15 684 29

Нужен ли е баланс на гумите всеки сезон?

Радослав Славчев

Най-общо казано балансирането на гумата означава да се направи точен център на тежестта на колелото, който да съвпадне с оста на въртене. Това се постига със закрепване на тежести на по-леката страна на колелото. Кога обаче трябва да се прави този баланс?

Когато гумата се демонтира от джантата и на нейно място се монтира нова, балансирането е задължително. Смята се дори, че след изминаване на няколко километра новата гума се разбалансира леко и трябва отново да се провери. Последното не е задължително, но е препоръчително.

Когато обаче са налични зимни и летни гуми на отделни джанти, например, балансът се прави по съвсем други критерии. Поглеждайки в инструкциите на повечето автомобили, виждаме, че производителят препоръчва баланс на всеки 10 000 - 15 000 километра. И ако за един сезон изминавате по-малко, не се нуждаете от баланс.

Всичко това обаче е "на хартия" и нерядко се случват изключения. Те могат да се разберат по-лесно от опитен водач и доста трудно от начинаещ. Просто трябва да се следи поведението на автомобила. Ако се усеща "биене" във волана, можете да направите баланс на гумите. В противен случай такъв не е необходим. Отзад дисбалансът се усеща по-трудно, но не и ако е силен.

Разбалансирането може да стане от крива джанта, балон на гумата и от още редица други механични повреди. Нашият съвет, особено ако сам сменяте зимните с летни гуми и те са на отделни джанти, е да покарате два-три дни. За този период гумата ще се избави от леките деформации причинени от съхранението.

И ако не усещате никакви вибрации при различни скорости, баланс не се налага. Изминете ли с един комплект гуми 15 000 километра, не е зле да им направите баланс дори да няма вибрации. Най-общо казано баланс е наложителен при следните случаи:

Изминавате повече от 15 000 на сезон.
След последното балансиране колелото попада в голяма дупка с висока скорост.
Усещате вибрации - не отлагайте балансирането за по-нататък.
Начинаещ водач сте и не можете да определите кога гумата се нуждае от баланс.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Реститутка (гост)
    Отговор
    1 15:00  14.11.17
    Тази година, когато сменях гумите искаха да ми направят баланс. Съгласих се, но после ми отказаха, защото всичките джанти били криви, пък едната усукана! Викам им - изправете ги, а в гумаджийницата ми искаха 600 лева за баланс на 4 гуми + 250 лв. за да ми поправят усуканата джанта... и това за джанти AMG 17" оригинални за Мерцедес! 850 лв... ами толкова ми плаща един от наемателите, на когото съм отдала двустаен апартамент в топ центъра на София... Тръгнах си, и сега си карам Б- класата така- с разбалансирани гуми и не усещам разлика...то по улиците в центъра, където се движа всичко е в дупки и павета... и с балансирани и разбалансирани- пак друса....

    Коментиран от #3, #4, #9, #21, #24

  • ДядоИванАвто (гост)
    Отговор
    2 15:23  14.11.17
    8 години сам си сменям колелата и нищо не балансирам. Само за градско - пее! Общо 60 000 км. ДГД гумаджиите.
    И Реститутката е права за дупките.
    Ако ви се водя по акъла и след всяка дупка балансирам само за баланс ще си давам парите!
  • onq s konq (гост)
    Отговор
    3 15:24  14.11.17

    До коментар #1 от "Реститутка":

