Обединени като общество срещу катастрофите и със силата на личния пример ще можем да намалим броя на жертвите и катастрофите по пътищата. Това заяви в интервю за ФАКТИ началникът на отдел “Пътна полиция” в Главна дирекция “Национална полиция” комисар Росен Рапчев. С него разговаряхме на семинар в Пловдив на тема „Пази живота на пътя – шофирай трезво и отговорно“.
За първите седем месеца Пътна полиция е установила над 6 200 нарушители, които са шофирали след употреба на алкохол. Други над 1700 души са седнали зад волана, след като са пушили трева или са били под въздействието на наркотици, припомни комисар Росен Рапчев.
Комисар Рапчев, намаляват ли катастрофите по пътищата?
През последните три години отчитаме спад на пътно-транспортните произшествия, но и на броя на загиналите и ранените. Тази година имаме спад по трите показателя, но трябва да отбележа, че той не с темповете, с които сме имаме желание и цели, които сме си поставили.
Трябва да припомня, че отговорни за пътната безопасност са всички институции, правителствени и неправителствени организации, но не и на последно място и самите граждани.
Да не забравяме, че и самите граждани са тези, които определят как да им премине живота. Личният пример на пътя е основата, която трябва да градим. Това трябва да е основно задължение за нашето общество. Когато един баща със своя личен пример показва, че спазването на правилата е важно, то и детето ще се научи и ще знае, че това е важно.
Отново ще припомня, че лятото всички тръгваме към различни дестинации с най-добри намерения да почиваме. Не трябва да позволяваме да се изнервяме. Нужно е да запазим спокойствие, независимо, че се е образувала колона. Никога не трябва да си поставяме ултимативно краен час за пристигане.
Пет минути на бързане може да ни коства много в живота.
Много от шофьорите продължават да говорят по телефона. Какво показва практиката на КАТ?
Да, един телефонен разговор, който може да почака, също може да ни коства много.
Разсейването е следващият фактор, който много натежава при пътните инциденти. Забелязва се все още тревожната тенденция, че по мобилните телефони се говори без хендс фри. Също така те се използват за чат комуникацията в социалните мрежи. Това е изключително вредно. Шофьорите губят контрол върху автомобила и платното за движение в днешния интензивен трафик.
Пътна полиция ще продължи да прави кампании за пресичането на тези порочни практики, но е нужно и гражданите да осъзнаят каква опасност се крие зад използването на телефона без хендс фри или за чат в социалните мрежи.
Не трябва да забравяме и навигацията. Моят съвет е да я нагласим, преди да тръгнем. Всяко отклоняване на вниманието може да е фатално. Да планираме своето пътуване и настройване на навигацията, когато сме спрели.
Каква е тенденцията с пияните и дрогираните шофьори?
По принцип всяка година установяваме доста нарушители. За първите седем месеца сме установили над 6 200 нарушители, които са шофирали след употреба на алкохол. Други над 1700 души са седнали зад волана, след като са пушили трева или са били под въздействието на наркотици.
Тревожно е, че над половината хванати с алкохол в кръвта са били с над 1,2 промила в кръвта. Това е престъпление по нашето законодателство. Това е тревожен сигнал.
За катастрофите не може да кажем само, че скоростта или алкохола са основни фактори. Всичко е основен фактор. В един случай имаме неправилно изпреварване, в друг неспазване на предимство, в трети – разсейване, алкохол и т.н. Всичко това с превишената и несъобразената скорост води до катастрофите, жертвите, ранените и разбитите човешки съдби.
Трябва ли да се въведат тестове при връщането на книжките на тези водачи, които са хванати пияни или дрогирани зад волана?
Да, има подобна европейска практика. За момента нашият законодател не е предвидил подобен текст.
Министерството на вътрешните работи само прилага закона. Моето лично мнение е, че всичко, което е за по-добра пътна безопасност е добро. По тази причина трябва да се работи с всички сили и средства.
Както знаете Пътна полиция редовно участва в европейски инициативи за пътна безопасност. Аз и колегите редовно обменяме информация, анализи и мнения с нашите европейски партньори за по-добра пътна безопасност.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гербераси долни
10:46 16.08.2019
2 ПНСД
10:47 16.08.2019
3 колю
10:51 16.08.2019
4 Престъпника от Банкя
Вземане на рушвети?
6 часа чакане за подмяна на книжка?
Мутри прокарват документи срещу пари при регистрация на автомобил?
КАТ са най-големите нарушители!
10:54 16.08.2019
5 Объркан свят
10:59 16.08.2019
6 Morgoth
Да го питам след като разсейването е толкова опасно - колко са жертвите на разсейване според тяхната статистика? Аз ще ви кажа, защото съм я гледа - нито една! Всички жертви на разсейване, било то от телефон, навигация, пиене на кафе или нещо друго се вписват в категория "несъобразена скорост". Следват камери и мишкуване по храстите, вместо да се мисли как да се намалят факторите за разсейването.
11:03 16.08.2019
7 Facebook Обезщетение от застраховател
11:12 16.08.2019
8 Регистратор
11:16 16.08.2019
9 И тоз дрънка глупости
11:16 16.08.2019
10 Митко
Минаване на червено; недаване на мигач; неправилно спиране за сокче и кафе; говорене по телефона по време на шофиране, каране без включени фарове (или изгорели крушки... Е от кой да взимаме пример?
11:18 16.08.2019
11 Азазел
11:45 16.08.2019
12 Нема такава държава
11:45 16.08.2019
13 wtf ve
11:46 16.08.2019
14 Хасми Пеле
Нека позная, николко, защото не ви се занимава на насраната ви система да обработва множеството сигнали, от малобройното гражданско общество, което се опитва да уличава дебилите по пътищата всекидневно.
Гражданското общество върши вашата рутинна работа, и отплатата е мързел, сигналите не се обработват, защото Пенка 100-та свиня се сърди, че е уж с връзки, пък трябва да работи като простосмъртните, защото е неграмотна и трябва на ръка да го прави.
Бълхария е ориент експрес во веки веков!
12:02 16.08.2019
15 Driving pleasure
12:07 16.08.2019
16 фил
12:10 16.08.2019
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Западните Балкани
12:30 16.08.2019
19 Майор Костов
Точно така! Да връзват коланите и те!
12:38 16.08.2019
20 Kolevanov
12:59 16.08.2019
21 Бивш милиционер
13:21 16.08.2019
22 Иван
13:26 16.08.2019
23 анонимин
13:35 16.08.2019
24 ТРОПЧО
13:36 16.08.2019
25 чума по свинете
13:41 16.08.2019
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 dan
13:53 16.08.2019
28 антрашпиц
14:10 16.08.2019
29 въпроси за топлотехници
14:13 16.08.2019
30 Хас Мукар
Алооооо вижте си тъпите маимуни първо, как спазват правилата!
14:40 16.08.2019
31 Ангел
15:30 16.08.2019
32 гост
Коментиран от #36
15:35 16.08.2019
33 гост1
15:38 16.08.2019
34 Nightrunner
15:45 16.08.2019
35 Гост
Коментиран от #37
16:04 16.08.2019
36 Morgoth
До коментар #32 от "гост":
Митове и легенди! Гледах ги как карат в Гърция, а миналата година в Хърватска бяха спипали нашенец с 270 км.ч. Внимават много тези, които са на екскурзия, която върви по точна програма, защото глобят ли те в чужбина проблема ти само започва със сумата, която трябва да платиш. Почваш да търсиш банка, пък то може да е почивен ден, пък може да е вечер, а ти да трябва да минеш границата ....16:53 16.08.2019
37 Morgoth
До коментар #35 от "Гост":
Тия с алкохола са по основно по селата, където жив полицай няма. Карат с отнети книжки, ще карат и с отнети номера.16:54 16.08.2019
38 Сега новите патрулки
Коментиран от #46
17:11 16.08.2019
39 А патрулките дето ескортират
Коментиран от #45
17:11 16.08.2019
40 Шефа на
17:12 16.08.2019
41 пример
18:23 16.08.2019
42 ПЕНКО
18:30 16.08.2019
43 Мерджана
18:39 16.08.2019
44 надрусана мутра
18:46 16.08.2019
45 Надрусана мутра
До коментар #39 от "А патрулките дето ескортират":
До теб ми е предишния коментар18:48 16.08.2019
46 Играчев
До коментар #38 от "Сега новите патрулки":
Шот си балък. Играчите не ги закачат18:49 16.08.2019
47 Гошо Ескобарски
18:52 16.08.2019
48 Валка
19:14 16.08.2019
49 Все това говорят
19:38 16.08.2019
50 Коча
20:20 16.08.2019
51 Stoun
Коментиран от #54
20:42 16.08.2019
52 Хеко
1.Относно наркотиците-да престанат ваши колеги от други отдели да пропускат контрабандата с наркотици в България.Вече трудно ще намериш човек, в България, дето не е пушил трева или други сатанински щуротии.
2. Относно алкохола-още от деца родителите ги възпитават да "пииват",което няма как после да се премахне.Трябва още от деца да не се допуска да стават пияници.Може да се внедрят в автомобилите датчици ,които при усещане на алкохол да изгасват двигателя или да се движи с 10км/ч или подобно,въпрос на решение от обществото.Прекалено сериозни щети (смърт) се причинява и трябва самия автомобил да следи и тогава няма да има нито едно произшествие от пияници,които не могат да сдържат жаждата си за алкохол.
3. Трябва да натискате тия тикви от АПИ да осъвременят пътищата.Не може ,като пътя Русе-Бяла да е двулентов,измря там един батальон хора и така и не направиха още по една лента.Не може да искаш да не се изнервят хората,защото имат нервна система и ще се изнерват винаги ,когато едно тъпо нещо не се променя.
4.Относно взимането на подкупи от катажиите-единственото спасение е -"таен нарушител".Но Вие добре знаете ,че няма да остане един катаджия на работа...Следователно в това пропадалище-"нашата" държава този проблем няма решение,за сега.
Но все пак,ако упорито изхвърляте корумпета,ще се мине през един период, в който ще има много малко катаджии,но после ще се смени състава и новите няма да попадат в лоша среда и ще тръгне в друга,пра
21:51 16.08.2019
53 Трябва
23:18 16.08.2019
54 Им бе цилус
До коментар #51 от "Stoun":
Притежавам 20 годишен още по-мощен автомобил. На всеки 2-3 месеца, плащам 140-180 €, за участие на Драг. До сега нямам добри резултати/24-31/секунди.Но е и личен автомобил. Не съм си и помислял да го правя извън определените места. Да не говорим, че не става дума за България. Ще ме изкъртят, ако се пробвам на пътя.17:57 08.07.2022