Last news in Fakti

26 Февруари, 2019 08:19 10 030 47

Валя Ахчиева: Обезвредиха неудобна проверка на асфалта от 21 рискови участъка

  • асфалт-
  • катастрофи-
  • апи-
  • проверка

Защото истината е заровена под камъните от кариерите

Валя Ахчиева: Обезвредиха неудобна проверка на асфалта от 21 рискови участъка - 1
ФАКТИ огласява журналистически разследвания от различни медии, защото подкрепя свободата на словото.

Ново журналистическо разследване, проведено от Валя Ахчиева, хвърля светлина върху област, широко възприемана като център на масови злоупотреби и корупция: пътното строителство. Разследването на Ахчиева е публикувано в EUelectionsbulgaria.com със заглавие ”Асфалтови пари в България: Как една неудобна проверка бе обезвредена”.

Всеки, осмелил се да повдигне въпроса за качеството на строителството на магистрали и пътища в България, се изправя всеки път пред непреодолимо препятствие. Въпросите не намират отговор, въпреки че в асфалта са потънали толкова много европейски пари. И въпреки обстоятелството, че тези пътища са причина за толкова много жертви.

Това коментира сайтът „Дефакто“.

Ала след поредната трагедия на пътя прокурор съумя да възложи на отговорната държавна институция провеждането на експертиза. Прокурорът получил доклада от изпитванията на пътната настилка. Според лабораторията проблем нямало. С уговорката, че изпитванията на пробите не съответствали на заданието. Заданието на лабораторията било подменено. В резултат на това докладът не разкрива истината за качеството на пътната настилка.

Само 5 дни след автобусната катастрофа край Своге, в която живота си загубиха 20 души, Върховната административна прокуратура нареди на министъра на регионалното развитие и благоустройството да се извърши проверка на качеството на наскоро ремонтирани и нови пътни участъци в цялата страна, които, според данните на МВР, са с най-голяма концентрация на пътно-транспортни произшествия.

Версиите за причините за катастрофата край Своге са три: грешка на водача, техническа неизправност на автобуса и проблем на пътната настилка.

Прокурорът е включил в преписката и медийни публикации , според които асфалтът на конкретния пътен участък не отговаря на съответните стандарти, което излага на опасност живота и здравето на хората в случай на пътно-транспортни произшествия.

Проверката е възложена на Агенция „Пътна инфраструктура”. Тя от своя страна възлага провеждането на лабораторните изпитвания на Института по пътища и мостове.

Месец по-късно министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова изпраща доклада на Института по пътища и мостове с резултатите от лабораторните изпитвания на прокуратурата .

Пробите са изрязани от износващ асфалтов пласт от 21 участъка от републиканската пътна мрежа, в които има висока концентрация на ПТП.

Те включват участъци от Автомагистрала „Тракия” край Стара Загора и край Пазарджик, Автомагистрала „Хемус” в района на село Яна, автомагистрала „Струма” в участъка между Дупница и Благоевград и други.

Установени са отклонения във физико-механичните показатели и зърнометричния състав на минералната част на асфалтовата смес. Заключението на доклада на Института по пътища и мостове е, че „това може да се дължи на факта, че износващите пластове на пътните участъци, от които са взети пробите, са били подложени на метеорологично въздействие за продължителен период от време.”

Министър Аврамова информира прокурора, че „изводът от направената проверка е, че няма категорични данни, че катастрофата се дължи на влошени характеристики на пътната настилка”.

Това е крайният резултат на проверката на качеството на износващия пласт на асфалта – установени били известни несъществени отклонения, които не биха могли да предизвикат пътни инциденти.

Дали това е така?

След като докладът на Института по пътища и мостове НЕ СЪОТВЕТСТВА НА ЗАДАНИЕТО, възложено от Върховната административна прокуратура, то резултатите от проверката СА ИЗОПАЧЕНИ.

Вместо да се фокусират върху главния проблем – качеството на вложените материали, те се занимават с показатели, които не са от значение в случая! По този начин предметът на проверка е подменен. Както и резултатът от нея.

Какво се очаквало от Института по пътища и мостове, за да се извърши проверка на качеството на горния износващ пласт на асфалта в тези 21 участъка от републиканската пътна мрежа?

Преди всичко, да се измери дебелината на този износващ пласт. Съгласно изискванията, този пласт трябва да е с дебелина точно 4 см. Никой обаче не си е направил труда да измери износващия пласт в тези 21 проби, за да се установи дали той някъде не е например 3 см или 3,5 см.

