Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) категорично не подкрепя бюджета на държавното обществено осигуряване и заложените в Бюджет 2019 г. административно налагани политики по доходите, които се прокарват без съгласието на социалните партньори, а някои от тях - и без проведени консултации и преговори. Това се посочва в официалната позиция на АИКБ относно готвения от правителството проект за Бюджет 2019 г.
Правителството одобри проектобюджета за 2019 г. Приоритетите на Бюджет 2019 са социалната политика, образованието, отбраната и политиката по доходите.
Като цяло бизнесът изразява своето положително становище по проекта за държавен бюджет за 2019 г. В позицията си от асоциацията мотивират това с няколко точки:
- Относително реалистична прогноза на ръста на БВП - 3.7%, която се доближава до прогнозирания от АИКБ ръст на БВП (3.8%);
- Относително реалистична прогноза за нивото на безработицата - 4.8%, ръст на заетостта - 0.3% и ръст на компенсациите на заетите - 8.4%;
- Запазване на ниска преразпределителна функция на бюджета - 38.3%;
- Намаляване на нивото на държавния дълг и лихвите по него, очаква се размерът му към 31.12.2019 г. да бъде сведен до 22.2 млрд. лв. или около 19.1% от БВП;
- Очаква се Бюджет 2018 да бъде изпълнен с 0.5% бюджетен излишък, т.е. приходите да надвишат разходите с около 600 млн. лв.;
- Запазване на данъчния модел и на данъчните ставки и прогноза за увеличено ниво на приходите по консолидираната фискална програма за 2019 г.;
- Увеличаване на разходите за сектор "Образование" с 358.9 млн. лв., като от тях 330 млн. лв. са за увеличение на заплатите с 20% на педагогическия персонал;
- Опит за реформа в сектор "Здравеопазване", както и увеличаване на разходите с 545.9 млн. лв. в това число: 490 млн.лв. в бюджета на НЗОК и 55.9 млн. лв. в бюджета на Министерство на здравеопазването.
Работодателите обаче не заявяват подкрепата си относно предложените в проекта държавен дефицит в размер на 0.5%, както и предвидените увеличение на заплатите и възнагражденията за полиция и вътрешен ред и сигурност и увеличение на капиталовите разходи в сектор "Отбрана". АИКБ се обявява също така против увеличението на възнагражденията на заетите в бюджетния сектор с 10%, с което, според асоциацията, изпълнителната власт категорично се отказва от реформа в държавната администрация.
Бизнесът не подкрепя и това, че в проекта не са заложени достатъчно средства за култура и наука, за Националния план за действия по заетостта (НПДЗ), за рекламна политика на националния туристически продукт, както и в бюджета на Министерство на здравеопазването.
"Категорично НЕ ПОДКРЕПЯМЕ заложените в Бюджет 2019 г. административно налагани политики по доходите, без съгласието на социалните партньори, а някои от тях - и без проведени консултации и преговори."
Работодателите посочват няколко довода, поради които не подкрепят предвидения бюджет на държавното обществено осигуряване:
- Необосновано административно увеличение на МРЗ от 510 лв. на 560 лв.;
- Вместо отмяна на минималните осигурителни прагове, които от 3 години не се договарят, отново се получава необосновано административно увеличение на МОД като следствие на увеличената МРЗ;
- Запазването на допълнителното възнаграждение за трудов стаж и професионален опит /класове/ за частния сектор;
- Увеличаването на максималния осигурителен доход за всички осигурени лица от 2 600 лв. на 3 000 лв. в противоречие с програмата за управление и пролетната средносрочна бюджетна прогноза;
- Увеличаване на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица - съответно за 2019 г. в размер на 560 лв.;
- Увеличаване с 60% на минималния осигурителен доход за регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители от 350 лв. на 560 лв. от началото на 2019 г.;
- Запазване на режима за изплащане на паричните обезщетения за временна нетрудоспособност. Остават първите 3 дни болнични за сметка на работодателя. Предвиждаме нов ръст на разходите за обезщетенията за временна нетрудоспособност;
- Недостатъчни реформи в областта на медицинската и трудовата експертиза и в отпускането на инвалидни пенсии. Предвиждаме нов ръст на инвалидните пенсии;
- Запазване на 410 дни отпуск поради бременност и раждане. След който майките имат право на отпуск за отглеждане на дете до 2-годишна възраст срещу ниското обезщетение в размер на 380 лв. на месец, което задържа работната сила на майките извън пазара на труда, където има дефицит на работна ръка. Връщането им на работа след 2 години води до загуба на трудовите им навици и прави трудна адаптацията им на работното място.
АИКБ принципно не възразява срещу проекта за бюджет на НЗОК.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Киро Гела
03:28 31.10.2018
2 Данъкоплатец
05:38 31.10.2018
3 Коментар
БАНКОМАТА КАТО ГИ ДАВА ИЗПИСВА
Survivor
06:53 31.10.2018
4 Ba7_Rambo
07:34 31.10.2018
5 Варшавски пакт,
Не стига че дават работа че натуй отгоре най-нахално искаме пари,заплати.няма вече НРБ има само РБ.
07:39 31.10.2018
6 Анонимен
07:55 31.10.2018
7 Бойков
08:17 31.10.2018
8 Българин
08:23 31.10.2018
9 Оня с коня
08:33 31.10.2018
10 Наблюдател
08:51 31.10.2018
11 не че нещо ама е така
А иначе в държавната администрация работят висшисти. Кой уважаващ себе си човек, учил 4-5 години ще започне работа със 720 лв. нетна заплата? Не че с тия 70 лева ще забогатее, ама пак е малко по-добре...
09:59 31.10.2018
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Защо
Коментиран от #14
10:39 31.10.2018
14 Пешо
До коментар #13 от "Защо":
Не с десет процента, а с 20% да вдигнат заплатите на държавните чиновници, ни преди това броя им да се намали поне с 300 000. Половин милион администрация и чиновници да отиват в производството. Така и фирмите няма да имат проблем с дефицита на работна ръка.12:10 31.10.2018
15 Libre comments air
12:20 31.10.2018
16 Бюджетните заплати
15:07 31.10.2018
17 ормв
17:05 31.10.2018
18 123
10:50 01.11.2018
19 Пожелание
17:04 01.11.2018
20 ИСТИНАТА
Въпреки че докладът е озаглавен "Downward trend in the share of persons at risk of poverty or social exclusion in the EU", т.е. в него се извежда на преден план тенденцията за намаляване на процента на бедност в Европейския съюз, там се подчертава, че все още над 115 милиона граждани на Европа са под чертата на бедността и са застрашени от социално изключване.
Точното число е 117.5 милиона души, което е почти една четвърт от населението на Евросъюза - 24 процента.
Под чертата на бедност попадат 24.4 от жителите на Естония, в Латвия процентите са близо 28, а в Естония - над 30.
В Гърция бедни са 35,6 процента, в Румъния почти 39, а "първенец" е България с 40,4 на сто под прага на бедността и с риск от социално изключване.
Рискът се преценява спрямо жизненото равнище на съответната страна и включва семейство от 4 човека, с две деца под 14 години.
10 892 евро е прагът на бедност годишно в Естония, 8019 е в Латвия и малко на 7000 евро - в Литва.
В Гърция прагът на бедност е 9450 евро, в Румъния 13 714 евро, а в България 7765 български лева.
На другия полюс са Чехия, която има най-малко граждани в риск: 13.3 процента, Финландия с малко на 16 на сто и Дания и Холандия съответно 16.7 и 16.8 процента.
17:14 01.11.2018