9 Февруари, 2016 05:45 5 224 10

Фантастика ли е самолетите да летят с вода?

  • самолет-
  • вода-
  • великобритания-
  • безпилотен самолет-
  • водород-
  • водородно гориво

Първи полет на безпилотен самолет с водороден двигател

Имат ли приложение еко - технологиите в авиацията и може ли един самолет да лети с вода?

Макар полетът на този безпилотен самолет да продължи едва 10 минути и момчетата с вълнени шапки и якета с високи яки, които го пуснаха, да приличаха на група ентусиасти, той бе пробив в сферата на горивата. Този кратък полет е първият на въздухоплавателното средство изцяло задвижвано от твърд водород, пише сайтът „New scientist“.

Експерименталният самолет работи с гранули, които при изгаряне отделят само водни пари. Горивото на безпилотния самолет също така е три пъти по-леко от литиевата батерия, с която тези машинки по принцип се задвижват. Един ден тази технология може да помогне да гражданските самолети да станат по-леки и по-чисти.

"Идеята е проста: залагаме водородно гориво в твърдо състояние на борда на самолета и го пускаме да лети. Това обаче е трудно за изпълнение", казва Фил Андерсън, ръководител на „Марин Технолоджи“, от шотландската асоциация за морски науки в Аргил, Великобритания.

Новата система, проектирана от британската фирма "Cella", използва около 100 твърди гранули, направени от химично съединение, което произвежда постоянен поток от водород при леко нагряване. След това този газ се преобразува в електричество в горивната клетка, която задвижва ротора на самолета. Включването на полимер спира топенето и помага да се освободи водород при по-ниска температура.

Макар тестовият полет да продължи едва 10 минути на височина от 80 метра, Андерсън казва, че с това гориво може да се лети в продължение на 2 часа. "За разлика от батерията, ако поставите два пъти повече гориво можете да отидете два пъти по-далеч."

Андерсън смята, че разработването на тази технология в бъдеще ще помогне за опазването на околната среда, както и ще допринесе за усилията в борбата с климатичните промени.

"Основното нещо е, че горивото произвежда само водна пара", казва Андерсън.

Предишни усилия, като например проектът „Cryoplane“ на Еърбъс, който използва големи резервоари за съхранение на течен водород при супер - ниски температури. Тези резервоари обаче се оказват твърде големи и тежки, за да бъдат практични. Съхраняване на водород под формата на газ под налягане, също се оказва доста неефективно.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Попов

    1 1 Отговор
    Първия полет на самолет и то на итински и голям е извършен в СССР през 1988 г. http://www.yaplakal.com/forum3/topic1088967.html
    Ту–155 - первый самолет на водородном топливе
    С него са извършени 5 полета само на водород!

    Коментиран от #4, #6

  • 2 некойси

    1 0 Отговор
    Идеята за твърд водород (задържан под формата на химично съединение) е добра, в пъти по добра от резервоар под налягане от 100-200 атмосфери :)
    Бих се качил на такова нещо с такъв резервоар с огромни резерви.
  • 3 честно

    1 0 Отговор
    Значи са 30 год. Назад и на всичко отгоре си е някаква играчка.Браво на руския гений
  • 4 незнайко

    0 2 Отговор

    До коментар #1 от "Попов":

    Прав си, технологиите се крият а откривателите изчезват. Не се дава лесно кокъла. Нефтените магнати продължават да управляват СВЕТА.
  • 5 гост

    0 1 Отговор
    ако сте чели как се изстрелват ракетите в космоса / а там няма кислород / ще стане ясно за много неща. Газ на БРАУН .... отдавна е в тегнологиите , но ......?
  • 6 Гост

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "Попов":

    Има разлика, защото тук ползват водорода в горивна клетка за производство на електричество, а не го горят директно в двигателя както в Ту-155.
    Иначе според мен тези от статията целят само усвояване на пари от европари.
    Няма как да се замени реактивния двигател с такъв задвижван от ток и да успее да задвижи машина тежаща 200 тона със скорост 800 км/ч.
  • 7 Краси

    0 0 Отговор
    А от къде и как ще се набавя промишлено количество водород? И то в твърда форма?
  • 8 ту 154

    0 0 Отговор
    Само 5 полета с водород останалите 95 на метан.
  • 9 onq s konq

    0 0 Отговор
    Тука някой упорито се опитва на ВОДОРОДА ДА КАЗВА ВОДА...Всъщност още преди век първите локомотиви са се движели със пара,което според мен е много "по-истинска вода" от водорода.Само дето за да се получи тая пара тря се слагат "регулярно" дърва и въглища в пеща:)
  • 10 да уточним

    0 0 Отговор
    Добиването на водорода е най малкия проблем и отдавна е оценяван като най добрия вариант за гориво. Големия проблем е съхранението. На практика, от всички видове горива които ползваме, изгарят само водородните атоми от съдържанието им, а останалите се изхвърлят като дим, сажди и други замърсители.