12 Септември, 2018 11:44 33 886 30

"Голфът", който трябваше да попилее Impreza WRX и Lancer Evo

  • volkswagen-
  • golf-
  • volkswagen motorsport-
  • schmidt motorsport-
  • wrc-
  • a59

Раздути калници, безброй въздухозаборници, свистящо турбо - на пръв поглед този Golf III прилича на тунинг проект. В действителност обаче уникалният автомобил от снимките е дело на заводското подразделение Volkswagen Motorsport. Създаден е да постави на мястото им звездите на рали спорта от 90-те години на миналия век Lancia Delta Integrale и Mitsubishi Lancer Evolution.

По онова време във Волфсбург решават да участват в световния рали шампионат. В онези години в него доминират автомобилите от Група А: Lancia Delta HF Integrale, Toyota Celica GT-Four, Subaru Impreza, Mitsubishi Galant VR-4, Nissan Sunny GTi-R.

През януари 1992 г. Volkswagen дава зелена светлина на проект за състезателна машина на базата на Golf, като целта е участие в сезон 1994. Колата трябва да стартира още в първия старт от WRC - рали "Монте Карло".

Да се построи конкурентен състезателен автомобил обаче не е достатъчно. Правилата изискват да бъдат произведени поне 2 500 серийни коли, за да бъде получена хомологация от FIA. Това налага практически да бъдат проектирани едновременно два модела.

Работата е поделена между Volkswagen Motorsport и външен подизпълнител - Schmidt Motorsport. Партньорската компания има опит от участието си в DTM и вече притежава две титли с Audi V8.

На пръв поглед трансформацията на скромния Golf в турбинирано чудовище с четири задвижващи колела не изглежда толкова сложна. Двойното предаване с вискомуфа и независимо задно окачване вече са заложени в конструкцията на модела за версията VR6 Syncro.

Снабдяването на 2.0-литровия мотор на GTI с принудително пълнене също не представлява проблем. Във Volkswagen обаче вече са се парили с използването на серийни решения. Rallye Golf на базата на второто поколение на модела е конструиран по сходна рецепта и се оказва провал.

Ето защо немците решават новият рали автомобил да бъде започнат от нулата. За проекта са поканени едни от най-талантливите конструктори в бранша - заводския екип на Toyota Team Europe. Колата получава вътрешнозаводския индекс A59.

За шасито отговаря главният конструктор на TTE, австриецът Едуард Вайдл. Той не променя драстично предното очакване на серийния модел, но разширява колеята със 76 мм и пренася крепежните точки на макферсоните към каросерията по-високо, за да постигне по-дълъг ход. Задният мост обаче е съвсем нова многозвенна конструкция с отделна подрама.

С трансмисията се занимава друг бивш кадър на TTE - главният инженер на отбора Карл-Хайнц Голдщайн. Той проектира изцяло нова скоростна кутия с шест предавки. Въртящият момент се предава към четирите колела през диференциал Steyr Daimler Puch с електронно управление. За състезания обаче се планира използването на трансмисия от британската компания Xtrac с активен диференциал.

От Schmidt Motorsport решават да се откажат от двигателя на GTI. Чугуненият блок е прекалено тежък, а дългоходовата геометрия ограничава размера на клапаните. Инженерът Норберт Крайер, който преди това разработва турбомоторите на отборите Zakspeed и Toyota, проектира изцяло нов силов агрегат с алуминиев блок и равно съотношение между хода на буталото и диаметъра на цилиндъра (86 x 86 милиметра). Първите тестове на динамометричен стенд са проведени през април 1993 г. и показват мощност около 275 к.с. и максимален въртящ момент 366 Нм.

През лятото на 1993 г. Schmidt Motorsport представя напълно функционален прототип на бъдещия рали автомобил. Всичко върви към пристъпване към серийно производство, но точно тогава за ръководител на Volkswagen е назначен Фердинанд Пиех, който моментално спира проекта.

Икономическата рецесия е ударила сериозно немския концерн. Говори се, че до фалита на VAG остават броени месеци и производството на 2 500 на практика уникални автомобила се оказва лукс, какъвто компанията не може да си позволи.

Да се продаде такъв Golf също не е проста работа. Според разчетите на счетоводителите цената му би трябвало да бъде около 80 000 марки, за да излезе на плюс. За сравнение през 1993 г. Golf GTI струва 37 800 марки, а Mercedes-Benz E 320 - 70 782.

Построеният от Schmidt Motorsport автомобил остава единственият завършен екземпляр от проекта A59. Той е прибран в базата на Volkswagen Motorsport в Хановер и дълги години посреща посетителите на рецепцията, докато не е реставриран и намира място в експозицията на фирмения музей.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ПеЛник

    51 161 Отговор
    Най-добрата кола правена някога ,разбрахте ли уе смешниците с всякакви японски бараки и БМВ

    Коментиран от #10, #17, #20, #26, #27

  • 2 Nissan Skyline R34 RB26

    55 49 Отговор
    Ето от къде БМВ откраднали идеята за Акумулатора да седи в Багажника

    Коментиран от #3

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Ауууууу

    26 2 Отговор
    Трябваше, ама нъцки!
  • 6 германско падение

    75 7 Отговор
    Фердинанд Пиех е внук на Порше. Той е много арогантен и алчен тип. Имал е афера с жената на братовчед си и накрая я е развел. Много отмъстителен тип. Под негово ръководство VW станаха безлични, ръждиви боклуци, със скапани двигатели. От всичко пестят, а искат цена като за Ауди. Ауди също понижиха качество. ВАГ имаха договорка с Мерцедес и БМВ, да не повишават производствени разходи и да поддържат високи цени. Когато не повишаваш производствени разходи, пада качеството.
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 буден

    13 1 Отговор

    До коментар #4 от "ClaraStiger":

    напиши това в темата за завода на Мерцедес в Пловдив. Барем някой ти се върже.
  • 9 Obey the law

    23 1 Отговор
    Защо модераторите си позволяват да допускат рекламни ботове ?

    Коментиран от #11

  • 10 ТозиОнзи

    18 6 Отговор

    До коментар #1 от "ПеЛник":

    Затова е изработен само един екземпляр, който дъъъълго време събира прахта по "рафтовете" ....
  • 11 Патиланчо

    11 0 Отговор

    До коментар #9 от "Obey the law":

    Ао ботовете не пишат под статии на Иво Стойнев за Григор Димитров и Антъни Иванов - модераторите не ги бутат! Пробвай се да пишеш критика за Гришо и си баннат за седмица - ПРОВЕРЕНО! Затва пишете само от СИМ карти - така като свърши нета и купиш другата може да претупаш 2- дена от БАНа.
  • 12 Охаа

    8 3 Отговор
    Много е зъл..яко :)
  • 13 Пестин коня гоуфу

    48 2 Отговор
    Сигурен съм че някъде в Перник има по-бърз голф и то на газ!!
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 429

    17 4 Отговор
    Е,как ще ги попилее,като търси помощ от инженерите на Тойота?
  • 16 GTE

    11 5 Отговор
    Могли са, но счетоводителите не са разрешили, а и инженерите с цената от 80 000 марки са произвели нещо над разумната за онова време цена от 50 - 60 000 марки за такава спортна колица. Изобщо и финансистите и конструкторите са провалили проекта.
    За мен и Голф 3 GTI 2.0 е един достатъчно добър за времето си достъпен автомобил със спортна компонента. За VR6 също
  • 17 БМВ680катъра

    13 0 Отговор

    До коментар #1 от "ПеЛник":

    Публикувано във факти.бг: За проекта са поканени едни от най-талантливите конструктори в бранша - заводския екип на Toyota Team Europe.
  • 18 Гошо

    21 8 Отговор
    Хаха,каква смешна статия, каква жалка болна амбиция от швабите. Няма как един голф да попилее Impreza WRX и Lancer Evo.
  • 19 супер е гоуфо

    15 12 Отговор
    Тези немски коли ме е страх да ги гледам, камо ли да се кача в такава. Имам чуството, че във всеки един момент се отчупва нещо от тях и ще уцели някои невинен човечец..
  • 20 Миленсио

    20 9 Отговор

    До коментар #1 от "ПеЛник":

    Хонда преди 22 години произвеждат хонда сивик 1.6 тайп ар 185 конски сили атмосферен.Когато фолксваген направят такова нещо тогава пиши.

    Коментиран от #23

  • 21 майстора

    9 1 Отговор
    еии dtm-a в началото на деветдесетте години беше голямо шоу в-8-цата на ауди и омегата бяха като някви мастодонти а е30-ката и 190-то като едни скакалци между тях ..... ехх носталгия
  • 22 nike

    12 10 Отговор
    Голф от Фолксваген е само едно недоразумение, остава и да се мери с истински автомобили!
  • 23 Алфа Ромео

    12 4 Отговор

    До коментар #20 от "Миленсио":

    Гоуф праиха тогава 1.6 101 коня, един уникално муден мотор, търсих ги де са тея толкова коне ама така и не ги намерих, като се качих на една Астра със такъв мотор ми се стори че летя напрао.
  • 24 Екотек

    5 2 Отговор
    Не харесвам Голф ,но тази кола заслужава внимание !
  • 25 Тойота

    4 2 Отговор
    Напомпана Тойота с визия на голф3. Какви ли глупости не е правило човечеството.
  • 26 Бесен язовец

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "ПеЛник":

    Хе хеее личи си пеЛничанина отдалече.еле да беше Гоуф 2ка още по харно.
  • 27 Бракма

    0 1 Отговор

    До коментар #1 от "ПеЛник":

    Бракма
  • 28 Пешо Мъката

    1 0 Отговор
    Правилно ли смятам, че квадратен мотор 86х86 с 4 цилиндъра излиза около 2,3 литра обем?

    Коментиран от #30

  • 29 гощо

    0 0 Отговор
    ГоУфУ си е ГоУф няяяя ко спорим то е ясно.
  • 30 5ко

    0 0 Отговор

    До коментар #28 от "Пешо Мъката":

    1998