"Измина четвърт век, откакто автомобилите станаха достъпни за всеки гражданин на Русия. Вече сме забравили схемите, по които човек се сдобиваше с кола по времето на СССР. Съветските хора бяха готови на всичко за автомобил и показваха най-низките страни на душата си", припомня Сергей Белоусов в очерк за "АвтоВзгляд".
"Начините да се сдобиеш с лека кола в следвоенния СССР бяха много. Някои от тях остават неизвестни и до днес, но сред гражданите на могъщия Съюз имаше и популярни схеми. Да си припомним основните от тях.
За заслуга към Родината
Страната винаги е помнела героите си: понякога ги е репресирала, понякога поощрявала, включително и с коли. Генералните секретари лично раздаваха автомобили без пари на най-храбрите и смели граждани на СССР. На ветераните и носителите на ордени бе позволено веднъж в живота да си купят кола без да чакат на опашка. Един автомобил на семейство бе повече от достатъчен и всички оставаха доволни.
Години на опашка
Всички останали трябваше да чакат. Опашките продължаваха средно седем-осем години. На тях обаче не можеше да се попадне просто така - трябваше се наредиш в някое предприятие и да къташ пари. През 70-те години цената на ГАЗ-21 бе 5 500-6 000 рубли, за "Жигули" трябваха около 8 000. При месечна заплата от 100-150 рубли съветските граждани имаха тези пари. От една страна почти нямаше за какво да се харчат, а от друга през годините на очакване със заделянето на 100-ина рубли на месец от семейния бюджет от 200-300 рубли се събираше необходимата сума, а от трета който не успяваше да спести, събираше от роднини и познати.
Самият процес на покупката бе крайно унизителен. След няколкото години в очакване да дойде редът трябваше да бъдат издържани още няколко опашки в самия магазин за автомобил. Те бяха само няколко и на градове като Москва и Ленинград (Санкт Петербург, бел. ред.) се падаше само по един съветски "автосалон". Всъщност в тях дори нямаше коли! На купувача се издаваше справка-сметка, с която той отиваше в спестовна каса, където отново чакаше на опашка. После се връщаше в магазина с вносната бележка (след още една опашка) за получаване автомобила, отиваше в склада, където пак чакаше да дойде автовозът и най-накрая вземаше колата по пореден номер с какъвто цвят са я докарали. И това бе щастието.
По втория начин
Чакането на автомобил можеше да продължи много по-дълго заради граждани, които попадаха в списъците по напълно необясним начин. Да се купи място на опашката бе практически невъзможно - никой нямаше нужда от пари, но да те уредят познати от магазина или висши партийци бе лесно. Не съществуваше нищо подобно на електронен регистър и поредни номера нямаше, което правеше проследяването на движението на опашката невъзможно.
Втора ръка
През 1978 г. Алла Пугачова написа песен, в която звучаха следните редове: "С пукнат фар, стари врати и стил от миналия век. Тате купи евтина кола нейде от село". Уви, тази мечта бе на практика неизпълнима. Всички употребявани автомобили се продаваха през комисионни магазини. Те бяха създадени за борба със спекулата, но всъщност нямаше никаква борба - старите коли струваха колкото нови.
Съществуваха различни корупционни схеми, в които срещу внушителен подкуп служители на "комисионката" свързваха продавача и купувача, които се бяха договорили за всичко. За целта бяха нужни много повече пари, отколкото за покупката на автомобил след многогодишно чакане на опашка.
Пътуване до братските републики
Често за автомобил се ходеше в някоя от републиките на СССР. Грузия, например, винаги е била смятана негласно за родина на съветския бандитизъм и мошеничество. Там бъкаше от спекуланти, които с удоволствие продаваха коли на 4-5 пъти по-висока цена от държавната.
Щастлива случайност
Случваха се и напълно невероятни истории. През 1983 г. в учрежденията на Съветския съюз се появиха обяви за продажба на "москвичи" на кредит без чакане на опашка. Схемата, позната до този момент само от стария режим, втрещи работниците и селяните, но се оказа напълно реална. Оказа се, че заради сваления от руски изтребител Су-15 южнокорейски Boeing много западни страни бойкотират съветските автомобили. Тогава Москвич се продаваше дори в Ирландия и Шотландия. В резултат на бойкота износът бе блокиран и складовете се бяха препълнили. "Слободията" обаче продължи кратко.
И още няколко шанса
Кой обаче ще ти чака късмет като с "москвичите"? Да се предвиди такъв шанс просто бе невъзможно и затова хората масово купуваха билети за лотарията, в която често се разиграваха автомобили. Щастливците бяха единици, но все пак ги имаше!
Честно казано, можем да тъжим безкрайно по съветското минало, но по въпроса с автомобилите предпочитам днешните времена. Може да има санкции, може да са руска сглобка, но днес почти няма недостъпна кола", завършва Сергей Белоусов.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 страхотно
12:40 07.10.2016
2 Тошибиян
Идиот
Коментиран от #3, #45
12:51 07.10.2016
3 Илиян
До коментар #2 от "Тошибиян":
Идиота си ти.........и аз,и много други......много е прав човека."ПОЧТИ" няма недостъпни коли.В цял свят хората си купуват нови коли,карат няколко години и хвърлят.Това че ние сме "скъсаняци" си е наш проблем.13:40 07.10.2016
4 OMG WTF
Коментиран от #7, #8
14:14 07.10.2016
5 Хайко
Коментиран от #44
14:36 07.10.2016
6 ддд
сега де са щастливците?
в чужбина?
14:46 07.10.2016
7 ГОСТ
До коментар #4 от "OMG WTF":
Въпрос на разбиране - преди 7 години си купих "втора ръка трошка" според теб - в гаранция към официалния дилър, на 60 000 км и две години от първа регистрация. Цената и беше колкото на базов Авенсис и беше наполовина на цената и нова!Да знаеш че и на запад много хора търкалят втора ръка коли без да се "срамуват". Колега немец като се забремениха с неговата мацка смени малкия Колт със Хюндай И30 комби на 4 години.
Съвсем друг е въпроса че при нас колите са хем на по 20 години, хем се ремонтират с части втора ръка, хем се махат катализатори, DPF, затапват се EGR, карат се с летни гуми зимата и т.н.
Коментиран от #9, #27
14:58 07.10.2016
8 Тошо
До коментар #4 от "OMG WTF":
"Савецки союз" - това нещо ново ли е или са го направили пак, но с ново име?15:26 07.10.2016
9 всички
До коментар #7 от "ГОСТ":
държави са с различен стандарт на населението си.Дори в социална Дания 1 колежка тази година си смени 15 год. митцубиши с 10 год. тойота.Има и много последни модели всеки кара според нуждите и джобът.16:19 07.10.2016
10 Ех свобода
Бащата навремето обаче много искаше "Лада" и мен, тогава момченцето, ме извикаха да избера цвета. Като любим цвят на повечето момчета, избрах червен. И с учудване разбрах, че трябва да чакаме години, вместо да си тръгнем веднага с кола. Но и бащата е образ - като пътувахме съвместно с него, той знае, че съм взел книжка и почва да ме подкача - "На ти да караш, бе, на ти да караш! Ма, ти не можеш, бе! Хе-хе-хе-хе!" И чак се кефи като ме докара до ситуация, в която да ми се иска да му хвърля един хубав бой. Почне чак да ме задушава от нерви, да ме стяга сърцето... Абе, типичен комунист - много е направил и все нищо както трябва!
Коментиран от #13, #15, #24
17:06 07.10.2016
11 така е
Коментиран от #28
17:47 07.10.2016
12 Бидона
18:39 07.10.2016
13 Димитър Колев
До коментар #10 от "Ех свобода":
Или си много болен, или си много дрогиран, което е пак същото.....18:44 07.10.2016
14 Васичка Атанасова
а се връщаме 50 г назад
за времето си бях много добри коли за БГ
Коментиран от #43
19:31 07.10.2016
15 tost
До коментар #10 от "Ех свобода":
Това ,че баща ти нищо не е направил както трябва,по себе си ли съдиш?19:48 07.10.2016
16 красота
19:53 07.10.2016
17 Волв
Коментиран от #20
20:30 07.10.2016
18 Тошибиян
20:50 07.10.2016
19 атанаска васкова
а се връщаме 50 г назад
за времето си бях много добри коли за БГ.... Кво карат ма, последен модел кадилак или GMC..Карат корейски кочини и цялата гама скрапове от Европа и Япония. Всъщност, кога за последно си ходила във вотколандия?
