигна се дори до протести на децата от Детския радиохор с половинвековна слава.

Велев се извини, че не бил разбрал колко привързани са децата към своя диригент. След това на протест излязоха и другите музиканти от оркестрите, които пяха под прозорците на Министерския съвет и пред Народния театър. Те и сега са готови да излязат. Протест организираха и звукорежисьорите, заради разбиването на техническата самостоятелност на програмите и недоволството им продължава да тлее. Ключовата в концепцията му идея за общ нюзрум на медията отпадна преди да е започнала.

През това време рейтингите на програмите се сринаха катастрофално, което генералният директор обясни като нормално за европейска страна. Само дето бе пропуснат фактът, че преди това те бяха с лидерски позиции. Справедливостта изисква да се каже, че падането на обхвата на аудиторията започна при предишния генерален директор, но при Велев получи завършен вид.

При отчета си пред СЕМ генералният директор Александър Велев така и не можа да обясни на коя позиция е сега водещата програма „Хоризонт“ – на втора или на четвърта. За прикритие бе смената даже пийпълметричната агенция. Рейтингите бяха обявени пред СЕМ за „фирмена тайна“, поддържана обаче с парите на данъкоплатците.

Тайна е защо служебните архиви на БНР вместо в Държавния архив отидоха /и на каква цена/ за съхраняване в частна фирма. Също каква техника и на каква цена унищожи пороят след забравен отворен прозорец във фонотеката на БНР. След извършения ремонт тихомълком бе извършен нов.

Недоволството от управлението бе потискано със страх и уволнения. Както и с монтираните 60 камери за наблюдение, използвани за подслушване след назначаването в БНР на няколко пенсионирани служители от ДАНС. Генералният директор поръчвал и незаконни разпечатки на телефони чрез един от тези служители. Интересно знае ли за това ръководството на ДАНС?

През мандата бяха сменени двама директори на водещата програма „Хоризонт“, ключови постове бяха заемани и се заемат от хора без необходимата квалификация. Стигна се дотам, че директорски длъжности изпълняваха хора без необходимата компетентност, назначени като ръководители на отдели. Три секретарки обслужват генералния директор.

Всъщност, това е вторият мандат на Александър Велев като генерален директор. При първия му мандат през 1997 – 2000 г. изчезна сериозна няколкомилионна сума в марки, предназначена за централна климатизация на БНР. Парите, преведени на фирма-фантом от един човек не бяха намерени, но след фаловете тогава централна климацизация националното радио вече не може да има.

Затова пък бяха разбити оборудвани помещения, извършаха се безсмислени ремонти. Неотдавна за член на Управителния съвет бе избран човек, който трябваше да върне средства от този период заради неправомерно получени заплати. Твърди се, че човекът от Сметната палата, който е прикрил тези нарушения тогава, сега също е в Управителния съвет на БНР.

Докато генералният директор си купи нов апартамент и построи нова къща в Драгалевци, битовите условия в БНР паднаха на критично ниво. Тоалетните се нуждаят от ремонт, липсва основна техника, системата за управление на програмите непрекъснато „забива“, а същевремено „забравили“ още преди две години да пуснат обществена поръчка за сървърите, които са изчерпали напълно и резервния си капацитет.

Преди две седмици служителка получи тежки травми заради накъсаните и протрити настилки в коридорите и по вътрешните стълби на БНР. Още един такъв мандат и радио повече няма да има, с тревога отбелязват журналисти и служители в БНР. От четири отчета на ръководството на БНР, три не бяха приети от СЕМ, което е прецедент в цялата история на БНР. След като призна, че има и дефицит, Велев заяви след получаването на новия бюджет, че няма неразплатени задължения. Те вероятно ще се появят след него.

Всичко това не попречи на СЕМ да констатира, че била постигната „стабилност“ с 3 гласа „за“ и 2 „против“ за последните шест месеца, а на генералния директор да отчете пред немногобройните служители, събрани в концертното студио на БНР, „добър и спокоен мандат“.

Не внася успокоение и листата на чакащите. Там напъват неизвестни лица, без професионален опит, но със силна началническа стръв. Срещу единия от тях в БНР единодушно са готови да скочат. Той, докато заемал началнически пост в обществената медия, в нарушение на закона, бил в неплатен отпуск в ключова силова структура. Съдът едва му се разминал, случаят бил потулен.

Същият сега обикалял редакциите и институциите, представял се за кандидат на ГЕРБ и ДПС и ...съди БНР за неизплатени хонорари, след като самият бе уличен че е пускал фалшиви хонорари на роднини. Дали СЕМ не трябва да изисква от кандидатите за такъв отговорен пост повече професионален опит и да нямат конфликт на интереси с институцията? Все пак само с желание да управляващ бюджет от 44 млн. лева не е здравословно.

Преди БНР да е догонило БНТ с дефицитите си...

Венка Георгиева

Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 3 гласа.

Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • БНР
    Отговор
    1 08:49  21.06.19
    Кой е написал тая злобна статия? Когато не се подписваш под произведението си, значи се криеш. 90% от написаното за БНР е пълна глупост. Вярно е, че заплатите ни са ниски, но различните протести като на всякъде бяха инспирирани от вън. Хем ни орязаха бюджета хем ръчкат всички, които са прилепени към БНР да пищят. Толкова ли е богато радиото за да държи на щат: голям симфоничен оркестър, би- бенд, народен оркестър, ръководство на детски радиохор. Всичките тия са на загуба с изключение на детския радиохор и то защото децата не са на щат. Описаните до тук се обгрижват от БНР при турнета у нас и чужбина, инструменти, ремонтите им, реклама, въпреки ,че залите са празни с някои изключения. И когато само се отвори дума тези "кърлежи" да се отстранят и в БНР да останат само журналисти и техници всички ревват, а върху радиото се стоварват от всякъде какви ли не принуди и натиск. Този, който е писал този памфлет е точно такъв ревльо. И всички питат къде отива културата. Ама не ги взимат тия да си им плащат. Нямам нищо срещу колегите, но да се оправят. Това е радио , а не хранилка. И всичките тия влизат като бройка в щата на БНР. Който и директор да дойде с тоя бюджет - все тая.

    Коментиран от #2, #9

  • 2 08:58  21.06.19
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Към БНР
    Отговор
    3 09:03  21.06.19
    Ха ха , ти да не си директорът?! То е ясно, че това е държавна хранилка за некадърни и неграмотни, поръчкови журналисти и тем подобни. Дори и по радио точките в селата вече не ви пускат!

  • FtF
    Отговор
    4 09:43  21.06.19
    Топлата вода е открита преди много време и няма нужда да я преоткриваме. Има едни рейтинги, който определят една продукция годна ли е и има ли интерес към нея. Щом е слаб рейтинга го махаш и пускаш нова продукция, нооооо не със старите участници , а търсиш нещо ново. От години в БНТ и БНР се въртят едни и същи некадърни хора / с малки изключения /,само им се сменят форматите и ефекта е един и същ. Нека се даде шанс на нови хора, млади хора, а не на шуробаджанашката школа, продължаваща от комунизма и до днес . Всичко което е читаво, частните медии го прилапах, а останалите ще си кретат в държавната медия , защото иначе трябва да отидат на улицата. 100 % съм сигурен, че всеки ден се подават предложения от много нови и млади хора, но как да нарушим рахата на лицето "Х" , той/тя има само 5 години до пенсия... Всичко в държавните структури е пропито с корупция, шуробаджанащина и бюрокрация. Вижте също така средната възраст в най-гледаните и слушани медии в сравнение с БНТ и БНР , това също е показателно. В държавната медия постъпваш и ако не те вземе някоя частна за повече пари , край до пенсия там. Някой може да го заболи , но това е истината.
  • София
    Отговор
    5 10:53  21.06.19
    Неизвестен; без професионален опит; проси си позиции, понеже няма основание за ги заеме иначе; плащаше хонорари на роднините си по някаква немислима линия и никой не го подведе под отговорност; изнася театри с имена на хора,които е виждал само в някой вестник...хммм... Това е само ония жалък червей Митко, който си замина с подигравки от всички ни..
  • Коментар📝
    Отговор
    6 10:58  21.06.19
    http://www.adfi.minfin.bg/bg/. Ей ТЕЗИ ГИ ПИТАЙТЕ
  • Петър
    Отговор
    7 10:59  21.06.19
    Авторът на пасквила се казва Валериан Тодоров, в съучастие с мазника Светослав Костов. И на двамата лигите са потекли да станат директори. Гнус!

    Коментиран от #8

  • Гинка
    Отговор
    8 18:51  21.06.19

    До коментар #7 от "Петър":

    А ДАЛИ НЕ СТЕ ГО ПИСАЛИ ВСИЧКИ КАНДИДАТИ ЗАЕДНО?!НЕ СЕ ИЗДАВАЙ САМО КОЙ СИ ХАХАХАХА
  • Също БНР
    Отговор
    9 19:10  21.06.19

    До коментар #1 от "БНР":

    Вие май четете доста изборно, след като сте си затворили очите, за да не видите името току под под последното изречение на статията. Пише ясно: Венка Георгиева.
  • Безпартиен
    Отговор
    10 17:45  22.06.19
    То не знам кой слуша БНР?

Напиши коментар:


Публикувай