28 Май, 2018 07:31 3 854 16

Как Хитлер помогна за раждането на Volkswagen

  • volkswagen-
  • хитлер-
  • фердинанд порше-
  • кола-
  • фолксваген

Двама мъже - един голям проект. Адолф Хитлер и Фердинанд Порше

Най-продаваната кола в света дължи раждането си на Адолф Хитлер. Преди 80 години (28 май 1937 г.) именно той прави първата копка на заводите Volkswagen близо до градчето Фалерслебен.

Двама мъже - един голям проект. Адолф Хитлер и Фердинанд Порше са създателите на Volkswagen-костенурка.

Фердинанд Порше е гениалният конструктор, Адолф Хитлер - политическият акушер. Сътрудничеството между двамата не се базира на симпатии, а на тънки сметки. Професорът по нова история в университета в Щутгарт Волфрам Пита посочва, че "са се събрали двама души, които взаимно си пасват". В съавторство с Нилс Хавеман и Юта Браун историкът е издал книгата "Порше. От конструкторското бюро до световната марка". В нея той описва историята на концерна, започнала на 25 април 1931 година със създаването на малко конструкторско бюро в Щутгарт. "Без подкрепата на Хитлер, Фердинанд Порше не би могъл да завърши амбициозния си проект Volkswagen, посочва Волфрам Пита. Хитлер е имал нужда от една творческа личност, която да конструира малолитражен автомобил, годен за серийно производство. А Порше е имал нужда от политически покровител, който да му помогне да конструира без да се съобразява с разходите", пише историкът.

Още на автомобилното изложение през февруари 1933 година Адолф Хитлер обявява "моторизирането на народа". Малко по-късно, на 10 май 1933 година се провежда и първата среща между канцлера и конструктора.

Моторизиране и мобилизация

През лятото на 1934 година "Сдружението на германската автомобилна индустрия на Райха" дава поръчка на Фердинанд Порше да конструира автомобил, наречен на едноименната националсоциалистическа организация, отговорна за свободното време и наблюдение върху населението. На 29 декември 1935 г. Хитлер лично приема прототипа на "своя Volkswagen", въпреки че няма шофьорска книжка. Две години по-късно, на 26 май 1938 година, той прави първата копка на завода Volkswagen във Волфсбург. Радиото на Райха информира за събитието: "Едно малко градче на юг от Хановер е в центъра на вниманието на цяла Германия. Тук по волята на фюрера ще възникне гигантски завод, за който светът тепърва ще говори".

Пророчеството се сбъдва, макар и не точно дума по дума. Защото автомобилът първоначално служи не за "моторизирането на народа", а на Вермахта. Той е изпратен на фронта като военна машина с висока проходимост и като автомобил-амфибия. Никой всъщност не е изненадан от това допълнително военно предназначение на автомобила. Както споделя професор Пита, още от самото начало е било ясно, че той ще се използва за военни цели. В експозе на фирмата Порше от 1934 година изрично се посочва, че "Volkswagen трябва да бъде пригоден като транспортно средство и за военни цели, а не само за лично ползване". Едва след войната започва успешната история на Volkswagen, който е прекръстен на "костенурка", за да се отърси от националсоциалистическото си минало.

Костенурката става символ на германското икономическо чудо. През 1955 година от конвейрите на Volkswagen слиза милионният екземпляр. А новият модел "Бийтъл" се превръща в хит по продажби в цял свят. От този модел са произведени близо 22 милиона автомобила. Производството в Германия е прекратено още през 1978 година, а последната "костенурка" слиза от конвейра в Мексико през юли 2003 година. Независимо от това, във всички страни по света "костенурките" продължават да се движат.

