7 121 41

Ако Volkswagen избере Турция: един голям минус

Само след броени дни, на 11 юли, се очаква решението къде ще бъде построен новият завод

Ако Volkswagen избере Турция: един голям минус
Снимка: Shutterstock
Deutsche Welle
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Ако Volkswagen избере Турция, ще го стори не на последно място заради ниските заплати. Но точно в тях е проблемът - ниски са, защото работниците де факто нямат права. Междувременно в надпреварата се включи нов играч.

Само след броени дни, на 11 юли, се очаква решението къде ще бъде построен новият завод на Volkswagen - в Турция или в България. Макар да не е членка на ЕС, Турция се класира по-напред от България по ред други показатели: пазарът е голям, има достатъчно квалифицирана работна ръка, налице е сериозен опит в автомобилостроенето, трудовите разходи са по-ниски, отколкото в ЕС. Въпреки това обаче замислената милиардна инвестиция може да се окаже проблемна, пише "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг" (ФАЦ).

"Човешката цена на тази инвестиция"

Основната причина: в тази авторитарно управлявана държава правата на работниците се свиват все повече, отбелязва ФАЦ и продължава: "Профсъюзи и правозащитници предупреждават, че режимът на Ердоган ограничава правото на стачки, усложнява членуването в синдикати и не се колебае да прати неудобните работници под измислен претекст зад решетките".

"Ще се радваме, естествено, ако Volkswagen реши да построи новия си завод в Турция", казва пред изданието Еюп Йозер, един от лидерите на синдиката "Бирлешик Метал Иш". "Но концернът би трябвало да се запита - на каква цена?", добавя Йозер. Според него трябва да бъде гарантирано, че заетите в новия завод край Измир сами ще могат да взимат решение относно членството си в синдикати, както и че ще могат редовно да избират своите профсъюзни представители. Йозер предупреждава, че в завода не бива да се допускат нарушения на международните права и норми на Европейския съюз, каквато е обичайната практика в Турция. Лаконичният отговор, който дават от Volkswagen по този въпрос, гласи, че концернът винаги внимава при дейността му да не се допускат нарушения на човешките права.

Според синдикалиста Йозер, условията на труд в Турция са такива, че в бранша се плащало по 2,40 евро нето на час, а на новопостъпилите - едва 1,40 евро. "Това е в резултат от забраната за стачки и за свободен избор на синдикати", твърди Йозер и призовава Volkswagen в преговорите с Турция да настоява за спазването на основни човешки и трудови права. В противен случай "човешката цена на тази инвестиция би била твърде висока".

Опасенията на синдикалиста намират потвърждение в последния доклад на ЕК за Турция, в който е отбелязано, че "мирно работещи активисти и членове на синдикати са подложени на произволни уволнения, заплахи и арести". По думите на Йозер, правителството забранява стачките под предлога, че застрашавали националната сигурност. Нищо чудно, че Международната конфедерация на профсъюзите нарежда Турция сред десетте страни, в които работниците са най-зле.

Тъй като Турция е част от митническия съюз, но не е длъжна да се съобразява с европейските трудови и социални стандарти, Volkswagen може да подбере най-доброто от двата свята, казва синдикалистът Йозер. "Турция се възползва от предимствата на членството в митническия съюз, но не е принудена да спазва стандартите в областта на човешките и трудовите права."

И Саудитска Арабия иска завода на Volkswagen

Междувременно германската обществена телевизия АРД информира, че всички досегашни планове може и да бъдат объркани. Причината: появил се е нов участник в играта - Саудитска Арабия. По сведения на АРД, офертата на Рияд изглежда доста примамлива. Така например кралството предлага по най-малко 1000 долара субсидия за всеки произведен автомобил, и то в продължение на цели 10 години. Саудитска Арабия обещава освен това да изкупува десетки хиляди автомобили годишно, да предостави терена, сградите и съответната инфраструктура, както и да финансира обучението и преквалификацията на работниците.

Германия
Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 7 гласа.

Още по темата

  • Automobilwoche: Заводът на VW ще е в България

    Automobilwoche: Заводът на VW ще е в България

    Германското автомобилно издание Automobilwoche твърди, че не Турция, а България е фаворит за домакинството на бъдещия завод на Volkswagen в Източна ...
    26.06.2019
    45 262
    104
  • Volkswagen отива в Измир?

    Volkswagen отива в Измир?

    Volkswagen​ ще строи нов завод и търси най-подходящото място за огромната инвестиция. В битката за нея останаха само две страни: България и Турция. А ...
    15.06.2019
    12 850
    91

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 Дойче веле

    47 3 Отговор
    Сайта за фалшиви и манипулирани новини.
  • 2 Чалма

    27 1 Отговор
    Ей, за един завод и настана масова "Чалмилизация"...
  • 3 Вижте ся

    51 3 Отговор
    Става ясно ,че завод на фауве в България ще има ,нооо някой дрг път.

    Коментиран от #5

  • 4 Behemoth

    19 3 Отговор
    Бостан за ТИКВИИИИИИИ....
  • 5 Ти виж

    20 2 Отговор

    До коментар #3 от "Вижте ся":

    Боко беше помолил да го споменават до изборите. Като "възможност".
  • 6 Германистан

    22 5 Отговор
    Ами добре, ние робовладелци си имаме достатъчно, да си ходят в Турция и без това са от един халифат вече !

  • 7 антрашпиц

    19 3 Отговор
    Добре де,другите предлагат туй онуй .Ние ко предлагаме?Май само м.ди.
  • 8 Йозеф

    20 14 Отговор
    В Турция имат по-добра инфрастуктура и съпътстваща индустрия, както и по-качествена работна ръка.
  • 9 onq s konq

    26 11 Отговор
    Ако Фолксваген се ръководи от "Дивите екстри" предоставени му от Турция и евентуално СА,изразяващи се основно в СКАНДАЛНО НИСКАТА НАДНИЦА и ЗАБРАНАТА НА РАБОТНИЧЕСКИ И ПРОФСЪЮЗЕН ПРОТЕСТ срещу условията на труд,то ТАЯ ФИРМА...НЯМА МЯСТО В ЧЛЕНКА НА ЕС,каквато е България.Затова "живи и здрави" и ИЗВИНЯВАЙТЕ ЧЕ СИ ЗАГУБИХМЕ ВРЕМЕТО С ВАС!
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор

  • 11 Шоко

    11 11 Отговор
    Нищо, няма значение .... ЕЕЕЕ някакъв си завод там ! Корнелия ше оправи нещата . Ще направи нова бизнес сграда в Божурище и ще назначи всички безработни за чистачи и градинари . Ще има заплати за всички по равно ....

    Коментиран от #13, #39

  • 12 Йозеф

    8 7 Отговор
    То и вагените са гастербайтерски котери, а в Турция ще имат по-голям вътрешен пазар.
  • 13 Реалист

    6 7 Отговор

    До коментар #11 от "Шоко":

    Ша на упраи кът партизанин мандра... шъ излезим по бедни от влизането...същу къту теноимпексовите и бисипедарите...фалитттт...
  • 14 СссереМ

    17 8 Отговор
    Това ли са големите заплати в турция бре туркофили?2,70 лв на час демек 21,60 лв на ден без осигуровките или 432 лв на месец, хахаха,доближавате се все повече да руските,сега като ви набичат и санкциите ще гоните и Венецуела.

