Собствениците на откраднати автомобили, които впоследствие бъдат открити, не могат да ги ползват 18 месеца поради лоша комуникация между правоохранителните институции
Кражбата на автомобил е едно от най-неприятните неща, които може да се случи на собственика му. Но процесът по връщането му може да се окаже още по-противно преживяване. Или поне това показват историите на Антон и други потърпевши, чиито коли са незаконно отнети, но бързо намерени. Те са показателни за липсата на координация между институциите, които костват много време и пари на данъкоплатците, пише "Капитал".
Каква е процедурата?
Когато съобщите на полицията, че колата ви я няма, се образува досъдебно производство срещу неизвестен извършител. Ако до два месеца колата не бъде открита, прокуратурата издава постановление, с което спира делото, тъй като деецът не може да бъде открит. Именно с този документ се отива при застрахователя, който има 15 работни дни, за да изплати обезщетението. В случай че колата е намерена след приключване на делото и след като е платена щетата, возилото се прехвърля на застрахователя. Обикновено полиците за новите коли включват монтиране на проследяващо устройство, което обаче сравнително лесно може да бъде заглушено от крадците.
Началото на мъките
Ситуацията обаче става различна при намиране на автомобила, преди делото да е спряно от прокуратурата. В този случай е твърде вероятно колата да бъде намерена в друг град, както е при Антон с новата му кола. "След намирането започна спор между двете прокуратури коя да поеме случая. В крайна сметка той трябваше да бъде решен от Върховната касационна прокуратура, което отне пет месеца", разказва той. Според решението случаят се поема от прокуратурата на града, където е регистрацията на колата, и е разпоредено тя да бъде превозена от населеното място, в което е намерена към това, в което е регистрирана. Освен това трябва да бъде оставена на отговорно пазене на паркинга на полицията. "От прокуратурата ми казаха, че нямат бюджет за превоз и аз трябваше да го направя с платформа за моя сметка за разстояние от 200 км, като поне се разбрахме застрахователя да поеме част от разходите", казва Антон.
Повтарящи се експертизи
Положението става още по-сложно, ако колата е с пренабити номера на рамата. За да установи дали това наистина е търсената кола, прокуратурата назначава експертиза, която да устави кои номера са пренабити и дали са налични тези, които производителят е разположил и на тайни места. Провеждането на тази експертиза и произнасянето на прокурора отнема още четири месеца. "Така над година след изчезването на колата тя беше вече при мен", казва Антон.
Не всичко обаче свършва дотук - сега колата трябва да бъде отново регистрирана. Преди да стане това обаче, "Пътна полиция" държи да извърши самостоятелна експертиза, въпреки че такава вече има от прокуратурата. Експертизата на КАТ не включва сътрудничество с производителя и отнема нови четири месеца. За да може собственикът да доказва занапред, че колата е наистина негова и не я е откраднал, КАТ му дава хартиено талонче, което стои неизменно при другите документи на колата. То обаче е изписано на ръка, без да е преведено на чужд език, което може да създаде потенциален проблем при излизане в чужбина.
И краят им
Така година и половина след изчезването автомобилът може да се ползва от Антон. Какви са финансовите му загуби обаче? "През този период тя загуби 18% от стойността си, но аз нямах възможност да я управлявам - щета, за която никой не ме обезщетява", казва той. Второ, собственикът няма нито собствена кола, нито обезщетение и трябва или да купи нова, или да ходи пеша. Трето, намерената кола не може да се застрахова и трябва задължително да се държи на сигурен платен паркинг, за да не бъде отново открадната. Четвърто, независимо от ситуацията потребителят е задължен да плати данък към общината. Единственият механизъм, по който той може да бъде освободен от това задължение, е колата да бъде дерегистрирана от КАТ. Но това не може да стане, ако табелите са свалени и откраднати. Риск има и експертизата на КАТ, която не се основава на практика на производител, да постанови, че намерената кола с пренабити номера не е издирваната. В такъв случай, дори и да има решение на прокуратурата, собственикът няма да може да я регистрира. Поне един "късмет", с който Антон се е разминал.
Неофициално от МВР коментираха, че процедурите действително са такива заради липса на координация и синхрон между институциите, но уви, няма какво да се направи. За собствениците на автомобили остава да се молят и надяват, че колата им няма да бъде открадната, или в най-добрия случай, ако това се случи - да си получат застраховката, вместо колата им да бъде намерена.
Как каското да не се превърне в кошмар
Над 45 млн. лв. плащат всеки месец собствениците на автомобили в България, за да ги застраховат не само от издраскване, но и от кражба. Добре е да се имат предвид няколко неща, за да не се превърне кражбата в още по-голям кошмар.
При сключването на договор за "Каско" е задължително колата да бъде снимана, за да е валидна застраховката. Това важи за всеки едногодишен договор, но не е задължително условие при пълна щета или липса на колата! В случай че колата изчезне, трябва да бъде спазен срокът от 24 часа събитието да бъде съобщено на застрахователите. След това на компанията трябва да се предоставят всички документи – договора за застраховката, двата талона за регистрацията на автомобила, 2-та ключа, както и удостоверението от полицията, че колата е обявена за издирване. Тук има практика някои застрахователи да потърсят начин да откажат плащане.
Да ги съдя ли?
Много често се случва т.нар. малък талон да бъде в колата, когато тя е задигната, така че той не може да бъде представен. Поради това някои застрахователи може да поискат да намалят сумата, дължима за обезщетение, или напълно да откажат неговото изплащане. "Това продължава да се случва от години, въпреки че има практика на Върховния касационен съд подобни действия от страна на застрахователите да се приемат за недопустими", коментира за "Капитал" Деян Николов, адвокат по застрахователно право. Логиката е, че оставянето на талона в колата не увеличава риска от настъпване на застрахователно събитие. Подобна е ситуацията и с други фактори, като липсата на допълнителна алармена система например. Според новия Кодекс на застраховането, щом застрахователят е подписал полицата след първоначалния оглед, значи той е напълно запознат с характеристиките на автомобила. Според адвокат Николов в 80% от случаите застрахованите лица печелят подобни дела. Разходите за такова дело обикновено са около 800 - 1600 лв., като в повечето случаи впоследствие се покриват от застрахователната компания, като на интернет страниците на районите съдилища могат да се намерят много подобни решения.
Амортизиране на стойността
Трябва също така да се има предвид, че определянето на стойността на обезщетението се прави към датата на изчезване на автомобила. Тоест дължимото обезщетение да е равно на размера на вредата към датата на изчезването на колата. Има случаи, при които застрахователят може да подведе собственика на автомобила, като се съгласи да сключи застраховка с цена на колата над пазарната, за да получи по-висока полица. В случай на изчезване на автомобила обаче практиката показва, че за определяне на обезщетението се взема отново пазарната цена. Според промените в Кодекса на застраховането компаниите би трябвало да дават възможност на клиентите си да избират стойността на колата и да се договорят за фиксирана стойност в случай на застрахователно събитие. Реално такава практика обаче все още отсъства.
При възникване на съдебен спор съдът обикновено назначава експертиза от вещо лице, като практика е то да вземе средната цена на обявите за подобни автомобили към датата на изчезването. Ако при сключването на застраховката е взета реална пазарна цена, трябва да се има предвид, че средногодишната амортизация на колата е 10%. Изключение правят новите автомобили, при които стойността се понижава по-бързо.
Практиката е колата да се издирва два месеца, след които с удостоверение от прокуратурата, че производството е прекратено и колата не е намерена, тя се обявява за пълна щета. След представянето на този документ застрахователят трябва да изплати обезщетението в 15-дневен срок. Максималният срок, независимо от представените документи, е половин година.