Всеки милиметър от износващия горен асфалтов пласт под 4 см би спестил много пари на строителната компания. Естествено, за сметка на качеството на пътя.

Резултатите от вертикалното измерване на дебелината на износващия пласт и на пласта под него („биндер”) не могат да бъдат открити в таблиците с лабораторните изпитвания. Това измерване е пряко свързано с качеството на настилката в пътните участъци. Вместо това, в лабораторията са констатирали незначителни минимални отклонения във физико-механичните показатели. Таблиците съдържат резултатите от анализа на зърнометричния състав на всяка взета проба.

Зърнометричният анализ има за цел да установи съотношението на отделните фракции в 1 тон асфалт в износващ пласт с дебелина 4 см. Тези фракции са базалт, габро, пясък и варовик. В рамките на лабораторното изпитване е извършена екстракция на асфалтовите ядки. В това изследване съответните фракции се разделят, за да се установи дали изискванията към съдържанието на сместа, предварително одобрени от АПИ, са спазени при всеки един проект.

След това е извършено сравнение на резултатите. Установени са минимални отклонения, които наистина не могат да са причината за пътно-транспортни произшествия.

Заданието на прокуратурата обаче е било да се извърши ПРОВЕРКА НА КАЧЕСТВОТО.

Таблиците, включени в доклада, НЕ ДАВАТ ОТГОВОР на този въпрос.

За да се извърши проверка на качеството, Агенция „Пътна инфраструктура” е трябвало да възложи на Института по пътища и мостове да извърши проверка на вложения материал и на кариерите, от които е добит.

Въпросът, който трябва да получи отговор, е: Съответства ли качеството на отделните фракции на техническите спецификации? С други думи: дали кариерата, от която са получени материалите, изпълнява на изискванията на техническата спецификация? Одобрена ли е тази кариера от АПИ за доставка на материали за износващ пласт асфалт?

В този доклад думата „КАРИЕРИ“ липсва. Проверен е единствено зърнометричният състав – единствено фракцията на камъчетата и тяхното съотношение. А е трябвало да проверят качеството на камъчетата. От коя кариера ги е получил строителят по проекта?

При представянето на проекта в АПИ изпълнителят посочва асфалтовата база и кариерата, от които ще се доставят материалите. Всяка кариера притежава сертификат за качество. По този начин се установява дали материалите от кариерата отговарят на техническата спецификация.

Ако в пътното строителство се използва материал с по-ниско качество, това би увеличило печалбата на изпълнителя. Както и риска от ПТП.

И ако според своя сертификат една кариера не разполага с материали, които отговарят на изискванията за износващ пласт от 4 см, то тогава е забранено от такава кариера да се взимат материали за горния асфалтов пласт.

Това би трябвало да е установил Институтът по пътища и мостове: ОТ КОЯ КАРИЕРА са получени пробите, получени от 21 участъка в България?

След трагедията край Своге, в която загинаха 20 души, и след признанието на тогава действащия министър на регионалното развитие и благоустройство Николай Нанков, че в асфалтовото покритие в износващия се пласт е вложен варовик, АПИ трябваше да реагира в качеството на действащ надзорен орган. КАКТО И ДА ИЗВЪРШИ ПРОВЕРКА:

От кои кариери строителната компания е закупила фракциите за износващия се пласт в този участък от пътя край Своге?

Фигурират ли тези кариери в документацията по проекта? Притежават ли разрешение за доставка на материали за износващ пласт асфалт?

В България има няколко кариери, от които камъкът е подходящ за износващ асфалтов пласт: “Студена”, “Карнобат”, „Бургас”, “Гарваново”, “Джебел” край Ямбол, Стара Загора и други.

Така например, кариерата “Балша” не може да се използва за доставка на материал за износващ пласт асфалт. Камъните от Балша могат да се използват за долните пластове при строителство на пътища, но не и за износващия пласт. И затова цената им е на половина в сравнение с фракциите за горния пласт. Очевидно е, че ако в износващия пласт се вложат материали за долен пласт от пътя, печалбата ще е огромна.

И тук е ролята на строителния надзор и АПИ. Да се осъществява контрол върху пътното строителство. Безопасни ли са пътищата?

Защото истината е заровена под камъните от кариерите. А лабораторните изпитвания не споменават и дума за това. Докато от АПИ не даде отговор на въпроса от коя кариера е получен материалът за износващия пласт на тези 21 проби от пътищата с най-висока концентрация на ПТП, все едно не са извършили проверката на качеството, разпоредена от Върховната административна прокуратура.

А истината ще си остане скрита.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Рошко

    110 5 Отговор
    Пей си пенкеле кой ли те слуша,кучетата си лаят керванат си върви
  • 2 Димитър

    15 200 Отговор
    До вчера карахте по кози пътеки,днес вече магистрали навсякъде,и червените журналя надигат вой,а Милиончева кога ще влиза в пандиза?

    Коментиран от #7, #8, #45

  • 3 лелче

    6 74 Отговор
    ходи си пие фемовитата
  • 4 JEEP

    196 1 Отговор
    Какви проби, какво качество, какви 5 лева? Оригиналния асфалт на Тракия, положен по тошово време е това, което трябва да бъде. Има участъци, където не е мръднал, а е на 40 години. Сега се наливат битуми, евтини фракции и каква ли не гняс. Пести се от дебелината, от основата, абе от всичко. То за това нова отсечка на 4 години е с коловози като на централна гара.

    Коментиран от #15, #29

  • 5 Валя

    88 6 Отговор
    Валя веднага да се назначи за министър , само Валя е печена , другите да бягат у гората

    Коментиран от #25

  • 6 Запознат

    84 1 Отговор
    Участъка при Дупница направо е отчайващ вълни от асфалт ако не сте виждали ходете и вижте, с повече от 60 км. h направо изхвърчате от платното!
  • 7 1234

    129 6 Отговор

    До коментар #2 от "Димитър":

    Не се накрадохте гербаджийски боклуци!
  • 8 Апи

    75 1 Отговор

    До коментар #2 от "Димитър":

    Карай си, да видим до кога. Виновни пак няма. Всичко е на 6.
  • 9 На Валя не и пука от крадците

    137 4 Отговор
    Затова я изгониха от БНТ за да не им разкрива крадливите схеми!

    Коментиран от #27

  • 10 Миризлив пор

    56 1 Отговор
    При поредната катастрофа се пише "не съобразена скорост" после "ама те карат като луди" защото били все с 30-40 над ограничението което за 1 година от 90 е станало 30.
  • 11 Гостенин

    71 2 Отговор
    „това може да се дължи на факта, че износващите пластове на пътните участъци, от които са взети пробите, са били подложени на метеорологично въздействие за продължителен период от време.”

    А стига бе, износващия пласт на пътните участъци били подложени на метеорологично въздействие? Пък аз досега си мислех, че са в херметична обстановка като музейни експонати!

    Много ясно, че ще е такъв резултатът от пробите, след като всичките институции и фирми са навързани и никой от лапалите няма да издаде другарче. Не е и достатъчно на хартия да се проследи, от коя кариера са камъните. Тя и хартията лесно се подправя.

    Коментиран от #24

  • 12 50% и казвам Хау !

    89 4 Отговор
    Ауууу ами сега Ахчиева бъка директно у джобовете на Вожду, а той няма да остане никак доволен, зашото казано е и той знае "тънък асфалт, дебел портфейл" !
  • 13 74838291

    49 3 Отговор
    Брей продължават много да крадат в тая държава е. Всеки краде от най-голямото до най-малкото.
  • 14 Бо75

    7 98 Отговор
    Гадна комунистическа пропаганда преди изборите! Причината за всички катастрофи е несъобразена скорост! Бойка направи пътища като слънце, ама и това не ви стига.

    Коментиран от #19

  • 15 гост

    59 3 Отговор

    До коментар #4 от "JEEP":

    Може да минеш прези м-ла Марица от връзката с м-ла Тракия до Хасково. Там Боко я откри, а не беше завършена, нямаше отбивки, нямаше мантинели, нямаше мрежи, нищо, а сервизните камиончета бяха паркирали в лява лента без осветление, сигнализация или каквато и да било мярка за безопасност при отворена за ползване магистрала. Цялата е нагъната и пропаднала значително, точно защото са слагали неподходящи инертни материали. Имам двама познати които работеха там: единият има да получава десетки хиляди левове за отдадените под наем машини, които фирмата изпълнител отказва да му плати с помощ на софийски съд, а другият казва, че невилацията е много зле и са я компенсирали с наслояване на материал като на места асфалта е 5см, а на други 50см. Идиотски изработено и се вижда в какво се е превърнала като имаше 3 ремонта на настилка още през първата година и местата на ремонт са си все така пропаднали и разбити. Боко я отвори, лично я инспектира, правете си сметка как.
  • 16 ОТКАЧАЛНИК

    69 3 Отговор
    Каква пропаганда бе малоумник ти къде живееш къде караш не виждаш ли какви са магистралите като тип дунавски вълни краде се като за последно
  • 17 Винетка

