6 692 34

Мътна сделка за 44 млн. лв. парализира транспорта на Пловдив

Бившият кмет Иван Тотев разписал парите на съмнителни фирми, те фалират, пътници се лутат

Мътна сделка за 44 млн. лв. парализира транспорта на Пловдив
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ огласява журналистически разследвания от различни медии, защото подкрепя свободата на словото.

Мътна сделка за 44 млн. лв. хвърли втория най-голям град в страната – Пловдив в транспортен хаос.

Пътници се лутат между спирките, автобуси чакат с часове, колоездачи пропадат в пропукани алеи. Това са бакиите на бившия кмет Иван Тотев, които сегашното ръководство на града, начело с градоначалника Здравко Димитров, трябва да оправя, коментира „Блиц“.

Вече четвърта година градът под тепетата, където официално въздухът е най-мръсен в ЕС, очаква нормален и бърз градски транспорт. Вместо това в мръсната пловдиска мъгла са потънали 44 млн. лв., изхарчени до стотинка, светофарите работят както и когато си искат, а таблата буквално лъжат пътниците от всяка спирка.

Трафикът е кошмар, но изпълнителят с чисто сърце и горещи ръце си е прибрал парите, без някой да му каже и копче. „Опитваме се да реанимираме един труп", заяви наскоро новият зам.-кмет Тодор Чонов. Бившият шеф на полицията в Пловдив е натоварен от Здравко Димитров да ръководи транспорта. Само че трупът не е умрял от естествена смърт, а си е чисто убийство. А прокуратурата трябва час по-бързо да се сезира, ако не иска труповете от катастрофи в Пловдив да се множат всеки ден.

„Има констатирани нарушения, извършени от длъжностни лица, касаещи електронната система за таксуване. Данните са предоставени на разследващите органи", каза Чонов. И на практика потвърди, че близо 20 млн. лева са платени от предишното общинско ръководство за неработеща електронна система. „Ще направим всичко възможно тя да тръгне. Но се натъкваме на огромни технически проблеми", призна той.

Иначе през 2015 година всичко изглеждаше розово. Местната власт избра испанската фирма „Индра системас“ за изпълнител на електронната система за таксуване и онлайн информацията за пътниците срещу 19 570 062 лв. с ДДС. Срещу това на 10 февруари 2016 година пловдичани трябваше да пътуват комфортно с 12 вида транспортни карти. Уви. Това не се случи нито през февруари, нито през паметния 1 април, когато кметът Иван Тотев буквално излъга съгражданите си, че проектът ще заработи.

Почти пет години по-късно Пловдив е като Бейрут

Хората се страхуват да излязат с колите си, за да не попаднат в огромни тапи. Рейсовете стоят като паметници по светофарите, а таблата могат да заминават за скраб.

Следите от убийството обаче явно са заметени под килима. Тези дни се разбра, че фирмата, монтирала табелите по спирките, е фалирала. „Омега сървис" е била наета като подизпълнител на испанската „Индра Системас".

Очевидно в общинската администрация никой не знае езици. Иначе щеше да се зарови в разследванията срещу испанското дружество, публикувани във всички световни вестници.

„Индра“ е обвинявана, че използва платени лобисти и политици, за да получава поръчки на завишени стойности в Испания, Ангола и Зимбабве. На "Индра" няколко пъти са налагани финансови санкции, като най-голямата - от 13,5 млн. евро, е за участие в картел при предоставянето на услуги за обработка на данни на публичната администрация в Испания и община Мадрид.

Пет години по-късно от фирмата няма ни вест, ни кост. Испанците си стоят на топло в южни дестинации. Следите на подизпълнителя пък трябва да се търсят в дебрите на офшорки от Люксембург и Маршалските острови. Управителят Емануел Василакис напусна България и сега новата власт може да гони само Михаля.

Кой уши дървения костюм на транспорта?

Според договора, подписан от Иван Тотев, транспортния проект трябваше да заработи на 10 февруари 2016 г. В противен случай общината е длъжна да търси неустойки за 8 млн. лева.

Това вече е невъзможно, след като протоколите са подписани без забележки от страна на възложителя (общината).

Под всеки протокол стои подписът на ръководителя на проекта Борислав Кръстев, бивш шеф на „Организация и контрол по транспорта" в общината.

От известно време той не отговаря на телефонни обаждания на журналисти, за да обясни защо го е направил или така му е било наредено.

На 20 ноември 2015 г. Кръстев е подписал констативен протокол, че са проведени тестови изпитания на системата за транспорта. И всичко е отчетено като успешно.

Месец по-късно са одобрени исканите за възстановяване средства до прага от 90% на безвъзмездната финансова помощ за междинни плащания. Тогава в нито един автобус не е въведено електронното обслужване. Електронни карти и билети не са пуснати в продажба. Автоматите по спирките и до ден днешен не функционират.

Куриозното е, че на 16 и 17 февруари 2016 г. е извършена проверка от управляващия орган по Оперативна програма „Регионално развитие". Тогава представител от МРРБ е бил заведен в Центъра за управление на градския транспорт, след което го качили в един рейс и го разходили из града, като успели да го излъжат, че системата работи.

Повече от 3 години и половина след това ученици, студенти, пенсионери и инвалиди продължават да се редят на опашки пред гишетата за обикновени карти, защото монтираните автомати по спирките не издават електронни.

„Умните светофари", които са част от транспортния проект, вместо да облекчат движението в Пловдив, докараха още по-големи тапи и задръствания. Над 6 млн. лева са вложени за оборудване на 50 кръстовища в Пловдив с нови светофарни уредби, които трябваше да разтоварят движението.

Велоалеите в Пловдив, изградени за 12 млн., лв. трошат крака. Оказва се, че на много места настилката по тях е напукана и деформирана, което крие риск за колоездачите.

Сега на ход са отговорните институции, които най-после трябва да влязат в ролята си и да отговорят на въпроса целесъобразно ли са похарчени парите по Транспортния проект и дали бившият кмет и подчинените му не са ощетили българските и европейските данъкоплатци, като са подписвали документи, за които има съмнение, че са с невярно съдържание.

Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 15 гласа.

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 Последния софиянец

    68 4 Отговор
    Ангола, Зимбабве и Пловдив, никаква разлика.

    Коментиран от #18, #22, #27, #30

  • 2 hmhmhm

    60 3 Отговор
    Хич не беше мътна сделката , ама нейсе - размъти се ! Глави трябва да хвърчат при такива сделки ...
  • 3 Ангел

    89 5 Отговор
    Крайно време е Румен Радев да изкара армията и да започнем да метем от Тиквата, до редовия гербер!!!

    Коментиран от #6, #32

  • 4 Браво

    36 3 Отговор
    Старата песен на нов глас. Идва един, прави боя с да не казвам какво, обира останалото и си тръгва. И така системата си върви, управляващите се изреждат, напълват си джобовете и си отиват. Идват угодни хора или роднини като си палънят и те гушите и те си отиват. А хората само плащат ли плащат за тоя дето вей. Цялата система е мухлясала от към главата и най-старата първоначална държава - Гърция е доказателство че фалшивато демократично държавно управление води само до фалит и упадък.
  • 5 Тома Неверни

    24 5 Отговор
    Тихо, учи български! Не е "втория най-голям град в страната", а е "втория по големина град в страната".

    Коментиран от #13, #21

  • 6 АнтиЕвро

    60 3 Отговор

    До коментар #3 от "Ангел":

    Никого няма да изкара Радев, дори и да иска. Причината е проста-няма армия. То, това беше и целта на всички властници през последните 30 години. Да спазват заръките на "новите освободители". А те са: Да няма армия. Който няма такава трябва да си навежда главицата и да мълчи. Да няма икономика. Който няма такава ще си навежда главицата и ще купува скъпи буклуци-внос. Да няма образование. Такива се командват лесно. Да няма здравеопазване. Такива умират рано и освобождават територия. Да няма спокойствие. Неспокойните са изплашени, а изплашените се манипулират лесно. Тези "тайни" вече са видни за всички. Само Borislav Popov, ElChochone(или както там се пише), Ссссерем и още един-двама подобни на тях не ги виждат и знаят. Тяхното незнание е подплатено финансово, така че няма нищо чудно.

    Коментиран от #17


  • 7 Ай Честито

    40 1 Отговор
    Ами, да ни е честито! Тотю ще си пери онази работа на гръцкия си хотел! Битият си е бит, ...ният си е ..ан...
  • 8 До Ангел

    13 25 Отговор
    Как очакваш тая корумпирана фуражка да направи каквото и да било след като и той е корумпиран и трепери да не му спретнат едно обвинение от прокуратурата.За тази работа се искат топки каквито румбата очевадно няма и може само да се държи за полата на деса!
  • 9 Пловдивчанин

    4 43 Отговор
    Пълни лъжи...Апокалиптични лъжи...Преди изборите -обещания,след изборите-оправдания.Иван Тотев е най -добрият кмет след 1989 г.
  • 10 Така ще е

    34 2 Отговор
    Когато за кмет се назвача дяволопоклонник като Тотев! Тоя Тотев е мега боклук и долен сектант!
  • 11 Botev

    14 1 Отговор
    Da nahluem v obstinata

    Коментиран от #14

  • 12 Ай ся

    25 3 Отговор
    Цацаратурата да се събуди. Знаем, че нищо няма да направи без разпореждане от банкя, ама поне да разлае кучетата.
  • 13 Койо

    6 23 Отговор

    До коментар #5 от "Тома Неверни":

    Пловдив е по малък и от Варна и от Бургас

    Коментиран от #23, #28

  • 14 Byg

    7 4 Отговор

    До коментар #11 от "Botev":

    Като комунист в мандра
  • 15 Мамин Тотю

    5 12 Отговор
    Марко Тотев е добър кмет...
  • 16 Коректен

    16 1 Отговор
    Ъъъъъъ, кой си избра Иван Тотев????
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор

  • 18 боцмана

    15 0 Отговор

    До коментар #1 от "Последния софиянец":

    Да ама Филибе е европейски културен център.
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор

  • 21 Diushevadez4283.

    3 3 Отговор

    До коментар #5 от "Тома Неверни":

    Ei negramotnik mnogo so proZt.
  • 22 Густо майна

    10 2 Отговор

    До коментар #1 от "Последния софиянец":

    Пакистан ,Индия ,Кюмюр,Селяни ,София !!! много повече общи неща от твоето сравнение
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор

  • 24 9689

    6 1 Отговор
    Вие ги избирате,страдаме всички...
  • 25 АНАЛИЗАТОР

    9 0 Отговор
    ПЛОВДИВ СЕ КОМАНДВАШЕ ОТ ТОТЕВА МАЙКА И СТРИНА МЕНТА СТОЯНОВА. ТИЯ ОТ КЪДЕТО МИНЕХА И ТРЕВА ПОСЛЕ НЕ НИКНЕШЕ.
  • 26 Мацко

    3 1 Отговор
    До ком.13 койо, а пък софия е по голема от наше село.

  • 27 Този коментар е премахнат от модератор

  • 28 Иска ви се.

    3 0 Отговор

    До коментар #13 от "Койо":

    Коледни желания. Чакай чувала с подаръци.
  • 29 Филибето

    9 0 Отговор
    Ами сега да не се оплакват герберите, ами да вадят пари от собствения си джоб, защото те ни натресоха кмета Тотев за втори мандат с преправени бюлетини
  • 30 Грую

    6 0 Отговор

    До коментар #1 от "Последния софиянец":

    Как бре? Че откъде В Ангола и Зимбабве толкоз за крадене? То тука и кога нема пак се краде, а пък сега покрай европейска столица на културата поимва!
  • 31 котйо

    4 0 Отговор
    Каква електроника...каква модернизация,какви 5 лева. Сега шофьорите в Пловдив продават билети,като в Турция.Пълен та.ак.Важно е че мангизите са усвоени яко,ама много яко.А само този проект ли.Ами ,,Столицата,,
  • 32 Ангиологий ли си

    0 2 Отговор

    До коментар #3 от "Ангел":

    Дявол ли си този каун ли ще Вади армия зелени потници имахме и кметове и какво от фатмаци акъл ли ще вземаме вижте на гребната Каква хубава велоалея ви направи бившият кмет приразходка с деца бързи колоиздачи евала
  • 33 Стайков

    1 0 Отговор
    Споко. Във Варна е същото. От 30 пътника, един щраква билетчето си, другите си купуват от кондуктора или шофьора. По тролеите не достигат кондукторите. Стари хора с бастуни и патерици едва смогват да се качат в тролея, защото всички се качват през първа врата и се трупат пред шофьора за билетче или проверка на картата. Така че, драги Пловдичани, не сте сами.
  • 34 Контролка Кондукторова

    3 0 Отговор
    В Мадрид и Лондон се качваш от предната врата, даваш или ти продават ЗАДЪЛЖИТЕЛНО билет и слизаш от задната врата - и няма гратисчии , ама България явно не е Европа

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.