9 Юли, 2020 10:00 1 895 6

Пакетът “Мобилност“: Срещу социалния дъмпинг или все пак протекционизъм?

  • тир-
  • тираджи-
  • пакет мобилност

ЕП се готви да приеме пакета „Мобилност“ – новите, по-строги правила за шофьорите на тежкотоварни камиони в ЕС. След остри спорове пакетът беше одобрен от повечето правителства и приемането му се смята за сигурно

Пакетът “Мобилност“: Срещу социалния дъмпинг или все пак протекционизъм? - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Холивуд увековечи шофьора на голям камион като новия герой на безкрайните пътища, припомня швейцарският вестник „Боте дер Уршвайц“. Днес обаче този герой прекарва седмици на път, далеч от семейство и приятели, стои с часове в задръствания, спи в кабината, нощува на претъпкани паркинги и вечно гони безумния график. Такава е днешната реалност, при това – за малко пари, коментира изданието.

За да спре експлоатацията на шофьорите

Решенията, който Европарламентът ще вземе за шофьорите на тежкотоварни камиони, станаха известни като пакет „Мобилност“. В няколко страни като България, Румъния, Словакия и Полша, те се натъкват на сериозна критика, защото ограничават свободната конкуренция. Германският вестник „Франкуртер Алгемайне Цайтунг“ също пита дали наистина става дума за по-високо заплащане и по-чести пътувания до вкъщи или пък това не е прикрит протекционизъм. Пред изданието евродепутатът от ГСДП Исмаил Ертуг припомня за 39-те трупа, открити миналата година във Великобритания в камион с българска регистрация. Ертуг цитира българския премиер Бойко Борисов, който отхвърли всякаква българска отговорност с аргумента, че камионът не се е връщал в България от 2017 година. Според евродепутата, точно това доказва, че държави като България, Румъния и Словакия използват тирове със своя национална регистрация и свои шофьори, на които се плаща по-малко, въпреки че участват в транспортните потоци вътре в ЕС. И това е така не само в Германия. В Австрия половината от тежкотоварните камиони вече са с регистрационни номера от Източна Европа. А според Евростат, 70% международните превози вече се осъществяват от шофьори-източноевропейци.

Според новите правила, шофьорите занапред ще имат право да се прибират всеки три седмици у дома. И понеже не е ясно дали ще се възползват от това право, парламентът им налага и задължението на всеки осем седмици да се завръщат заедно с камиона си в своята родна страна. Освен това те са длъжни на всеки три седмици да си взимат по един удължен уикенд, който не прекарват в кабината на камиона.

И най-важното: чуждестранните тираджии занапред ще получават равно заплащане с шофьорите в страната, където работят – като това не се отнася единствено до транзитните превози.

Срещу социалния дъмпинг или протекционизъм?

Бурните дискусии около пакета „Мобилност“ продължиха цели три години. От една страна по-богатите страни-членки и няколко могъщи синдиката настояваха за много стриктна уредба, която „да защитава правата“ на близо 3,5 милиона тираджии в ЕС и да ги предпазва от социален дъмпинг. Държави като България, Румъния, но също и Ирландия, през цялото време възразяваха, че това всъщност са протекционистични мерки, с които се предпазва местният трудов пазар от евтината конкуренция. Няколко източноевропейски държави вече обявиха, че ще предприемат юридически стъпки срещу новите правила.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 9 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 за неразбралите

    11 3 Отговор
    Пакетът Мобилност беше първия симптом на Ковид 19.
  • 2 дааааа

    28 6 Отговор
    Не може всяка бг мутра да купи 10-15 камиона, да наеме работници които да осигурява на минимална работна заплата, да ги кара да шофират по 16 часа без почивка, гладни и некъпани, и да печели на техен гръб.

    Прави са си европейците, и пакет мобилност и добър за шофъорите и кошмар за бг мутрите.
  • 3 Фигаро

    12 1 Отговор
    Лица свързани с Държавна сигурност навлязоха и в този бизнес,приключи всичко с този тежък бизнес
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 ТЕ ОТКЪДЕТО СЕ ВРЪЩАТ

    4 1 Отговор
    КОИ СА ТИЯ БОКЛУЦИ С ЖЪЛТИТЕ ЖИЛЕТКИ ДЕТО СА ГИ ОБУЛИ ЗА ПРЪВ ПЪТ КОЙ ИМ РАЗРЕШИ ДА ПОЛЗВАТ ЗНАМЕТО КАТО ЗНАЕМЕ ЧЕ ТЕ ВКАРВАТ БОКЛУКА НА ЕВРОПА !
  • 6 ПЕНКО

    1 0 Отговор
    МОЙ СЪСЕД /ПЕРНИК/ -МЛАД БАЩА -ОСТАВИЛ СЕМЕЙСТВОТО СИ- И ТИРАДЖИЯ В ИСПАНИЯ -МИ КАЗА : " ПРАВИ СА -И НИЕ СМЕ ХОРА -НО НИ ДЕРАТ И ЕКСПЛОАТИРАТ И СЕ ПОБЪРКВАМЕ ОТ РАБОТАТА -КАКТО Е СЕГА !!!!!!!!!!!!!!!!