Притежаването на автомобил става все по-скъпо и натоварващо удоволствие навсякъде по света. Наред с усложняването на чисто логистичните проблеми в големите градове се променят и психологическите нагласи. Ако допреди 10-ина години личната кола се смяташе за едва ли не задължителна придобивка и безалтернативна застраховка за свободата на придвижване, днес все повече млади хора предпочитат да си спестяват отговорностите и разходите по поддръжката и експлоатацията на собствено возило в полза на добре организирания обществен транспорт.
Социолози и психолози са единодушни, че особената връзка, която сме свикнали да изграждаме с автомобилите си, надали някога ще закърнее. Огромната част от хората ще продължат да предпочитат колите си пред влаковете и автобусите. Това обаче не значи, че не може да се измисли компромисен вариант, който да обединява най-доброто от двата свята. Например човек да може да ползва кола по всяко време без да я притежава.
Първите за въвеждането на организирана система за споделено ползване на автомобили или "каршеринг" датират още от края на 40-те години на миналия век. Първите работещи програми от този тип обаче са осъществени с твърде променлив успех в края на 60-те и началото на 70-те във Франция и Холандия.
Идеята се възражда в началото на новия век, когато множество компании за автомобили под наем започват да експериментиратс услуги за споделено ползване на коли. Скоро на пазара излизат и производители, които също имат апетити този неразработен сегмент. През 2008 г. в играта се включва Daimler AG, чиято система car2Go оперира в над 30 града в Европа и Северна Америка, а от април тази година и в китайския Чунцин.
Идеята за споделеното ползване на на автомобили следва прост принцип. Колата се наема за определен период от време (често дори за час) от членове на своеобразни клубове, които плащат дребна сума за правото да използват услугата.
Моделът очевидно работи, тъй като към декември 2012 г. по света вече е имало 1.7 млн. членове на системи за каршеринг в 27 страни. Най-големите мрежи в Северна Америка и Европа са Car2Go с 900 000 абонати и 12 000 коли и Zipcar с 767 000 абоната и 11 000 коли. По данни на Navigant Consulting през 2013 г. услугите от този тип са генерирали печалба от $1 млрд. в световен мащаб с тенденция да достигне $6.2 млрд. през 2020-а. Авторитетното сп. Economist пък вижда в каршеринга такъв потенциал, че прогнозира в обозримо бъдеще една споделена кола да заменя 15 лични.
Напредъкът на мобилните технологии със сигурност ще допринася тепърва за нарастване на популярността на този тип услуги. Днес всички разплащания се извършват през приложения за смартфон и таблет. Най-големите оператори като Car2Go предлагат гъвкави тарифи за всякакви транспортни нужди, като абонатът не трябва да мисли нито за горивото, нито за паркирането. Ако нивото в резервоара или зарядът в батерията спадне под определена норма, приложението предупреждава, като дори предоставя толеранс от време за зареждане, за което не се плаща, а паркоместата обикновено е безплатно по силата на споразумения с градските власти.
Системата е автоматизирана до такава степен, че автомобилът се отключва, стартира и заключва през телефона. Всяка кола се следи дистанционно не само за да се отчита дължимото от абоната, а и да се наблюдава техническото ѝ състояние. Гориво се зарежда с карти, а в случай, че автомобилът е електрически - на съответните бързи зарядни, с които 40% от капацитета на батерията се попълва за около 10 минути.
На пръв поглед услугата не изглежда никак евтина. Освен първоначалната такса за правото да бъде използвана, се плаща и дневен наем. Тарифите започват от около 24 евроцента на минута или €14 на зас за наем на Smart. Като се калкулират горивото, спестеното време и разходите за поддръжка, застраховки и паркинг в най-натоварените части на градовете, сметката започва да придобива доста по-трезви измерения. Неслучайно каршерингът процъфтява дори в Съединените щати и Германия, където преклонението към личния автомобил има почти религиозни мащаби.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 човабрач
Коментиран от #20
15:28 02.12.2016
2 Да ама не
Коментиран от #7, #11
15:35 02.12.2016
3 Тито
15:36 02.12.2016
4 hmhmhm
Коментиран от #10
15:37 02.12.2016
5 чичо Пешо
16:19 02.12.2016
6 Vozi
16:34 02.12.2016
7 кроко
До коментар #2 от "Да ама не":
Точно така, както си го описал не е нужно никакви хора да преглеждат на ръка данните, а по алгоритъм автоматично да се извеждат уведомления коя кола кога и от кой е карана с превишена скорост, високи обороти и т.н. И съответния индивид се вкарва в черен списък на фирмите, предотставящи подобни услуги и втори път няма да може да наеме кола от тях. За всичко си има лечение.18:01 02.12.2016
8 сашо
19:38 02.12.2016
9 Лаврентий Берия
Никога !
Никога !
Никога !
Обичам си 170-те коня, обема като на микробус, 35 сантиметровия просвет, и ефективното оръжие за аграрни мамули - теглича !
21:05 02.12.2016
10 ддд
До коментар #4 от "hmhmhm":
то има много такивадето си карат хондата докато
ремонтират BMW то
смисъла на статията е че
хондата могат да я карат и 15 други
аа да и разходите делиш на 15
ко му плащаш?
22:34 02.12.2016
11 DGI
До коментар #2 от "Да ама не":
Определено доста си закъсал, аз съм ползвал такъв вид услуга и повярвай ми абсолютно никой не им пробва възможностите на колите!Има камери за скорост, за червен светофар и т.н.. Отделно и ако се случи нещо с колата ще си виновен ти. Дори някои компании (като DriveNow) ти предлагат допълнителна застраховка в случай на щета за да сведеш до минимум сумата която ще поемеш ти. В Лондон е до към 200 паунда ако си вземеш допълнителната застраховка, ако ли не, може и да дължиш от 1500 до 5000 паунда в случай на щета, айде ходи пробвай възможностите да те видя ;) Нито арабите, нито емигрантите или ние "простите" българи ще ги правим тия номера.
А и не си мисли, че просто теглиш приложението и вървиш и отключваш колите, първо се регистрираш, въвеждаш данни, пращаш шофьорска книжка и банкова сметка.
Ама Ганьо си знае де...
12:54 03.12.2016
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Фороско
09:11 04.12.2016
15 sandars
Коментиран от #17, #22
09:46 04.12.2016
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Ганьо
До коментар #15 от "sandars":
Естествено, че хората ще си смятат всичко, включително и простотиите на Ганьовците. Още повече, че доколкото съм запознат, малките фирми имат по 1-2 кошници за по 20-30 лв. на ден, а ако им се отвори работа, наемат коли (пак кошници) от други хора, с които имат предварителна уговорка.Никога не бих наел подобна кола, но смятам, че 20-30 лв./ден за подобни кошници, за рисковете, които поема даващия колата, и за българските условия са приемливи...
А доходите ви едва ли интересуват някого.
:-)
13:29 04.12.2016
18 Марио
13:55 04.12.2016
19 dookoUUU
19:17 04.12.2016
20 Чопър
До коментар #1 от "човабрач":
Кола и жена нечукната няма. Колата е една тенекия, стягай я за да те слуша.20:11 04.12.2016
21 44магнум
14:42 05.12.2016
22 РЕНТ А КАР
До коментар #15 от "sandars":
Никак те няма с математиката!Да не би цените на колите в магазина да са съобразени с доходите ни?
Щом смяташ, че за 6 месеца се избива кола под наем значи си голям експерт.
Хващай златната кокошка и не му мисли! Що ходиш плост и бос, като може да напълниш гуша?
20:22 10.12.2016