    Туй софиянците не сте лоши хора/дори напротив/ но трябва да ви се говори бавно,успокояващо и МАКСИМАЛНО ЛОГИЧНО,щото страдате от хронично недоверие И НАДМЕННОСТ:)И понеже точно точно във връзка с темата за баланса се обадих на майстора си че при 100км/ч/при по-толяма или малка скорост изчезва/ чувствам треперене на волана и искам да проверим баланса или евентуална крива джанта.Не свършихме работа щото беше болен от грип,но тия дни ще отида пак.ТА...:В провинцията /окръжен център и красавец ми е градът/ изправяне на джанта е ЛЕВ НА ЦОЛ,т.е. моите са 17-ки,значи 17лв на парче.Не правя разлика между +усукани" и "криви" джанти,но това явно си е измишльотина на гладни сервизни копелета,които просто гледат да се домогнат до парите Ви!Монтаж-демонтаж на гума от джанта е около 3 лв/макс-5/,а балансирането -нямам идея,но е в най-лошия случай НЯКОЛКО ЛЕВА.Та ЗА КАКВИ СТОТИЦИ ЛЕВОВЕ ГОВОРИМ?И тук нещата НЕ ОПИРАТ ДО ПАРИТЕ,ЗАЩОТО НИКОГА НЕ СЪМ ГИ ЖАЛИЛ ЗА БМВ-ТО СИ,а за факта че НЕКАЧЕСТВЕН МАТРИАЛ В СЕРВИЗИТЕ СИ ПОЗВОЛЯВАТ ДА СЕ ПРАВЯТ НА ХОРА,ЧЕ И ДА КРАДАТ ОТ НАС!!!

    Коментиран от #17

  • Джигит (гост)
    Отговор
    4 15:30  14.11.17

    До коментар #1 от "Реститутка":

    Баланса няма как да струва 600 лв.!!! Веднага иди в друг сервиз и направи сравнение или ги попитай колко би струвал баланса на 4 алуминиеви джанти 17". Изправянето съм съгласен да струва повече, но пак ми се струва гнила работата. Или тия като видят надпис AMG и си мислят, че днес е Коледа. Най-добре е да имаш приятели, работещи в сервиз, но за съжаление не всеки има такава възможност.

    Коментиран от #6

  • куку руку ку (гост)
    Отговор
    5 15:36  14.11.17
    Добре е освен баланс, отвреме на време (обикновено като се износят и подменят гумите) да се сменят и вентилите, че бързо се напукват. Вече няколко пъти съм имал проблеми с изпускащи в основата си вентили.
  • Реститутка (гост)
    Отговор
    6 15:38  14.11.17

    До коментар #4 от "Джигит":

    Да поясня- моя е грешката- не баланс, а изправяне на 4-те джанти. И все пак! 600 лева за това и 250 за усуканата джанта... Дори като им казах, че ми се вижда скъпо, шефа на сервиза ми вика "Госпожа, карате Мерцедес, скъпа е поддръжката"... Аз му викам "Да не карам S класа!" Б- класата е компактен автомобил за града с малолитражен двигател... ама тия джигити много хищни

    Коментиран от #7

  • Джигит (гост)
    Отговор
    7 15:46  14.11.17

    До коментар #6 от "Реститутка":

    Както и предполагах. Да не бъда груб, ама са те хванали за будала. Какво като караш скъпа кола? С какво да е по-скъпо изправянето на твоите 17" джанти от тези на евтина кола? Да не би да ги пращат в Германия за изправяне? И това "усукана джанта" си е само техен усукан термин да ти вземат повече пари.
  • турбомания (гост)
    Отговор
    8 16:04  14.11.17
    Има една лека уловка в балансировката на вече "търкаляна" гума и тя е, че се води на баланс ЧИСТА И БЕЗ КАМЪЧЕТА, защото всичко това после си казва думата, НО масово гледам, че се прави баланс на гуми, които не са почистени и вместо да се балансират, се прави обратното, но както и да е, иначе статията е чудесна и разискване по много форуми, общо взето всеки сам си преценява...
  • dsadas (гост)
    Отговор
    9 17:07  14.11.17

    До коментар #1 от "Реститутка":

    И ако нямате ABS, гледайте да не блокирате колелата със спирачката,освен ако не е крайно наложително, защото грайфера се износва там където е блокирала гумата и започва да скача.

    Коментиран от #10, #11

  • dsadas (гост)
    Отговор
    10 17:08  14.11.17

    До коментар #9 от "dsadas":

    Коментара ми не беше към номер 1, случайно стана.
  • Петър (гост)
    Отговор
    11 17:13  14.11.17

    До коментар #9 от "dsadas":

    Грейдинг се казва на "български"
  • ПРОСТАK ХИХOFF (гост)
    Отговор
    12 17:26  14.11.17
    ЪЪЪЪЪ........АААААА........ХММММЪЪ.....ЪАА....ТАКОВА......УВАЖАЕМИ И ДРАГИ ВИЙ СИ ЗНАЕТЕ КАКВИ СТЕ, ЗНАЧИ ВИЖТЕ СЯА КАКВО ОТКРИТИЕ НАПРАВИХ СЯ, ЗНАЧИ И ИСКАМ ДА ГО СПОДЕЛЯ С ВАС, СЪС СИЧКИ ЗНАЧИ ИСКАМ ДА ГО СПОДЕЛЯ,ЗАЩОТО ТО Е МНОГО ВАЖНО ОТКРИТИЕ И НУЖНО ДА ГО РАЗБЕРАТ ВСИЧКИ. А ТО Е,ЧЕ ЗА ПЪРВИ ПЪТ ПОПАДАМ НА СПОКОЙНИ И СМИСЛЕНИ КОМЕНТАРИ,БЕЗ ОБИДИ И ПСУВНИ.ПОЗДРАВЯВАМ ВСИЧКИ ЗА ТОВА.
  • Burg (гост)
    Отговор
    13 19:00  14.11.17
    Задължително балансирам и летните и зимните,когато ги сменям.И двата комплекта са с джанти.
    Спомням си,че когато купих новите зимни след 100-ина километра волана и задницата взеха да скачат.Пак на баланс и излезе по около 50гр. на гума,което е доста.
    Гумаджията каза,че след време самите гуми заемат своята форма,а не тази която са “поели” в склада.
    Сменям винтили през сезон.
    За справка в Бургас:
    баланс,качване и сваняне 16-ки - 20лв.
    баланс,качване и сваляне 18-ки + 2 джанти за изправяне 58лв.
    Запомнете: ГУМИТЕ СА ЕДИНСТВЕНИЯТ КОНТАКТ НА КОЛАТА С ПЪТЯ!!!
  • Расулюлах (гост)
    Отговор
    14 19:37  14.11.17
    Нищо не балансирам и разбрах че това е глупост само да те скубят за пари карал съм опела с 210 с небалансирани гуми и нищо му нема.....като балансирате джанта и гума на машината и ако извъртите джантата по оста на машината и наново я пуснете за баланс ще покаже че трябва отново баланс ...аиде нема нужда излишни пари
  • Пазарен Либерализатор (гост)
    Отговор
    15 20:35  14.11.17
    От баланс глава не боли, по-добре 20 кинта за баланс, от колкото 800 за лагери, втулки, хъбове и т.н.
  • Красо Зелето (гост)
    Отговор
    16 21:13  14.11.17
    Съгласен съм до някъде със статията. Но да балансирам гуми всеки сезон, не мисля! Купувам си 2-ри комплект джанти и си слагам на тях зимните гуми, балансирам си ги и сменям винтилите и точка, забравяш за всякакви глупости 'балансиране и т.н.' Все едно да правиш стенд на предницата всеки сезон при смяна на гумите ? Абсурдно е! Виж ако удари някоя дупка, да съгласен съм!
    Но нека не забравяме, че живеем, така де съществуваме в България. При нас всичко е толкова качествено, че не ми се коментира.
    Нито пътищата са пътища, нито качеството на гумите е като в Европа. Затова не се филмирайте излишно, че джантите са ви криви и влязло повече желязо. Аз си купих чисто нови железни джанти 15-ки и за 1 зима се изкривиха. А гледам да не влиза в дупки и ги пазя, както тях, така и гуми и окачване. Просто си нямаме пътища.

