Имаше времена (и това не беше чак толкова отдавна), когато производителите на суперкари вадеха двуврати спортни автомобили, като с това тяхната моделна гама се изчерпваше. В наши дни обаче богатите клиенти искат "най-доброто от двата свята" или иначе казано - автомобилът да има способността да превозва цялото семейство с главозамайваща скорост, при това и с аристократичен стил.
Именно това заставя производителите на екзотични суперкари да се впуснат с нови модели, навлизайки и в света на кросоувърите и дори в този на тежките офроудъри. Това обаче съвсем не е единствената цел, която си поставят. С малки изключения, повечето производители на ексклузивни автомобили експериментират с идеята за седан с четири врати, като някои дори го пускат в серийно производство.
Преди да ви разкажем за тези опити, някои успешни, други пък съвсем не, ще отбележим със задоволство, че има марки като McLaren, Pagani и Koenigsegg, които навярно никога няма да излязат от рамките на двувратия спортен автомобил. Сега ще стане дума за шест опита, представляващи седани с четири врати, излезли от реномирани европейски фабрики, които принципно се занимават само с производство на т.нар. суперкари.
Марката Lamborghini се утвърждава като производител на ексклузивни автомобили със своята концепция за двуместни средномоторни коли, но ако погледнем в миналото и ще видим, че тя се занимава и с производство на трактори, и с возила като военни всъдеходи, предномоторни гран-туризмо коли и даже с морски двигатели. Днес обаче Lamborghini продължават да са най-известни със спортните си купета. През 2008 година Lamborghini пробва вкуса на претенциозните си клиенти със седан с четири врати. Концепцията е наречена Estoque, а двигателят и е разположен отпред. Той е 5.2-литров V8 от Gallardo и предава въртящият си момент и на четирите колела. Дълго време ръководните хора от компанията се чудят дали да пуснат Estoque в серийно производство, но в крайна сметка се отказват в полза на кросоувъра Urus.
С идването на логичния край на Veyron от компанията отново се замислиха за нов модел, който да е седан с четири врати. В крайна сметка сега на ход е Chiron, но концепцията Galibier все още не е изоставена. Този прототип е с двигател W16 от Veyron, но разполага не с четири, а само с два турбокомпресора. И това не е първият опит на Bugatti за четириврат седан. По-запалените фенове на марката сигурно си спомнят концептите EB 112 и EB 218 от 90-те години на миналия век. Но както и те, така и Galibier не влизат в серийно производство. На този етап Chiron е с приоритет, което обаче съвсем не означава, че марката няма да пусне на пазара втори модел и то именно седан с четири врати.
Ferrari се клеха, че никога няма да пуснат седан, кросоувър или нещо различно от двуврат спортен автомобил, но както се видя това не се случи. Още през 1980 година, в рамките на празненствата по случай 50-годишния юбилей на Ferrari, се появява едно творение от партньора Pininfarina, което представлява класически седан. Автомобилът е произведен в един-единствен екземпляр и е базиран на модела 400. Снабден е с 4.8-литров V-образен дванайсетцилиндров двигател. Серджо Пининфарина и Енцо Ферари обсъждат надълго и широко пускането в серия на това возило, но в крайна сметка се отказват от идеята и никога повече не се връщат към нея.
От всички екзотични производители на суперкари, произвеждали някога седани с четири врати, Maserati е най-утвърдения. Марката с тризъбец на емблемата създава своя първи модел Quattroporte още през 1963 година, като до момента от него са излезли вече шест поколения. В течение на много години автомобилът се предлага с V6 и V8 мотори, но впоследствие започва да взима двигатели от Ferrari. Ако към Quattroporte прибавим и модела Ghibli, се получава така, че марката в момента предлага повече седани, отколкото спорткари.
Британците също имат богат опит в производството на седани с четири врати. Един от най-интересните такива е предназначен за страните от Персийския залив и се нарича Lagonda Taraf. По-популярният Aston Martin с четири врати обаче е Rapide, който е създаден на основата на DB9. Последният Rapide S е снабден със знаменития шестлитров V12 мотор с мощност 552 к.с.
Постигайки сериозни финансови резултати с Cayenne през 2002 година, Porsche веднага замисля и още един ход. Своеобразният седан се появява седем години по-късно и е наречен Panamera. Автомобилът се предлага с богата гама от двигатели. Налични са и V6, и V8, и турбокомпресори, и дизели, и хибриди, и задно предаване, и 4х4 такова. Panamera Turbo е едно от топ изпълненията, разполагащо с 550 конски сили и ускоряващо до 100 км/ч. за 3.4 секунди - време, особено подходящо за четириврата семейна кола.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Суперкар ни е супер ни е кар
Коментиран от #2
14:17 13.09.2016
2 Гост
До коментар #1 от "Суперкар ни е супер ни е кар":
Абсолютно вярно, но хората с толкова пари си позволяват да си купуват и коли, които карат от време на време "за спорта". Иначе повечето имат и всекидневни автомобили, които са далеч по-практични.14:26 13.09.2016
3 binjiri
Коментиран от #6
16:54 13.09.2016
4 ГОСТ
Коментиран от #11
17:51 13.09.2016
5 ДИМО
21:21 13.09.2016
6 Даде
До коментар #3 от "binjiri":
Имах шанса да покарам Порше 911 на писта,кефа е голям,но силно се съмнявам че ще ми е полезна и удобна на пътя за всеки ден ,освен ако не пътуваш само с някоя сгодна кака до хотела:)!02:08 14.09.2016
7 Любо
Коментиран от #8
16:22 16.09.2016
8 harvester
До коментар #7 от "Любо":
Трябва да му сложат още малко врати.21:10 27.02.2017
9 DiyanBorisov
09:58 14.04.2017
10 Ada
21:21 05.05.2018
11 Този коментар е премахнат от модератор.