На 17 юли 1393 г. след тримесечна обсада турците превземат българската столица Търново.
Градът бил разположен на хълмовете Царевец, Трапезица и Момина крепост. Царевец и Трапезица поради своите природни дадености са два труднодостъпни хълма, а допълнителното им укрепяване правело изключително трудно превземането им с щурм. Между двата хълма бил разположен Новия град, който днес се нарича Асенова махала.
Този квартал също бил защитен с крепостни стени. Той се разделял от река Янтра, като мостът вероятно също е бил укрепен, както в периода на турското робство. На хълма „Момина крепост” се намирало третия укрепен квартал – Девинград. Склоновете между Царевец и Девинград също представлявали квартал на Търново, но той бил извън градските стени и там живеела най-бедната част от населението. В участъка между Царевец и извивката на река Янтра бил разположен латинския квартал, наричан в периода на турското робство Френкхисар.
Северно от Трапезица се намирал също неукрепения еврейски квартал. Според преданието Търново се е състоял от 4 укрепени квартала: първият бил Трапезица и разположената под хълма Долна махала, вторият бил Царевец, третият бил Френкхисар и четвъртия обхващал района около днешната черква „Успение Богородично”. Последният квартал бил най-слабо укрепен и първо той бил превзет от турците. Пробивът станал в участъка между Сечената скала и Каябаша.
Първият проникнал в града турчин бил Адил баба, но бил убит на около 180-200 крачки от Сечената скала в посока към Каябаша. Мястото, което е било сочено като негов гроб се е намирало при бабукчийската чершия, където имало железен прозорец и каменна глава, обозначаваща мястото, където е бил убит.
Превземането на Търново на 17 юли 1393 г. нанесло съкрушителен удар на Второто българско царство. Две години по-късно цар Иван Шишман бил посечен, на следващата 1396 година турците разбили кръстоносния поход организиран за тяхното прогонване, след което пленили цар Иван Страцимир и го изпратили в Бурса, а през 1413 г. окончателно завладели българските земи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 историк
Коментиран от #13, #15, #20, #50
07:36 17.07.2018
2 арджентата
08:00 17.07.2018
3 Аятолах Хомейни
Коментиран от #4, #6, #19, #60
08:03 17.07.2018
4 Справедливо
До коментар #3 от "Аятолах Хомейни":
Ох, как няма кой да ти запуши вонящата уста!Коментиран от #18
08:07 17.07.2018
5 НКВД
Коментиран от #8, #11
08:13 17.07.2018
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 ха ха ха
До коментар #5 от "НКВД":
" руско-турската мъжка любов! " е само във фантазиите и мечтите ти! Има настоящи политически и икономически интереси. Каква връзка може да между има вас? Вие дори не участвахте на Мондиала! ха-ха-ха Колко сте "велики" !Коментиран от #9
08:25 17.07.2018
9 НКВД
До коментар #8 от "ха ха ха":
Да ама после ще си направим световно в Русия и Турция за да може да се класират и двата отбора и тогава еврогендерите ще се пръснете от яд! Русия и Турция ще определят новия световен ред! Слава Росиѝ! Алах акбар Турция, Путин и Ердоган!Коментиран от #10
08:31 17.07.2018
10 ха ха ха
До коментар #9 от "НКВД":
" Гладна кокошка - просо сънува" ха-ха-ха08:40 17.07.2018
11 Разцъфнали сте от любов
До коментар #5 от "НКВД":
Те руснаците около 14 пъти правиха любов с вас .08:47 17.07.2018
12 въпрос
08:55 17.07.2018
13 Статистик
До коментар #1 от "историк":
Тогава не е имало турска държава , а османска империя . В империята е имало много народности - в т.ч. турци, перси, грузи , азери, араби, арменци, гърци, българи , но като граждани на османската имерия са османци!Коментиран от #16
09:02 17.07.2018
14 Гост
Коментиран от #52
09:03 17.07.2018
15 орик
До коментар #1 от "историк":
Отоманската империя не е била турска империя... Султаните не са се наричали турци.... Такъв народ турци … няма …. историк ли си какъв си09:05 17.07.2018
16 арджентата
До коментар #13 от "Статистик":
Не българи, а еничари - насилствено иззети деца от майките им и обучени, да се бият срещу род и Родина!Коментиран от #39
09:10 17.07.2018
17 Аятолах Хомейни
До коментар #6 от "Абе Боклук":
Дубаи улица ахмет шериф 1209:15 17.07.2018
18 Аятолах Хомейни
До коментар #4 от "Справедливо":
Кат доиде Ердоган тука ше ви запуши задниците муахахахахКоментиран от #21, #45, #61
09:18 17.07.2018
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Баш историк
До коментар #1 от "историк":
Ти си историк, колкото баба ми атомен физик.Поданиците на османската империя са се наричали османци, а не турци. Османците драги ми историко са сбирщайн от завзетите народи. Турски народ никога не е имало и в момента няма дори. Турският народ е създаден изкуствено от Кемал Ататюрк или както го наричат бащата на турската нация. Измисля им език и се разграничава от османската империя, за да бъде народ иначе няма как да стане такъв. В сегашната турция много малко са наистина т.нар. турци, които са от тюркски племена. Те са ниски, набити, доста мургави, грозни и с криви физиономии. Това може да су каже, че са истинските турци. Останалите светли хора са с произход поробените народи от османската империя и вземания кръвен данък.
Коментиран от #28
09:23 17.07.2018
21 Справедливо
До коментар #18 от "Аятолах Хомейни":
Твоят явно, вече е запушен и не можеш, да мислиш трезво!09:28 17.07.2018
22 ооо
Коментиран от #23
09:49 17.07.2018
23 зидар
До коментар #22 от "ооо":
покажи ми надпис в някоя джамия от вашата османска история, на какъвто и да е език където да пише турция и турчин....Кемал ви направи турци, режеп ще ви направи османци …. а хора кой ще ви направи.Коментиран от #25
10:02 17.07.2018
24 Аятолах Хомейни
До коментар #19 от "JPower":
Що като ядат сланина?аз ви казвам че ше го ядете на кубик вие ми слагате как турчин ядял сланина?ние и вас ше издем10:05 17.07.2018
25 ооо
До коментар #23 от "зидар":
също като ника-а ти ЗИДАР,аз може да се пиша и арабин,няма значение...вие сменихте историята,даже си направихте и КУКЛЕН ТЕАТЪР В БАТАКА....Остави Ататюрк,остави и Ердоган...10:30 17.07.2018
26 арджентата
10:43 17.07.2018
27 някой
11:20 17.07.2018
28 Хасан
До коментар #20 от "Баш историк":
Турците ги имаше,има ги и ще ги има в бъдеще....трябва да свикнете да живеете с тая мисъл...Коментиран от #29, #32
11:29 17.07.2018
29 арджентата
До коментар #28 от "Хасан":
СВЕТЪТ Е ГОЛЯМ ! Имам място за всички! България за българи и за тези които имат съзнанието и се самоопределят като такива!Коментиран от #31
11:37 17.07.2018
30 ВМОРО
11:47 17.07.2018
31 Хасан
До коментар #29 от "арджентата":
Ама не е така ще...някои народи като англичани,американци,французи,руснаци и турци са като хищници..видят ли тревопасно и хам..11:59 17.07.2018
32 арджентата
До коментар #28 от "Хасан":
Когато почина мама, си направих екскурзия до Куша дасъ. Бях очарована! През деня басейнът на хотела - само мой. Вечер морето - само мое. Позволяваха ми от някои заведения, да седна на плажа / единствена/ да си пия биричката , да се наслаждавам на гледката и да релаксирам. Там проблеми имах само със сърбите, защото се набутваха в пробните и се опитваха да ме опипват. Там забелязах мушкатото, неговата красота и очарование...Коментиран от #34
12:04 17.07.2018
33 Хасан
Коментиран от #35, #51
12:08 17.07.2018
34 Хасан
До коментар #32 от "арджентата":