6 Октомври, 2017 11:39 23 534 15
Собственици на откраднати коли се молят да не им ги открият
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Гост
13:57 06.10.2017
3 Иван
18:41 06.10.2017
4 Бат Мишо
и лапачите държавни служители са чисти заплатаджии и трябва да се избягва всякакъв допир и плащане на тая държава....В краен случай нещо неизлапано да достигне до народа но циганския такъв
който не плаща нищо което не може да изяди е едпие И МАЙ Е ПРАВ
19:42 06.10.2017
5 Потърпевш
Армеец нищо не платиха ! Така е принввчкин . После проверих , не плащат липсващи детайли !
На май...им в п...та !
Пезимпцията била , че можело сам да съм си ги смъкнал !
Пезипцията трябва да е за невиновност , а ако докажат че съм аз да си търпя последствията от престъпното поведение !
Корумпирани управляващи , боклуци !
За децата ми , Терминал 2 !!
Най - големия грях на “политиците” !
Коментиран от #7, #13, #14
22:42 06.10.2017
6 Потърпевш
Извинете за правописа !
22:43 06.10.2017
7 герберасите на власта
До коментар #5 от "Потърпевш":
Повечето застрахователи гледат да се измъкнат и аз имах премеждие с Армеец,драскотина на преден капак изпратиха ме при техния майстор който ми обяви цена от 250 лв.с уверението че ще си получа сумата до седмица добре че беше зает и посетих друг който ми поиска 150 след седмица ми преведоха 120 с мотива че имало стареене към края на годината .03:21 07.10.2017
8 Бесен Язовец
Когато подкрепяш мутри наливайки им милиони в джобовете си заслужаваш съдбата!
Коментиран от #10
08:44 07.10.2017
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 герберасите на власта
До коментар #8 от "Бесен Язовец":
Не е само до отстъпката ,Алианц и те правят номера ,сега карам с Уника утре като не съм доволен ще ми кажеш "токова ли си тъп" проблемът е че първите години си траят и изплащат всичко след време намират някоя клаузичка и почват разправиите ,всеки знае че ако си оставиш талона или ключовете и ти откраднат колата може да пиеш една студена вода така е и с щетите както им е удобно.11:20 07.10.2017
11 гощо
14:33 07.10.2017
12 чичо
15:40 07.10.2017
13 Фен на БМВ
До коментар #5 от "Потърпевш":
Не четеш ли какво подписваш. Ами ако си от другата страна, и българския гений всеки ден ти носи щети за изчезнали фарове,навигации,волани и т.н. И ти само плащаш и плащаш.... Друго ще приказваш...ама реално никой не ти е виновен.16:55 07.10.2017
14 още един потърпевш
До коментар #5 от "Потърпевш":
Булстрад са същите. Каското ми е 5600лв годишно, а за задна броня карат майсторите в сервиза да лепят с поялника и да китосват, защото не липсвали части от нея.19:44 07.10.2017
15 Потърпевш 1
Аз поставям въпроса кардинално !
Застрахователя не гони крадците ,защото не изплаща щета . Ако изчезне цяла кола , ела да видиш как мобилизират целият си ресурс !
Полицията не пита младежа от Ботевград който е на 25 години от куде има фарове и навигации за 200-300 к ! Отделно не разкрива и престъплението . Младежа има и BMW 6-er , ама и това никой не го пита откъде е !
Аз обаче в същия момент плащам 3000 каско , данък и т.н и след такъв случай , важи презумпция за виновност от моя страна .
Удобно за всички ,само аз съм прецакания ‘
Защо не съм бил прочел ?
Въпросът е ,как е справедливо ?
По - справедливо ли е това или да изплащат липсващите детайли / все пак съм платил 3 Хил каско/ и да направят всичко възможно държава и застрахователи да няма вторичен пазар на крадени части ?
За няколко дни свиват десетина компшекта като моя ! Нови 18 000 , втора рука /крадени / , 6000 Хил!
Ето ти сигурни 60000 за седмица . И при това никой не те гони !
Вместо да купя нещо на децата , ще трябва да ги дам ма Дару Кар или на крадеца от Ботевград . В същото време плащам 3000 каско !
И ти ми казваш , чети !
Какво да чета , Терминал 2 !!!
Това е !
00:31 08.10.2017