Интервю със Сокол Соколов, управител на Host.bg от началото на 2010 г., за стартирането на бизнес
Г-н Соколов, какво Ви предстои през 2013 г.?
Годините в които има избори, като тази, са традиционно силни за информационния бизнес. И 2013-та се очертава такава. В такъв период нараства търсенето и потреблението на уеб и хостинг услуги. През тази година обаче, това е съчетано с висок натиск за поевтиняване на услугите, обогатяване на продуктите и увеличаване на параметрите. Българският потребител вече се радва на изключителен комфорт на този пазар. Качеството и обемът услуги, които получава, са значително по-високи от средното европейско ниво, а цената е наполовина от тази, която плащат клиентите в останалата част на континента. Всичко това представлява предизвикателство за развитието на хостинг услугите в страната.
Разкажете ни малко за себе си? Какво дава и какво взема управлението на бизнес?
В личен план управлението на бизнес създава необятни възможности за усъвършенстване в многобройни области, коя от коя по-интересни или значими. Работата с хора е постоянен източник както на предизвикателства, така и на удоволетворение. Бързото развитие на технологиите, ме принуждава винаги да бъда нащрек и постоянно да актуализирам знанията си. Следването на оптималната бизнес пътека също отнема сериозно време и емоционален ресурс. Заради всичко това, всекидневно продължавам да се уча как да балансирам времето си между работата и личния живот.
Смятате ли, че българската бизнес среда е достатъчно гъвкава за стартиране с минимален бюджет и защо?
Бих започнал с един коментар. Всички са запознати с приказката за безплатния обяд. Макар да няма пълна идентичност, по подобен начин, според мен, стоят нещата и с „безплатния“ бизнес. С развитието на информационните технологии, една важна част от стартирането на бизнес, свързана с улесняването на контакта между доставчици и потребители, наистина може да се получи на символична цена. Тази благоприятна възможност обаче е на разположение както на стартиращите, така и за наложените бизнес единици и не създава особено предимство за стартъпите. Нека да не се заблуждаваме и да вярваме, че има магически начин за стартиране на бизнес без бюджет, който българските стартъпи ще открият и използват. Смятам, че държавата трябва да усвои и трайно да наложи практики и канали за подкрепа за стартирането на нов бизнес.
Три препоръки за безпроблемен избор и работа с хостинг за фирмения уебсайт?
Когато един клиент избира хостинг доставчик, той на практика избира партньор за своя бизнес. Взаимоотношенията са дългосрочни, а случаите в които качеството на хостинг услугата, може да повлияе на бизнеса в благоприятна посока или обратно са многобройни. Затова изискванията към хостинг доставчика се увеличават и освен сигурност, скорост и др., включват показатели като надеждна и лесна комуникация, еластичност на услугите и гъвкавост от страна на доставчика, неизчерпаеми ресурси, разнообразно портфолио и др.
Моля, за съвет, който смятате, че ще е полезен на стартиращите бизнес с минимален бюджет.
Ще си позволя да цитирам едно от гурутата на маркетинга Филип Котлър:
- Докато мантрата на Индустриалната революция са думите на производителя „Това произвеждам, бихте ли го купили?“, мотото на Информационната ера са думите на потребителя „Това искам, бихте ли го направили?“. Маркетингът е „домашното“ което компанията ви пише, за да разбере от какво се нуждаят хората. Продаването започва, едва когато имате продукт. Маркетингът започва още преди продуктът да се е появил.
Точно това важно „домашно“ не струва почти нищо на стартиращия бизнес в Информационната ера и всеки, който следва този старт модел значително увеличава шансовете си за успех.
Диалогът със Сокол Соколов ще продължи на семинар „Стартиране на бизнес с нулев бюджет“, който се организира от фирма Web and Events и ще се проведе на 20 април 2013 в ИЕЦ, София.
За повече информация или регистрация за семинара, посетете сайта на събитието www.zero-business.com
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА