23 Декември, 2017 01:36 1 582 0

Истинската работилница на Дядо Коледа

  • работилница-
  • дядо коледа-
  • китай

Градче в Китай „бълва“ коледния дух

Истинската работилница на Дядо Коледа - 1
Снимка: БТА/АП
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Червено по тавана, червено по пода, червено капе от первазите на прозореца и червени гранули са полепнали по стените. Изглежда като че художникът Аниш Капур е пуснал отново восъчното си оръдие. Всъщност така изглежда коледното производство, това е сърцето на истинската работилница на дядо Коледа – на хиляди километри от Северния полюс, в китайския град Иу.

Това разкрива Солидарна България.

Може да ни харесват нашите приказни митове, че Коледа се подготвя от розовобузести елфи, които коват с чукчета в потънала в сняг дървена колиба някъде отвъд Полярния кръг. Но не е така. По-вероятно е голяма част от дрънкулките, блестящите украшения и мигащите LED лампички, които щедро сте омотали около къщата си, да идват от Иу, на 300 км южно от Шанхай, където няма нито една (истинска) елха, нито (истински) снежинки докъдето поглед стига.

Наречено „Коледното градче на Китай“, Иу е дом на повече от 600 фабрики, които заедно произвеждат повече от 60% от коледната украса и аксесоари, от светещите фибро-оптични дръвчета до филцовите шапки на дядо Коледа. „Елфите“, които пълнят тези фабрики, са главно работници мигранти, които работят по 12 часа дневно за не повече от 200 до 300 паунда (440-660 лв.) месечно и се оказва, че самите те не са съвсем сигурни какво е Коледа.

Уей сменя поне по 10 маски дневно, в опит да не вдишва облака червен прах

“Може би това е нещо като китайска Нова година за чужденците“, казва 19-годишният Уей – работник, който тази година е дошъл в Иу от селската провинция Гуиджоу. Заедно с баща си той работи в опръскана с червено барака, като взима полистиролови снежинки, потапя ги в лепило и ги поставя в машината за покриване с прах докато станат червени – и така по 5000 бройки всеки ден.

През това време двамата се покриват целите от главата до петите с ален прах. Бащата носи шапка на дядо Коледа не заради празничното настроение, както казва той, а за да предпази косата си да не стане червена. Двамата сменят поне по 10 маски дневно, като се опитват да не вдишват праха. Работата е уморителна и те вероятно няма да дойдат пак следващата година: след като изкарат пари да може Уей да се ожени, те смятат да се върнат в Гуиджоу и се надяват да никога повече да не видят варел с червен прах.

Опаковани в найлонови торбички, техните блестящи червени снежинки висят заедно с купища други празнични принадлежности на другия край на града в Международния търговски център на Иу, известен още като Китайският град за стоки за широко потребление (China Commodity City), един свят на чудесата на пластмасовата безвкусица, простиращ се върху 4 млн. квадратни метра. Това е раят на магазините за 1 паунд, огромно търговско шоу от всичко на света, от което не се нуждаете, и въпреки това, може би в един ирационален момент, се чувствате принудени да купите. Има цели улици в подобния на лабиринт комплекс, посветени на изкуствените цветя и надуваемите играчки, после идват чадърите и дъждобраните, пластмасовите кофи и часовниците. Това е един претъпкан многоетажен паметник на световното консуматорство, като че ли съдържанието на всички световни сметища е изкопано, преоформено и щателно подредено в 62 000 щанда.

Двамата мъже произвеждат 5 000 червени снежинки на ден и получават около 300 лири месечно

Комплексът е обявен от ООН за „най-големият пазар за търговия на дребно и на едро в света“, а мащабът му налага организирането на някакъв вид градоустройствен план, където този празник на търговията е организиран в пет различни квартала. Квартал 2 е мястото, където се намира Коледа.

Има пасажи, покрити само с блестящи ресни; улици, които пулсират с конкуриращи се LED шоута; чорапи от всякакви размери; пластмасови коледни елхи в синьо, жълто и флуоресцентно розово; пластмасови борови конуси в златно и сребърно. Някои от тях изглеждат изгубени в превода: има овце на шапката на дядо Коледа и шотландски бродирани елени и, разбира се, много от тези необясними стоки от първа необходимост, като дядо Коледа, свирещ на саксофон.

Това изобилие може да изглежда чудесно, но славните дни на пазара изглежда са отминали: той вече губи от интернет гигантите Алибаба и Made In China. Само в Алибаба можете да поръчате да ви доставят до вратата повече от 1,4 милиона различни коледни украшения с натискане на един бутон. За сравнение, пазарът в Иу предлага само 400,000 продукта.

Прицелени в ниския ценови клас, продажбите на Иу процъфтяваха по време на рецесията, докато светът пазаруваше празнично забавление на намалени цени, но тази година международните продажби паднаха. Въпреки това, според Кай Цинланг, вицепрезидент на Асоциацията на Иу за производство на коледни стоки, вътрешното търсене е в подем, тъй като китайците отварят обятия за ежегодния фестивал на Мамон. Списание Economist казва, че сега за повечето китайци дядо Коледа е по-добре познат от Исус Христос.

Сияещите търговски представители на пазара на Иу не биха могли да звучат по-щастливо с тяхната доживотна присъда вечна Коледа. Според Чен Япин, съосновател на занаятчийската фабрика Бойанг, който държи щанд, обзаведен като миниатюрна зимна страна на чудесата: „Да седиш тук всеки ден и да имаш възможност да гледаш тези красиви украшения по цял ден, наистина вдига настроението.“

Малко вероятно е хората на другия край на производствената линия, наети да топят снежинки в потънали в червена боя работилници, за да можем ние да платим 99 пенса на касата, да се чувстват по същия начин.

Източник: Гардиън, 19 декември 2014 г.

Превод: Мария Рускова


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА