Незнайно коя година подред българския туризъм бележи ръст. За да не засипваме уважаемия читател със статистики и трудносмилаеми цифри, нека само отбележим че българският туризъм генерира годишни приходи в хазната в размер на 6 милиарда лева, като за миналата година увеличението на броя туристи, посетили България, е с над 15%.
Ако се запитате много или малко са 6 милиарда лева, нека кажем че бюджетът на МВР е 1,3 милиарда, бюджетът на отбраната – 1,16 милиарда, на образованието – 3,35 милиарда.
Тоест туризмът като сектор генерира средствата, достатъчни да покриват разходите за сигурността Ви и за образованието на децата Ви.
Дотук добре, би казал някой.
В следващия момент обаче си пускаме телевизора и оттам започваме да слушаме страховити неща за българския туризъм, изречени от знайни и незнайни експерти и политици, кой от кого по-шумни в сензационните си разкрития за това как всеки момент българския туризъм ще се сгромоляса и изчезне, като преди това обаче сполучливо ни изложи пред чужденците.
Тази изтъркана плоча се върти от годините на бума на частната инициатива в туризма по времето на Иван Костов, и продължава да се върти и до ден днешен въпреки че всички, повтарям всички, официални данни я опровергават по смехотворен начин. Всяка следваща година.
Да, разбрахме че в Гърция плажовете са безплатни и разбира се - всеки български гражданин е свободен да ги посети, след като там му харесва повече отколкото на Златни пясъци. Само че статистиката е непоклатима – туристите в България се увеличават. Непрестанно.
Откъде тогава произлиза импулсът българския туризъм да бъде подреден, наново урегулиран, превъзпитан и наказан? Да му бъдат издърпани ушите, да му се поорежат крилцата и да бъде сресан, изгладен и строен в две редици за пред новата власт? Или по-точно за пред част от новата власт, или по-точно за един виден представител на част от новата власт?
С интерес и огромно недоумение изгледах интервюто на доскоро уважавания г-н Румен Драганов, председател на „Институт за анализи и прогнози в туризма“, пред БНТ. След този порой от лъжи, манипулации и няколко клевети въпросите станаха доста повече от отговорите, на нека се започнем от базата:
„Институт за анализи и прогнози в туризма“ няма интернет страница, профили в социалните мрежи, координати, активности и членове. При търсене в Гугъл срещу името на ИАПТ се появяват резултати само с интервюта и публикации на г-н Драганов, но няма нищо свързано с дейността на това НПО – доклади, научни разработки, анализи, прогнози, кръгли маси или други инициативи.
При търсене в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел в централния регистър на Министерство на правосъдието такъв Институт няма, поне в НПО-тата с обществена полза.
Още през 2012-та година, в резултат на подобни катастрофични изявления на г-н Драганов, представени като анализи и прогнози, от същия са изразили възмущението си двете професионални организации в туризма – Българската асоциация на туристическите агенции /БАТА/ и Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции /АБТТА/. По повод на поредните твърдения, още тогава, на г-н Драганов за схеми и картел в туризма, от асоциациите са отказали да заведат дела срещу него но още към онзи момент повдигат въпроса че ИАПТ е куха структура, създадена единствено с цел търсене на медийни изяви от нейния единствен говорител.
ОК, ще кажете, но не е ли важно какво се казва, макар и да говори от името на НПО-фантом?
Оставяйки настрана откровено клеветите, набеждаването, интригите и манипулациите, както и обичайната ударна доза носталгия по комунизма, централизираната власт и плановата икономика, еккспертът от НПО-то фантом излезе със следната концепция:
Да вземем концесиите на частниците и да направим плажовете отново държавни и безплатни!
Оставям настрана източника на вдъхновение, г-н Валери Симеонов, който по думите на експерта Драганов бил „единствения вицепремиер с очи и уши от 27 години насам“ /егати/. За миг си представих как вицепремиера на Испания се крие в храстите зад някоя дискотека в Ибиза и мери децибелите, но нека останем сериозни.
Какво би последвало ако концесиите бъдат отнети от омразните капиталисти, а плажовете станат безплатни? Същото като досега, уважаеми, само че за охраната, шезлонгите и чадърите, за „прибирането“ на пясъка наесен и „изкарването“ му по плажната ивица напролет, за почистването и за поддържането на този плаж ще плащате всички вие. Защото точно това е одържавяването в крайна сметка - всеки един от нас ще плаща за всеки един плаж, независимо дали стъпвал или има намерение да стъпва там. От данъците си. Та когато някой говори за „държавно и безплатно“, има точно това предвид – да плащаме всички, независимо дали ползваме конкретния продукт или услуга или не.
Защо ни интересува дали на тези плажове, на повечето от които така или иначе никога няма да отидем, услугата е добра? Ами прави сте, не ни интересува. Нямам никакъв интерес към това дали ще фалира или не концесионерът на плажа Х, ако същият предлага лоша услуга, висока цена или шумна обстановка или каквото и да било друго, което да доведе до неговия фалит. Защото това по никакъв начин няма да ми бръкне в джоба – утре ще има конкурс за нов концесионер и грижата за плажа, спасителите и всичко останало ще бъде поета от нова частна фирма, без да ми се бърка в джоба. Дори напротив – в бюджета ще бъде внасяна концесионна такса. А и услугата „платен плаж“ явно има своите клиенти – отново подсещам за статистиката за ръста на туристите и приходите от туризъм.
Защо ни интересува дали хотелиерите имат възможност да предлагат безплатен плаж на своите гости? Ами прави сте, ни най-малко не ни интересува. Никой не е карал насила хотелиерите да строят хотелите си на втора, трета и т.н линия в комплексите, нито пък някой е карал туристите да идват и да отсядат в хотел, който не може да им осигури безплатен плаж. Ако някой или някои от тези частни хотели фалират, това по никакъв начин не касае данъкоплатците. Пазарът има чудесното свойство да се саморегулира и отсява - неуспешните проекти фалират, а на тяхно място идват нови. Но не е ли това проблем за туризма ни, ще каже някой? Ами очевидно не е – отново подсещам за статистиката и ръста на туристите и приходите.
Но не е ли все пак проблем силната музика? Сигурно, но ако е така не трябваше ли хотелите, в които се чува силна музика, отдавна да са опразнени и фалирали? Напомням Ви че живеем в дигитална ера и споделянето на отзиви и впечатления е изключително лесно. Потърсих доста из интернет с ключови думи като „слънчев бряг - силна музика - оплаквания“ на английски език, но не намерих никакви подобни отзиви. А и отново искам да напомня за статистиката – приходите и туристите се увеличават. На фона на музиката от дискотеките, нали.
А не е ли проблем алкохолния туризъм? Нямам представа, но поне за мен – никакъв. Защо, ще кажете? Ами защото не ходя в Слънчев бряг и Златни пясъци, уважаеми читатели, и темата с туровете по баровете просто не ме касае. Толкова е просто. Ако този вид туризъм е проблем за предприемачите там, те няма да го предлагат. Ако е проблем пък за туристите – те няма да го практикуват. Защо обаче трябва де проблем за някой чиновник в София или за някой експерт от несъществуващо НПО? И аз нямам отговор на този въпрос, особено след като приходите от туризъм и броя на туристите непрекъснато нарастват, както вече нееднократно подчертах.
Да де, но къде остават приходите? Издават ли се касови бележки? Плащат ли се данъци? Нямам никаква представа, уважаеми читатели, но това не е проблем на туристическия бранш, на ресорния вицепремиер или на някой самозван експерт с НПО-фантом. Всички ние плащаме данъци и сме делегирали грижата за събирането им на чиновниците, на които плащамеза това. Събирането на приходите в хазната от туризма, както и от всеки друг сектор, е грижа на общините, НАП и Агенция Митници, а не на турстическите менте-разбирачи от телевизора. Ако някой не си плаща данъците – да бъде санкциониран и съден както всеки един данъчен престъпник от всеки един сектор. Защо това трябва да бъде повод непрестанно да бъде атакуван само туризма, който е една от малкото ни доказани експортни стоки? Която ни носи 6 милиарда лева годишно?
Добре де, а защо някой би си правил труда да обикаля телевизиите и да ги говори тези неща?
Ако тези т.нар. експерти толкова много разбират от туризъм, защо не го докажат на практика? Къде са им хотелите, туроператорските фирми, туристическите агенции? Какво им пречи да разгърнат своята експертиза в реалния сектор и да печелят от нея?
Въпрос без отговор, уважаеми читатели. Каквато „експертизата“ – такива и ползите от нея.
Хубавото е че след последното интервю на г-н Румен Драганов и призивите за прогонване на частните инвеститори и национализация на плажовете, които да станат уж „безплатни“, нещата лека-полека си идват на мястотои маските падат.
Социализмът не е само идеология. Социализмът е диагноза.
Тези, които са свикнали държавата „безплатно“ да се грижи за всичко, като в това всичко влизат и те самите, продължават да обикалят студиата. Днес искат да отнемат концесия, утре ще искат да затворят заведение, вдругиден – да оберат мандра. Нищо ново под слънцето.
А туризмът ни продължава да расте. С рекордни темпове.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Будалата
08:23 21.07.2017
3 Брадвата
08:34 21.07.2017
4 оня същия
08:41 21.07.2017
5 връщайте заграбеното
НЕ Е!
"Бизнесмените" са лакоми мутри, хора на хората, абсол
тна мутренска история е всичко по морето!
Статията е тенденциозна, манипулативна и невярна, не си струва да се чете въобще тази "ода" за мутрите.
Как в Гърция, как за 1 евро получаваш шезлонг с чадър? Шкафче на плажа за принадлежностие, жена да ти почиства от пясъка шезлонга.
Дърти комунисти се правят на капиталисти, ама си карат по техния маниер и автора седнал да рИве.
Коментиран от #15
08:47 21.07.2017
6 ГОРАЗД
08:55 21.07.2017
7 незнайко
09:00 21.07.2017
8 гларуса
Плажовете са на народа и въобще не е соц мислене, че трябва да останат на народа! Нека да има такса, но да приемлива, между другото автора ни заблуждава, защото по соца имаше плажна такса, която се плащаше и плажовете НИКОГА не са били безплатни, дори и по соца! Поддръжката на плажовете трябва да се поеме от съответните общини, които да събират пари от хотелите за техните чадъри и шезлонги, а в същото време да си поставят и общински, така парите ще отиват за местния туризъм , не за мутраците и бандитите в София. Стопанисването на българските плажове си е чиста проба РЕКЕТ! Свободните зони са малко или са зад чадърите. Спекулира се с цените постоянно, всеки гледа да те ограби, както може, повдига ми се от БГ черноморието.
09:16 21.07.2017
9 Solinici
09:17 21.07.2017
10 Брадвата
09:31 21.07.2017
11 asoos
09:32 21.07.2017
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Т.о.ш.и.б.и.я.н
09:36 21.07.2017
15 ти рИвеш
До коментар #5 от "връщайте заграбеното":
като не е нормално, не ходи там и не плащай, отивай си в гърция, и автора казва, че като мутрите видят как никой не плаща 15-20лв за чадър ще намалят цените или ще се разкарат и работата ще се нормализира, а с национализация пак ще се вземе от коректните и ще се даде още повече на мутритеКоментиран от #19
09:54 21.07.2017
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Джон Смит
10:05 21.07.2017
19 Георги
До коментар #15 от "ти рИвеш":
Съгласен съм с колегата, пазарна икономика - пазарът си се саморегулира според търсене и предлагане, както е написал и авторът. Като не ти харесва, не ходиш. А докато има търсене цена от 15-20 лв. няма да се промени. Само че действително ако се одържави - ходиш, не ходиш на плаж, пряко или косвено ще плащаш. И още нещо - както всяка държавна дейност - работа по почистване и поддръжка на плажовете няма да има, нека не се заблуждаваме.Коментиран от #20, #22, #27
10:23 21.07.2017
20 оня същия
До коментар #19 от "Георги":
то щото сега така се чистят и поддържат плажовете, че ум да ти зайде...10:48 21.07.2017
21 гост
10:54 21.07.2017
22 връщайте заграбеното
До коментар #19 от "Георги":
Ти серизоно ли вярваш, че в България има ПАЗАРНА ИКОНОМИКА? КОе му е пазарното на монополите на Лукойл, НЕК, ЕРП-тата, всички големи обекти и предприятия са собственост на червени партийни величия, в България има МОНОПОЛ, малкия и средния бизнес е задушен, почти го унищожиха. Има и друго!Една мутра, мислиш ли, че е бачкала за парите, с които е взела на концесия даден плаж? Ами не! Тия пари са от незаконни дейности или се водят само по книга, уж, че плаща и т.н. Истината е, че се перат пари, как иначе според законите на пазара ще си обясниш, че при 20-30 кинта няма пълна заетост и въпреки всичко цените не падат???? Това е така, защото в България всичко е на мафията и на нея не и пука, колко ще спечели и дали ще развива дадено нещо.
10:55 21.07.2017
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 връщайте заграбеното
Нормална цена на чадър и шезлонг 1 евро, като в Гърция! Кво толкова има да мине трактора сутрин с едно гребло??? Милиони ли струва, ще изгори нафта за 2 лв.
10:59 21.07.2017
25 Антилебрал
11:00 21.07.2017
26 лопедиум
Коментиран от #45
11:03 21.07.2017
27 връщайте заграбеното
До коментар #19 от "Георги":
Като ходиш на плаж ще плащаш плажна такса, тя трябва да се събира от хотелите и къщите за гости, които на свой ред ще ти я прихващат от цената, сумата няма да бъде голяма 1-2 лева повече за теб, но примерно да ти осигуряват чадър и шезлонг. Никой не говори за национализация, плажовете са НАЦИОНАЛНО БОГАТСТВО, те са ОБЩО, ОБЩИНСКИ, както градинките и фонтаните, скамейките, които се ползват от туристите и по пътя на логиката общината трябва да си поддържа и плажовете. Мутрите по добри стопани ли са от Общината? Едва ли. Айде капитализъм, хубаво, пазар, ок, ама някои неща са си общи, нали плащаме данъци на тази територия!?11:13 21.07.2017
28 връщайте заграбеното
Поморие: Чадъри и свободни зони между тях, свободната зона заета, няма къде да седнеш, руснаците са по богати от българите, но и те не ползват чадърите, едно семейство с малко дете си беше сложило чантата на един шезлонг и един селски бек, дойде да бие руснака, пред жена му и малкото дете, грозна картинка, почна да го блъска и да му вика, шезлонгите и чадърите бяха почти празни, НО никой не намаляше цената за наем. Тази година пропускам Поморие по очевидни причини. Просто лакомията на нашите изедници край няма, то бива алчност, но как не се наядоха за тия 28 години, не си натъпкаха мазните търбуси, не се наситиха, крвопийци долни.
11:19 21.07.2017
29 Обективна
11:21 21.07.2017
30 Морски
Е, няма вече.
Ще плащате - и за водата, и за пясъка, и за слънцето.
Това е положението.
Имаш пари -има море.
Нямаш пари - гледаш картинки и спомени от социализма.