Моите съблозненования за майка ви...да живее българо турската дружбаКоментиран от #36
12:09 17.07.2018
35 арджентата
До коментар #33 от "Хасан":
Винаги ще я има България!Коментиран от #38
12:10 17.07.2018
36 арджентата
До коментар #34 от "Хасан":
Благодаря!12:21 17.07.2018
37 Хасан
12:21 17.07.2018
38 Аятолах Хомейни
До коментар #35 от "арджентата":
Да като територия тя си е тука и няма мърдане ама вие нема да сте на таз територия хаха щото вас българи ше ви затриятКоментиран от #40
12:23 17.07.2018
39 Статистик
До коментар #16 от "арджентата":
Явно не се интересуваш достатъчно! През 12-14 век българи и османци често са се сражавали заедно срещу Византия и срещу набезите и грабежите на княз Светослав от Север. Еничарството е два века по късно.Коментиран от #42
12:40 17.07.2018
40 арджентата
До коментар #38 от "Аятолах Хомейни":
Да не се месим в божите дела! Щом България я има - естествено ще има и българи! Чрез изпитанията и трудностите - еволюираме духовно! Ницше: " Това, което не ни убива - ни прави по-силни!" Ама ти си " баба едно си знае - едно си бае"... Патологичен случай.Коментиран от #43
12:50 17.07.2018
41 JPower
12:50 17.07.2018
42 ВМОРО
До коментар #39 от "Статистик":
Я изброй поне 2-3 сражения, в които българи и османци се сражават заедно срещу Византия и "княз Светослав от Север".Коментиран от #46
12:53 17.07.2018
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 арджентата
До коментар #43 от "Аятолах Хомейни":
Много ми се иска, да ти отправя една дъъъъъълга пс*ня, но няма да падна на нивото ти -дъното, под което е само ада !13:15 17.07.2018
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Хасан
До коментар #42 от "ВМОРО":
Значи през 12_13 а и по късно няма народ или етнос..сражаваш се за тоя дето ти плаща или пък ти опрощава данъци...идва да речем султана пазари се с Страцимир и вика колко искаш да се сражаваме срещу Византия или обратното...е имало и кръстоносци в името на Бога ..или пък османци в името на религията да се сражаватКоментиран от #47
13:51 17.07.2018
47 ВМОРО
До коментар #46 от "Хасан":
Да речем, че си неук, необразован и неграмотен. Не пиши небивалици.Коментиран от #48
14:36 17.07.2018
48 JPower
До коментар #47 от "ВМОРО":
Аз, от две седмици им обяснявам,че са неуки,неграмотни,проси и злобни същества...ама те все за ислям и ердо си плямпат..Смешно е,че има такива индивади в Българи. Добре,че не са българи, иначе щеше да е жалко.... и са маркирани с турски имена. Поне в България, всеки ги знае,като му чуе името и му става ясно,че е предател!!!Щом докторите почнаха да бият в Хасковската болница, колежката айшеее, работата отива надобре. Па кучетата нека си лаят...Бесните ги избиват!!14:56 17.07.2018
49 Хасан
15:07 17.07.2018
50 Неисторик
До коментар #1 от "историк":
Какъв историк си ти, бе, въшльо! Защо във всички документи от онези години се говори за Османска империя, а само ти се намери да квичиш нещо друго като прасетата в кочината? Съвременна Турция се появява на картата едва след Първата световна война. До това време на земите на бившето държавно образувание е имало Османска империя, съставена от много народи, не само днешните турци. Какво да се прави, в живота винаги е така - един спечелил, друг загубил... Няма смисъл от дълги размишления на тема "Ако България беше...". Османците просто не са срещнали достоен отпор на своите домогвания - тогавашна България е обхваната от феодално разложение, били са чумни и сушави години, един владетел спорел с друг владетел, в междуособни братоубийствени конфликти загивали хиляди българи... И ето ти пред вратите един организиран и мощен военно противник. Хваща армиите-джуджета, съставени от по десет хиляди меча и ги удря със своите армии от по 60 - 100 хил. меча. Какъв шанс са имали тогавашните българи? Илюзорен...15:31 17.07.2018
51 Неисторик
До коментар #33 от "Хасан":
Това са тезите на турското разузнаване МИТ и те са доста стари. Ердоан ги повтаряше и преди 15 години, както и неговия съратник и бивш външен министър, който започна да забелязва "Османския полумесец" на Балканите. Едва ли не, набивайки на кол, поробвайки милиони българи (официално не било робство), събирайки данъците (включително кръвен) османците направили услуга на България, като запазили уникалната й култура... Ти да видиш... Чудно, като са имали такива възвишени цели, защо са правили опити да потурчват хората, рушели са църкви и манастири, убивали са непокорните... Има изследвания, които доказват, че преди османското нашествие българските поданици са били около 3 милиона. След османското изтегляне българските поданици на новото държавно образувание пак са 3 млн. Естествено, че стотици хиляди българи остават в пределите на заобикалящите ни страни. Само че за 5 века британците стават 60 млн., германците 70 млн., французите 70 млн. и то на подобна територия като на българското етническо и национално землище от 1393. Къде са липсващите милиони от "запазената" българска нация и култура?! Ами, избити и не дали потомци; взети като кръвен данък и дали потомци за Османската империя; конвертирани в мюсюлмани и отведени в Турция след преврата на Ататюрк - там са липсващите милиони българи. Що се правите на ударени? Без вас на Балканите днес щеше да е супер.Коментиран от #56
15:48 17.07.2018
52 Хасан
До коментар #14 от "Гост":
Може и така да е, ама над 500 години са си факт. Затуй е ясно ти доколко си чист българин, те затуй чужденците не могат да ви отличат визуално от ромите.Коментиран от #53, #54
16:16 17.07.2018
53 селянин
До коментар #52 от "Хасан":
Я бех сержант у казармата в Неврокоп,заедно с колегата от северна Б-Я,като ги видим визуално че са хасанци..сутрин у пет сато на плацо,он отпред а я отзад..а у средата все резняци с шкафчета отпред.16:29 17.07.2018
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 bash bakan boiko borisoff
До коментар #51 от "Неисторик":
Понеже сте мн. размножителни и последните 28 години години са ви "набивали на кол" и са взимали" кръвен данък "и са ви "рушили църквите ", за това от 9 млн. през 1990 и сега около 7 млн. пак ви е виновен някой , та ако ги е нямало турците , не бой се ще са гърците 970-1187г. или румънци (цяла добруджа ви откраднаха) или пак любимите ви сърби (македония подарена от другият ваш брат ссср , и западните покрайнини взети насили и избити хил. българи) ." Чуден балкански полуостров"Коментиран от #58, #59, #63
17:08 17.07.2018
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 JPower
До коментар #56 от "bash bakan boiko borisoff":
Ми,като не ти харесва тук, марш към анадола,заедно с кучешката си вяра.!!!! А всички проблеми идват от това,че не ви избихме, а ви съжалихме да си останете на Балкана.....скоро,таз чума,наречена осман насран,ще изчезне..Коментиран от #65
17:19 17.07.2018
59 селянин
До коментар #56 от "bash bakan boiko borisoff":
Резняк,оди у Диарбекир..да те подкастрат по надолу.20:11 17.07.2018
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Драго
Искам друго да попитам.... Защо се наричаме българи???Защо България се казва страната ни???Защо навсякъде от където са минали дедите ни, са основавали държава и винаги са я наричали България???Така...Значи ако турците ще се наричат османци заради основателя им Осман,то ние също ще трябва да се наричаме аспаруховци на името на нашия основател Аспарух,а не българи...Бъркам ли нещо или е така???Значи не турци а османци са завладели аспаруховци а не българите а и не сме били под робство нали така
