6 095 1

Най-щурите краш тестове

Георги Касабов

Организации като EuroNCAP и NHTSA се ползват с безспорен авторитет в областта на автомобилната безопасност. Лабораторните изпитания обаче невинаги отразяват съвсем точно истинските пътни инциденти. Това окуражава някои ентусиасти да провеждат собствени краш тестове, които не подлежат на звезден рейтинг, но винаги изглеждат ефектно.

Най-лосовият тест


Нашумелият в средата на 90-те години "лосов" тест представлява заобикаляне на внезапно изскочило на пътя препятствие - например животно - с висока скорост. Целта е да се оцени управляемостта, прогнозируемото поведение и стабилността на автомобила. Още през 80-те обаче в Швеция започва провеждането на същински "лосови" изпитания - челен сблъсък с 450-килограмов макет на лос със 70 км/ч.

С 200 км/ч

Докато все още се излъчваше, предаването Fifth Gear често бе наричано "Top Gear за разбирачи". В него имаше много по-малко шоу, отколкото професионална информация, но това не означеше, че не е забавно. Fifth Gear организираше доста ефектни краш тестове, един от които целеше да установи какво се случва с автомобил при челен удар със 100-процентово покритие със скорост 200 км/ч в бетонен блок.


Ефектът от сблъсък с 200 км/ч, но с друг автомобил, представлява интерес и за немците от DTC.

Преобръщане с кабриолет


Високият център на тежестта най-често изиграва лоша шега на всъдеходи и SUV-та, но срещу преобръщане не са застраховани и обикновени леки коли. Когато те са с открита каросерия, опасностите са много по-сериозни.

Жив човек вместо манекен


Терористичните нападения с тежкотоварни автомобили принудиха властите в страните от Западна Европа да инвестират в разработката на нови видове заграждения, които също се нуждаят от тестване преди да влязат в употреба. Защо обаче зад волана трябва да седи жив човек, а не манекен, както стана през пролетта в германския гр. Фюрстенхаген, остава загадка.


В началото бяха смелчаците


Краш тестовете от 60-те години на миналия век могат да изправят косата и на най-хладнокръвния сеирджия. Тогава манекени, които да симулират достатъчно меродавно човешкото тяло, все още няма. Ролята на опитни зайчета поемат доброволци, чието чувство за самосъхранение очевидно е напълно ампутирано.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • УУъВ
    Отговор
    1 08:36  01.12.17
    Те затова в спортните автомобили има многоточкови колани и нито един еърбег. Ама на Ганьо трябва със закон да му сложиш колана.

Напиши коментар:


Публикувай