    Коментиран от #18

  • така (гост)
    Отговор
    17 22:22  14.11.17

    До коментар #3 от "onq s konq":

    Треперене се получава главно както и най-често поради две основни причини:

    Неправилно регулирана гума.
    Сняг, замръзнал от вътешната страна на джантата.
  • Боре (гост)
    Отговор
    18 22:25  14.11.17

    До коментар #16 от "Красо Зелето":

    Здрасти Зеле, вчера те мернах ама мина бързо та не видех дали си сложил зимните, ама не си прав брато, тука всичко си е О' Кей, кво им е на аутобаните ни?Нема ограничение, караш колкото може да върви карагията и си цъкаш на смартфончето.
  • Vasik Atanasova (потребител)
    Отговор
    19 23:17  14.11.17
    само прочетох заглавието
    и отговарям че е много важно да се прави баланс на гумите
  • Професионалиста (гост)
    Отговор
    20 00:49  15.11.17
    Нужен е. Особено ако имаме 2 отделни комплекта джанти и си ценим живота, комфорта и здравината на возилото. Иначе така или иначе си го правят
  • Диана гумата (гост)
    Отговор
    21 01:16  15.11.17

    До коментар #1 от "Реститутка":

    Аз съм гумаджия в дианата и искам да ви кажа че всяка кола която си купи гуми от нас задължително и казваме че са и криви джантите за да избиеме голямата отстъпка която правим за гуми шефа така ни е наредил да лъжем хората. За това копувайте гуми от нас а си ги монтирайте на други места
  • Бат Мишо (потребител)
    Отговор
    22 01:48  15.11.17
    до оня с коня

    усукана е ,кагато изкривяването е аксиално - спрямо оста на вртене-като да тебе казано -наляво-надясно разкривено

    а не нагоре-надолу
    градът в който живея е от селски тип -общински център на няколко села в китната дунавска равнина североизточената българия ...къщите и хората са скапани иначе е мн хубав.
    дупки в асвалта няма, щото няма асвалт откак умря бат тошо
    за обръщението ти към софиянци е тъпо,щото такива няма.
    от проверен човек зная ,че 1916 г софия е с по малко население
    от севлиево ,
    а на обесването на васил левски -има такава картина-
    на заден план е едно селце с 300 къщи ОГЛЕДАЙ ГО ХУБАВО
    щото това е софия
    бачкаф в софия куриер и срещнах 4 кореняци софиянци кореняци за бая год
    другата сган е от празните къщи в твойто и мойто село
    или софиянци от макс 2 поколения
  • 23 08:38  15.11.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 24 09:28  15.11.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Коренак Софиянец (гост)
    Отговор
    25 09:30  15.11.17
    В София всички нагли селяни дойдоха затова е така аз отивам на една автомивка и за изпръскване със студена вода ми поиска един от пришълците 7 лева аз го попитах този цървул защо толкова много той ми отговори тук е София уаааа на ациент какво ви учудва,пази Боже сляпо да прогледа
  • 26 15:53  15.11.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Цецо (гост)
    Отговор
    27 12:17  18.11.17
    Аз карам с 19ки оригинални, 3 бяха за изправяне и една за заварка. В маргел в младостми ги правиха и цената за всичко горе долу беше около 100лв. Така че тея които са ти казали 800лв са за побой!😄
  • оэжоэжоэ (гост)
    Отговор
    28 15:35  20.11.17
    и за кво ми е баланс като вдигна над 100 и тресе и отпускам педала на газта и така карам бавно и внимателно
  • трите ескалейда (гост)
    Отговор
    29 15:40  20.11.17
    аз на трите ескайледа си балансирам гумите всека седмица , пичовете от гумаджиницата ми искат по 50 лева на ескалейд , значи 150 общо , аз им фърлям 500 евро и ресто не искам , те тава е

Напиши коментар:


Публикувай