14 851 30

Бъдещето на моторните масла в ерата на електромобилите

Георги Касабов

Дните на двигателя с вътрешно горене изглеждат преброени, а това не предвещава нищо добро за огромен отрасъл от нефтопреработващата промишленост. Под въпрос е поставено не само бъдещето на горивата, а и нуждата от смазочни материали.

Нефтената индустрия се чувства застрашена от задаващата се революция, но според водещите производители на масла все още е рано за паника. Френският гигант Total смята, че с ръста на продажбите на електромобилите рязко ще се увеличи нуждата от консистентни смазочни материали и греси.

Пазарът на моторни масла също няма да изчезне, а ще се преориентира от смазки с висок вискозитет към по-леки материали. Намаляването на гъстотата ще позволи намаляване на общия обем на енергопотребление с 14%, а на вредните емисии - с 24%.

Преходът към моторни масла 0W-8, 0W-16, 5W-30 и 5W-40 най-вероятно ще приключи след пълното преминаване на автомобилната промишленост към задвижване на ток и производителите повече няма да имат нужда от масла с висок вискозитет.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Да бе
    Отговор
    1 12:43  03.10.17
    Нали оставят трансмисионните Те електричките да не са лагерни колички бе

    Коментиран от #2, #4

  • гост
    Отговор
    2 12:45  03.10.17

    До коментар #1 от "Да бе":

    Повечето имат редуктори, но не и скоростни кутии. А един диференциал побира няколко стотин грама масло, за голям бизнес не може да става дума. Да се ориентират към други дейности.

    Коментиран от #5, #6

  • Абе дайте
    Отговор
    3 15:06  03.10.17
    Дайте да съберем по некое левче за големите петролни компании, да не умрат от глад собствениците им, цял живот добро правят на планетата, нека им помогнем

    Коментиран от #7

  • Леле колко неграмонти има в тоя нет баси
    Отговор
    4 15:26  03.10.17

    До коментар #1 от "Да бе":

    Всички електрички са с безстепенни скоростни кутии бе И всички те са с по 3 - 4 литра трансмисионно масло уе ...... Майко майко .....

  • Редуктор
    Отговор
    5 15:29  03.10.17

    До коментар #2 от "гост":

    Имаш ти между ушите Имат безстепенни скоростни кутии всичките без изключение - редуктура е само част от системата щото без него ще се развърти двигателя на прахосмукачката адо пръсване...

    Коментиран от #13, #23

  • Ето ти четиво
    Отговор
    6 15:32  03.10.17

    До коментар #2 от "гост":

    https://bg.m.wikipedia.org/wiki/Редуктор С 300 грама братле ще изпуши на 10тата минута
  • Не ти мисли ти тях
    Отговор
    7 15:33  03.10.17

    До коментар #3 от "Абе дайте":

    Ко локомотиви камиони автобуси кораби и какво ли още не има че няма свършване тая работа
  • Гост
    Отговор
    8 16:35  03.10.17
    За тези които не знаят какво има в една Тесла, ето кратко клипче с анимация за съставните части и принципите им на действие. Къде ще налейте маслото? https://youtu.be/3SAxXUIre28

    Коментиран от #11, #14

  • Колев
    Отговор
    9 17:09  03.10.17
    1. Всички лагери се нуждаят от мазилни консумативи. 2. Всички предавателни механизми - трансмисии, редуктори, мултипликатори, диференциални и планетни предавки се нуждаят от масло. 3. В един електромобил задвижването е в следния ред: Електродвигател -> (предпазен съединител - може и да липсва) -> редуктор -> диференциал. Всичко това се нуждае от много масло, плюс лагерите на всеки вал/ос, заедно със каретата (вътрешни и външни, като даже те се сменят няколко пъти за живота на автомобила).
  • Колев
    Отговор
    10 17:11  03.10.17
    Освен това: все повече се работи в сферата на трансмисиите за електрозадвижване, тъй като трансмисия с две и повече предавки позволява намаляване на тока през намотките на електромотора при ниски обороти, тъй като увеличава въртящия момент с ниската предавка и не се нуждае от голям ток. А във високите обороти намалява скоростта с която е нужно да се върти вала, за да не се упражнява голяма центробежна сила върху сачмите на лагерите, и да не се износва бързо външната лагерна гривна. И за капак - маслата не започват и не свършват с автомобилите и ДВГ - цялата хидро-пневматична индустрия разчита на тях, всяко хидравлично задвижване, всяка помпа или компресор се нуждае от мазане. Така че спокойно, и след 200 години ДВГ може евентуално да е в музеите, но масла ще са нужни навсякъде. Не забравяйте, че ВСЯКА машина, включително и аналогов часовник, има нужда от масло!
  • ГОСТ
    Отговор
    11 17:43  03.10.17

    До коментар #8 от "Гост":

    те ще си го носят в багажника с туба нафта старите навици трудно се изкореняват преди 50 години някои казал че от немското по добро няма (ма виждал само лади и москвичи човека) и още карат голфове
  • Марио
    Отговор
    12 18:07  03.10.17
    Електромобилите са Непрактични боклуци не ни ги натрапвайте.

    Коментиран от #19

  • куку руку ку
    Отговор
    13 20:25  03.10.17

    До коментар #5 от "Редуктор":

    А да си чувал за честотно управление?
  • Гост
    Отговор
    14 21:46  03.10.17

    До коментар #8 от "Гост":

    Да си беше изгледал клипа, който постна! На 6:16 минута се вижда къде ще налеЙш масло - в диференциала и трансмисията!
  • PHEV
    Отговор
    15 21:55  03.10.17
    Следващата кола ще ми е плъг ин хибрид. За София 60 км на батерия да си ходя на работа са ми достатъчни. Иначе до морето бенц.
  • Бат Мишо
    Отговор
    16 22:00  03.10.17
    не машина-сяка въртяща се част имала нужда от мазане викаше Бай Дичев в автото .....ма той ко ли разбира ша са върнат добрите стари гресъорки кат изчезне централното мазане от ДВГ то.....ТАКАЛАМИТА И ГАС а по наще прашни пътища ,да не говорим по черно с тас тесла от долен до горен близнак няя стигнете баш с електричките ще откриете ИСТИНСКИЯ СМИСЪЛ на думата МАЗАНЕ
  • Бат Мишо
    Отговор
    17 22:04  03.10.17
    ПС не съм вижзал тесла и ако няма върнящи се части -оси лагери и валове си зимам думите назад.....тогас наистина масларите умират..... тряба да е нещо кат каляската на дарт вейдър и да я движи силата на тъмната страна.....
  • 18 22:36  03.10.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Антонио
    Отговор
    19 22:44  03.10.17

    До коментар #12 от "Марио":

    Те и смартфоните бяха боклуци,или са ама точно ти,съм сигурен,че имаш тел.за 500-1000лв.Но работиш за 400лв.на месец.Климатиците и те бяха шет,керамичните котлони и те,микровълновата печка и тя,лед крушките и те,Като,не ти харесват електричките отивай в гората направи си къща,прозореца го ползваш за хладилник,копаеш една яма за кенеф,купи си кашон свещи и печка чудо и си паркирай нафтовото бмв и му давай газ и се кефи на звук.

    Коментиран от #25

  • Карл Бенц
    Отговор
    20 23:17  03.10.17
    Брей, колко много разбирачи. Че и настървени. Слушайте дяда си Карл: електромобила е много хубаво нещо, но все още енергийният източник не е толкова надежден, автономен и независим, както добрият стар петрол. Преди да извадите минусите от д-то си пробвайте нещо много просто - отидете в гората през зимата при минусови температури, сложете си телефона навън за една нощ и се скрийте в хижа без ток. На другия ден пробвайте да ми се обадите.
  • босе
    Отговор
    21 23:33  03.10.17
    Най - добре си прехвърлете инфото от мозъка на супер компютър...тялото става излишно ....и така!!! Това е бъдещето,вие за смазочни масла ми говорите!!....Някой разбра ли смешката?

    Коментиран от #24

  • Бат Мишо
    Отговор
    22 23:33  03.10.17
    ЕВАЛА КАРЛ БЕНЦ експеримент 2 да турят на тас електричка дет дига 300 3.5 тона товар кат мене на буса щот съм куриер и да минат от русе до софия от 21 часа - когат затваря последния офис до 7 сутринта когат тръгва разноса януари месец с батерии на 2-3 години
  • Колев
    Отговор
    23 23:34  03.10.17

    До коментар #5 от "Редуктор":

    Колега, мотора не може да се развърти до безкрай, той си има дадена механична характеристика, която не може да надскочи без повреди и откази. Редуктора се слага поради следната причина: Въртящия момент, който ел.двигателя упражнява, е правопропорционален на тока, който протича през намотките му. Ако поставиш редуктор, позволяваш на двигателя да спечели момент жертвайки скорост. Така вече няма нужда да пържиш ЕД с голям ток, можеш да го намалиш, което увеличава живота и на електрическата, и на механичната част. Пример: Трябват ти 100 Nm при 100 об/мин. Слагаш редуктор с предавателно отношение 2. Сега мотора трябва да осигури само 50 Nm, за да движи същия товар, макар и с 50 об/мин. По-добре е за мотора да се движи по-бързо с по-малко натоварване, отколкото бавно и натоварено.
  • Колев
    Отговор
    24 23:53  03.10.17

    До коментар #21 от "босе":

    Колега, масла че ще има, ще има. Както казах цяла една индустрия - хидравлична и пневматична, разчита на маслата. ДВГ пред един багер на тема масло е като чашка до басейн. За живота си не може да изконсумира толкова масло, колкото багера за една смяна на маслото. Така че дори в електромобилите има нужда от смазочни материали. А че бъдещето е в електродвигателя като задвижващ агрегат, това е сигурно както е сигурно, че утре ще изгрее слънцето. Сега вече дали с батерии, дали с водородни клетки, дали с ДВГ-генератор или ако щете и със соларни панели ще се добива и съхранява енергията, този въпрос остава отворен. А колелата ще се задвижват от електродвигател с редуктор директно към диференциала, това е ясно.
  • Гост
    Отговор
    25 08:12  04.10.17

    До коментар #19 от "Антонио":

    Пич, такава нелепица си написал, че чак не е за коментиране!Интересно до кога ще има толкова невежи хора, които да не проумяват, че електричките са половин век по-дърти от ДВГ? Вместо да се образоват, са тръгнали да пишат за смартфони и научно-технически прогрес!
  • Alex
    Отговор
    26 09:10  04.10.17
    Само да вметна, че до преди няколко години карах с 15W-40 API SL/CF и го сменях на 7 – 8000 км. Сега карам с 0W-30 API SN и го сменям на 30 000 км. Т.е. 4 пъти по-рядко.

    Коментиран от #27


  • Никой в България
    Отговор
    27 09:19  04.10.17

    До коментар #26 от "Alex":

    Тези 30-000 км зададени от производителя са не реални. Скъсява живота на двигателя в пъти. Прочетете стареене и умора на материали
  • Грую
    Отговор
    28 09:30  04.10.17
    Да не избързваме с отписването на ДВГ-то . Еелектромобилите имат няколко сериозни недостатъка, като възможен пробег с едно зареждане, бавно зареждане на батериите, бързо падане на зарядния капацитет на батерията, висока цена на батериите, високо тегло на батериите. Всичко това прави тази технология неизползваема за тежкотоварни, силови и строителни машини и не на последно място в мрежата все още тече ток, произведен предимно от ТЕЦ -ове , които изгарят фосилни горива или демек въглища. Е някъде тук трябва да турим една голяма запетайка и кажем, че докато тази нова технология електрическа или водородна и не знам там каква си, различна от ползващата петролни продукти не претърпи някакво революционно развитие то няма как да затворим напълно вратата на петролната ера, а по скоро тя ще се поприбере малко, но ще е все още широко отворена. .
  • Янко
    Отговор
    29 09:33  04.10.17
    Споко пичове! Работата е следната : масла и греси има във всички редуктори, скоростни кутии, диференциали, лагери, ... и прочие движещи се части. Само че те се зареждат еднократно или ако се подменят е през няколко години. А вижте моторните масла : всяка година за всеки мотор - хоп 5 литра (поне) ново масло! -- Ето това ще загубят производителите !!!

    Коментиран от #30

  • Колев
    Отговор
    30 00:21  05.10.17

    До коментар #29 от "Янко":

    Ще вдигнат цената на всички други видове масла и няма да загубят нищо. Няма производител, който да произвежда само моторни масла. Всички произвеждат и други видове и просто ще разширят производството на тях, за сметка на моторните. Накрая пак ще са на печалба.

Напиши коментар:


Публикувай