2 Декември, 2016 15:10 31 364 22

Що е то "каршеринг" и има ли почва у нас?

  • каршеринг-
  • споделено ползване
Що е то "каршеринг" и има ли почва у нас? - 1

Притежаването на автомобил става все по-скъпо и натоварващо удоволствие навсякъде по света. Наред с усложняването на чисто логистичните проблеми в големите градове се променят и психологическите нагласи. Ако допреди 10-ина години личната кола се смяташе за едва ли не задължителна придобивка и безалтернативна застраховка за свободата на придвижване, днес все повече млади хора предпочитат да си спестяват отговорностите и разходите по поддръжката и експлоатацията на собствено возило в полза на добре организирания обществен транспорт.

Що е то "каршеринг" и има ли почва у нас?

Социолози и психолози са единодушни, че особената връзка, която сме свикнали да изграждаме с автомобилите си, надали някога ще закърнее. Огромната част от хората ще продължат да предпочитат колите си пред влаковете и автобусите. Това обаче не значи, че не може да се измисли компромисен вариант, който да обединява най-доброто от двата свята. Например човек да може да ползва кола по всяко време без да я притежава.

Що е то "каршеринг" и има ли почва у нас?

Първите за въвеждането на организирана система за споделено ползване на автомобили или "каршеринг" датират още от края на 40-те години на миналия век. Първите работещи програми от този тип обаче са осъществени с твърде променлив успех в края на 60-те и началото на 70-те във Франция и Холандия.

Що е то "каршеринг" и има ли почва у нас?

Идеята се възражда в началото на новия век, когато множество компании за автомобили под наем започват да експериментиратс услуги за споделено ползване на коли. Скоро на пазара излизат и производители, които също имат апетити този неразработен сегмент. През 2008 г. в играта се включва Daimler AG, чиято система car2Go оперира в над 30 града в Европа и Северна Америка, а от април тази година и в китайския Чунцин.

Що е то "каршеринг" и има ли почва у нас?

Идеята за споделеното ползване на на автомобили следва прост принцип. Колата се наема за определен период от време (често дори за час) от членове на своеобразни клубове, които плащат дребна сума за правото да използват услугата.

Що е то "каршеринг" и има ли почва у нас?

Моделът очевидно работи, тъй като към декември 2012 г. по света вече е имало 1.7 млн. членове на системи за каршеринг в 27 страни. Най-големите мрежи в Северна Америка и Европа са Car2Go с 900 000 абонати и 12 000 коли и Zipcar с 767 000 абоната и 11 000 коли. По данни на Navigant Consulting през 2013 г. услугите от този тип са генерирали печалба от $1 млрд. в световен мащаб с тенденция да достигне $6.2 млрд. през 2020-а. Авторитетното сп. Economist пък вижда в каршеринга такъв потенциал, че прогнозира в обозримо бъдеще една споделена кола да заменя 15 лични.

Що е то "каршеринг" и има ли почва у нас?

Напредъкът на мобилните технологии със сигурност ще допринася тепърва за нарастване на популярността на този тип услуги. Днес всички разплащания се извършват през приложения за смартфон и таблет. Най-големите оператори като Car2Go предлагат гъвкави тарифи за всякакви транспортни нужди, като абонатът не трябва да мисли нито за горивото, нито за паркирането. Ако нивото в резервоара или зарядът в батерията спадне под определена норма, приложението предупреждава, като дори предоставя толеранс от време за зареждане, за което не се плаща, а паркоместата обикновено е безплатно по силата на споразумения с градските власти.

Що е то "каршеринг" и има ли почва у нас?

Системата е автоматизирана до такава степен, че автомобилът се отключва, стартира и заключва през телефона. Всяка кола се следи дистанционно не само за да се отчита дължимото от абоната, а и да се наблюдава техническото ѝ състояние. Гориво се зарежда с карти, а в случай, че автомобилът е електрически - на съответните бързи зарядни, с които 40% от капацитета на батерията се попълва за около 10 минути.

Що е то "каршеринг" и има ли почва у нас?

На пръв поглед услугата не изглежда никак евтина. Освен първоначалната такса за правото да бъде използвана, се плаща и дневен наем. Тарифите започват от около 24 евроцента на минута или €14 на зас за наем на Smart. Като се калкулират горивото, спестеното време и разходите за поддръжка, застраховки и паркинг в най-натоварените части на градовете, сметката започва да придобива доста по-трезви измерения. Неслучайно каршерингът процъфтява дори в Съединените щати и Германия, където преклонението към личния автомобил има почти религиозни мащаби.

Що е то "каршеринг" и има ли почва у нас?


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 човабрач

    12 26 Отговор
    Моята единствена любов е моята кола, много си я обичам и трепя хора за нея. Каквото ми причинят на колата го връщам в същият вид на извършителя на деянието.

    Коментиран от #20

  • 2 Да ама не

    10 7 Отговор
    И какво ще се случи ако се качи един арабин, емигрант или прост българин и реши да и пробва възможностите и я кара само в обороти, като така ще и скъси живота, или ако не я пази и цели всяка дупка и тя се скапе след 1 месец, а не 1 година примерно? Няма как да се разбере кой тормози автомобила, освен ако не се записват логове с данните за обороти, разход и всичко от компа на колата + ГПС следящ скоростта и маршрута и кой аджеба ще преглежда цялата тази информация?!?!

    Коментиран от #7, #11

  • 3 Тито

    9 3 Отговор
    Ползвал съм такава услуга преди година в Москва и Токио-еми хич не е евтино-но пък е супер удобно.Оставяш я колата и не мислиш за паркинг или че трябва да търсиш место пред домът си....
  • 4 hmhmhm

    11 4 Отговор
    Изглежда ми скъпо и не ефективно. Но щом има хора да ползват услугата да я ползват. Аз лично никога не бих я ползвал. Имам 2 коли и два мотора. ако едно превозно средство се повреди ползвам другото докато оправя титоляра. Успех на всички на пътя

    Коментиран от #10

  • 5 чичо Пешо

    8 4 Отговор
    хм...ами бих го ползвал, въпреки, че имам 2 лични автомобила, паркирането в София е кошмарно. Ако мога да го ползвам сутрин и вечер за по 20 мин. от и до работа и това ми струва някаква прилична сума, се мятам с 2 ръце и 2 крака.
  • 6 Vozi

    2 10 Отговор
    Dano da imame az polzvam v evropa vsqkade i mng efektivno i sofia e maluk grad 6te izliza eftino i polzeno
  • 7 кроко

    8 3 Отговор

    До коментар #2 от "Да ама не":

    Точно така, както си го описал не е нужно никакви хора да преглеждат на ръка данните, а по алгоритъм автоматично да се извеждат уведомления коя кола кога и от кой е карана с превишена скорост, високи обороти и т.н. И съответния индивид се вкарва в черен списък на фирмите, предотставящи подобни услуги и втори път няма да може да наеме кола от тях. За всичко си има лечение.
  • 8 сашо

    17 2 Отговор
    У нас няма почва за развиване на нищо хубаво защото сме си тъпа проста държава която иска само да граби за нищо не сме !!!!!
  • 9 Лаврентий Берия

    7 10 Отговор
    Никога !
    Никога !
    Никога !
    Никога !
    Обичам си 170-те коня, обема като на микробус, 35 сантиметровия просвет, и ефективното оръжие за аграрни мамули - теглича !
  • 10 ддд

    5 2 Отговор

    До коментар #4 от "hmhmhm":

    то има много такива
    дето си карат хондата докато
    ремонтират BMW то
    смисъла на статията е че
    хондата могат да я карат и 15 други
    аа да и разходите делиш на 15
    ко му плащаш?
  • 11 DGI

    6 1 Отговор

    До коментар #2 от "Да ама не":

    Определено доста си закъсал, аз съм ползвал такъв вид услуга и повярвай ми абсолютно никой не им пробва възможностите на колите!
    Има камери за скорост, за червен светофар и т.н.. Отделно и ако се случи нещо с колата ще си виновен ти. Дори някои компании (като DriveNow) ти предлагат допълнителна застраховка в случай на щета за да сведеш до минимум сумата която ще поемеш ти. В Лондон е до към 200 паунда ако си вземеш допълнителната застраховка, ако ли не, може и да дължиш от 1500 до 5000 паунда в случай на щета, айде ходи пробвай възможностите да те видя ;) Нито арабите, нито емигрантите или ние "простите" българи ще ги правим тия номера.
    А и не си мисли, че просто теглиш приложението и вървиш и отключваш колите, първо се регистрираш, въвеждаш данни, пращаш шофьорска книжка и банкова сметка.
    Ама Ганьо си знае де...
  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Фороско

    4 0 Отговор
    В БГ това няма как да се случи. Казвам го от опит, защото имам рент а кар фирма и съм се нагледал на какво ли не. Бай Ганьо не купува резервни части за своята кола, а си ги сваля от наета за 1 ден кола. Той е хитър и щом не е прецакал застрахователя се насочва към рент а карите. А сега вместо да плаща за цял ден ще се облажи с по-евтино.
  • 15 sandars

    0 4 Отговор
    Добра услуга и смятам, че ще се наложи и тук. А Бай Ганьо си е и предлагащия рента-кар, защото той с тези наеми си е пресметнал и риска - защото смятам, че тук цените на рента-кар услугите се доближават до западните, а това е изнудващо на фона на доходите ни. Всеки знае, че една рента-кар кола си избива разхода за не повече от 6 месеца, след което си е златна кокошка

    Коментиран от #17, #22

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Ганьо

    1 3 Отговор

    До коментар #15 от "sandars":

    Естествено, че хората ще си смятат всичко, включително и простотиите на Ганьовците. Още повече, че доколкото съм запознат, малките фирми имат по 1-2 кошници за по 20-30 лв. на ден, а ако им се отвори работа, наемат коли (пак кошници) от други хора, с които имат предварителна уговорка.

    Никога не бих наел подобна кола, но смятам, че 20-30 лв./ден за подобни кошници, за рисковете, които поема даващия колата, и за българските условия са приемливи...

    А доходите ви едва ли интересуват някого.
    :-)
  • 18 Марио

    1 1 Отговор
    Никога не бих си взел кола под наем. Това е глупост.Предпочинам да си карам моята.А 20лв или повече на ден за наем на кола не.💪💪💪Аз ще си напълня резервоара и ще карам поне 2 дни.ЗА 20ЛВ⛽⛽⛽⛽
  • 19 dookoUUU

    0 0 Отговор
    Абе екстра. Колкото се може повече да ги ползват. Да плъзнат на всякъде. Останалата част от населението да се мята на влакове и автобуси, да намалеят личните автомобили до миниум в големите градове, за да може малко и аз да се повозя без да има задръствания!
  • 20 Чопър

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "човабрач":

    Кола и жена нечукната няма. Колата е една тенекия, стягай я за да те слуша.
  • 21 44магнум

    0 0 Отговор
    Това може да стане ,но не и в цигански държави като нашата!
  • 22 РЕНТ А КАР

    1 0 Отговор

    До коментар #15 от "sandars":

    Никак те няма с математиката!
    Да не би цените на колите в магазина да са съобразени с доходите ни?
    Щом смяташ, че за 6 месеца се избива кола под наем значи си голям експерт.
    Хващай златната кокошка и не му мисли! Що ходиш плост и бос, като може да напълниш гуша?