1 927 38

Диана Русинова пред ФАКТИ: Някак 30 години не успяхме да изработим нов Закон за движението по пътищата

"Ние искаме всички тези хора, които имат желанието и са заявили, че ще ни управляват, да дойдат и да поемат конкретни ангажименти към нас", каза Русинова

Диана Русинова пред ФАКТИ: Някак 30 години не успяхме да изработим нов Закон за движението по пътищата
Диана Русинова; Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Меморандум в областта на безопасността на движението подписаха вчера Европейският център за транспортни политики, Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, Българската пациентска организация, Сдружението „Автотехнически експерти за пътна безопасност“, Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, Асоциация „Пътна помощ България“, Американо-българската търговска камара в САЩ и други. Инициативата за меморандума е на Европейския център за транспортни политики, а за да говорим за самия меморандум от ФАКТИ се свързахме с Диана Русинова от ЕЦТП.

„Подписахме този документ, той е нещо като етичен кодекс. Сега следва по-трудната част – да го спазваме, за да сме коректни и колегиални едни към други. Документът представлява меморандум, с който всички подписали се – той е отворен, може и нови организации да се присъединят, се споразумяваме и се съгласяваме с това да не се разпространяват фалшиви новини, противопоставяме се на грешното говорене от гледна точка на това, че има колеги, които разпространяват откровени лъжи в медийното пространство. При пътната безопасност това е много опасна тенденция.

Преди известно време с колеги стигнахме до заключението, че средата вече е станала токсична и непоносима. Това, което се случва не е редно – не може ние да сме колеги и да се обиждаме, да обясняваме кой какъв бил, това няма никакво отношение към пътната безопасност. Отделно колеги изразяват тези и теории, представяйки ги като доказани факти, а всъщност са техни виждания, с някои, от които ние, като експерти, не можем да се съгласим.

Другото важно нещо, което обявихме с колегите, които са подписали и са станали страна по този меморандум е, че точно една седмица преди парламентарните избори ще организираме дебат и ще поканим първите пет или шест политически сили, които имат най-голям шанс да влязат в следващия парламент според тогавашните данни на социолозите да дойдат на този дебат. Ще им зададем конкретни въпроси, свързани с пътната безопасност.

Оказа се, че експертите по пътна безопасност сме най-лъганите в последните 30 години. Обещавано ни е какво ли не, да не говорим, че всички назад във времето ни обещаваха нов Закон за движението по пътищата и някак 30 години не успяхме да изработим този нов Закон за движението по пътищата. Отделно подзаконовата нормативна рамка – и в обучението на водачите, и по-конкретно в моя сектор, който е организация на движението, има нужда от промяна, има нужда от унифициране с европейското законодателство. Това унифициране изостава и не се случва. Ние искаме всички тези хора, които имат желанието и са заявили, че ще ни управляват, да дойдат и да поемат конкретни ангажименти към нас. От година на година жертвите по пътищата стават все повече, почернените семейства стават все повече, а ние просто си говорим едни хубави приказки, обещават ни се едни хубави неща. Този път ние искаме да дойдат и да поемат конкретни ангажименти към нас, а не да ни лъжат, както се е случвало в последните 30 години“, каза Русинова.

Европейският център за транспортни политики създал текста на меморандума и го изпратил до различни организации, разказа Русинова. Някои от тях се включили, от други не получили отговор. „Аз трябва да благодаря на Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, който доста присърце прие идеята и свърши много работа. Получихме подкрепа и от Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“, която също се присъединяват към тази наша кауза. Общо взето държавната администрация е тази, която пострада най-много в последните години от това некоректно говорене“, каза Русинова.

Относно другите допълнителни цели на организациите, подписали меморандума, тя каза: „Искаме още да подпомогнем медиите, българския бизнес, българските граждани, правителствата, независимо кои ще са те, в това ясно да разпознават кое е истина и кое не е в сектора на пътната безопасност. И, разбира се, ние винаги сме били отворени и продължаваме да бъдем отворени към работа, свързана със законовата и подзаконовата нормативна рамка на България“.