Коментиран от #23
21:31 07.10.2016
20 кроко
До коментар #17 от "Волв":
Ужас, човек! Даже и теб яко са те тъпкали - набили са ти в главата руски думички като "прежде", дето вече 30г. не можеш си ги избиеш! Мани-мани, жив зян си станал!23:25 07.10.2016
21 Mercedes-Benz
Коментиран от #22
01:09 08.10.2016
22 Лъчо
До коментар #21 от "Mercedes-Benz":
Да когато хората са карали Мерцедеси тези тъпанари са произвеждали ЗАЗ ки които не могат да изминат и 30км без да се счупи нещо.За Волгите им да не говорим. 20 на 100 разход огромни 2500сс мотори и само 90коня и то при двигателя а не на колелата.05:03 08.10.2016
23 Васичка Атанасова
До коментар #19 от "атанаска васкова":
а ти ми отговорикаква кола са направили ГАНЬОВЦИТЕ ?
ПРИСМЕХУЛНИК
12:12 08.10.2016
24 Папур Шпеков
До коментар #10 от "Ех свобода":
Rexton и приятна визия. Трябва да идеш да се прегледаш.12:19 08.10.2016
25 мъжкар
Коментиран от #26, #40
14:12 08.10.2016
26 стоян георгиев
До коментар #25 от "мъжкар":
нови лади през соца караха точно толкова хора колкото днес карат нови коли,обаче ладата не е кола ,а нещо средно между каруца и кола.днес в бг може много повече хора да карат нови коли ,но предпочитат ппо-стари модели.да речем вместо да дадеш 15 бона за ново малко пежо предпочиташ 8-9 годиншно бмв висок клас.тва не значи че си се прецакал просто имаш различни приоритети.през соца 15-20% от семеиствата имаха въобще кола и тя бе руска таратаика постоянно развалена и не ставаща за нищо.да речем софия бургас се вземаше за два дни ,а умората на пътуващите и каращия бе огромна .вибрации шум ,трудно управление миризми на бензин ,потрошен интриор и невъзможност да вдига повече от 80 .тва е руската кола в детаили.Коментиран от #29
14:42 08.10.2016
27 кара Лада
До коментар #7 от "ГОСТ":
Затова карам нова Лада и не съм чакал за нея... само дето това се случи 2016-та година...Уви в главите на масовия зомбиран нашенец времето е спряло нейде там преди 30-40 години.
16:18 08.10.2016
28 Ех свобода
До коментар #11 от "така е":
Одноко мне девочка сказала: "Прежде всего, надо работать!". Това по повод на "руските" заемки на Волв.А тези, дето ме критикуват с приказки, че старият комунист не е свършил нещата с мен както трябва - вижте, постоянният дефицит и корупция правят чудеса с хората и то нехубави, за съжаление! Аз не обвинявам баща си, а самият режим, който докара мнозина до мизерия, до едно "изперкване", до невъзможност да разпознаеш кой ти е враг. Затова и не съм го набил, въпреки че реално си го заслужаваше и все още си го заслужава! Не е нормално 50% от мъжете и жените в България да живеят с родителите си, нали? А това е действителността. И ако не са сегашните пенсионери, както и ако се разпадне свободното пътуване в ЕС, по-младите българи ще го д...хат!
Това пък, че имам пет автомобила, го дължа на себе си, не на Дъртия, който не можа и все още не може да ми предложи решение на основните житейски потребности. Затова - пораснете!
19:13 08.10.2016
29 кроко
До коментар #26 от "стоян георгиев":
Стоянчо, вярно е това за бойката на новите лади и новите коли сега, ама така говориш сякаш на запад колите са били летящи чинии, пък виждаш ли комунистите са били е.ахти изостаналите. Да, повече модели са имали на запад, както и по-ликсозни и т.н. ама масово едва ли са карали спортни мерцедеси - карали са ръждиви щайги без особенна разлика между тях и руските. И вярно от един момент на татък руските хич не се развиват, ама чак такива глупости два дни софия бургас.... аре стегни се, вярно има много тъпаци, ама мнозинството все още са интелигентни хора.Коментиран от #33
19:20 08.10.2016
30 taka e brat
ТИЯ КЪДЕ ПЛЮВАТЕ ПО ТИЯ КОЛИ ---САМО ЧЕ ВИ КАЖЕМ ЧЕ ПЛЮВАТЕ СРЕЩУ ВЯТЪРА. ТОЕСТ ПЛЮВАТЕ СРЕЩУ ВАС.
нищо не знаете смехари
Коментиран от #34, #39
21:10 08.10.2016
31 Диди
23:09 08.10.2016
32 Диди
23:19 08.10.2016
33 стоян георгиев
До коментар #29 от "кроко":
91 година се качих на средния клас ауди 80 достъпен за всеки среден немец и изпаднах в културен шок.колата имаше серво на волана и педалите, имаше пета скорост имаше големи огледала ,от двигателя не капеше масло представяш ли си!!!!после карах един фиат ритмо демек долен клас и пак се чудих на маневреност пъргавина на колата и т.н.,после едно типо и т.н. и т.н.да караш среден клас западна кола 80 те и лада са несъвместими работи .ладата е модел на фиат от ранните 60 и то с много лошо изпълнение от руска страна.няма да пиша за заски ,москвичи или волги щото те бяха още по-голям смях.00:06 09.10.2016
34 стоян георгиев
До коментар #30 от "taka e brat":
те едни блокове ...грозни ,гадни за събаряне.ех ако можеше да не са построили нищо тези камази и белази ама на построили са та и чак има дето им се радват!00:08 09.10.2016
35 Виц
Защото като влизаш и излизаш от него те е срам.
03:58 09.10.2016
36 Виц 2
- Абе, ЗАЗ, на тебе защо двигателя ти е в г*за?
А Запорожец-ът невъзмутимо отговорил:
- Тебе пита ли те някой защо х*я ти е на челото?
04:02 09.10.2016
37 Лаф
Коментиран от #41
04:17 09.10.2016
38 Лч'Б3098
ЗАЗ=Заплаха за Автомобилите на Запад
10:09 16.09.2018
39 Частен
До коментар #30 от "taka e brat":
Строеше през соца, изживял съм го! Няма желязо, няма тухли, няма цимент, няма инертни материали, няма готов бетонов разтвор, няма транспорт! Всичко с подкупи и връзки. Товарните таксита се записваха на пл. Лъвов мост.15:06 22.09.2018
40 хахахах
До коментар #25 от "мъжкар":
Абе плюят ама всички живеят в панелката от соца.да не говориме колко дават под наем същите тези панелки дето тате и мама са купили за децата да има хаха айде де знаеме се стига сте се правили на ущипани моми тия имоти дето ги продавате от къде са бе вие сами ли ги купихте та все сте ми едни умни такива всичко е от дедо,баба ,мама и тате вили ,земи,апартаменти всичко ви е от соца и ат партиините книжки на горе изброените след още 30г искам да ми покажете колко хора ще имат собственно жилище ЕДНО не повече и пак да си говориме защото следващото и по следващото поколение са обречени да живеят под наем както е в демокрацията06:35 24.09.2018
41 НИВА
До коментар #37 от "Лаф":
ЗаЗ=Заплаха за автомобилите на Запад16:35 24.09.2018
42 ПИЧ
13:43 28.09.2018
43 АЗЛК Ах Защо ли те Купих
До коментар #14 от "Васичка Атанасова":
добри коли-и-и .С 1000 вградени дефекта като нови. Съседът над нас се запозна лично с представителя на АЗЛК и трябваше постоянно да го кани на маса за да може да смени 3 москвича през 70-те. Единия му блокира двигателя .другия беше с дефектен диференциал. Още на 3 тия месец се започваше едно лежане под колите през събота и неделя.22:56 29.09.2018
44 pepo
До коментар #5 от "Хайко":
Не е вярно!1989г. си купих TRAB след 12 години чакане.Ако се бях позабавил малко, и него нямаше да мога да взема.21:21 07.04.2020
45 оченик
До коментар #2 от "Тошибиян":
а купи си бентли де,не всеки може14:32 12.02.2021