Спомняте ли си ученическите екскурзии и автобусите от онова време? Тогава се возихме на модерния за времето си межуградски модел „Чавдар” 11М4. Тази легенда се произвежда от 1977 г. почти до края на социализма.
За разлика от малко по-стария 11М3, този е със самоносеща конструкция и окачване на въздушна възглавница. Забележително добър за времето си автобус, той е произвеждан по лиценз на Kassbohrer Setra, разказва retro.bg.
"Чавдар" возеше изключително меко, и още тогава са произвеждани модели с климатична инсталация. Двигателят е 6-цилндров, 216 к.с. Raba по лицнез на MAN, унгарско производство . Благодарение на него, той се движи със скорост близка на днешните междуградски луксозни автобуси.
Именно този модел рейсове притежава и БМТ "Орбита" (Бюро за младежки туризъм). С него поколения младежи и ученици са ходили на екскурзии между 1984 -1986 г. до Смолян и Пампорово, до Мелник и Роженския манастрир, до Габрово (Етъра), Дряново и В.Търново.
Автобусната линия от Пловдив до село Златовръх също се е възползвала от подобни чудеса на соца.
Ето как изглеждаха автогарите преди:
Димитровград
Хисаря
Ловеч
Ямбол
Толбухин
Варна
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Пазарен Либерализатор
13:32 23.11.2017
2 Гоу©т
13:32 23.11.2017
3 Пак сте с грешка
13:36 23.11.2017
4 qqqqq
13:39 23.11.2017
5 Morgoth
Чавдар, от тези без въздушна възглавница, а двигателя му наполовина в кабината
Вътре пълно и изобщо не се диша, свързвам го единствено с опити за повръщане.
Извън града се движеше с не повече от 60 и стигаше за завидните 2 часа, погледнах сега разписанието и на днешните автобуси им трябва само 1 час.
Коментиран от #6
13:57 23.11.2017
6 Дамммммммм
До коментар #5 от "Morgoth":
Това е било през 60-те ,70-те години...не е имало лукс и комфорт. Мога да ти кажа,че и сега има стари влакове в Англия още с дървени пейки-огромен кеф е..На вътрешните им линии м/у някое графство или градче влаковете са от "старото време". Вярно че е неудобно,задушно( прозорците не се отварят?!!?,!) ,бавно,остаряло... .. но е готино...Коментиран от #16
14:07 23.11.2017
7 hemus
14:31 23.11.2017
8 Човек от Смолян
Коментиран от #32
15:38 23.11.2017
9 Тошко Балканкарчето
Коментиран от #15
16:22 23.11.2017
10 Алфа Ромео
Коментиран от #11
16:22 23.11.2017
11 Чавдарче
До коментар #10 от "Алфа Ромео":
Има вероятност да са били Шкода 706 РТО, Чавдар М81 или ПАЗ 672Коментиран от #12
16:46 23.11.2017
12 Пазарен Либерализатор
До коментар #11 от "Чавдарче":
Имаше едни ПАЗ-чета 4х4, без прозорци по тавана, 6 цилиндров мотор вътре в купето, до сега автобус 4х4 не съм виждал, идеално е за кемпер, с доработки, разбира се.Коментиран от #13
21:46 23.11.2017
13 Борис
До коментар #12 от "Пазарен Либерализатор":
Парчетата бяха с мотор на газ 53 осем цилиндъра.22:43 23.11.2017
14 Помня
01:41 24.11.2017
15 Помня
До коментар #9 от "Тошко Балканкарчето":
Нищо не можеш да очакваш от нация, която няма елементарно чуство за реалност. Да наричаш "блага" техника, която за нищо не става, не сега, а тогава говори за проблеми с паметта или за манипулиране. За тая подемна техника за която плачеш, разправяха навремето японците я купували за да я претопяват заради метала. И да не е истина е показател за мнението още тогава за качеството й.Коментиран от #26
01:49 24.11.2017
16 Помня
До коментар #6 от "Дамммммммм":
И през 80 те бяха същите и нищо готино нямаше. Бъркаш възприятията на туриста и нормалното ежедневие. Колкото до Чавдарите- през 80 те западните туристи у нас не ги возиха в Чавдари. Мисля че това е достатъчно показателно.01:53 24.11.2017
17 Шаран БГ
Помня след Войната файтоните, които превозваха пътниците от Гара Горна Оряховица до Града. И някъде в началото на 50-те се появиха едни смешни автобуси, с муцуни като на камион. Дълго се конкурираха с файтоните. Пътуваха чак до Лясковец....
След 1960-65 година "Шкодите" победиха окончателно....
Много е смешно, разбира се и неетично , да сравняваме това "ракетно" време с волските коли и цървулите на българските войници в Сръбско-българската война !
Всяко нещо с времето си, със своите недостатъци и чар !!
Някъде в началото на 70-те години в град Русе се появиха нови разкошни "трамваи", унгарско производство, марка "Икарус", с отопление и самостоятелна кабинка за водача. Много от шофьорите и в най-студените зимни дни / само русенци си знаят какво е зима /бяха в тези кабинки по бели ризи и вратовръзка ! Красота....
Коментиран от #18
07:32 24.11.2017
18 Нищо не помня
До коментар #17 от "Шаран БГ":
Вие на колко години сте ?Коментиран от #19
11:58 24.11.2017
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Баджанака
16:05 24.11.2017
21 Нищо не помня
До коментар #19 от "ААА":
Което означава : ........Коментиран от #22
16:54 24.11.2017
22 ААА
До коментар #21 от "Нищо не помня":
Някога много отдавна , морето изхвърлило на несебърският бряг едно магаре. Магарето било дълго време в морето , и било в полуразложен вид. Наизлезли хората и започнали да се чудят какво е. Туловище голямо , големи уши, големи зъби. Решили да повикат кмета , като най-умен. Кмета огледал трупа , мислил , мислил и рекъл- Ехи денехи екато хроня логос - Има няма сто годишен заек.Коментиран от #23
19:38 24.11.2017
23 Нищо не помня
До коментар #22 от "ААА":
☺ Благодаря за превода и легендата !00:36 25.11.2017
24 Били
10:33 26.12.2017
25 Били
10:40 26.12.2017
26 Живко
До коментар #15 от "Помня":
Голям недостиг на метали е имало в Япония, а ние тукс нали сме богати на метали....09:42 24.04.2018
27 edingabrovec
10:27 24.04.2018
28 123
23:55 24.07.2018
29 ТЪПАК ОБАМА
ТА НЕ ОТ ОЩЕ ДЕМОКРАЦИЯ СУБФОРМИ НА ИЗПОЛЗВАНЕ ИМАМЕ НУЖДА - ОТ КАРТЕЧНИЦИ, АБЕ И ДЕТСКИ ДА СА АМА КАРТЕЧНИЦИ !!
13:29 21.08.2018
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Анонимен
До коментар #8 от "Човек от Смолян":
Смолян21:52 21.08.2022