14 383 18

Първият краш тест на ЗиЛ

Радослав Славчев

Това се случва през далечната 1972 година, когато сериен екземпляр от модела ЗиЛ-130 е подложен на изпитание за безопасност. От събитието няма видео, но са направени снимки, а събитието описва журналиста историк Николай Марков.

Той разказва, че в кабината са поставени два манекена, а в товарното пространство е поставен незакрепен бетонен блок. За да ускори камионът се използва друг (МАЗ-500), който играе ролята на забутвач. Резултатите са меко казано трагични.

Камионът издържа на удара, но бетонният блок в каросерията буквално премазва кабината и всичко, каквото има в нея. След краш теста експерти правят оценка на безопасността на камиона, която е крайно негативна.

Въпреки това "Завод имени Лихачёва" продължава със серийното производство на камиона, който впоследствие става едно от най-популярните товарни превозни средства в бившия СССР и у нас. Днес фабриката ЗиЛ празнува 101 години. Честит рожден ден ЗиЛ!



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • ГРОБАР
    Отговор
    1 09:50  03.08.17
    СУПЕР СИ Е ! НАЗДРАВЕ !
  • охохо
    Отговор
    2 09:51  03.08.17
    малък е бетония блок,може и да има някой оцелял манекен да бяха сложили по голям бетонен блок, и направо през преградата в която се блъска зил-а да мине
  • бай Иван
    Отговор
    3 09:53  03.08.17
    Е да, ама: в товарното пространство е поставен незакрепен бетонен блок. Някой може ли да даде подобен тест на западен камион? Щото аз се сещам за един клип с VW T3 където направо не остана нищо от предницата.

    Коментиран от #7

  • бай Иван
    Отговор
    4 09:54  03.08.17
    Пък и то направо не си личи че е бил в краш тест, изключая кабината която е премазана от бетонния блок.

  • Газката
    Отговор
    5 10:01  03.08.17
    Осмака няма грешка ! Особено самосвалите ! За времето си беше N:1 . И софтуера му беше прост без манипулации !

    Коментиран от #6

  • КЮНЕЦ
    Отговор
    6 10:46  03.08.17

    До коментар #5 от "Газката":

    Думата софтуер не е съществувала през 71 година :D

    Коментиран от #11

  • ЗАЗ
    Отговор
    7 10:59  03.08.17

    До коментар #3 от "бай Иван":

    Ей умен, като игумен, не сравнявай бус с камион!!!
  • Аз1
    Отговор
    8 12:53  03.08.17
    нема как преди революцията да се е казвала "Ленин"! Все едно сега да кръстят "Литекс Моторс" - Завод Радан Кънев
  • АЗ2
    Отговор
    9 12:56  03.08.17
    Не виждам на кой съвременен подобен автомобил/камион ако бъде направен подобен тест , резултатът ще е различен!
  • САК
    Отговор
    10 12:56  03.08.17
    Машината е бордова и това е неизбежно да се случи. Каросерията и не предвидена за подобен тип товари(незакрепени бетонни блокове). А и реално няма челна стена каросерия, която да спре подобен товар. При 90% от съвременните бордови камиони при подобен краш тест с незакрепен бетонен блок ефекта ще същия. Каросерията(коша, легена) на самосвалите е значително усилена. Загледайте се когато пътувате. Много от платформите за каране на бетонни елементи и големи товари нямат дори и челна стена. Разчита се основно на закрепването на това, ограничение на скоростта и др. за избягване на инцидентни. Реално камион в над 90% от случаите не спира както би спрял в бетонен блок, а влачи на обратно другата кола. А за да те убие неукрепен товар изобщо не ти трябва катастрофа. Още като дете помня случай в, който водача само натиснал рязко спирачките и товара, който кара му отряза краката. Причината беше лошо укрепване на товара, а товара беше дебели дълги листове ламарина.
  • Darkbound
    Отговор
    11 12:57  03.08.17

    До коментар #6 от "КЮНЕЦ":

    Всъщност е съществувала, но това е друг въпрос, компютрите не са измислени през 2005та година :)

    Коментиран от #12

  • КЮНЕЦ
    Отговор
    12 14:58  03.08.17

    До коментар #11 от "Darkbound":

    Разбрал си какво имам в предвид, но си решил да напишеш нещо ;)
  • гост
    Отговор
    13 16:44  03.08.17
    Малко му е трябваше една противопехотна мина да сложат на волана , така теста щеше да е по обективен :)
  • Пежо
    Отговор
    14 17:56  03.08.17
    Добре де,поне три звезди изкарал ли е???

  • 15 19:59  03.08.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Caci
    Отговор
    16 13:57  04.08.17
    Sigurnost-0 tovara e smachkal shofiora
  • картечар
    Отговор
    17 15:18  04.08.17
    по всичко си личи че ЗИЛ а е здрав, предницата и шасито не са мръднали...да бяха укрепили товара идиотите ...а и то пък един тест!
  • Патриот
    Отговор
    18 22:07  04.08.17
    С 5 тонен неукрепен блок и със Актрос, излязъл тази сряда от завода няма да е по-различно.

Напиши коментар:


Публикувай