Last news in Fakti

4 Юни, 2019 09:37 3 420 5

Една незапълнена ниша в моловете

  • бар-
  • клуб-
  • мол-
  • търговски център-
  • софия-
  • fast food
Една незапълнена ниша в моловете - 1
Снимка: М. Богданова ©

В софийските молове сектор „Храни и напитки” заема от 2 до 3 пъти по-малък дял от площите в модерните търговски центрове, в сравнение с тези в повечето европейски градове. От 5% преди около едно десетилетие, в момента той достига 10-15% от общата търговска площ в моловете на Стария континент. До 2025 г. се очаква да нарасне до 20% се посочва в доклад на Colliers International. В София общата квадратура, посветена на „Храни и напитки” във всички разглеждани шопинг центрове, е около 6% или 20 000 кв.м.

Разпределението на подкатегориите в сектора е специфично за всеки мол. Това, което се отнася за всички, обаче, е че включват заведения за бързо хранене тип Fast food. В противоположния край на класацията са специализираните ресторанти и баровете, които са представени само в три от осемте мола, обект на проучване.

Според Международния съвет на търговските центрове (ICSC) около 80% от площите в сектор „Храни и напитки”, трябва да бъдат предвидени за заведения за бързо хранене (Fast Food), общодостъпни ресторанти за неформално хранене (Casual Dining) и барове и клубове. Оставащите 20% са фокусирани върху импулсни покупки за допълнително хранене (Impulse Treats) и кафенета. В София по-голямата част от разглежданите молове отговарят на този стандарт.

Секторът „Храни и напитки” в столичните търговски центрове се състои предимно от местни брандове. Изключение правят подкатегориите на кафенетата и Fast food операторите. Традиционно, компаниите в сектора са разположени главно в зоната за хранене - т.нар. Food court, където основно се предлагат бургери и сандвичи (32%), и пица, паста и морска храна (22%). Здравословната храна набира все по-голяма популярност.

Colliers проведе проучване сред компаниите в сектор „Храни и напитки” в България. То показа, че 67% от тях имат планове за разрастване през 2019 г. Предпочитаните локации са главни търговски улици и модерни шопинг центрове, 38% от операторите ще разглеждат ритейл зони в офис сгради, а 25 % от компаниите се интересуват и от подходяща локация в търговски паркове Градовете, които са във фокуса им, са София (88%), Варна (25%) и Бургас (19%).

Докладът набелязва няколко посоки на развитие на разглеждания сектор в страната. Те са свързани с разширяване на Food court зоните в търговските центрове, навлизане на нови международни оператори на местния пазар, повишаване на разнообразието на предлаганата храна. Шопинг моловете имат възможност да си създадат допълнително конкурентно предимство, свързано с добавяне на представители от подкатегорията на баровете и клубовете.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Сиромаха

    9 0 Отговор
    Вярно каза човека че : Има недостиг на животновъди!!!! Сиромаха НЕ! мисли че храната в моловете е "Общодостъпна" По скоро Е Трудно достъпна.
  • 2 Миризлив пор

    8 1 Отговор
    Ако имаше търсене на въпросната "услуга" то тя щеше да се предлага. Не мислете че мениджърите на на мол-ове са идиоти. От друга страна цената на квадратен метър площ е такава, че отказва който и да е да прави сандвичи и да ги продава на цената основно ястие в приличен ресторант.
  • 3 Гладен брокер

    3 0 Отговор
    Айде купувайте, че нещо немам сделки!
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Виктор

    0 0 Отговор
    Бързата мода уби повечето стари играчи на пазара на дрехи което беше основния бизнес на моловете същевременно фън зоните замръкнаха защото хората предпочитат компютърните и бордовите игри на някога пълните плейграундове ще намерите няколко лапета ако още не са затворили.Абонаментните сайтове като нетфликс от своя страна силно намалиха интереса към киното магазините за техника заглъхват заради евтината онлайн търговия тъй че да хляба на моловете изчезна и те се обезмислиха на запад просто решиха да ги превърнат в гигантски закусвални да спестят пари от вече изградената бизнес площ.