20 Октомври, 2015 17:00 3 329 0

Понте: пазарът се развива, но липсват добри практики

  • домоуправител-
  • етажна собственост-
  • понте
Понте: пазарът се развива, но липсват добри практики - 1
Марио Понте

Темата за професионалното управление на етажната собственост е доста често дискутирана през последните години. Въпреки това тази услуга не е много популярна сред българските граждани. Какви са предимствата и защо е полезно да има професионални домуправители? Факти.бг потърси отговор от Марио Понте – предприемач, който има зад гърба си две десетилетия като домоуправител в Генуа, Италия, а от 2011 г. се занимава с тази дейност в България, чрез сдруженията Национална Асоциация на Мениджърите на Етажна Собственост НАМЕС и Асоциация на Частните Собственици на Недвижим Имот в България UPPI България. На 29 октомври двете организации организират втората международна конференция посветена на темана за професионални домоуправители, на които най-големият сайт за недвижими имоти imot.bg и информационният сайт Факти.бг са медийни партньори.

- Господин Понте, за втори път ще се проведе международният конгрес „Управление на етажна собственост: Възможност за предприемаческо и социално развитие 2015”. Какво се промени за една година на българския пазар по отношение управлението на сградите?

- Със сигурност конгресът събуди интереса на много субекти, от които по-голямата част са фирми. Тяхната дейност е в бранша и  искат да се впуснат и в управлението на етажна собственост. За съжаление, не стига да имаш табелка с надпис домоуправител, за да бъдеш такъв. Нужно е да се уточни, че домоуправителят не може да бъде едновременно титуляр на фирма, извършваща поддръжка или ремонтна дейност в блока: това се нарича конфликт на интереси и е правно заклеймено в развитите държави с антитръст комисии.

Пазарът порасна експоненциално за една година, но се развива хаотично, без каквито и да е наложени стандарти и добри практики. Именно нашата цел е да наложим такива, чрез образователните курсове за управление на етажна собственост. Събитието, което организираме на 29 октомври в София, е чудесна възможност на хората в сектора и тези, които искат да навлязат в него, да обсъждат предизвикателствата и да научат за спецификите в него.

- Как може да се преодолее проблемът с липсата на кадри в сектора?

- За да можеш да се наречеш професионален управител на етажна собственост трябва да спазваш правилата на Европейската общност, които се възприемат чрез специфични обучителни курсове. На конгреса ще бъдат презентирани европейските обучителни планове по програма Еразъм+, в сътрудничество с ANACI Italia и колеги от унгарската Асоциация за етажна собственост. Само по този начин може да изградим квалифицирани кадри-професионалисти за тази дейност.

- Как точно (като механизъм) си представяте въвеждането на задължително обучение на домоуправители?

- На европейско ниво съществуват правила, които регламентират бранша. Съобразявайки се с тях, ще организираме обучителни курсове, които ще са разделени на три нива: първо ниво - за тези, които управляват етажната собственост, където живеят; второ ниво - за живущите и управители на комплекс от затворен тип; трето ниво - професионална квалификация за хора, които възнамеряват да развиват професионално тази дейност спрямо трети страни. Механизмът е прост: законово трябва да се предвиди само лица, преминали успешно съответния курс да имат право да упражняват тази дейност. Още е рано за това в България, защото тепърва трябва да има достатъчно обучителни центрове и курсове за всички домоуправители и да мине време, да бъде усвоено това като добра практика и съответно осъзната нуждата от налагането ѝ чрез съответните законови промени.

- Много от собствениците на жилища не желаят външен домоуправител, тъй като се опасяват, че ще плащат повече месечна такса „Вход”. Така ли е или не?

- Не е така. Напротив, коректното управление извън конфликтите на интереси, води до подобряване на разпределянето и намаляване на разходите. Спестяването се получава от масовостта на членовете, също от бизнес мрежата на асоциацията. Оттам идват изгодните условия и намаления. Освен това трябва да обърнем внимание на един проблем, който засяга изрядността при възлагането на работите по етажната собственост: в повечето случаи се избягва фактурирането на извършените дейности, за да не бъдат утежнени с ДДС. Когато обаче работата е извършена зле и се търси отговорност за нея, обитателите на етажната собственост няма как да го направят, ако нямат издадена фактура. Тоест, фактурата дава гаранция на клиента, че може да търси правата си. Като професионална асоциация, ние сме длъжни да предложим на правителството намаляване на ДДС ставката за етажната собственост, за да се поощрят ремонтните работи по сградите, и то извършени, както законът повелява. Това ще доведе до излизане на светло на тези дейности, до увеличаване на заетостта и най-вече до съществени постъпления за държавната хазна.

- Откъде е добре да се започне въвеждането на външното управление на етажната собственост – от по-малките или по-големите жилищни сгради и защо?

- Няма точен ред. По-скоро на преден план излиза състоянието на сградата. Колкото повече тя е западнала, толкова по-спешно трябва да се вземат мерки.

Професионалният домоуправител не трябва да се концентрира само върху печалбата. Ролята му е и в голяма степен социална, като тази на свещеника, който води богослужение, както пред сто души, така и пред един човек.

В съответствие със състоянието на сградата, самият обитател трябва да се задейства да намери сериозни хора, които да свършат добре и съвестно тази работа. Трябва също да се избягва конфликтът на интереси. Работите трябва да бъдат възложени на фирми, които да не са същевременно управители на етажна собственост, чрез конкурентно и коректно състезание между желаещите за изпълнението на ремонтната работа. Наличието на конкуренция подобрява съотношението качество-цена, като така ще се избегнат всякакви хитрувания.

- Може ли да обясним защо професионалните домоуправители защитават по-добре интересите на съсобствениците пред различни организации?

- Сега в болшинството от случаите, имаме някой от входа, който събира пари и плаща сметките, без да се занимава със законовата рамка на нещата.

Само чрез обучителните курсове, които професионализират сектора, се получават нужните знания за изпълняването на коректно управление: както от счетоводна гледна точка, така и от законова. Защото искаме или не, България до 2020 г. трябва да влезе в крачка с европейските правила. Така ситуацията ще се нормализира и на първо място ще се разреши проблемът с конфликта на интереси.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА