2 992 42

Красимир Цветков пред ФАКТИ - защо се готвят да протестират таксиметровите шофьори

"Предложихме на Министерството на транспорта начинът, по който се формира началната такса да бъде изменен и тя да стане три пъти минималната цена за километър. Таксата би станала 2,31 лева в София, при 0,77 лева за километър на дневна тарифа", каза Цветков

Красимир Цветков пред ФАКТИ - защо се готвят да протестират таксиметровите шофьори
Снимка: БГНЕС/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Общ протест на таксиметровите и автобусните превозвачи се готви на 25 ноември. Протестът е обявен срещу нелегалния превоз.

От ФАКТИ се свързахме с Красимир Цветков от Националния таксиметров синдикат, за да разберем какви са причини на синдиката да изрази готовност във включване в протеста.

„Естествено подкрепяме тази кауза - за справяне с нерегламентирания превоз. Заявеният протест е във връзка с ветото на президента и връщането на предлаганите промени с криминализирането на нерегламентирания превоз. Нашата позиция е, че наистина справяне с този проблем трябва да има. Да, нужно е прецизиране на текстовете. Нека да се дефинира разликата между това що е споделено пътуване и това що е нерегламентиран превоз, така, както президента Радев е изразил волята си, но за нас проблемът на нерегламентирания превоз е с особено голяма сила. Говорим за дейност, в която участват много хора, която има всички белези на организирана, която е системна – тоест се прави по занятие. Не се прави инцидентен превоз, а хора излизат да го работят това нещо“, каза той и уточни, че говори за хората, които извършват превоз през платформите за заявка на автомобил.

„В момента у нас в особено големи мащаби функционира една руска такава – „Максим“. Въпреки произнасянето на Комисията за защита на конкуренцията миналата година, с което ги забрани и наложи незабавно преустановяване на дейността, въпреки произнасянето на няколко съдебни инстанции, които потвърдиха решението на КЗК, те продължават да работят. Тоест за тези хора явно няма закон и явно няма кой да им го наложи, което е по-тревожното за нас“, допълни Красимир Цветков.

Той отдели три конкретни искания на Националния таксиметров синдикат по отношение на Наредба 34, която се отнася до таксиметровия превоз на пътници. Общественото обсъждане на наредбата ще продължи до 28 ноември.

„Ние имаме три основни притеснения по отношение на наредбата. Първото от тях е за началната такса. Започнахме разговори за изменение в начина, по който се формира началната такса с Министерството на транспорта в края на 2019 година. Предложихме на Министерството на транспорта начинът, по който се формира началната такса да бъде изменен и тя да стане три пъти минималната цена за километър. Таксата би станала 2,31 лева в София, при 0,77 лева за километър на дневна тарифа. Смятаме, че ефектът от това нещо за шофьорите ще бъде повишаване на рентабилността на техния труд и подобряване на работната среда. От гледна точка на клиентите, това ще означава защита на техния интерес – няма да има отказ от късия курс. Сега масово – от 80% от оплакванията, които постъпват във фирмите, постъпват заради отказ на шофьорите да изпълнят късия курс.

Ние сме правили около 1500 анкети по темата и сме ги предали на Министерството на транспорта. Тези анкети показват готовност на крайния клиент да плати една цена в границите между 2 и 3 лева. Над 3 лева вече определено не са готови да платят, затова ние спираме на този вариант – три пъти минималната цена на километър в населеното място. Реално това би било едно увеличение от 1,54 лева спрямо сега, без да пипаме цените на километър“, обясни председателя на синдиката.

Като второ искане, той определени: „Определено точката, с която в наредбата се връщат 8-те години за първоначална регистрация на такси ни притеснява. През лятото Народното събрание прие изменения в Закона за автомобилните превози, според които, остана горната граница – 15 години. Законодателят изрично махна текста с долната граница от 8 години за първоначална регистрация, което ние приветствахме. Смятаме, че това е една мярка, преценена от законодателя кога и защо да се направи, мярка, която беше в полза на шофьорите, които формират таксиметрово предприятие. Позволяваше им по-динамично обновяване на автомобилния парк с по-висок клас автомобили на изгодни цени. Връщането на тези 8 години смятаме, че работи на чисто лобистки принцип за конкретни фирми, които продават таксиметрови леки автомобили на лизинг с доста високо оскъпяване. За нас това е признак за несъобразяване с волята на законодателя, провежда се лобистки нюанс в това нещо. Тревожното е, че се отнема възможност на малкия търговец, на шофьора, който инвестира в по-висок клас автомобил, за да бъде конкурентен на пазара по този показател“.

