Факти.БГ

Кои са най-полезните есенни плодове и зеленчуци (ВИДЕО)

Снимки: shutterstock
Снимки: shutterstock

Милена Трачева

Всички знаем, че плодовете и зеленчуците са не само вкусни, но и здравословни. Не всеки обаче знае, че полезните вещества в тях намаляват, когато са извън сезона, в който зреят. Когато плодовете и зеленчуците зреят по естествен начин под слънчевите лъчи, те запазват съдържащите се в тях витамини, а не подлежат на допълнително третиране с изкуствени вещества, целящи да го запазят за по дълго време или да забавят зреенето им, например. Ето защо е за предпочитане да залагаме на сезонните култири.

Есента е сезон, който предлага изобилие от здравословни, хранителни и вкусни пресни плодове и зеленчуци.

Вижте някои от есенните плодове и зеленчуци, които се отглеждат в родната ни страна и си спомнете за тях при следващото ви посещение в зарзаватчийницата или на пазара:

Тиква

Тиквата е едно от най-полезните творения на пиродата. Богата на бета-каротин, витамин С и фолиева киселина, тиквата е основен антиоксидант. Консумацията й може да намали риска от развитие на рак и да осигури защита срещу сърдечносъдови заболявания. Семената на тиквата също съдържат висока хранителна стойност и са полезни за организма заради цинка и омега-3 мастните киселини. Тиквата е подходяща за основно ядене, гарнитура или десерт.
А Ако искате да сте още по страстни и горещи в леглото, то най-добре се отървете от изкуствените стимуланти и заложете на тиквата!

Ябълки

Ябълките лекуват, зареждат с енергия и се борят с излишните килограми.
Основните полезни свойства на ябълките се дължат на високото съдържание на антиоксиданти и пектин в състава им. Те се борят с вредното въздействие на свободните радикали, едновременно с това стимулирайки естествения процес на детоксикация на тялото.

Грозде

Гроздето съдържа много калций, магнезий, натрий, желязо, алуминий, манган, сяра, фосфор, мед, йод, бром, цинк и силиций. Плодът е богат на витамините С, В1, В2 и Д, но те се съдържат в ципата на зърната.

Круши

Крушите се разделят в две основни категории – европейски и азиатски. От европейските най-популярните сортове са Бош и Барлет. Те са богати на фибри и спомагат за намаляването на „лошия” (LDL) холестерол в кръвта. За да покриете дневната нужда от фибри и да си осигурите здравословен десерт, е най-добре да ги ядете пресни без да ги белите. Освен това подобряват контрола на кръвната захар.

Ряпа

Ряпата едва ли ще спечели някой конкурс за красота с особената си форма и приличащите на коса корени, но пък компенсира с това колко е хранителна. Според Центъра за изследвания в областта на рака „Фред Хътчинсън“ в Сиатъл консумацията на цвекло намалява риска от рак на белите дробове и на простата. Освен това този кореноплоден зеленчук е изключително богат на витамин К. Този съществен мастноразтворим витамин е много необходим за нормалното зарастване на раните и развитието на костите, а недостигът му води до кървене (включително от носа) и проблеми с менструацията.

Цвекло

Цвеклото е целогодишно, но е най-добро през есента. Освен популярното червен цвекло, може да откриете още златно, бяло, дори шарено. В магазините гледайте плодът да е твърд и гладък, а листата (ако се продава с тях) трябва да са светлозелени. Цвеклото е богато на бетаин, който укрепва сърцето и черния дроб, бори се с възпаленията и според някои изследвания дори поддържа нивото на холестерола в норма. Освен това съдържа доста нитрати, които подсилват притока на кръв към мозъка и намаляват риска от развитие на деменция.

Зеле

Като цяло е добре да му намерите място в менюто си, ако отслабвате, и то не само заради стриктната и почти невъзможна за изпълнение диета със зелева супа. То е богато на фибри и съдържа доста вода, а има и други сериозни ползи. Зелето, включително миниатюрният му вариант, известен като брюкселско зеле, съдържа витамин А и С и има висока концентрация на борещите се с рака глюкозинолати, на които дължи и специфичния си вкус. Що се отнася до червеното зеле, „повече” означава „по-добре”. То дължи цвета си на антиоксидантите антоцианини, които са част от групата на флавоноидите и се борят с възпаленията в тялото. Имайте предвид, че за да извлечете максимални ползи, трябва да го ядете сурово. Топлинната обработка например унищожава голяма част от полезните глюкозинолати.

Чесън

Чесънът е истинско природно лекарство. Той съдържа алицин, химикал, който е много ефективно средство срещу вируси, бактерии и гъбички. Консумацията му намалява нивата на LDL-холестерол в кръвта и предпазва от редица по-сериозни заболявания като рак, например. И ако тези негови ползи са ви известни, то може би не знаете, че чесънът (както и шоколадът) повдига и подобрява настроението.

Боровинки

Вкусен и нискокалоричен плод, който играе важна роля за предотвратяване на инфекции на пикочните пътища и намаляване на риска от заболяване на венците, язви, сърдечносъдови заболявания и рак. Може да ги консумирате сушени или на направени на сок.