    53 2 Отговор
    Лично познавам транспортна фирма, която доставя черни пластмасови гранули от Германия, за асфалтова база в благоевградско! Пластмасовите гранули се загряват и изместват със асфалта! Печалва 3:1! Дали Валя не е искала да докаже това?
  • 18 Симо

    55 1 Отговор
    То това всеки го знае. Трябва да се вземат нови проби и експертиза в чужбина. Тук всичко се опорочава. А е ясно че така се краде най-много. Милиарди.
  • 19 Баба Вуна

    64 1 Отговор

    До коментар #14 от "Бо75":

    Ходи да видиш колко е дебела асфалтовата настилка в Германия или Румъния! 3 пласта по 20 см само асфалт! И кога ще поддаде! А в България? До 5-10 см и след няколко месеца коловози като в нивата! Тази мафия ГРОБ взема държавни заеми, за да прави пътища! Или провери италианската мафия с какви инфраструктурни проекти се занимава! Основно , магистрално строителство! Защо ли?
  • 20 Ай стига бе

    55 1 Отговор
    И все шофьорите виновни за катастрофите, все несъобразена скорост, което доказване няма. Колко е съобразената скорост - 40 км/час ? Пари за стотици прескъпи суперкамери, автомобили на кат със суперкомпютри със супервръзка със супервсичко имат, а за качествен асфалт нямат. Ай, да ви.......
  • 21 Гифонович

    47 2 Отговор
    Така работи днешното управление. Лъжи и яко крадене на европари
  • 22 чичо

    44 4 Отговор
    Валя е може би единствения журналист който казва нещата такива каквито са.От много години я гледам и слушам-докарва нещата докрай.Това е ЖУРНАЛИСТА.
  • 23 Онче Бонче

    40 4 Отговор
    Така работят Гробарските боклуци, лява ръка десен джоб.Оставка да изметем крадливите политици, Тиквун и шайката.
  • 24 Чук

    4 3 Отговор

    До коментар #11 от "Гостенин":

    "ДРУГАРЧЕ" е КЛЮЧЪТ
  • 25 Валя

    13 25 Отговор

    До коментар #5 от "Валя":

    е най-поръчковия и корумпиран псевдожурналист в България и срам за професията. И в случая не подкрепя обществото, а участва в разчистване на сметки между фирми. Отвратително същество. А за корупцията при строителството и ремонта на пътищата е ясно - краде се яко.

    Коментиран от #31

  • 26 месара

    3 23 Отговор
    казано и написано по поръчка на бсп "загрижените"! а какви " качествени пътища се строяха" по времето на бсп_то...............!
  • 27 Пешо

    30 4 Отговор

    До коментар #9 от "На Валя не и пука от крадците":

    За съжаление пътищата се строят не за да имаме инфраструктура, а за да се краде и то с милиарди. Санирането се прави със същата цел. А що се отнася до Ахчиесва, то тази е изключително непочтен човек.
  • 28 Onq s konq 2

    16 7 Отговор
    За пътищата е ясна ситуацията! Крало се е и продължава да се краде. Ама точно най-поръчковия измекяр да го казва и то с години закъснение? Вижте и на тази бизнеса и стандарта на живот - с едната заплата не става.
  • 29 Еl comandante2

    3 27 Отговор

    До коментар #4 от "JEEP":

    Валя Ахчиева: Обезвредиха неудобна проверка на асфалта от 21 рискови участъка - Толкова много написано, за да се разбере на края, че всичко е ОК, ама Валя Ахчиева искала повече персонално внимание от всички институции. "Разследваща" патка.

    Коментиран от #41

  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Валя

    1 4 Отговор

    До коментар #25 от "Валя":

    Не го вярвам това , бягай през гората и нагоре по хълма
  • 32 Обективен

    17 1 Отговор
    По другите магистрали не съм карал но на Тракия край Стара Загора асфалта е като хармоника.....,.....и най - важно е че управляващите знаят но нищо не правят.Но иначе винетки се купуват и патрулите на КАТ дебнат точно на тези места.
  • 33 Алфа Ромео

    15 1 Отговор
    На Бойковите магистрали трябва да се кара със не повече от 100 км/ч , иначе си е самоубийство или убийство не дай боже. По планинските пътища със завои 30-40 км/ч, ако са с Боков асфалт.
  • 34 ДОКО

    13 1 Отговор
    Е ПЪК И ВИЕ..КАК МОЖЕ..КАЗА ЦВИЧКО УШКО ЕМИ АЗ КАК ДА КУПЯ АПАРТАМЕНТИТЕ ЕЙ БРЕЙ КАЗА ГЕНЕРАЛ БОКО ЕМИ АЗ КАК ДА КЕШИРАМ ПАРАТА В ЩАТИТЕ ..ТО ДЕЦА НА ДЕМОКРАЦИЯТА ТАКА СЕ ЗАБОГАТЯВА С МАЛКА И СИСТЕМНА КРАЖБА ПОЛИТИЧЕСКИ УТВЪРДЕНА И ДЕМОКРАТИЧНО ЗАПОЕНА..ОПИ
  • 35 ИМПЕРИАЛИСТ

    3 11 Отговор
    Асфалтът е свързващия компонент в асфалтобетона. Асфалтът е емулсия от битум и каменно брашно. Нормално е при производството му да са се използвали седиментни скали в които се съдържа варовик. Има и природен асфалт получен при специфични геологически процеси.
  • 36 ИМПЕРИАЛИСТ

    3 13 Отговор
    Как да не е виновен шофьорът, та там непосредствено преди катастрофата са минали няколко стотин коли, а и доста след нея - докато КАТ се натутка и безсмислено спря движението. Другите шофьори да не са някакви богове в шофирането. Прав път, скорост около 40, път без дупки, а бай-григор се `фърлил у дерето...
    Роднините на загиналите натискат да изкарат виновна държавата, защото тогава обещетенията са голями.
  • 37 гост

    14 1 Отговор
    Един случай: в дъжд на м-ла Тракия един пе подминава със 120км/ч и кара по стар асфалт, отдалече се вижда черната и гладка кръпка нов асфалт, той минава отгоре и се завърта като спря в мантинелата. Старият асфалт е с груби камъчета в него, които дават сцепление и позволяват на водата да се оттича като за сметка на малко по-висок шум те дават сигурност. Това което слагат сега е чист боклук и става само за запълване на малки дупки на ненатоварени пътища и то временно докато дойде време за генерален ремонт. Навсякъде слагат битум с варовиков камък, който не издържа и година преди да се нагъне и да се напука. Ето минете пак по м-ла Тракия покрай Пловдив правиха наскоро ремонти и новите кръпки са на вълни, колата плува отгоре.
  • 38 Иван

    2 7 Отговор
    Четейки коментарите само два-три смислени....тъпотията е масова в БГ....всеки ке кмята за най-знаещия и невиновния и от всичко разбира...
  • 39 мустака

    4 1 Отговор
    ГАРВАН ГАРВАНУ ОКО НЕ ВАДИ.САМО ДА ПОСМЕЕ ШУТ ОТ ДЪРЖАВНАТА РАБОТА.
  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 mediator37

    4 2 Отговор

    До коментар #29 от "Еl comandante2":

    В случая не си прав. Поздравления за Валя Ахчиева!
  • 42 Ахчиева МАХЧИЕВА

    2 1 Отговор
    И да ахкате махкате Няма оправия
  • 43 Бай Благой

    5 0 Отговор
    1. В България т.нар. рецепта за асфалт е получена и вкарана като норма за да могат да се спестят милиарди от асфалта и тези милиарди(не милиони) да потънат в нечии джобове.
    2. В България се спестява от: като се почне от най-горния пласт та се свърши с дебелината на основата и начина на уплътняване на основата- контрола е занижен защото всички по веригата имат интерес от това - надзор, строител и .т.н...всички искат да извлекат максимално за да могат да се отчитат после при .....който трябва.
    3. Губим всички хора, които пътуваме по тези пътища със занижено сцепление - някои и живота си за съжаление.... :(
  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 Реалист

    1 4 Отговор

    До коментар #2 от "Димитър":

    Виж какави глупости е написала - " износващия слой" не бил 4см. Ами нали затова е ИЗНОСВАЩ СЛОЙ - 4 см е след откриването и с времето се износва. Това ако не е поръчкова статия, не знам кое е. Поредната джурналистка дето си няма хабер за какво пише. Важното е да я дават по телевизиите. Но специално тая и Михнева са корумпета отвсякъде.
  • 46 БЪЛГАРИЯ Е КОЧИНАТА на ЕС !

    2 1 Отговор
    Такъв бардак не е имало и по ТУРСКО !
  • 47 Има ли у нас КМЕТ, който пред

    5 1 Отговор
    Камерите да не МЪНКА и се ГЪНЕ , кото ЗМИЯ В ОГЪН ? Защо е така ли ? Защото той е там не да СЛУЖИ НА НАСЕЛЕНИЕТО а за да го ПРЕЦАКА. КАДАСТЪРА е недосегаем, пасищата обсебени от пастири с костюми и вратовръзки не знаещи разлика между КОЗА и овца. Много факти има, време няма.