2 285 26

Обмен на ток от Honda

Радослав Славчев

Honda инвестира в изключително съвременна двупосочна технология за зареждане в развойния си европейски център в Офенбах, Германия. Тя ще внесе доста по-ефективен баланс между потреблението и съхранението на необходимата за производствената дейност енергия. Новата зарядна система е способна да възобновява енергията и е тестова площадка за хардуера, който ще е наличен и в частните домове в бъдещето.

Въвеждането на технологията в Германия е логичното развитие на представената на Автомобилен салон Франкфурт 2017 концепция на Honda за управление енергията (Power Manager Concept). Техническият прототип показа как е възможно да се случи пълен обмен на енергия между електромобил и електрическата мрежа, така че неговят акумулатор да се зареждат от нея, но и при нужда колата да осигурява енергия за битовата мрежа. Това е възможно благодарение на технологията Vehicle-to-Grid (или V2G). На същия принцип работи и нововъведението в центъра в Офенбах.

Електричеството или бива черпано от мрежата, или бива генерирано от фотоволтаични соларни панели чрез двупосочен трансфер на енергия, а после служи за зареждането на електрическите превозни средства, включени в системата. Докато електромобилът е част от нея, съхранената в акумулатора му енергия може да се върне обратно, за да стабилизира мрежата.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Японеца
    Отговор
    1 10:04  10.12.17
    Хонда се развива в много посоки, водородната FCX Clarity от 2008г. го доказва!Но китайците са конкуренция на целия свят!

    Коментиран от #4

  • Електрика
    Отговор
    2 10:24  10.12.17
    Я, кошмарите на Антиелектрика и компания един по един се сбъдват и стават реалности. Вчера Nissan , днес Хонда, утре и всички останали възраждат в автомобилите си V2G технологията като стандарт. С други думи, плетат чувалите с които Анти не пращаше да събирам ток, за да си събираме тока когато има слънце и/или цената му е по-евтина, за да го ползваме, когато е по-скъпа или го няма. Освен това, ще може да пресипваме гориво на закъсали колеги по пътищата. Заминаха им опорните точки! Падат като плочки от домино всеки ден.

    Коментиран от #6

  • ттков
    Отговор
    3 10:46  10.12.17
    Японските автомобили са най-добрите факт. ! който разбира на японско се спира
  • гост
    Отговор
    4 13:54  10.12.17

    До коментар #1 от "Японеца":

    " Водородната FCX Clarity " , заедно със същото недоразумение от Тойота бяха най-голямата им грешка , също като 20-годишната мъка с "хибридите" !!! Ако тези пари и време бяха вкарани в електромобили , сега Тесла можеше и да я няма ! Виж къде е Нисан , въпреки че почна само преди половината от това време !!

    Коментиран от #5


  • Електрика
    Отговор
    5 16:12  10.12.17

    До коментар #4 от "гост":

    Аз не виждам проблем, че някой е развивал водородни технологии преди 10 години. Точно както не виждам никакъв смисъл и логика, да се развиват водородни технологии в наши дни. Водородните технологии имат само и единствено минуси спрямо електромобилите. Единственото предимство засега е по-бързото зареждане, което е само временно предимство. Вече няколко производители заявиха, че ще предлагат 15-минутно зареждане само след 3 години. Ако Тесла изпълни обещанието си за 1000 километра за едно зареждане, дори 15-минутното зареждане става на практика излишно. Никой не кара 1000 километра без да почине поне за половин час. То не са много и хората които карат по 500 километра без половин час почивка. Средно един автомобил се движи само в 5% от времето, другите 95% стои паркиран някъде. За разлика от всички останали автомобили, електромобилите точно заради тази екстра в статията, могат да се използват в 100% от времето. През 95% от времето могат да бъдат стационарна батерия, която да съхранява всичката излишна енергия когато я има, а да се ползва когато е необходима. Това би затворило всички въглищни централи без никакви сътресения в електропреносната мрежа.

    Коментиран от #7

  • Зорлем
    Отговор
    6 20:22  10.12.17

    До коментар #2 от "Електрика":

    Не бързай още с шампанското. Конкцепции с "ground-brеaking" нововъведения виждаме всяка година по изложенията, пък на практика не точно.

    Коментиран от #8

  • Знайко
    Отговор
    7 08:07  11.12.17

    До коментар #5 от "Електрика":

    Ако колата тежи 3 тона може и 1500 на изминава. Теглото също е много важен фактор за един автомобил и дано енергиината плътност да се подобри. Ако две 3тонни коли се сблъскат дори и с 60км/ч тогава импулса ще бъде огромен. Да не говорим че по-голямото тегло кара асфалта да става на вълни.А недай си боже да трябва внезапно да спираш от 150км/ч ще бъде кошмар а гумите на мармалад. Що се отнася до водорода няма сила на този свят която да ме накара да карам кола на какъвто и да е сгъстен газ. Освен това до колко мислиш че може да се увеличава напрежението на батериите??? Утечките стават по-големи и има опасност от пробив.
  • Електрика
    Отговор
    8 08:41  11.12.17

    До коментар #6 от "Зорлем":

    Концепцията V2G не е нова, но липсваше критичната маса електромобили за да заработи. В статията вече става въпрос за серийно производство, точно както и при новия модел на Нисан Лийф. За да се създаде виртуална електроцентрала, е необходимо поне няколко десетки електромобила да са свързани по всяко едно време към зарядните станции. Само 100 електромобила могат да доставят мощност за над 30 000 домакинства и да предотвратят спиране на тока със всичките му негативни последици за десетина минути, а да не говорим за кратко премигване. Също така могат да поемат свръх производството и да предотвратят покачване на напрежението и честотата. Либерализацията на енергийния пазар и възможностите за собствено производство и съхранение на електроенергия, създават нови пазари и възможности за печалба. Където има възможност за печалба, технологиите бързо се разпространяват. Въпрос на време е, смарт грид мрежите да станат реалност лавинообразно. Това ще осмисли и по-висок капацитет на батерията на електромобила, защото ще е с двойно предназначение.

    Коментиран от #9

  • Зорлем
    Отговор
    9 09:08  11.12.17

    До коментар #8 от "Електрика":

    Само дето това са прогнози и модели, базирани на емулации/симулации (в най-добрия случай!). Хубаво би било да се случи така, но съм 99% сигурен, че дори и да се натрупа критична маса електроавтомобили и те се използват за балансиране на мрежата, не след дълго ще се появят нови изкривявания, продиктувани я от ценообразуването на електроенергията, я от несъвършенства в технологията, я от плесохологията на потребителите. Все пак дори и днешната концепция с дневна и нощна тарифа не е измислена "от хубаво" и е далеч от "идеална".

    Коментиран от #11

  • Електрика
    Отговор
    10 09:11  11.12.17
    Нима си помисли, че от Тесла просто са решили да напъхат два пъти повече батерии от сегашните? Не забравяй, че тези 1000 км са предвидени за спортен малък електромобил. В него нито има място, нито може да понесе теглото на двойно повече батерии. Очевидно ставаше въпрос за батерии с повече от два пъти по-голяма енергийна плътност. Реално това беше новината, а не някакви роудстъри и камиони. Ако имаш батерия или друг източник на електроенергия с достатъчно голяма енергийна плътност, не е проблем да направиш дори електрически кораб или самолет. Освен енергийната плътност, вероятно и цената за обем батерии се запазва, като по този начин пада цената за киловатчас, което е още една добра новина. При започване на масово производство на такива батерии, електромобил с 50 киловатчаса батерии, може да стане по-лек от дизелов автомобил. Ако 200 киловатчаса батерии се очаква да тежат около 500 килограма, то 50 киловатчаса би трябвало да тежат 125 кг.
  • Електрика
    Отговор
    11 09:25  11.12.17

    До коментар #9 от "Зорлем":

