15 217 35

7 неудобни въпроса за винетките и глобите

Всички виновници за скандалната ситуация се правят на паднали от Марс

7 неудобни въпроса за винетките и глобите
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Коментар на Ребека Борисова за в. „Сега“

На 17 февруари "очите" на тол системата се включиха - камерите вече следят зорко трафика и снимат колите, които ползват републикански пътища, а нямат електронни винетки. Пътната агенция се похвали, че само в първия ден са хванати близо 600 шофьори нарушители, на които тол системата мигновено е "написала" електронни фишове за глоби.

Добрата на пръв поглед новина взриви грандиозен скандал, тъй като се оказа, че сред глобените има и жители на квартали и села от периферията на София, на които преди година Бойко Борисов лично обеща, че няма да плащат пътни такси. Нови Искър отново се вдигна на бунт, последваха го и други населени места. Борисов кипна, както винаги, когато усети барутния мирис на протести срещу властта.

В сряда целият му гняв се стовари връз шефа на АПИ Георги Терзийски, когото прати да обикаля селските мегдани край столицата и да уверява хората, че не ги заплашват нито глоби, нито винетки. Стресната, кметицата Фандъкова изведнъж извади списък на отсечките, които трябва да бъдат освободени от винетни такси.

Министърката на пътищата Петя Аврамова тръгна несръчно да се обяснява пред журналисти и депутати, че премиерът още преди година поканил общините да си кажат за кои пътища не искат винетки, ама те се усуквали, защото това щяло да им струва пари. Цялата конфузна ситуация поражда серия въпроси към безхаберната власт:

1. Защо Фандъкова, АПИ и регионалното министерство са проспали цяла година?

Първите протести на хора от селищата край столицата бяха преди година. Оттогава е и заповедта на Борисов да се намери решение, като принципът е който гласува за кмет на София, да не плаща винетна такса за пътуванията между дома си и големия град. За целта кметството и АПИ трябваше да се разберат кой и как ще поддържа въпросните отсечки. Или пътищата стават общински и София си поема изцяло грижата за тях, или двете страни се споразумяват АПИ да ги поддържа - срещу заплащане от общината.

Защо досега не са се споразумели, не е ясно. Междувременно се разбра, че много други общини - като Варна, Челопеч, Шумен, Белица, са преговаряли с АПИ за определени пътища. И някои са намерили общ език. Значи може.

2. Защо АПИ и МРРБ се сетиха едва сега да питат 266 общини искат ли винетки?

След като в сряда премиерът Борисов показно бичува шефа на АПИ, министър Аврамова се притесни (с основание) и рапортува, че по нареждане на Борисов до края на седмицата ще отправи запитване до всички общини дали не искат определени пътища да бъдат свободни от е-винетки. Тази диалогичност е безкрайно закъсняла - защото "очите" на тол системата вече генерират автоматично фишове за глоби.

3. Може ли решение на правителството да бъде отменено устно от кмет, от шеф на АПИ, от министър?

След като първите за 2020 г. "въстания" край София срещу глобите за неплатени винетки разтревожиха и ядосаха Бойко Борисов, виновниците взеха да обясняват един през друг, че за пътищата, за които община и АПИ преговарят за изключване от платената мрежа, санкции няма да се налагат. Фандъкова размаха списък с въпросните спорни отсечки в процес на изключване, а министър Аврамова увери, че камерите по тях може да си снимат, но глоби няма да има. Ако това е вярно, става дума за "гратис", който е напълно незаконен.

Списъкът на пътищата, за които леките коли трябва да имат винетки, е закован в решение на Министерския съвет от декември 2018 г. Той може да бъде променян само с друго решение на МС, а не с изказвания на кмет, министър или шеф на АПИ. Докато не бъде коригиран с нов правителствен акт, списъкът има правна сила и шофьорите, които се движат по включените в него отсечки, трябва да бъдат глобявани - другото е беззаконие. Точно това трябваше да обясни на премиера шефът на АПИ, а не чинно да хукне по мегдани да проповядва нарушаване на закона. Самият премиер трябва също да го знае, още повече, че неговият подпис стои под въпросното решение на МС и той носи отговорност за включването на въпросните пътища в платената мрежа.

Покрай скандала лъсна и фактът, че досега АПИ изобщо не е контролирала дали по въпросните отсечки пътуват шофьори с неплатени такси. И даже бе похвалена за това. "Никой не е глобявал хората от населените места около София, за които от вчера се създаде напрежение, там няма проблем с преминаването и никой няма да бъде глобен, докато текат преговори", обясни в сряда министър Аврамова.

4. Защо Фандъкова говори за 500 хиляди лева за поддръжка, а АПИ - за 8 милиона?