Третата точка, което притеснява таксиметровите шофьори в наредбата, Красимир Цветков определи: „Неизясняването в отношенията кой какъв е в таксиметровия бизнес. През лятото измениха думата „превозвач“ с „регистриран търговец“. Тук идва резонният за нас въпрос за кой точно търговец говорим. За нас, шофьорът, който работи от името на превозвача и за собствена сметка, без значение дали е самоосигуряващо се физическо лице или едноличен търговец, за нас той също е регистриран търговец по смисъла на търговския закон. Считаме, че се получава един хаос кой точно е търговецът, какви права ползва, какви са неговите задължения. Всичко това създава условията за едни недобри практики, които така или иначе съществуват в таксиметровия бранш. С такива текстове не виждаме категорично послание за справяне с този проблем“.

Цветков поясни и какви са началните такси в Европа: „Наши колеги правиха проучване как е решен този въпрос в редица добре работещи европейски таксиметрови практики. Примерно в Мадрид съотношението е 1:3 – първоначалната такса е три пъти цената на километъра. В Берлин е 1:2, в Атина е 1:5, в Прага е 1:2, в Будапеща е 1:2,5, в Копенхаген и Париж е 1:3. Тоест първоначалните им такси са три пъти по-високи от цената за километър. В Лондон, където е 2:1 – едно от малкото места, където е 2:1, говорим за 2 паунда за километър, за сериозни пари. Имаме преценка къде е прагът, до който можем да стигнем, над който вече ставаме неприемливи за клиента на базата на проучвания, на анкети, които сме правили с тях. Ние виждаме как е готов да плати клиентът, за да получи услугата. Говорим за положение, в което в момента ние на определени разстояния сме по-евтини от градския транспорт. Няма логика шофьорът да прави безкрайно действия, които са нерентабилни за него“.

В края на разговора като друг проблем, председателят на синдиката очерта още: „Нашите цени в момента са регламентирани през 2012 година. През 2012 година минималната заплата в България беше 290 лева по данни на Националния статистически институт. Средната заплата е 750 лева. Към днешна дата – 8 години по-късно, от 1 януари минималната е 650 лева. Средната заплата е около 1450 лева. Това са години, през които ние сме изоставали по този показател. Осем години никой не е правил нищо по нашите цени, а сега идват и ни питат защо ще вдигаме. Животът стана друг през тези осем години“.

Поставете оценка:
Оценка 2.9 от 14 гласа.

Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Жак Фреско

    13 1 Отговор
    Системата която подрежда правилата е измама ,не го ли разбрахте мазохистите спазват тази порочна система, останалите,събудилите се я ограбват и бягат далече!!
  • 3 Последния Софиянец

    57 9 Отговор
    Бакшишите и полицаите протестират само за себе си и за пари.Само ние протестираме за всички против корупцията , беззаконието и геноцида срещу народа.Елате в 18 30 на жълтите павета.

    Коментиран от #35, #41

  • 4 Бай ви Ганя от Банкя

    23 3 Отговор
    Нал ви казах преди да одите на пасете офцете,бре!В тия таксита се ошопарихте кат мен,ама аз поне пълня шкафчета,пък вий гладни стоите.
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Българка

    33 4 Отговор
    Таксиметровите шофьори като вадят статистика за съотношение на начална тарифа и тарифа за 1 км, защо не вадят статистика за големината на градовете, т.е изминати км и доходите на жителите на тези градове. Питам къде бяха при масовите протести? Иначе подкрепям желанието на всеки, който с честен труд иска да има повече доходи, както и това,че трябва нелегалните копърки да са санкционирани, но не за сметка на споделен транспорт

    Коментиран от #32


  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Умен

    46 7 Отговор
    Бакшиша за какво протестира,да може с два курса и после цял ден под сянката.Какво предлагат повече в замяна на по-високата цена.Обслужване ли....Заслужават да фалират тези.
  • 9 Гимлер

    22 1 Отговор
    Всички кафяви у чистотата
  • 10 Бакшишка му работа

    26 1 Отговор
    Стига ривахте,бря!Арбайт махт фрай!Арбайт,Арбайт!
  • 11 Българка

    10 7 Отговор

    До коментар #1 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":

    Приятели, няма ли кой да очеше този крадец на никове? Все ни занимава с болната си психика
  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Фершел

    20 0 Отговор
    80процента са мазни индийци
  • 14 Гост

    20 2 Отговор
    Защото видяха че другите бизнеси вдигат цените и искат и те да се облажат.

    Коментиран от #20

  • 15 Перо

    27 2 Отговор
    По цял ден си возят умирисаните жени и чаавета и после да ме вози в мазната упърдяна талига
  • 16 Бакшишите навремето

    23 2 Отговор
    изиграха ролята на "Отровното трио" като докараха на власт гербаджиите през 2009,ся да го дуат!
  • 17 Инспектор

    12 0 Отговор
    Те повечето от маалата не могат да четат таксата въртят смрадливите
  • 18 аз съм Веска

    9 7 Отговор
    КАКВИ ТАКСИМЕТРОВИ ШОФЬОРИ .ТЕ СА ЖАЛКИ НАЕМНИЦИ . СЛЕД ДЕМОКРАЦИЯТА И ТЯХ ГИ ВКАРАХА В КОШАРАТА ПОД СТРОЙ , В КОМУНИСТИЧЕСКИ ФИРМИ , ИМАЩИ ДОСТЪП ДА НИСКИ КРЕДИТИ ЗА ТАКСИТА , И С ПРАВО НА ЛЕСНОДОСТЪПНИ КОМ . ЛИЦЕНЗИИ . ВСИЧКО В СТРАНАТА НИ Е КОМУНИЗИРАНО , ПОД ФАЛШИВИЯТ ЗНАК НА ДЕМОКРАЦИЯТА . ОТГОРЕ НА ВСИЧКО Е ЛЕГНАЛ ЕДИН ДЕБИЛ , КОЙТО ДОКАТО ПРЕМЕЛИ ЗАГРАБЕНОТО В СТОМАХА СИ , НЯМА СИЛИ НИЩО ДА ВИЖДА . НАКРАЯ ИЗНАСИЛЕНАТА ЕВРОПА ГО ХВАЩА ЗА РОГАТА , ТА ПРАВО В БОЛНИЦАТА . ТАМ ПРОВИЖДА . ЗАПОЧВА ДА ВИЖДА И ДВЕ , И ДВЕСТА !!!
  • 19 Софиянчето

    11 3 Отговор
    В София само римляни карат такситата
  • 20 Абе

    21 1 Отговор

    До коментар #14 от "Гост":

    нека ги направят 50 лв/км, ама после да не рИват, че никой не се вози. Наистина.... стачкуват само собствения си г@з.
  • 21 Ганьо

    7 1 Отговор
    Айде отивайте да дойте овцете, не се изказвайте по теми който не разбирате!
  • 22 Шмекер

    21 3 Отговор
    Тарикатите бакшиши само от продажба на опияти и разкарване на урви по адреси си докарват доста добра заплата.А и не е задължително да си бакшиш,има толкова много работа в България.Ако не вярвате,питайте Борисов.
  • 23 Кой68

    14 2 Отговор
    Сами ще се возите в такситата......
  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Убер за вас

    14 3 Отговор
    Искаме убер, не ги щем тия нахалници.
  • 26 Интерес

    12 2 Отговор
    Паразитите излязаха на светло. Малко скубаха бедния народец, сег искат още. Наглеци като Толупа. Интереса клати феса.
  • 27 Един друг

    9 5 Отговор
    Най - големия проблем е че тези хора за нищо не стават-без професии и умения.Може за пазачи.Но скубеха безобразно доста години сега лошо .Ами лошо .Сега ще се види от кой има полза държавата.О певици,пишман артисти и шоунекадърници,таксиджии и кръчмари.По Европа кръчмите само за богати хора тука масово се яде и се пие всеки ден.
  • 28 Васил

    7 2 Отговор
    Бакшишите са най големите мързели и келеши никога няма да ги подкрепя. Кога са протестирали с останалите срещу правителството никога гледат си собственият джоб като не им изнася да си сменят професията.
  • 29 333

    4 5 Отговор
    Няма по ниски тарифи никаде.Себестойноста на услугата е много по висока. На тези който им е много има градски транспорт!

