В софийските молове сектор „Храни и напитки” заема от 2 до 3 пъти по-малък дял от площите в модерните търговски центрове, в сравнение с тези в повечето европейски градове. От 5% преди около едно десетилетие, в момента той достига 10-15% от общата търговска площ в моловете на Стария континент. До 2025 г. се очаква да нарасне до 20% се посочва в доклад на Colliers International. В София общата квадратура, посветена на „Храни и напитки” във всички разглеждани шопинг центрове, е около 6% или 20 000 кв.м.
Разпределението на подкатегориите в сектора е специфично за всеки мол. Това, което се отнася за всички, обаче, е че включват заведения за бързо хранене тип Fast food. В противоположния край на класацията са специализираните ресторанти и баровете, които са представени само в три от осемте мола, обект на проучване.
Според Международния съвет на търговските центрове (ICSC) около 80% от площите в сектор „Храни и напитки”, трябва да бъдат предвидени за заведения за бързо хранене (Fast Food), общодостъпни ресторанти за неформално хранене (Casual Dining) и барове и клубове. Оставащите 20% са фокусирани върху импулсни покупки за допълнително хранене (Impulse Treats) и кафенета. В София по-голямата част от разглежданите молове отговарят на този стандарт.
Секторът „Храни и напитки” в столичните търговски центрове се състои предимно от местни брандове. Изключение правят подкатегориите на кафенетата и Fast food операторите. Традиционно, компаниите в сектора са разположени главно в зоната за хранене - т.нар. Food court, където основно се предлагат бургери и сандвичи (32%), и пица, паста и морска храна (22%). Здравословната храна набира все по-голяма популярност.
Colliers проведе проучване сред компаниите в сектор „Храни и напитки” в България. То показа, че 67% от тях имат планове за разрастване през 2019 г. Предпочитаните локации са главни търговски улици и модерни шопинг центрове, 38% от операторите ще разглеждат ритейл зони в офис сгради, а 25 % от компаниите се интересуват и от подходяща локация в търговски паркове Градовете, които са във фокуса им, са София (88%), Варна (25%) и Бургас (19%).
Докладът набелязва няколко посоки на развитие на разглеждания сектор в страната. Те са свързани с разширяване на Food court зоните в търговските центрове, навлизане на нови международни оператори на местния пазар, повишаване на разнообразието на предлаганата храна. Шопинг моловете имат възможност да си създадат допълнително конкурентно предимство, свързано с добавяне на представители от подкатегорията на баровете и клубовете.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Сиромаха
09:51 04.06.2019
2 Миризлив пор
09:58 04.06.2019
3 Гладен брокер
13:12 04.06.2019
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Виктор
15:25 07.12.2019