Има стряскащо разминаване между сметките за цената на поддръжката на отсечките, чието изключване от списъка на платените предстои. Шефът на пътната агенция обясни, че става дума за около 150 км пътища, за които досега АПИ е давала по 8 млн. лева годишно (40 млн. лева за последните 5 години).

Йорданка Фандъкова обаче изненадващо оповести друга, твърде скромна сума - София щяла да дава на пътната агенция 500 хиляди лева годишно, за да продължи да се грижи за асфалта на въпросните отсечки. Не е ясно колко плащат общините, които вече са се договорили с АПИ. И къде е пресечната точка на тези калкулации?

5. Как е направен подборът?

Край София има 32 села. Защо за Банкя, Мало Бучино и Волуяк няма да се искат винетки, а за Славовци, Кумарица, Курило, Изгрев, Гниляне, Балша, Войняговци, Доброславци, Житен, Кубратово, Кътина, Локорско, Мировяне, Негован, Подгумер, Световрачене и Чепинци ще трябва да се плащат пътни такси? Това си е чиста дискриминация - освен ако списъкът за изключване не бъде разширен.

6. А парите откъде?

Въпросът за безплатните отсечки отдавна трябваше да е решен, за да може София да заложи необходимите средства за поддръжка в бюджета си за 2020 г. (това се отнася и за другите общини, които биха поискали пътища без винетка). Сега за целта няма предвиден и лев. Кметицата Фандъкова "успокоява", че нужната сума ще бъде взета от перото за ремонти в бюджета на града. Това значи, че пътни участъци, които са били планирани в ремонтната програма, ще си останат с дупки и нацепен асфалт.

7. И къде са оставките?

Всички виновници за скандалната ситуация се правят на паднали от Марс. Шефът на АПИ Георги Терзийски пое като сюнгер гнева на премиера, изтърпя безмълвно унижението, пред медиите обясни колко трудни са преговорите, когато става дума за пари, но и че не се смята за персонално отговорен.

Блондинката, която ръководи регионалното министерство, отдаде напрежението на "малко скъсана комуникация", а също и на користни политически интереси. Според намеците на Петя Аврамова врагове на ГЕРБ подстрекавали Нови Искър и другите софиянци от периферията да протестират. Оставка? И дума да не става.

Кметицата Фандъкова пък толкова е обръгнала на скандали, че вече с лекота мете и замазва с благи думи гафовете на общината. Че във властта е пълно с гьонсурати, отдавна го знаем. Големият въпрос е защо ядосаният Борисов този път не показва червени картони на никого.

Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 49 гласа.

Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 ДДРОнег

    101 6 Отговор
    Отговор на всички въпроси - Държава България няма, има тиквен бойконат и навсякъде ни управляват "калинки", които чакат заповеди лично от тиквоча, за да свършат нещо !!!
  • 2 Само

    113 7 Отговор
    по себе си Винетките са незаконни! Никой не плаща никъде по света за второкласен и третокласни пътища!! Никой никъде по света не плаща два пъти за едно и също нещо- ДДданък МПС веднъж и веднъж винетка смях не ами СМЯХ!! И на на последно място ние нямаме пътища нямаме инфраструктура хората по света правят подземни магастрали(ИСПАНИЯ ЯПОНИЯ) а тук ме виждате ли че сме се превърнали в най смешното място в Европа а може би и в света

    Коментиран от #17, #18

  • 3 Ал та фанах Атаопънах

    72 2 Отговор
    Тия камери дали следят дали са запълнени дупките навсякъде? Защото попринцип ваг*нетки се плащат в замяна на пътна подръжка. Нали знаете какво е "пътна подръжка"? Термин който не може да се използва в едно изречение с България.
  • 4 Митко

    8 53 Отговор
    Поредната платена политичска статия! Защото кметовете на Cлaвoвци, Кумaрицa, Курилo, Изгрeв, Гнилянe, Бaлшa, Вoйнягoвци, Дoбрocлaвци, Житeн, Кубрaтoвo, Кътинa, Лoкoрcкo, Мирoвянe, Нeгoвaн, Пoдгумeр, Cвeтoврaчeнe и Чeпинци трябва да искат тези пътища да се подържат от техните бюджети. Ама или няма пари, или не им се занимава. Стига сте писали глупости вече....

    Коментиран от #13, #20, #24

  • 5 5555

    83 1 Отговор
    Плащаме над 1 лев акциз на всеки литър гориво, плюс ДДС. Който се вози повече, плаща повече на държавата! Винетките трябва да се премахнат! Само трябва да има ТОЛ такси за магистралите!
  • 6 Съдията Дред

    60 4 Отговор
    Що за безгръбначно трябва да си, та да не си вземеш шапката, ако Боко те навика публично, както го стори с шефа на АПИ ?

    Коментиран от #9, #10, #16


  • 7 Един шофьор

    56 3 Отговор
    А червен картон на Бокича кога?
  • 8 ттт

    51 2 Отговор
    Сложени са камери на места, където не трябва да има. Помните ли, когато преди няколко дена отрязаха една такава с ъглошлайф, че от АПИ казаха, че стълбът с камерите и това онова върху него струвал най-малко 200 000 евро (двеста хиляди евро). Защо са дадени тези пари, за нещо, което не е нужно? Още колко такива стълбове по 200 000 евро има разпилени в България? За такова прахосничество не трябва ли да се отсекат краката на някого? Ама да се отсекат чак до шията! И още нещо - шефът на АПИ изпълни ли разпореждането на премиера, да отиде на площада на всяко едно от трите населени места и да извика "Винетки не са необходими"? Ако "НЕ", защо не е наказан? Борисов премиер ли е или лукова глава?
  • 9 оня

    40 0 Отговор

    До коментар #6 от "Съдията Дред":

    защото всичко е театър за пред хората!
  • 10 dsсса

    31 1 Отговор

    До коментар #6 от "Съдията Дред":

    За да стане шеф на АПИ е кихнал една много добра сума. Може още да не си я е избил. Пък и онези, които са му помогнали да я събере си искат ползите, които АПИ може да им осигури - поставяне на излишни камери, асфалтиране, поставяне на маркировки и какво ли не. И ако не си получат ползите, последствията няма да са навикване, ами настрелване.
  • 11 123

    21 0 Отговор
    На едни им плаща общината винетката(в случая поддръжката на пътя) за да не плащат винетки, а други кучета ги яли. Честно? Не. Трябва всички да сме под ножа като равни!
  • 12 Д Савчев

    40 1 Отговор
    Защо няма "еднодневни"винетки?Бай Пешо от село си кара старата кола от гарата до барата и толкоз.Веднъж в месеца му се налага да иде до града и трябва да си купи "седмична"винетка.Въпрос:Защо трябва да плаща за седем дни,когато му е нужен само един ден?Винетка"Уикенд" не го устройва,защото няма институция която да работи през почивните дни.Къде е КЗП?
  • 13 8106

    18 4 Отговор

    До коментар #4 от "Митко":

    Изброените кметове не могат да плащат защото първо нямат бюджет за тази работа, това се поема от столична голяма община това са населени места на София град.И глупостите се пишат от такива като теб некомпетентни по някой въпроси.Платения политик явно си ти или си от тези който управляват.
  • 14 Един

    16 1 Отговор
    е отговорът на всички въпроси: "Правят се на тапи и плават!"
  • 15 Шаран БГ

    39 0 Отговор
    Разстоянието от населеното място, в което живея, до моята Община е много по-малко от това на новоискърци до София. Смее ли някой без винетка да' прибяга " аджеба до там ? Зоркото око на катаджията / а сега и камерите на ТОЛ / дебнат безпощадно !! Да се чуди човек, защо мнозина напущат тази територия? Винетка,пътен данък и акциз плюс ДДС в/у горивата....... О - ха, как няма да му излезе сметката на Горанов ефенди ?
  • 16 Пешо

    24 1 Отговор

    До коментар #6 от "Съдията Дред":

    Същия този Терзийски беше от хората на Лупи в Ловешката Евро левица, сега се боядиса на гербер. Противна личност!
  • 17 Random

    3 23 Отговор

    До коментар #2 от "Само":

    Данък МПС ти е данък доход, и екология не е. Винетката е за поддръжка на пътищата. Ако има пари които отиват за поддръжка на пътищата от данъка, то те са за градовете(софийска община -> за пътищата вътре в София и селата и градовете около нея).

    Коментиран от #19

  • 18 Некой

    34 1 Отговор

    До коментар #2 от "Само":

    И видиш ли никой не се сеща, когато преди години въведоха винетната система как всички вкупом обещаваха ,че това е само за магистрали и първокласни пътища с алтернатива.А такива които нямат алтернатива ще са без винетки за да не се ограничава свободата на придвижване по финансов принцип.
  • 19 Некой

    19 2 Отговор

    До коментар #17 от "Random":

    Какъв доход бе? Като ми е МПС-то доход да отида до магазина или до банката да ми го осребрят!
  • 20 Готин

    14 0 Отговор

    До коментар #4 от "Митко":

    Ако имаше разум и информация, точно тези села ако се отделят от Столична община, ще разполагат с най големият бюджет на глава от население. Това са най богатите земи на софийско равно поле.

    Коментиран от #25

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор

  • 22 Българин

    19 1 Отговор
    Всички в България първо си плащат данъците, глобите, налозите! Никой не мисли че всичко е измама и рекет от Властта и политиците !
  • 23 Българин

    23 2 Отговор
    Защо не се запитате колко са приходите от Винетки събрани за мандатите на ГЕРБ? След което да дадат отчет къде са парите от Винетки? Може би тогава ще разберете какъв рекет е това !
  • 24 Митко2

    2 2 Отговор

    До коментар #4 от "Митко":

    Защото адаш! Първите пет селища са квартали на Нови Искър. Вторите са в община Нови Искър, а Нови Искър е община Столична. Демек гр.София. Т. е. Кметовете които навикваш са подчинени на кмета София и столичният съвет (парламент). ПАНИМАЕШ???????
  • 25 Митко2

    0 5 Отговор

    До коментар #20 от "Готин":

    Еѝ Готин! А ти като имаш разум от земеделие, разбираш ли? Маѝ не. А цените на имотите в раѝона да не мислиш, че са равни на южните раѝони или Банкя? Така че леко със съветите. И да ти кажа гр. София ще расте и на Север и Запад.
  • 26 При социализма

    15 1 Отговор
    не се плащаше за пътища и др. работи, ама ние пожеляхме демократичния режим. Сега какво искаме?
  • 27 Бегайте кои къде му видат очи

    13 2 Отговор
    На правете деца не купуваите нищо и не харчете пари за нищо в бегето продаваите сичко и емиграция завинаги

    Коментиран от #30


  • 28 Софиянка

    9 2 Отговор
    В последните години не ходя на театър. Всеки ден Бойко като главен герой на сцената на държавата ни изнася , че здраве му кажи. Обаче вече май мина към цирка. Но ние го разрешаваме. Докога ще ни обижда тоя.
  • 29 Б.Б.

    2 7 Отговор
    Абе всеки иска да му е безплатно. Въртят сучат, ама ако може да не плащам, друг да плати. Ама кой е тоя друг бе? Да не ми взимат на мене пари, да ги вземат от друг. Винетките не са най справедливия начин за заплащане на ползването на пътищата , плаща са за време, а не за изминато разстояние, обаче всички врякат не за тая несправедливост, а защо въобще трябва да се плаща. Годишната винетка е 97 лв, по 0,30 лв. на ден ти се пада. Голямо врякане, голям разход, голям цирк.

    Коментиран от #31, #33

  • 30 гост

    9 0 Отговор

    До коментар #27 от "Бегайте кои къде му видат очи":

    Прав си....преди 10г се махнах от кочината и мирна ми глАва, както е казал поета...И сега, като чета такива статии и коментарите под тях, разбирам че не съм сгрешил. Няма оправия в Чалгария и това си е. Пък глупците нека вярват на Тиквоча че хората се връщали..хахахаха...смех.Кой нормален ще се върне в тая тиня...питам аз и отговор не чакам.
  • 31 само питам

    9 0 Отговор

    До коментар #29 от "Б.Б.":

    Един чувал чукове имат повече акъл от тебе. Точно заради такива като тебе България е на това дередже. И като си такъв умник, защо трябва да плащам и винетка и ТОЛ ако пътувам по магистрала....защо например , между Чапръчане и Горно Нанадолнище се плаща винетка, а между Чапръчане и Долно Нанагорнище-не....Тръгнал Тиквоча да ме убеждава, че някой се връщал в тая клоака. Повервах му....''ша знайш''. Между другото- никой не е казал да не се плаща, а плащането да става по един справедлив за всички начин, и най-важното-парите събрани по тоя начин да отиват наистина за поддръжка на пътищата, а да не потъват в бездънните джобове на мутри и олигарси, на калинки и терзиики...анадън му за ко иде реч ???

    Коментиран от #32

  • 32 Този коментар е премахнат от модератор

  • 33 Коко

    1 0 Отговор

    До коментар #29 от "Б.Б.":

    Абе всеки иска да му е безплатно ами иска ний гледаме от политиците си когато почнат да си плащат за апартаменти имоти коли и други и дават личен пример тогава ще ми говорят за ред и правила защо да плащаме за да се краде вчера прочетох че 20 км. маркировка струвала 200000хиляди лева е кажи това какво е личен пример за крадене на нашите пари от винетки
  • 34 А сега да видим

    1 0 Отговор
    Няма ли някой бабаит да излезе за да осъди Бг заради двойната такса(винетките и данъка).На клавиатурата сте големи бабаити.А да ви видя сега.
  • 35 Ядосан

    0 0 Отговор
    Каква е тая мафиотска система при грешка нети връщат парите за винетка такава система никъде няма по света която да ощети гражданите това го има само във България

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.