От многобройните бивши съветски заводи за автомобили днес са останали толкова, че да се преброят на пръстите на едната ръка. Руските АвтоВАЗ и ГАЗ работят сравнително успешно, а останалите или са заети от чуждестранни инвеститори или тънат в разруха.
По-възрастните знаят, че у нас в миналото най-популярни бяха руските автомобили Лада и Москвич. И докато Лада, под ръководството на Renault, процъфтява на руските пазари, то Москвич-ите отдавна са забравени.
Строителството на завода стартира през далечната 1929 година и само 12 месеца по-късно е пуснат в експлоатация. Разцветът на автомобилната фабрика, която впоследствие получава името "Москвич", е след края на Втората световна война.
Но с идването на "Перестройката" над марката Москвич започват да се спускат тъмни облаци. През 2001-а производството окончателно е преустановено, а девет години по-късно е завършена процедурата по банкрут.
След няколко неуспешни опита за възраждане на марката и на руското производство на автомобили Москвич, днес са останали само спомена и сградата, която тъжно напомня за някогашния си разцвет.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Кобрата
Чудни машинки бяха, аз също съм карал Москвич преди години, може да не са нещо особено, ама за работа са идеални...
А и чистата 12-тица руската сглобка бая си върви, изпреварвал съм Mercedes-и с него
140 ги вдига безотказно ако е стегнат, а за кърска работа е направо катър...
Даже руснаците са викали на Москвича - ''Дядо Иван''
Коментиран от #58
11:42 06.10.2017
2 ЪРП
11:53 06.10.2017
3 Иван
Коментиран от #5, #35, #74
12:47 06.10.2017
4 Коко
12:57 06.10.2017
5 незнайко
До коментар #3 от "Иван":
Сигурно баща Ви е бил счетоводител и нищо , ама нищо не е разбирал от техника. Вие сега колко разбирате от вашия автомобил , ако имате такъв ? Едва ли знаете как Ви работи инжекцията и кой отговаря за запалването в Вашия автомобил !!! А и още по зле ако е дизел !!!Коментиран от #9, #10, #69
13:03 06.10.2017
6 Митко
13:11 06.10.2017
7 незнайко
Коментиран от #11
13:16 06.10.2017
8 москвичът е вечна кола
Коментиран от #28
13:21 06.10.2017
9 Иван
До коментар #5 от "незнайко":
Москвича беше много ненадеждна кола.Това,че на някой му плащат да хвали руските коли не променя факта,че те са боклуци.Един автопроизводител с качествена продукция най малкото не може да фалира.Коментиран от #84
13:22 06.10.2017
10 Иван
До коментар #5 от "незнайко":
Аз съм си купил подробно ръководство за устройството на притежаваният от мен автомобил.За „инжекцията“ не знам,не съм имал проблеми,но виж карбуратор мога да ти разглобя и сглобя.А ти можеш ли?Коментиран от #12, #80
13:26 06.10.2017
11 321
До коментар #7 от "незнайко":
Двигателя не е прототип на БМВ, а е от БМВ 1500. После руснаците спират да плащат лиценз и решават да го "подобрят".Не е доразвивана тази кола, защото руските капацитети са били заети да правят само танкове, пушки и снаряди. Нормалния потребител е бил без значение. То за това нито една РУСКА кола не се е наложила на никой пазар. Жигулата (Фиат 124) после е подобрявана ... постига едно голямо нищо.
Не случайно има приказката, че шофьорите на москвич ги погребват прави ... То като лежиш под нея цял живот.
Коментиран от #24, #42
13:29 06.10.2017
12 незнайко
До коментар #10 от "Иван":
Радвам се, но си много малък за да разглобяваш и сглобяваш карбуратор Вебер и да го настройваш. Може и да не си чувал за този култов карбуратор.Коментиран от #13
13:30 06.10.2017
13 Иван
До коментар #12 от "незнайко":
Всъщност не съм много малък.Явно не четеш всичко написано.Гатанка за теб-дядо ми е участвал в първата световна война,хайде познай на колко години съм приблизително?А ти въпросният карбуратор можеш ли да го настройваш?А чукче и наковалня,знаеш ли какво е и как и на колко км. се регулира?Чета написаното от теб от дълго време и отдавна съм ти „скроил шапката“.13:40 06.10.2017
14 Кракра
13:48 06.10.2017
15 Гошо
13:54 06.10.2017
16 Найден
Коментиран от #56
14:00 06.10.2017
17 БАКЪРА
14:05 06.10.2017
18 Тишо
14:10 06.10.2017
19 имал москвич
Единият беше 8 мак, другият 12-так купуван 1986 г., ръждяса и отиде за скрап на 36 000 км, вярно, че, тогава, като върнаха земята в началото на 90-те го вкарваше в нивата и товарихме чувалите с картофи, но като цяло си остава пълен кенеф. Ходили сме няколко пъти на море с него, беше голямо приключение. Харчи много, никакъв комфорт, ръждясва, разпада се двигателя след време, на скоростната кутия беше изтекло маслото, протекоха му гарнитури и всичко приключи на реалните 36 хил. км. иначе окачването е бетон, носи на блъскане и дупки, но си е кола от 50 - те години на миналия век и такава си остана до началото на 90-те, когато го замениха с Алеко, но тогава пък баща ми си купи западна кола и мъката свърши.
14:18 06.10.2017
20 имал москвич
Баща ми беше пропаднал се него в една шахта, циганите бяха откраднали капака, от ония кръглите шахти по пътищата, двама полицаи му помогнали и москвича продължи по пътя, към нивата. Москвича става само за кърска работа, да го блъскаш, да го товариш, вместо магаре, екстра е, ламарините са здрави, но ръждясват, иначе в началото е супер, за товарене на всякакви боклуци е супер, 1 тон ги поема без да се оплаква, пълнили сме го с чували картофи и тикви и какво ли още не. Нещо средно между трактор и автомобил.
14:24 06.10.2017
21 Алфа Ромео
15:08 06.10.2017
22 газо
15:35 06.10.2017
23 Гост
15:35 06.10.2017
24 Random
До коментар #11 от "321":
Нямат нищо общо.15:50 06.10.2017
25 сойкаПРИСМЕХУЛКА
15:51 06.10.2017
26 Собственик на Москвич
Всяка събота и неделя членовете на кръжока провеждаха целодневни занимания в ремонти и разучаване на Москвича по цветен атлас в между блоковите пространства. За 10 год. не бях влизал в сервиз.
16:21 06.10.2017
27 Радо
16:41 06.10.2017
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Вермахт
Коментиран от #75
18:12 06.10.2017
30 sdhj
18:35 06.10.2017
31 факт
18:48 06.10.2017
32 гостенче
18:51 06.10.2017
33 бях там наскоро
В момента част от сградите на територията на завод "Москвич" са наети от фирми "миньори" произвеждащи Биткойни.
Цели етажи са наблъскани с най-модерна компютърна техника и произвеждат денонощно милионери.
Тези помещения са избрани за тази цел, защото производствения процес потребява огромни количиства електроенергия, необходима е доставка на електричество колкото за едно индустриално предприятие, т.е. съответната инфраструктура я има в тези цехове.
А снимката с оглозгания цех е сигурно отпреди 20 години, когато в "Москвич" направиха реорганизация и изнесоха старото оборудване нанякъде.
После през 90-те години и до към 2010г на територията на завода действаше смесеното руско-френско предприятие "Автофрамос" те правеха коли по лиценз на Рено.
А България си е ЯКА селяния, тъпак до тъпака седят и злословят по чужд адрес, най-ги бива в плюенето и жлъчните коментари.
За сравнение ще ви кажа, че в Русия произвеждат автомобили почти всички големи световни производители . Факт ! Вече и Тойота , която е от голямото добрутро, се нави и откриха завод в С.Петербург . Правят топ моделите си Корола и Камри.
А големите български усти правят китайски ментета в завод в Ловеч построен от бащите им за да произвежда по руски лиценз "Москвичи" .
Бащите на големите български усти и г.зове са били далеч по-умни и работливи хора, напра
Коментиран от #54
18:58 06.10.2017
34 Ощърбий
Имал съм 408 - оня с 4-те фара. Радио немаше тъй и не му турих, едва ли щеше да се чува нещо от радиото. Това чудо бръмчеше като танк...
Ръгнеш 4-та, ако успееш с онази безумна система от лостчета направена скоростнио лост да е на кормилото и засилиш на повече от шайсе. Диффа почваше да вие като стадо гладни вълци. Какво ли масло не му слагах - нема тишина. Накрая мислех да го напълня с пепел от печката!!!!
Моторя! О моторя!!! Още седи черното петно на тавана на гаражя, кат се подпали карбураторя му!
Основен ремонт на към 80к. Не моеше и най лекия баир да качи.
Но най великото тейническо постижение на Космича беше копчето на пода за превключване от къси на дълги и обратно!!!!
А и да не забравим да споменем, че с един ключ на целия квартал Космичите се отваряха, а моя даже и с ключа за пощенската ми кутия.
Поне се палеше само с неговия си ключ.
Абе... Роман моа да напиша!!!!
Коментиран от #41, #66
19:28 06.10.2017
35 СИРОМАХА
До коментар #3 от "Иван":
Виж сега, прав си, може да не са нещо хубаво Москвичите, ама вършат работа, а и хората дето ги карат са бедни и нямат голям избор какво друго да купят за цената на един Москвич...Викаш ти - бо...ци са, ми то и животът ни е бо...к ама го живеем, то с тея заплати кво друго да караш освен Лада и Москвич?
Най-много някой издухан Golf на половин милион километра или пък някоя изгнила Vectra с приблизително същият пробег...
19:48 06.10.2017
36 гост
Коментиран от #37
19:53 06.10.2017
37 nikko
До коментар #36 от "гост":
В Италия, Ланча я ликвидираха..20:03 06.10.2017
38 Бат Мишо
Коментиран от #43
20:10 06.10.2017
39 Бат Мишо
да додеш до мое село където пред тебе ще надръндя скоростната кутия ДИРЕКТНО БАРАБАР С КОЖУХ от баварката на Москвата ....ще слажиш едни 200 лв да труда обаче, щото трябва да я сваля и сложа 2 пъти щото карам с нея Москвата -от 29 години е там
РАЗБИРАЧ
20:16 06.10.2017
40 УЧЕН
20:53 06.10.2017
41 forth
До коментар #34 от "Ощърбий":
Ощърбий. Голем смех с твоя коментар. Само за това ти дадох +. Направо започвай да го пишеш този роман!21:39 06.10.2017
42 Stefan
До коментар #11 от "321":
Писал си за Жигулата, че не става нищо - не съм съгласен. За онези години около 1968г. и след това, за голяма страна като Съветския съюз, появата на нова транспортна и съвременна техника дава голям, може би огромен тласък на търговските, съобщителните и деловите връзки. Това е първият автомобил в СССР с ДВГ с висящи клапани / взети от ФИАТ а той от колите на Ферари от Формула 1/, съвременен карбуратор - които неща дават икономия с около 25% в сравнение с двг със стоящи клапани. И други нови технологии от Запада, въпреки, че руснаците правят около 700 подобрения.21:48 06.10.2017
43 Иван
До коментар #38 от "Бат Мишо":
В България правеха сам Алеко,само за сведение.През 1973г. москвичите идваха от Русия.Между другото колко ти плащат да пишеш тия глупости?Ако парите са добри и аз ще почна да ги хваля.:)Коментиран от #47, #81
22:07 06.10.2017
44 ВАГ
Коментиран от #48
22:35 06.10.2017
45 Барчо
Така че който плюе по старите коли се изказва малко неподготвен. Включително и западните коли по това време бяха елементарни за обслужване, но с по-друг дизайн и съвсем различна насока за клиентелата.
Коментиран от #46, #50
22:40 06.10.2017
46 Иван
До коментар #45 от "Барчо":
Само за сведение преди 1989г. внасяха части и от Виетнам,тогава братска соц. страна.Спомням си че „виетнамските“ сегменти бяха много твърди и износваха бързо цилиндрите.Така че не си мисли,че и тогава всичко беше „оригинал“ от Русия.Да не говорим,че и Китай беше и е братска соц. страна.:)А на теб колко ти плащат да пишеш хвалби,ако не е тайна:)?22:55 06.10.2017
47 Огнян
До коментар #43 от "Иван":
Москвич 408 Рила се е сглабял също в България от 1968-ма.http://automedia.investor.bg/a/0-nachalo/19605-istoriiata-na-bylgarskite-avtomobili-moskvich-408/
00:44 07.10.2017
48 Мснн
До коментар #44 от "ВАГ":
Абсолютен кирпич става само за кантара05:46 07.10.2017
49 сафо
06:09 07.10.2017
50 MI2
До коментар #45 от "Барчо":
Нашият Москвич 1500 не можа да изкара и 100 хиляди и счупи диференциал два пъти. Вратите му се затваряха само със зверски удар и май последно не можеха и да се заключват. Двигателят беше много здрав - нали бил краден от БМВ май?09:25 07.10.2017
51 гост
12:01 07.10.2017
52 стоян
Коментиран от #53, #55
12:56 07.10.2017
53 гост
До коментар #52 от "стоян":
може би заради факта че повечето хора сами са си ги ремонтирвали и не е имало нужда от нова кола докато не е дошъл момента когато им е омръзнало да ги кърпят,и като няма достатъчно продажби на автомобили и дотам.13:52 07.10.2017
54 Алфа Ромео
До коментар #33 от "бях там наскоро":
Знаем че има заводи на много големи производители в Русия, спокойно, само не се опитвай да ме убедиш че Космича е страхотна кола. Също знаем че в БГ не се произвеждат автомобили, а селянията и плюенето си го има по цял свят....14:12 07.10.2017
55 123.300д
До коментар #52 от "стоян":
Щото капута Горбачов се продаде на "демократите" и унищожи всичко...а че си трол смотан се вижда и от слепите...кажи колко опели и бвм на годините на москвич си видял-хич,николко или нула15:00 07.10.2017
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Djak Sparo
15:26 07.10.2017
58 Някой
До коментар #1 от "Кобрата":
Изпреварвал съм дори и ФЕРАРИ с моквич 412 нали е по лиценс на БМВ самоче руснаците нещо не са го копирали точно.16:20 07.10.2017
59 Един
Много руски следвоенни модели са крадени от Американците и приликите с външния вид са очевадни! Но ги признавам за камионите и верижните им машини перфектни за техните условия на север.....
16:27 07.10.2017
60 Кабагайдаров
16:35 07.10.2017
61 Кольо Камиона
Коментиран от #62
20:45 07.10.2017
62 гост
До коментар #61 от "Кольо Камиона":
тук си прав.гоуфа си е цяла каруца лагерницата вози по комфортно,но признавам на вагените 1,6 и 1.8 двигателите им нямат умиране .карал съм джета 1,6 89-та на 400 и косур хил. км и работи безотказно по-добре работи и от моята поларка 96-та производство която си е пълен курник .и относно возията откакто й се скапаха амортисьорите започна да вози по-добре нищо че малко губи сцеплението.21:03 07.10.2017
63 ВАГ
17:38 08.10.2017
64 Т(рактор)-34
По въпроса с авариите - да ви кажа на пътя не е оставал,не е гнило макар поради добрия ни стандарт на живот да не е виждал сервиз.Но и не е лежал никой под него с месеци.Не помня на колко километра беше ,когато баща ми го даде на едни цигани за желязо,знам че донесоха акумулатор и 2 л.бензин в едно шише.маркуче към помпата и запали веднага.
За годините и времето си беше много добра за руска кола,кой каквото и да говори.А за колегите които за няколко години им изгнили диференциалите ще кажа - ако не знаеш какво и как,отиди в сервиза.А има и кофти късмет и музика бил много пиян и сгафил твърде много та затова гние,троши се и т.н.
Поздрави и не ме мразете,не хуля само изказвам лични впечатления
22:50 18.01.2018
65 Митко
Коментиран от #79
12:56 19.01.2018
66 100
До коментар #34 от "Ощърбий":
Браво! Всичко е вярно и интересно написано.А за ключа поне не викаш ключар като го загубиш.14:18 20.01.2018
67 Перо македонеца
14:56 20.01.2018
68 Марони
Ма те и руснаците са си керпичи и до ден днешен.
23:35 26.01.2018
69 Геро
До коментар #5 от "незнайко":
Еехх, Незнайко Незнайко.Явно Москвич не си виждал нито бутал.
Пожелавам ти го.
Време е да натрупаш вече малко житейски опит и да смениш ника. Всеки път гледам какви ги дрънкаш.
17:33 31.01.2018
70 мони
10:49 02.02.2018
71 Жак
22:14 22.05.2018
72 Шофьор
04:46 24.05.2018
73 Киро-Смока
07:54 24.05.2018
74 Опа
До коментар #3 от "Иван":
Човек незнам какъв е бил тоя Москвич или какъв е бил шофьора му,нашия чист 12 руска сглобка се кара 22 години, баща ми ми го даде да се уча на него като взех книжка! Беше на 700 000 км и двигателя не беше отварян! Карбуратора беше озон и центровката перфект! Никога не е отказвал да запали само с чукване на ключа! Така че явно във вас е нямало кой да смени чукче и наковалня и да барне хубава центровка! Така го взеха едни роми да си бръмчат с него!16:06 24.05.2018
75 Пенсионер
До коментар #29 от "Вермахт":
Не всички сме били слепи при соца приятелю. Който беше любопитен можеше да намери всякакво информация за Запада , за колите им , за музиката и т.н. Е , имаше и такива дето се задоволяваха с Изкарай Гано говеда ...по радиоточката на прозореца на село и сега гласуват за БСП.Но имаше и будни младежи които схващаха разликата.19:05 24.05.2018
76 Townboy
23:40 02.06.2018
77 Дагето
20:50 03.06.2018
78 Я гледай
22:17 12.07.2018
79 Пешо
До коментар #65 от "Митко":
Да направиш на 80000 км. основен ремонт на Лада - значи си уникално некадърен шофьор! Сигурно си единствен на света!12:47 14.07.2018
80 Съмнявам се,
До коментар #10 от "Иван":
че можеш и на две магарета сламата да раздели. Млъквай вече, че достатъчно се изложи.12:52 14.07.2018
81 Пешо
До коментар #43 от "Иван":
Млъквай вече! Само "Алеко" не е правен в Ловеч. В тамошния завод "Балкан" има музей - върви и виж, тогава плескай глупости. В този завод са се произвеждали самолетите ЛАЗ, мотоциклети "Балкан", мотопеди, велосипеди...13:07 14.07.2018
82 Този коментар е премахнат от модератор.
83 Москвич/Лада
21:31 26.06.2020
84 Москвичиста
До коментар #9 от "Иван":
Аз имам Москвич, който карам постоянно и не ми плащат да говоря хубави неща за него, защото лично аз съм много доволна. Студент съм все още и не ме влекат модерните коли така че много моля - едва ли ще е приятно да обиждам вашите коли.17:11 09.07.2020