Коментиран от #32
11:34 21.07.2017
31 Шаран БГ
Коментиран от #41, #42
11:40 21.07.2017
32 връщайте заграбеното
До коментар #30 от "Морски":
Ти май не четеш, никой не говори за безплатно, то никога не е било безплатно, дори по социализма, пак се ПЛАЩАШЕ. Идеята е следната: Истинският бизнес, смейните хотелчета по курорите се държат от собственици, които имат интерес и желания туристите да се ВЪРНАТ и те знаят, че всичко трябва да е на ниво, те са хората в Общината и са заинтересовани от реални печалби, за това, качеството на услугите ще се подобри, ако се премахне ЦЕНТРАЛИЗИРАНОТО управление, което е битер соца, нека има самоуправление и общините сами да решават колко да струва чадър и шезлонг, нека да махнат мутрите, които стопанисват плажовете и реално НЯМАТ интерес да се развива региона, а са дошли за БЪРЗА ПЕЧАЛБА. Целият бизнес по курортните селища трябва да остане за съответното място, не да назначават "отгоре", хора с протекции, които после да снасят парите на някой, който не го е еня за местното население. Не може да чакаш туристи, а инфраструктурата ти да е зле, плажовете скъпи, водата пълна с фекалии, селският туризъм трябва да е на селяните, не на софийските селяндури.11:48 21.07.2017
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Пазарен Либерализатор
12:44 21.07.2017
35 Крум
Не искам никакви концесии,чадъри,спасители,който слагат червен флаг като ги мързи и ми обясняват видиш ли сега е опасно да се къпеш,хотели набучели чадъри по цялата ивица,само за гости на хотела,разни лодки,самолети,джетове,разни заведения надули музиката,все едно хванали мечката за опашката,разни платени еколози против къмпингуването,разни измислени бизнесмени,които са много загрижени за отдиха на хората и те видиш ли се стараят да им я осигурят ......и накрая една слаба държава,която докато провери сигналите и нередностите и дошло края на сезона,и така всяка година!
АЛООООУ управляващи,бизнесмени и концесионери,мутри и всички по веригата,нито пясъка, нито морето са ви бащиния.
Направете ни услуга и ни освободете от присъствието си!
Коментиран от #44
12:48 21.07.2017
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 икономист
Та то е известно на всички - Плановата икономика в България ни докара три пъти до фалит - 1962 г., 1978 г. и 1989 г. Кмунистическите "лидери" дори бяха решили да харижат държавата на СССР през 1962 г. за да си платат дълговете.
А сега: - износа с абсолютен рекорд (24 миларда евро);
26% не заети места в индустрията, т.е. не работи само който го мързи (като драскачите тук);
- месечна инфлация от 0,5% - т.е. никаква
- 45 милиарда лева спостявания от домакинствата (всеки 3-ти българин има пари в банката)
Половин милион българи ще почиват в чужбина тази година .... и т.н.
Всичко това е статистика, а не празни думи на маргинали, които много им се иска да ограбват мандри ...
16:43 21.07.2017
38 Антилиберал
17:05 21.07.2017
39 Антон
И стига с тази Гърция, ходите по някакви диви безплатни плажове. Не сте и чували за гръцки качествени дестинации където чадър и два шезлонга са от порядъка на 50 евро. Ама няма как да знаете защото ганя иска тънко но хубаво. За съжалени хем тънко хем хубаво няма. Винаги едното е за сметка на другото.
Единствената грешка на нашите хотелиери е че си превърнаха хотелите в дестинация за бедни изпаднали англичани, аналог на българите ходещи ИЗ гръцките села на море.
Коментиран от #43, #46
17:11 21.07.2017
40 ТОДОРОВ
17:58 21.07.2017
41 Българин
До коментар #31 от "Шаран БГ":
Сега съм в испанската Ривиера и пиша от шезлонг, който струва 7 евро, чадърите са буквално долепени един до друг и са малки. Съседните чадъри са с отстояния като българските и с големината на българските, но шезлонга е по 15 евро бройката. Чадър не се плаща. За двама души сянката струва между 14 и 30 евро. Разбира се в Ники бийч шезлонга скача на 35 евро през седмицата и 50 евро за ЕДИН шезлонг събота и неделя. Морето е чисто точно както беше чисто и в Албена когато бях там преди две седмици само пясъка тук е малко по-едър от българския и няма спасители.18:00 21.07.2017
42 Българин
До коментар #31 от "Шаран БГ":
И само да допълня за музиката. Тук повечето барове затварят терасите си в 2 през нощта, а вътре работят до 3 часа. Само няколко от големите дискотеки имат лиценз, който е много скъп и работят до 7 сутринта. На северното им крайбрежие не съм бил, но на испанската Ривиера е така.18:08 21.07.2017
43 Българин
До коментар #39 от "Антон":
Преди време един грък в Атина ми каза, че местните атиняни не стъпвали в Северна Гърция на море и, че там ходили само бедните гърци, а тези с по-нормални доходи ходили по островните им курорти като Санторини например.18:17 21.07.2017
44 Българин
До коментар #35 от "Крум":
Круме ами отиди поне веднъж на море и ще видиш, че навсякъде можеш напълно БЕЗПЛАТНО да се излежаваш на всеки плаж в България ако ти е кеф може и чадър да си боднеш. Тук в Испания откъдето ти пиша също е така. Който не му се плаща за шезлонг си носи чадър и кърпа и не плаща нито евро точно както е и в България.18:27 21.07.2017
45 Българин
До коментар #26 от "лопедиум":
Хахахахахахаха. Май точно ти си човека дето не е излизал навън. Пиша ти от най-хубавата част на испанската Ривиера и съм обиколил доста от гръцките, и италиански плажове, и мога да ти кажа, че си в голяма грешка. При мюсулманите не ходя и не им давам парите си, така че за Турция, Дубай и т.н. не мога да коментирам. Мюслитата така или иначе с помощта на Меркел ще превземат голяма част от Европа и затова предпочитам да си харча парите в християнските части на света.18:53 21.07.2017
46 Двама клоуни зад една клавиатура
До коментар #39 от "Антон":
Заблуждаваш се, че няма вариант за "тънко" и "хубаво", особено пък в Гърция, Юж. Италия или пък в Испания Естрамадура, та дори и в Мурсия - точно пък долу където е Уелба има МЕГА красиви плажове с ПЯСЪК!!! Щото в Мурсия ако отидеш, може и на кално "кампо" да се окажеш или камъни! Цените на храните са еднакви или ПО-НИСКИ от БГ, качеството е в ПЪТИ по-добро. Тоя смешник, дето пишел от шезлонга на испанската Ривиера ми иде да му пусна един видеоразговор и да го видядали не е отишъл там за "вендимията", че повечето "нашЯнци" са си от тоя сорт знаещи! Тя Ривиерата е един плаж - май още не е разбрал и къде е легнал ))) ще да е някой "гитано"! Да се чудиш защо рекламирате и двамата нашЯнските курорти... Кога бяхте за последно в БГ? В БГ си е още по-голяма смрад, гръцко, чалга, мутри , мръсотия, скъпотия и оповръщано от пъпчиви британци - та кво викате, къде ви харесало повече?Коментиран от #47
20:40 21.07.2017
47 Българин
До коментар #46 от "Двама клоуни зад една клавиатура":
В Пуерто банус съм. Ако си наблизо обади се. Въпреки, че се съмнявам да си идвал тук. Тук само Тибу, Оливиа Валер и Акуа Мист работят до 7 сутринта. Другите затварят както съм ти писал.20:54 21.07.2017
48 Разни умници
08:45 22.07.2017
49 НЯБ
14:56 22.07.2017
50 минувач
колко е печалбата и колко са платени данъци и курортна такса?
Коментиран от #51
21:43 22.07.2017
51 Българин
До коментар #50 от "минувач":
Прав си, но никой не отчита, че като платиш 720 000 лева ГОДИШНА такса с ДДС на държавата за плаж Бургас север например е нормално да пуснеш шезлонгите и чадърите по 7 лв. Все пак е нормално да си върнеш тези пари и да спечелиш нещо отгоре. Отделно имаш разходи за заплати и осигуровки на спасителите и медицинското лице. В Испания спасители няма, но е високо транспасото за придобиване на плажно кафе с чадъри и данъците също са по-високи от българските.00:18 23.07.2017
52 jambazina
18:17 24.07.2017
53 стоян георгиев
01:14 25.07.2017