Малолитражният автомобил се отърсва от националсоциалистическото си минало веднага след войната. Ръководеното от комунистите френско министерство за индустриална продукция влиза в контакт с Порше през октомври 1945 година. Французите са въодушевени от костенурката. "Скъсването с националсоциалистическото минало се изразява най-отчетливо в усилията на френското правителство да привлече на своя страна конструктора на Volkswagen", посочва Волфрам Пита. Според него сътрудничеството между Порше и Хитлер не е единичен случай в онези времена. "Порше не е единственият, който без никакви морални скрупули се хвърля на врата на властниците", пише историкът. "Така става почти винаги. Икономически отговорните хора, които се заинтересувани единствено от успеха на фирмата си или от осъществяването на амбициозните си технически проекти, обикновено нямат никакви скрупули да сключват пактове с властниците", заключава Волфрам Пита.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 българче

    13 30 Отговор
    Чиста случайност е, че немските бракми са наводнили света - по това време производството на коли не е приоритет. Практиката доказа, че всички могат да правят автомобили, в много отношения по- добри от немските, ама легендите на "разбирачите" си вървят.
  • 2 Антон 1

    3 0 Отговор
    Собствениците на Поршетата - скрити на идеи !!:):):):) Шегувам св !
  • 3 Антон 1

    5 0 Отговор
    Скрити на нацисти !:):)
  • 4 некойси

    17 1 Отговор
    Не само, възстановил е опустошената от еврейски банкстери германска икономика. Цялата държава е била в подем, немците са го благославяли за което!
    Ама нали сме откърмени с омраза към него ... така ще си караме.
  • 5 комисар Рекс

    9 3 Отговор
    Адолф е изправил изтощена Германия на крака. Дал е самочувствие на немците. Съживява икономиката Това не може да се отрече. И Б Борисов почна да прави магистрали(аутобани) като него.

    Коментиран от #9

  • 6 Ауууууу

    5 7 Отговор
    Аз като казвам, че фолксваген е фашистка кола......
  • 7 християнин

    5 17 Отговор
    Как може да се дава за пример "човек" който е изтребил всичко живо пред очите си. И по-лошото - има хора,които го имат за герой,идеал и още какво ли не.
  • 8 Начкинсон

    7 6 Отговор
    Никъде не писахте че е копие на Татра Т77, че след това СССР съди от името на Татра Фердинант Порше... Вече почвам да усещам как се пишат и учебниците по история....

    Коментиран от #14

  • 9 filo

    12 2 Отговор

    До коментар #5 от "комисар Рекс":

    Наистина по време на управлението на Адолф Хитлер Германия се възражда икономически и затова народа му вярва сляпо и е готов на всичко за него, но въпросът е дали това възраждане става без помощ отвън, а помощта отвън обикновено не е безвъзмездна.

    Коментиран от #12

  • 10 интилиект

    4 10 Отговор
    дас ауто дас буклукиен
  • 11 Алфа Ромео

    5 5 Отговор
    По.старие Поршета са били с много опасно поведение на пътя с този двигател в задника и леката предница, не виждам кое му е толкова великото на този инженер. Костенурката е обикновена трошка с немощен заден мотор, също не виждам кво и е уникалното.
  • 12 Алфа Ромео

    8 2 Отговор

    До коментар #9 от "filo":

    Имало е помощ отвънка, и то голяма, богаташки фамилии от Великобритания и Америка включително еврейски, са финансирали Хитлер с надеждата да нападне Русия и да я превземе евентуално. Но в един момент Хитлер излиза извън контрол а и не успява с Русия и решават че е време да бъде спрян.
  • 13 Yes

    4 2 Отговор
    Само едно малко уточнение което не е упоменато в статията!KDF vagen (костенурката)е копиран от Tatra 97.Официално от VW е признато и след съдебно решение след войната са платили няколко милиона долара на Татра
  • 14 Yes

    1 2 Отговор

    До коментар #8 от "Начкинсон":

    Колега не видях,че си написал същото затова го повторих.Ха ха Не съм като vw да копирам
  • 15 Пешо

    5 0 Отговор
    Sieg Heil!
    Слава на Фюрера
  • 16 ВАГ

    3 1 Отговор
    Най-големия човек основал най-голямата марка коли ...