Преди да излезе на пътя, всеки нов автомобил трябва да покрие безброй стандарти, най-важни от които са свързаните с безопасността. Изключения не се допускат нито за бюджетните малолитражки, нито за суперколите за милиони. На краш тестове подлежат дори екзотики като Pagani Huayra или Bugatti Veyron, а гледката как целият този инженерен триумф се разбива на парчета е колкото болезнена, толкова и хипнотизираща.
Pagani Huayra
Орасио Пагани набелязва американския пазар като ключов още при проектирането на Huayra. Предишният модел на компанията му Zonda така и не получава сертификат за продажби в Щатите, което не е никак добре за приходите. Huayra трябва да премине цяла серия жестоки изпитания - програмата за оценка на безопасността в САЩ е известна като една от най-взискателните в света.
Разбиването на няколко коли с цена над милион всяка е скъпо удоволствие дори за Pagani, на краш тестовете е подлагано само едно шаси, което участва в над 20 изпитания. Иновационният въглеродно-титаниев композит, създаден от Орасио Пагани, обаче доказва ефективността си на 100%.
Mercedes-Benz SLS
Като връх в гамата на немския производител SLS трябва да покаже на света всички технологии, с които разполага Mercedes-Benz. Моделът е снабден с най-доброто от системите за безопасност на компанията и без изненада се справя като на шега с вътрешнозаводските изпитания.
При челен удар с 60 км/ч клетката на пътническия отсек остава недеформирана, а при падане на таван сработват пиропатрони, които отварят вратите, за да позволят на пътниците да излязат от купето.
Lamborghini Murcielago
Murcielago е първият модел, в чието проектиране взема участие Audi, и въпросът за безопасността е поставен на първо място. В хода на заводските тестове силовата структура на автомобила показва отлични резултати. Предницата поема ефективно енергията при челен удар с 60 км/ч и пътническият отсек остава незасегнат.
Тежкият 12-цилиндров двигател също удържа на силите на инерцията. Въпросът е само колко собственици на Murcielago го карат с 60.
Koenigsegg Regera
Подобно на Pagani Huayra, Regera също е проектирана за износ по цял свят. Унищожаването на няколко такива коли по два милиона всяка е лукс, който Кристиан фон Кьонигсег не може да си позволи, и за целите на краш тестовете е използвано само едно шаси. Инженерите и механиците на компанията го ремонтират след всеки удар.
Впоследствие същата кола е използвана и в изпитанията за издръжливост. По време на тези тестове я карат по пътища, по които Regera надали някога би се движила в реалния живот. За безопасността на модела говори красноречиво фактът, че целият тираж отдавна е разпродаден.
Bugatti Veyron
Една от причините проектът Veyron така и да не излезе на плюс несъмнено е разточителството на Volkswagen в краш тестовете. В периода от 2002 до 2005 г. Bugatti унищожава в изпитания поне три прототипа с цена $1.5 млн. всеки.
За сметка на това клиентите могат да бъдат сигурни, че най-бързият сериен автомобил по онова време покрива абсолютно всички стандарти за безопасност. Колко бройки от наследника Chiron са станали жертва на краш тестове не се съобщава.
McLaren F1
Шедьовърът на 90-те също не е пощаден. Гордън Мъри олекотява до крайна степен колата, но това става благодарение на отказа от климатик, ABS, усилител на волана и други подобни глезотии, а не за сметка на структурната здравина. F1 има толкова яка конструкция, че едно шаси е достатъчно за всички краш тестове по европейския цикъл. Изпитанията са проведени в началото на 90-те в центъра MIRA.
Според очевидци след края на програмата остатъците от колата са били жалка гледка. Хора като Роуан Аткинсън, катастрофирал неведнъж със своя F1, обаче със сигурност оценяват жертвата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ivo
Коментиран от #5
12:50 06.09.2018
2 Ivaylo
Коментиран от #6
13:02 06.09.2018
3 Ненков
Коментиран от #4, #8
13:22 06.09.2018
4 Ivo
До коментар #3 от "Ненков":
Прецакал си се като мен.След като го купих видях ,че няма части никъде .После се загледах и няма много по улиците.Пуснах да се продава тая талига на части,белкем свърши работа на някой сиромах човек.13:28 06.09.2018
5 Morgoth
До коментар #1 от "Ivo":
Тестовете са с челен удар в неподвижна преграда с 60 км/ч. В реална обстановка неподвижните прегради са много голяма рядкост, ударите в повечето случаи не са челни, а водача обикновено успява да понамали преди удара. При челен удар с 90 в неподвижна преграда само Господ може да те спаси.Коментиран от #7
13:42 06.09.2018
6 Случаен
До коментар #2 от "Ivaylo":
абе това "крашват" някаква нова дума ли е? Какво значи?14:47 06.09.2018
7 Ivo
До коментар #5 от "Morgoth":
Може и да си прав.Средната скорост в градски условия(булеварди и улици с 4платна и без разделителна мантинела) е 45км/час.Знам и съм видял статистика на КАТ.При челен удар между две коли с такава скорост,резултатът ще е различен от този.Да не говорим за удар в стълб или бетонно заграждение.Вчера във Враца стана катастрофа.Спряла кола и друга с 85км/ч извънградско ,челно .Можеш да видиш резултатът в новините.Коментиран от #11
14:52 06.09.2018
8 Алфа Ромео
До коментар #3 от "Ненков":
Ха-ха, ами ти кво очакваш тва е по-скъп ВАГ14:54 06.09.2018
9 kkk
16:54 06.09.2018
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 майстора
До коментар #7 от "Ivo":
добре помисли по друг начин: от какъв материал да ги конструират че да могат да понесат удар с такава скорост ??? нещо супер здраво и същевременно супер леко ... и дори да измислят колко ще струва ??все пак говорим за реален свят с безкомпромисни физични закони а не за филм на марвел ..... замисли се ...
Коментиран от #15
19:19 06.09.2018
12 Гост
Коментиран от #14
20:06 06.09.2018
13 deadman1488
23:16 06.09.2018
14 бегачка
До коментар #12 от "Гост":
Повярвай ми - ПЛАКАХ НА ГЛАС !!!!Коментиран от #16
00:21 07.09.2018
15 бегачка
До коментар #11 от "майстора":
Материала трябв да е не толкова здрав ,колкото да се разпада ,защото така се поема кинетичната сила на удара ! Виж например ,какво остава от атомобил в формула 1 при удар - буквално се разпада целия на стотици парченца и именно това спасява животи .Начинът за оцеляване при съвременните автомобили главно е 1 а именно КОЛКОТО ПОВЕЧЕ ВЪЗДУШНИ ВЪЗГЛАВНИЦИ ТОЛКОВА ПО ДОБРЕ !Коментиран от #17
00:25 07.09.2018
16 Random
До коментар #14 от "бегачка":
Защо? Всички тези са направени само за да са блъснати от NCAP. Не е някоя серийна която е взета от улицата. Повечето са прототипи които така или иначе се унищожават след края на изпитанията.13:29 07.09.2018
17 майстора
До коментар #15 от "бегачка":
да за това съвременните автомобили са от пластмаса и стиропор а не като преди 40-50 години от стоманизирани листове и кутии ...и се вижда резултата ... днешните са много по-безопасни от старите ... но всичко е при скорост до 40 мили в час ... нещата стоят много различно при двойна скорост ... болидите от ф1 не са добър пример не защото няма технологии по темата а защото нямат сериозна собствена маса/тегло... мисля че бяха към 600 килограма тия неща ... един съвременен автомобил от среден клас + един пасажер и минимален багаж е от 1800кг. нагоре ... и нещата отново обират до физика ... скорост / маса(тегло) и контактна площ на удара ... изчисляваш какъв тонаж е на квадратен сантиметър и разбираш че необходимия материал за който всички бленуваме все още е много далеч от масовото автомобилостроене ..... неприятно но факт ..
01:45 08.09.2018
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 нАКа47
20:05 08.09.2018