    Коментиран от #30, #31

  • 30 Васил

    4 3 Отговор

    До коментар #29 от "333":

    Като вдигнат цените кой ще се качи ще дремат без пари на стоянките и без това половината карат без включен апарат или с помпи какво вкарват в бюджета дръжки.
  • 31 ⚡ Хрониките на

    2 3 Отговор

    До коментар #29 от "333":

    отивай в трети клас, бакш
  • 32 СМЕРШ

    5 1 Отговор

    До коментар #6 от "Българка":

    Умно предложение! НО! ОТ статията , се разбира, за лобистки интереси! Кой ще внася, и на каква цена ще отдава, рентираните от таксиметровите шофиори, автомобили! Целта е, от този Закон,не да се подсигурят по- вискоки доходи за превозвачите, а по- големи такси! Един бакшиш в София , заработва в пъти повече, от " колегата " в Провинцията! Но , автомобила, е един и същ!
  • 33 Мирко

    2 2 Отговор
    България това е държава на ненужните професии бензинджии, таксиджии, продавачки на билети по автобуси и всякакви други паразитни професии
  • 34 Протестират

    1 1 Отговор
    да отклоняват вниманието на гражданите,там калинката,дето се пъчи е приятелка на Боко и тръгнала да вкарва лобистки,безумни закони.Ами като не ви бива,ще фалирате,в цял свят е така.Тука само реват хотелиерите,защото Симеоно,Велчев,Каролев,бадженака на БАЦЕ,Първанов и мн. други мошеници имат хотели.Гарваните се подкрепят.Бедняците да му мислят какъв ги очаква?????????

  • 35 Дългия

    1 0 Отговор

    До коментар #3 от "Последния Софиянец":

    И ти си от тия дето чакат на бакшиши!
  • 36 Slavia Sofia

    3 0 Отговор
    Голяма част от таксиметровите шофьори са от индийците ,но пък има и свестни хора , които се опитват честно да спечелят някой лев. В двете по-големи фирми спазват доста правилата и трудно може да се попадне на някой с помпичка или да не пусне апарат.За жалост и в този бизнес (както в повечето) има измамници. Хората плащат висок патент и данък ,а тези от максим и юбер не плащат и 1 лев. Трябва от някъде да се започне.
  • 37 Таксиста

    1 2 Отговор
    В Максим работят таксита този Краси реве за вдигане на тарифи от 5 години като му гледам алкохолизираната физиономия . Образуването на цените трябва да е на зони за да може клиента да е доволен и неощетен от услугата. Ако успее да прокарат каквото и да било жалба им майка на Такситата !!!
  • 38 Таксиста

    2 2 Отговор
    От 20 години упражнявам тази професия при сегашните тарифи имаше отлив 3 години ако ги вдигнат пак какво ще возим. Въпросния Красимир към коя фирма работи какъв му е бизнеса ? Да не е и той с 2 лева към държавата. В другите страни колко данък плащат ? Защо от големите фирми не се бъркат в тези измислени стачки ? Трябва да има баланс не може да си купиш кочина на 12 години и да ходиш и да грабиш от притеснени хора !!!
  • 39 Таксиста

    1 2 Отговор
    Има хора които са принудени да ползват услугата поради факта че г жа Фандъкова учителката управлява столицата. Това не е като в училище. Та при заплата от 1200 те са принудени да се возят 22 дни по 7 лв средно сега. После трябва да тръгнат в 06.00 за работа за да минат 8 км. Има хора които ходят в болница възрастни пенсионери с 330лв. Общо взето единици са хората Туристи и тези които се возят за удоволствие. Питам защо трябва да лишаваме бедния ни народ и от малкото което има в името на Краси мързеливеца????????
  • 40 Таксиста

    2 2 Отговор
    Сините работят но те не са тези от които ви е страх. Те са просто причина да мразите бранша . Вие с вашето тесногръдие и неоценяване на този вид услуга го правите защото сте истински Българи Македонци Сърби и всякакви хора с балкански манталитет. Помислете и кажете коя друга професия мразите със сини и защо точно тази. Защото искате да я работите да сте независими сами са си определяте работно време и никой да не ви се кара че сте мързеливи и не си знаете професионалните задължения за 20 години работа! Не мразете различните а направете нещо което ще ви накара и вие да се чувствате добре
  • 41 Казичениц

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "Последния Софиянец":

    Колко е бил бензина преди 8год колко е сега колко получават заплата в европа колко у нас / ако минималната у нас е1000 лв направете 2:1 лв/
  • 42 TAXI

    0 0 Отговор
    Били сме тъпи, неквалифицирани и без всякакви умения....? Ами ти и другите ,като тебе първо проумейте ,че никой не е повече от никой, после се замисли ,прави ли те по специален от останалите това,че работиш на някоя поточна линия, от 8 до 17 ч . Не ми отговаряй ,въпросът е риторичен .

Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.