Last news in Fakti

9 Януари, 2016 06:15 5 441 0

Цветелина Василева дебютира като Турандот

  • цветелина василева-
  • дебютира-
  • турандот

Прочутото сопрано влиза в образа в постановката, създадена за Гена Димитрова

Цветелина Василева дебютира като Турандот - 1

Известната в цял свят наша изпълнителка Цветелина Василева ще дебютира като Турандот в постановката на Пламен Карталов, създадена специално за Гена Димитрова през 1995 г. Василева пее Лиу в премиерния състав навремето и години по-късно гостува в Софийската опера в тази роля. На 14 февруари за първи път сопраното ще се изяви като Турандот. Като Тимур ще й партнира басът Юлиан Константинов.

„Българското оперно чудо“ - така меломани и критици в цял свят наричат лирико-драматичното сопрано Цветелина Василева. През 2008 певицата пристига от САЩ, за да участва като Лиу в премиерата на новата постановка на „Турандот“ в Софийската опера. С тази роля примата е печелила нестихващи аплодисменти у нас и по световните театри.

Още в началото на певческата си кариера Цветелина изненадва публиката с образа на Лиу, който пресъздава на Варненска сцена. Тогава в „Турандот“ пее и Гена Димитрова. Великата Димитрова е и в елитния състав, с който Пламен Карталов поставя неповторимата Пучиниева творба на софийска сцена.

Сега, след успеха си на Новогодишния гала концерт в първия ни оперен театър, сопраното ще се появи отново пред софийската публика, вече в ролята на капризната китайска принцеса.

В интервютата, които дава по света, Цветелина Василева признава, че обича да се връща в България, тъй като тук се зарежда с нови творчески сили. Тя споделя, че няма време да обръща внимание на славата, която я следва на всяка сцена и във всяка роля.

Лирико-драматичното сопрано е определено от световната критика като най-голямото оперно откритие на международния фестивал в Уексфорд, Ирландия в ролята на Шарка в едноименната чешка опера. Това признание отваря вратите на Василева за многобройни успешни премиери в различни точки по света. В лондонския Ковънт Гардън Цветелина е Дездемона, а следващата й роля е на Марженка в „Продадена невеста“. Следват Мими - „Бохеми“, Амалия - „Бал с маски“, Леонора - „Трубадур“, Лиу - „Турандот“, Виолета - „Травиата“, Тоска, Аида и още много други.

Една след друга следват сцените в Милано, Щатсопера - Берлин, Брюксел, Амстердам, Глазгоу, Севиля, Сантандер, Сантяго, Кардиф, Токио, Торонто, Москва, Прага, Букурещ, Белград, Солун, на фестивалите в Единбург и Брегенц.

В кариерата си лирико-драматичното сопрано има участия в сезонните премиери в Метрополитън опера, Ню Йорк с Леонора в „Трубадур“, „Бохеми“ и Виолета в „Травиата“, в Гранд Опера, Париж, с „Княз Игор“. В САЩ и Канада гастролите й са сред най-чаканите.

Пред журналисти Цветелина Василева признава, че често на сезон е правила по седем премиери на различни световни сцени. В това число тя не включва редовите спектакли в много театри по света, а също така концертите и участията си във фестивали и други оперни форуми. Певицата е желан гост на концертните подиуми в Европа, Америка, Австралия и Япония. В Албърт Хол - Лондон, Кремълския дворец - Москва, Джордж Уестън Хол - Торонто, Концертгебау - Амстердам пее със световни знаменитости като Нетребко, Хворостовски, Хосе Кура, Луис Лима и др.

Преди години оперната дива се превъплъти блестящо в ролята на принцеса Матилда в операта „Вилхелм Тел“ от Росини и като Тоска в Уичита Гранд Опера, САЩ.

Критиката е единодушна в оценките си за певицата. „Тя (Василева) има мощен, силно концентриран глас и динамично присъствие на сцената, които веднага я превръщат в световна звезда, още преди да е изпяла докрай първата фраза“ - изтъква „Сънди Таймс“, Лондон. Същият вестник пише за българката по повод изпълнението й в „Аида“ в Операта на Уелс: „Подвижна, младежки свежо звучаща Аида, финес и нежност в интерпретацията и блестящи височини.“

Сопраното определя в интервю работата си по следния начин: „…необходима е силна спойка между диригента, оркестъра и певците и всичко това изисква огромна концентрация и издръжливост“.

В интервю от август 2013 г. за предаването „Каста Дива“ певицата споделя пред журналистката Росица Кавалджиева: „За да се получи една роля, много важно е партньорството и диригентът. Когато пях с Гена Димитрова няколко пъти в „Турандот“, усещах невероятната чест и отговорност да бъда на нейното ниво. Същото изпитах в „Дон Карлос“ с Николай Гяуров и по-късно с други колеги по света, с които сме били партньори.“


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА