Днес Mazda е единственият производител, който не се отказва от роторния двигател. Ванкеловият агрегат обаче невинаги е бил шантавият роднина в семейството на моторите с вътрешно горене. Високата литрова мощност, икономичността и ниската цена предвещават бляскаво бъдеще на тази технология. През 60-те години на миналия век практически не остава голяма компания, която да не е купила патента на Феликс Ванкел.
NSU Spider
През 1964 г. първият сериен автомобил с роторен двигател предизвиква фурор въпреки високата си цена. Малкото моторче развива 50 к.с. и развърта до нечуваните по онова време 7 000 об/мин, а ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 14.5 сек. Пазарът и индустрията обаче не са готови за такъв пробив. Ванкеловият двигател работи на изключително рядкото и скъпо през 60-те полусинтетично масло, което се нуждае от смяна на всеки 4 000 км.
NSU Ro-80
Невероятно технологичният за времето си Ro-80 става кола на 1968 г. Освен с полуавтоматичната трансмисия, дисковите спирачки на всички колела и двуроторния двигател, моделът сякаш идва от бъдещето с дизайн, който далеч не се харесва на всички. Съдбата на голямото NSU е предопределена от ненадеждния мотор, на който трябва да се прави скъп основен ремонт на 50 000 км.
Citroen M35
Първият Citroen с Ванкелов двигател е построен на базата на Ami 8 през 1969 г. Екстравагантното купе има хидропневматично окачване и регулируем клиренс и каросерия от ателието Heuliez. Под предния капак работи 1.0-литров роторен мотор с мощност 50 к.с. За 2 години са произведени 267 автомобила.
Citroen GS Birotor
Двуроторен Ванкел със 106 к.с., шикозен салон, хидропневматично окачване - на хартия GS Birotor има всички шансове да се превърне в първия премиум автомобил от компактния клас. За съжаление Birotor струва колкото добре оборудван DS и почти два пъти повече от базовия GS и се превръща в тотален провал с едва 847 произведени екземпляра. Citroen толкова се срамува от модела, че изкупува обратно почти всички продадени коли и ги унищожава. До днес са оцелели едва стотина бройки, които са голяма колекционерска рядкост.
Mercedes-Benz C111
В Щутгарт експериментират дълго с Ванкеловата технология и създават цяло семейство прототипи. Първият от тях C111-I има двигател с три ротора и мощност 280 к.с. Следващият C111-II е още по-впечатляващ с четирите си ротора с обем 2.4 литра. Развива 350 коня и ускорява купето до 100 им/ч за 4.5 секунди, а максималната скорост надхвърля 300 км/ч. Желаещите да притежават такъв автомобил не са никак малко, но немците решават да не рискуват със серийно производство.
ВАЗ-2101
От Ванкеловия двигател се интересуват и в СССР. ВАЗ дори пуска ограничена серия "жигулита" за специалните служби. Произвеждат се два варианта с едно- и двуроторен агрегат със 70 (21018) или 120 к.с. (21019). Да се открие такъв автомобил в момента е изключително трудно. Нов двигател обаче все още може да се купи, а монтажът му е въпрос на умения и сръчност.
ВАЗ-2105 и 2107
Ванкеловото "Жигули" е наследено от петици и седмѝци. ВАЗ-21059 и 21079 се оборудват с двуроторен мотор с мощност 140 к.с. и въртящ момент 190 Нм. Разработени за нуждите на МВР и КГБ, поради което днес са практически неоткриваеми.
ВАЗ-2108
За първия си автомобил с предно предаване ВАЗ разработва нов двуроторен двигател с обем 1.3 литра и мощност 140 к.с., който се нуждае от капитален ремонт на едва 125 000 км. 2108-91 превръща ВАЗ в производителя с най-много модели с Ванкелови двигатели в света - освен "класическите" деривати на FIAT 124 и 2108 с такъв мотор се оборудва и 2110.
Chevrolet Vega
Майският брой на сп. Popular Science през 1972 г. излиза с гръмкото заглавие "Роторен двигател GM за Vega '74". Американците действително планират да започват производството на компактно купе с Ванкелов мотор, но в заключителната фаза от изпитанията са открити вродени дефекти на конструкцията. Новият мотор харчи прекалено много, не покрива екологичните норми и изпитва проблеми с охлаждането. След неколкогодишни усилия и многомилионни инвестиции проектът е прекратен.
Chevrolet XP-895 Aerovette
Разочарованието е огромно, тъй като GM възлага огромни надежди на Ванкеловата технология. Американците вярват, че роторните мотори ще бъдат по-надеждни и икономични от обикновения ДВГ. В началото на 70-те концернът дори създава прототип с могъщ четирироторен агрегат с обем 3.3 литра и мощност 420 к.с. За съжаление и този проект завършва безславно, а преди да изпадне в забвение, Aerovette е преоборудван с банален 6.6-литров V8.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 kranki
12:24 18.02.2018
2 за сега
13:12 18.02.2018
3 Зорлем
Като ви трябва статия за някоя стара и забравена технолотия, по-добре пишете за 2-тактовия двигател. Той поне наистина е с ниска цена, а благодарение на инжекциона има някакъв шанс, макар и минимален, да бъде и (сравнително!) икономичен.
15:11 18.02.2018
4 Един
Коментиран от #5, #6
20:25 18.02.2018
5 Бати Злати
До коментар #4 от "Един":
Като стана въпрос за боксер, наскоро гледах последния Фолксваген с боксер.VW 412 (1974г)Двигателят е отзад, и понеже боксера може да се постави ниско долу се е получил един огромен багажник отзад (комби е), и си има багажник и отпред :)
Но колата не е имала голям успех.
20:37 18.02.2018
6 SR 20
До коментар #4 от "Един":
Колега и 4 цилиндров редови може да изкара същия звук. Иначе прилично здрав мотор но не много надут. + е ниския център на тежестта22:17 18.02.2018
7 Тиражията
Коментиран от #8, #13
01:14 19.02.2018
8 незнайко
До коментар #7 от "Тиражията":
А за електрически камион, не сте ли чувал и чел ?Коментиран от #10
09:20 19.02.2018
9 Ами
09:41 19.02.2018
10 Визия
До коментар #8 от "незнайко":
Човекът иска да го види а може би и да го покара.Така че чакаме СЕМИ на магистралата.
11:09 19.02.2018
11 Специалист
Коментиран от #12
14:30 19.02.2018
12 Зорлем
До коментар #11 от "Специалист":
То и ел. двигателя е перспективен и проблемът е само технологичен... за батериите към него.18:05 19.02.2018
13 кирилица
До коментар #7 от "Тиражията":
Като видя бутален двигател в самолет, тогава ще повятвам че са надеждни.Имам приятел с 30 камиона Мерцедес и знам колко дава за ремонти и поддръжка.
22:28 20.02.2018