    Коментиран от #15, #34

  • 15 Хасан

    7 7 Отговор

    До коментар #14 от "СссереМ":

    430лв или 1200 лири ..няма такава заплата в Турция ..дюнерджия не можеш да намериш камо ли специлизиран работник в автомобилна фабрика

    Коментиран от #17, #25

  • 16 Стефан

    11 1 Отговор
    Нещо не схванах?! По-ниски заплати, но по-голям пазар?! Абе, тия дупелизни медии, наистина ли мислят, че всички сме безмозъчни?! Ей, някои сме кореняци, подвели са ви от "плаващият електорат"!
  • 17 СссереМ

    12 5 Отговор

    До коментар #15 от "Хасан":

    Сега на теб ли да вярвам или на Еюп Йозер,а кажи ми лилаво помаче?
  • 18 Фолксваген ще построи завода

    10 7 Отговор
    В България ама за детски колички хахаха. Какъв завод сънувате бре, та вие нямате капацитет един гвоздей да произведете, та камо ли нещо от повече съставни части....
  • 19 Турските заплати 2019

    8 5 Отговор
    заплатата на генерален директор в държавния сектор ще бъде 11 630 турски лири (3667 лв.), а на пенсионер, заемал същата длъжност - 7576 лири (2389 лв.). Началник отдел, който има диплома за завършено висше образование, ще взима 6109 турски лири (1927 лв.), а след като излезе в пенсия - 2844 турски лири (897 лв.). Заплатата на обикновения чиновник скача на 3749 турски лири (1182 лв.), а пенсията му на 2844 лири (897 лв.).
  • 20 Турските заплати 2019

    9 5 Отговор
    Един турски учител ще получава 4701 турски лири (1483 лв.), а след пенсия - 2924 лири (922 лв.). Увеличеното възнаграждение на главен комисар в полицията става 6106 турски лири (1926 лв.), докато редовият полицай ще взима 5339 лири (1684 лв.). Лекарите в държавните болници ще получават 7270 турски лири (2293 лв.), а медицинските сестри - 4565 лири (1440 лв.). Инженерите ще взимат 6236 лири (1967 лв.), електротехниците - 3527 лири (1112 лв.), адвокатите - 5952 лири (1878 лв.), професорите - 10 061 лири (3174 лв.), проповедниците - 4887 лири (1542 лв.… Минималната заплата на държавен служител става 3468 турски лири (1094 лв.), а най-ниската пенсия - 2379 лири (751 лв.).

    Коментиран от #27

  • 21 Мехмед

    3 15 Отговор
    Турция над всичко! 🇹🇷
  • 22 Аллах акбааааар

    4 3 Отговор
    Е да ,ама боко вдигна пенсиите.Догодина ще даде по 20лв на докторите и мед .сестрите.....И минималната заплата ще е 650лв....
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор

  • 24 гост

    4 0 Отговор
    Фолксваген отдавна е в Кремиковци
  • 25 333

    5 0 Отговор

    До коментар #15 от "Хасан":

    Асане, асане! Дюнерджията в квартала му е 100лв на ден надника. На робота на поточната линия заплатата му е 600лв. В съвременен автомобилен завод повечето не са квалифицирани, а просто бройки. Вземи това и го сложи там. На 200 работници има един инженер, който е квалифициран. Ако си мислиш, че в завода на ФауВе ще получават повече от дюнерджията, лъжеш се.
  • 26 Гледач

    3 3 Отговор
    Немците са педеруги.Източват нашата икономика с ХИПЕРМАРКЕТИТЕ. А там загубих ме около 200000 РАБОТНИ места.Та сега ГОВОРЯТ за 5000.СМЕШНИЦИ но и това няма да направят
  • 27 бай Даньо

    6 1 Отговор

    До коментар #20 от "Турските заплати 2019":

    Опа! Шофьорите в градския транспорт на София 2300 лева заплата и вчера ги увеличиха още, за другите заплати остявям на фантазията ти ...

    Коментиран от #29, #30

  • 28 onq s konq

    7 1 Отговор
    Имам УНИКАЛНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ/както винаги/ към Фолксваген ,което се изразява в "И вълка сит,и агнето цяло,и Овчаря доволен":Заводът да БЪДЕ ПОСТРОЕН на подходящо място НА САМАТА ГРАНИЦА "Турция - България",т.е. половината Завод в Турция,другата половина- у нас.По тоя начин и двете Държави ще бъдат удовлетворени,ще има МЕЖДУСЪСЕДСКА КОНКУРЕНЦИЯ В ЗАПЛАТИТЕ,ще се ЗАЗДРАВИ ДРУЖБАТА между двата народа,а Немецът пък ще може да обяви "Социалистическо съревнование" между двете половинки с цел "Ударна продукция".А "Петилетката в съкратени срокове" - то си се подразбира от самосебе си!
  • 29 Ами стани шофьор

    2 2 Отговор

    До коментар #27 от "бай Даньо":

    В градския на София....няма нужда от фантазия, данните ги има официално, също както и турските, всеки може да си направи сравнение :)
  • 30 Хахаха

    3 1 Отговор

    До коментар #27 от "бай Даньо":

    А пенсионерите на фотосинтеза ли ги оставяш хахахаха
  • 31 Митю Гълъба

    0 2 Отговор
    А може би точно това да се харесва на немците. Така че, големият минус си е един голям плюс за тях.
  • 32 AdiBas

    1 0 Отговор
    Тоя Измир, в Източна Европа ли е, питам?! Нали VW търсели производствен терен там... За муджахидините да не говорим!
  • 33 ДОКО

    1 2 Отговор
    ТОЧНИЯТ ИЗБОР Е ТУРЦИЯ..ОСВЕН ТОВА ТУРЦИЯ ИМА И РАКЕТИ С-400 КОИТО ЩЕ ЗАЩИТАВАТ ЗАВОДА ОТ ГЕНЕРАЛ БОКО И ЦВИЧКО..И ЗАБРАВИХ И ТОМЧО БИКОВ..

  • 34 333

    0 1 Отговор

    До коментар #14 от "СссереМ":

    Минималната заплата в Турция е 2000 лири него или 600 лева
  • 35 333

    1 1 Отговор
    Минималната заплата в Турция е 2000 лири нето или 600 лева
  • 36 Васил

    0 2 Отговор
    Завод във България ама през крив макарон
  • 37 Тръмп

    4 0 Отговор
    От ФауВе са интелигентни и ще изберат България!!!:):):)Либхер просперира в Пловдив не случайно!!!:):):)Не виждам логика в избора на Турция при положение,че в Германия има няколко милиона турски гастербайтери внесени отдавна за да запълнят работните места в основното перо-автомобилопроизводството!!!:):):)На ФауВе му трябват нови пазари,а не реверсия с Турция!!!:):):)
  • 38 Бб666

    2 1 Отговор
    Щото у нас бачкатора се е прегърбил от права и защита????
  • 39 Факти

    1 0 Отговор

    До коментар #11 от "Шоко":

    Ятака на Бойко!
  • 40 незнайко

    0 0 Отговор
    Volkswagen ще изберат там където ще плащат по малко !!! Синдикатите които не се зачитат в Турция им е добре дошло !!! ВСЕ ПА ТОВА СА ГЕРМАНЦИ, КОИТО ИСКАХА ДА ВЛАДЕЯТ СВЕТА !!!
  • 41 Иван

    2 0 Отговор
    Завод за ел Шкоди и Сеати в СА? На кой разумен човек му звучи това нормално? А за всеки учил маркетинг и мениджмънт това е пълна простотия. След това същото само, че в Турция. Да за всеки невежа 60 млн пазар е голяма приказка. Глупости - да не би на този пазар да няма още една дузина евтини марки ? Как ще състезаваш с тях при положение, че ще правиш ел. коли след година две предимно - на база на ниска цена не става. Трето Шкода се купува в Европа и почти само, Сеат също. И този пазар е поне 100 пъти по-голям от Турския. Така че да избягаш от такъв пазар и да идеш в Турция и да плащаш после разходи за транспорт и внос все едно да си вземеш копче за балтон и после да търсиш балтона. И накрая ВАГ има замоди предимно и само в Европа за евро моделите си. Навсякъде другаде са за специален пазар. Този завод не е за модели за специален пазар, а за евро пазара. Анадънмо? Но на 11ти няма да кажат какво са решили това ще стане след лятото най-вероятно.

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.