На въпроса какво ще изискат тези организации по време на споменатия дебат с политическите сили, тя отговори: „Ще изискаме крайно належащата промяна в Закона за движението по пътищата и изработването на нов Закон за движението по пътищата. Ще поискаме да се поеме конкретен ангажимент докога, кой и при какви условия ще коригира подзаконовата нормативна уредба, защото се появява много опасна тенденция точно преди изборите да се възлага на знайни и незнайни организации да пишат подзаконова нормативна уредба. Това буквално са наредбите, които определят къде можем да слагаме пътни знаци или пък как да обучаваме водачите. Изключително опасна е тази тенденция и то точно на края на живота на това правителство. Реално може и същото правителство да управлява през следващия мандат, но нека да изчакаме да видим, пък тогава да подхождаме към такива промени“.

„Обикновено о тези промени не страдаме ние, експертите, а страда целият български народ, защото всички ние плащаме с живота и здравето си за грешките, които някой допуска заради чисто алчни цели и амбиции“, каза Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики в края на разговора ни.

Поставете оценка:
Оценка 3 от 4 гласа.

Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 БАЙ Х@Й‼

    27 2 Отговор
    Какъв нов закон ще правите бе калинки без книжки !!!
  • 2 БАЙ Х@Й‼

    29 1 Отговор
    Със знаци-хранилки и КАТ в храстите , с " К'о ш' прайм, да пишим или..." и германския правилник да препишете- все тая!
  • 3 БАЙ Х@Й‼

    18 3 Отговор
    Питайте първия водач "Защо тук карат като автохулигани, а в Гърция и Германия като пионерчета?" и ще ви светнат ламБите!
  • 4 Аз40🏴‍☠️

    10 0 Отговор
    Къде може да прочетем меморандума?
  • 5 Иванчо

    19 2 Отговор
    Ей, не го оставиха тоя закон на мира. Кой кво прави, чеша си езика със ЗДвП. А законът си е добър. За това, че голяма част от шофьорите са безотговорни и въобще не мислят, когато шофират, не е виновен законът. Въпросът е как се прилага законът спрямо нарушителите. Но е много по-лесно да се обвинява закона, отколкото тези, които са отговорни за неговото прилагане...
  • 6 да питам

    9 0 Отговор
    Фалиш ли се или се оплакваш ?

  • 7 Белгиеца

    6 5 Отговор
    Новият закон за движение по пътищата трябва да бъде написан от нулата. От хора, работещи във всички филиали на КАТ в България. От застрахователи, автомобилни следователи на катастрофи, транспортни компании, автомобилни състезатели, от експерти по годишни технически прегледи. Защото:със смяната на едно правителство, се сменят и "експертите" в Министерството на транспорта. Следователно-за скоростните ограничения по автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища правилата да се напишат от хора, които постоянно минават по тях. Относно маркировка, организация на движение, пропускливост, трафик, ограничения,разрешена скорост-от състезателите по моторни спортове. Относно предимство, отнемане на такова, нарушения, глоби, катастрофи с или без фатален край-от съдии по наказателно право. Не е лесно да се направи един такъв закон-но който не го е започнал, той не го е направил. Лично аз не одобрявам закон за движение по пътищата, измислен в нечия министерска кратуна ,одобрен и написан на бюро в нечий кабинет.

    Коментиран от #15

  • 8 DrIVERR

    13 9 Отговор
    А кога ще махнете задължителната застраховка ГО ? От нея събирате милиарди, за какво ви са ? Ще си ги носите на Марс ли ?
  • 9 БАЙ Х@Й‼

    13 1 Отговор
    378 хил.лв. за изготвянето на психологически профил на шофьори на автобуси, тирове и таксита са взели Крумова и екипът й. А дали експертът по Пътна безопасност към МВР и бивш депутат от Атака Калина Крумова е сядала зад волана на посочените МПС е повече от съмнително!
  • 10 Емил

    5 3 Отговор
    Вземете и препишете немския, ама внимавайте с превода! За шдин ден ще сте готови и то с перфектен закон! Защо откривате топлата вода?!