23:53 17.07.2018
63 Неисторик
До коментар #56 от "bash bakan boiko borisoff":
Вие сте като свинете и добитъка и раждате по много, но все некачествено. Като ви погледне човек - кривокраки, ниски, дебели, много грозни, има и изключения, но те само потвърждават правилото. Интересно е защо говориш само за последните 28 години, които са за т.нар. "Преход", а не вземеш цялостната раждаемост след Освобождението и момента преди събарянето на комунизма у нас? Бяхме ли близо до 9 млн.?! Не само, че бяхме, ами с разумна политика и 10 млн. можехме да станем, че и 11. И голяма част от джагалите бяха изпратени в Турция, а България си ставаше етнически съвсем еднородна и чиста държава, с незначителни включвания от други народностни групи. Колкото до вас, джагалите, единственото жалко нещо е, че властта в онези години не ви изгони всичките, на някои позволи да се върнат, а нещата трябваше да се довършат. Бих се записал доброволец в едно достойно дело като това. Нямаше да има разни Д(упки на г.за)ПСета, разни гостове, достове, лостове - всичките бегом у Туркията и се оправяйте. Наистина е жалко.Коментиран от #64, #66, #67
06:51 18.07.2018
64 Хасан
До коментар #63 от "Неисторик":
Ти тоя обиждаш турците...човека е едно от животните в природата ..и има естествен подбор ..демек щом турците са станали 80милиона а ти си намалял на 6 ..просто природен закон..немощния,слабия,тоя дето не може да се приспособи изчезва08:06 18.07.2018
65 bash bakan boiko borisoff
До коментар #58 от "JPower":
1. Не ме познаваш за да казваш че сам религиозен (атеист съм) , в това ви е проблема на вас "българите" , надявате някой да ви помогне като божества и извънземни , а проблемите ви идват вътре от самите вас -страх , тесногръдие , подлост и мн други подобни черти характерни за вас балканските народи. 2. погледни статистиката в Европа за последните 40 години относно "осман насран" и виж дали изчезва или по скоро се разраства (силно против , понеже религиите само до конфликти палят) .3 Турция е на балканския п-ов колкото България в ЕС , ако смяташ че проблемите ти идват от това че 23 764 км2 , от 780 580 км2 , и че пречат на твоето развитие като човек , грешиш !10:16 18.07.2018
66 bash bakan boi borisoff
До коментар #63 от "Неисторик":
Прав си наистина дадох глупав пример за последните 28 години , ще дам пример за последните 140 ако щеш и за предпоследните 640 години , та след освобождението България наистина успява да прогонва , на места насилствено и асимилира част от населението като им дава български имена и ти по този начин да си мислиш че си велик и че живееш в държава с 10 и повече млн души , относно еднородността и честотата на българското население , отиди в собствената ти община или статистически институт или се поразрови някъде и провери след 1960 година колко брака има между двата етноса , второ погледни населението на южна България в частност родопи , пазарджик , сливен и кърджали , северна България от видинско минеш през плевенско и стигнеш до добруджа ми те там по възрастните хора не говорят български нито турски , а влашки ! и кат за последно , щом отъждествяваш и оприличаваш един народ като добитък а той ти е стъпвал 500 години на врата то ти какво животно трябва да си , поне добитъка са от род гръбначни а ти като по низш вид си от род безгръбначни (чрвей , гнида паразит примерно). :)11:06 18.07.2018
67 Варна 2
До коментар #63 от "Неисторик":
То вие сте многО качествени11:27 18.07.2018