    Коментиран от #23

  • 11 Емил

    10 4 Отговор
    Време е ЕС да започне да въвежда ЕДНАКВИ закони! Законът за движение по пътищата е ено добро начало!
  • 12 Първо да опитами

    11 1 Отговор
    Да създадем пътна маркировка, правилно поставени и на видимо място пътни знаци.
  • 13 Абе върнете

    8 3 Отговор
    Стария закон, бай Тошовия. При бай Тошо катастрофи нямаше и пътищата бяха поддържани.
  • 14 Ама при бай Тошо

    11 1 Отговор
    Я та хванат да продаваш фалшиви книжки, ядеш хурката. Меморандум ще правели. Ми направете асамблея. Татразулници.

    Коментиран от #16

  • 15 Абе ей Джери

    6 2 Отговор

    До коментар #7 от "Белгиеца":

    Голям белгиец стана и ти. Забрави кога баща ти ринеше на кравите у ТКЗ-то. Дип че нашите миндили ти продадоха книжка та да видиш Белгия. Що не я скъсаш и да се явил на шофьорски изпити в Белгия? А?

    Коментиран от #18

  • 16 Медуза

    2 1 Отговор

    До коментар #14 от "Ама при бай Тошо":

    От кой край си, чичо? Това "татразулници" не е ли като "хрантутници"? Стана ми интересно.
  • 17 Неразбрал

    4 0 Отговор
    Много работи не се изработиха. Важни за народа. Но плана за законите за грабеж и предпазване от търсене на отговорност го преизпълниха.
  • 18 Белгиеца

    10 1 Отговор

    До коментар #15 от "Абе ей Джери":

    Смея се....евала за коментара ти. Не съм ром, офейкал в Белгия и нямам нищо общо с родината на Тил Уиленшпигел. Ще уважа мнението ти, макар да е леко грешно. Книжката я взех през 1993г.във Варна. И не ми я "дадоха", а я заслужих на изпита. Както и да е. :)
  • 19 КАТ-аджия

    3 2 Отговор
    И ко'ша пра'им ся?
  • 20 Счупи тъпомера

    6 1 Отговор
    Тъпите калинки се чудят, как не успели да напишат нещо. Идиоти.

    Коментиран от #25

  • 21 Поредната нищонеправеща,

    10 2 Отговор
    но през ден се изказва. Да пише голямата специалист като какво ново и полезнот е предложила. Иначе закона си е добър. А че пияни и дрограбени карат и без книжки, не виждам с какво е виновен пътя
  • 22 Шпек

    6 4 Отговор
    В БГ няма пътища отговарящи на стандартите.Всички тези пари дадени за ремонт са обратно усвоени от ГЕРБ —крадци.
  • 23 Радо

    6 3 Отговор

    До коментар #10 от "Емил":

    Нямаш еднакви или поне близки условия, за да преписваш закон! Така не става! Няма как да работи и само ще се появят други проблеми, с които пишман "експертите" ще се балтавят още 30г. Нещата въобще не са толкова сложни! Вместо да харчат милиони за камери за рекет, трябваше да ги вложат е обследване на най опасните места! Сега щеше да има решения на доста проблемни пътища!

    Коментиран от #24

  • 24 Емил

    1 2 Отговор

    До коментар #23 от "Радо":

    Радо, бъркаш "закон" и "правилник за приложение на закона"!

    Коментиран от #26

  • 25 Верно счупи тъпомера

    0 1 Отговор

    До коментар #20 от "Счупи тъпомера":

    Ама ти . То в подзаглавието си пише - 30 години .
  • 26 Радо

    4 1 Отговор

    До коментар #24 от "Емил":

    Закона и правилника, са свързани! Не можеш да направиш правилник, в противоречие със закона!!! Има универсални правила, които ще се впишат във всеки закон, но има и много специфични правила! Нещата въобще не са сложни за решаване! Няма желание!!! Защото рекета носи добри приходи на един кръг от хора! А решаването на проблемите, ще секнат приходите!
  • 27 ФАКТИ

    3 6 Отговор
    Докато съдебната система не започне да работи както трябва, КАТ и с Божията помощ няма да се справи ! Още повече и защото броят на пътните полицаи е същият колкото е бил и през 1989г. ?! Помните ли как преди няколко години с решение на съда бяха обявени за "незаконосъобразни" над 200 000 електронни фиша, защото снимките от мобилните камери е можело да бъдат от манипулирани от катаджиите ?! И всичко това, защото доста адвокати, прокурори и съдии бяха "влезли в кадър"... В другите държави отдавна са сложили десетки хиляди камери по улиците и пътищата, а в България стационарните все още са под 30(тридесет)...

    Коментиран от #35

  • 28 Калинка моя

    12 1 Отговор
    Бла, бла, бла. Не нов закон моме, а спазване ма съществуващия! Преди 15 г. гледай интервю с кмета на Букурещ: ... колко коли се крадат годишно в града? Той отговори две. И нашата патка попита - хиляди ли, а отговорът беше само две. И патката попита какъв ви е законът, а той отговори - същият, а не нов. И го спазваме!!! Та тъй моме!!!
  • 29 Гост от Силистра

    2 3 Отговор
    Госпожо, както казва софииския полицай-'' правилника е един в силистра и софия ':след като направих нарушение в голямото село и му мънках (като подавам 20чка) че съм от провинцията .. Та правилника е един и се прилага добре от десетки години в западна и северна европ- развитите страни, воля трябва, камери свързани с граничните пунктове, мотивирани полицаи с пос терминали за глоби на място, тскива по сти неща, ако се спре една далавра парите за техниката ще са а лице
  • 30 ТРЕЗВЕН

    1 1 Отговор
    Заповядайте в гр.Силистра за да установите как г-н кмета си работи по някакъв негов закон за движение по пътищата.До там я докарахме в демократична България.

  • 31 това

    1 1 Отговор
    става за екипа от трансджендъри на бай Дън
  • 32 111

    0 1 Отговор
    В сегашният ЗДвП (актуален от март 1999 г.) Глава първа и втора (Общи положения и Правила за движението по пътищата) са добре написани, но институциите (властта и управлението) в държавата не ги прилагат точно според съответните текстове на разпоредбите в тях. Ще дам един елементарен пример с пешеходните пътеки, които на кръстовищата са продълженията на тротоарите или банкетите върху платното за движение (§6, т. 54 от Допълнителните разпоредби на ЗДвП). След като прочетете какво съм написАл, погледнете само къде са очертани по кръстовищата, през които минавате. Подобно е положението с пътните знаци, светофарите, тесните тротоари с търговските обекти и велоалеите върху тях.
  • 33 Катю

    1 0 Отговор
    То закон има Другарко, но няма кой да варди и да наказва. НС ВЛСАТ не работи, МВР пунтира работа и хората си карат , от тротинетки до тирове без документи и надрусани.
  • 34 Знаещ

    0 0 Отговор
    Така наречения нов Закон може да се побере на 5 страници и ето какво горе долу да съдържа: 1.Премахване на всички ограничения за скорост, тъй като каквото и да правиш все стигаш до понятието "несъобразена скорост", което пък обезмисля т. нар. пътни знаци, които дори и да спазваш пак си виновен. 2.Строги правила и без шикалкавене по темата шофьор-пешеходец. Ако го блъсна на пешеходна пътека е виновен водача без никакви извинения, но ако е на място без такава е виновен единствено пешеходеца и да поеме разходи по ремонт и морални щети на водача. Това са най-честите проблеми и решението им може да е много лесно, стига да има воля.
  • 35 Типично

    1 0 Отговор

    До коментар #27 от "ФАКТИ":

    робско разсъждение! Някои искат и да са свободни, доколкото е възможно! Мисли и не използвай клишета и глупости от медиите!

    Коментиран от #36

  • 36 Така става ли

    0 0 Отговор

    До коментар #35 от "Типично":

    Кипелов - ''Я свободен''.

    Коментиран от #37

  • 37 Не става!

    0 0 Отговор

    До коментар #36 от "Така става ли":

    Но ми е все тая! Той проблема с неразбирането е твой! А не мой!😊
  • 38 Токо

    0 0 Отговор
    Някак 30 години такива като тебе дето не могат и автомобил да паркират - пишат закони за движение по пътищата и поставят пътни знаци .... Някак ....

Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.