    Само така ти се струва, защото нямаш информация. Още днес, има свободен пазар и борса за електроенергия. Количествата се продават за ден напред и цената е различна за всеки час от денонощието. Така е в България. В други части на света са доста по-напред, и цената не е за ден напред, а е за час напред и отразява много по-точно до моментното търсене и предлагане. Ето ти цените за днес. Разликата между най-ниската и най-високата цена е 13ст/квч. Ако имаш 200 квч батерия, спокойно може да припечелиш 20 лв. Ако не смяташ да изминаваш повече от 200 километра днес. Понякога разликите са доста по-големи от 13 стотинки. 600 лв допълнителен месечен доход без да си мръднеш пръста, не звучи никак зле. Твоят автомобил по колко изкарва на месец? Енергийната борса затвори при цена за базова енергия (1 – 24 часа ) от 79.50 лв. за MWh и количество от 13193.50 MWh с ден за доставка 11 декември, сочат данните от Българската независима енергийна борса. Цената на пиковата енергия (9-20 часа) е 108.86 лв. за MWh, при количество от 7756.6 MWh. Извънпиковата енергия ( 5436.9 MWh) е на цена от 50.15 лв. за MWh (1-8; 21-24 часа). Борсата стартира при цена от 44.05 лв. за MWh. Най-високата цена в рамките на търговията на енергийната борса е регистрирана в 17 часа – 179.92 лв. за MWh. В 24 часа цената на борсата е 44.06 лв. за MWh.

    Коментиран от #12

  • Зорлем
    Отговор
    12 09:50  11.12.17

    До коментар #11 от "Електрика":

    Е, ти сериозно ли мислиш, че (почти) всички шофьори ще станат трейдъри/брокери на електрическа енергия и ще "дебнат" борсовите цени на екрани като в "Града на капитала"? Или ще разчитаме "компютъра" на колата да е толкова умен, че да следи котировките и да прави "microtrading"? Дори и да стане така, при тези обеми, "лашкането от инерция" и "балоните" са неминуеми - все пак като се засилят 1 млн. шофьора да купуват или продават, защото цената в момента пада или се качва и ще си такова таковата. Нагледен пример от последните дни - биткойна.

    Коментиран от #14

  • Електрика
    Отговор
    13 10:31  11.12.17
    Нали това е идеята! Колкото повече участници има, толкова по-малко пикове. Ако всички се втурнат да купуват предлаганата вчера енергия на 1,5ст/квч, цената щеше да се вдигне, но уви. Предлагане имаше, но нямаше кой да я купи. Енергийната борса затвори при цена за базова енергия (1 – 24 часа ) от 44.93 лв. за MWh и количество от 11603.00 MWh с ден за доставка 10 декември, сочат данните от Българската независима енергийна борса. Цяло денонощие средна цена с 10лв под цената на АЕЦ Козлодуй! Сещаш ли се на каква "печалба" са били всички централи? От друга страна си прав! Бавните въглищни централи няма да издържат на конкуренцията и ще излязат от пазара, което за кратко вероятно ще доведе до сътресения, но пазара ще ги изчисти и тях.
  • Електрика
    Отговор
    14 10:40  11.12.17

    До коментар #12 от "Зорлем":

    Пропуснах за трейдинга. Всичко ще става автоматично разбира се! Достатъчно е да настроиш цена под която да се купува и такава над която да се продава. С останалото всеки компютър може и сам да се справи, ако знае колко километра пробег трябва да са неприкосновени и каква е моментната цена. Това е грижа на Смарт грид системата , а принцип на действие се нарича demand responce. За този принцип дори не са необходими батерии, а и бойлери стигат, за да се изгради виртуална електроцентрала.
  • Зорлем
    Отговор
    15 12:28  11.12.17
    "Достатъчно е да настроиш цена под която да се купува и такава над която да се продава." Това е и (един) от проблемите, който по-скоро ще доведе до изкривяване на натоварването, отколкото да го стабилизира. Ако всички "компютри" идват с едни и същи насторйки и амгоритми за търговия се получава нещо като усилвател с положителна обратна връзка. Ако обаче всеки ще го "настройва", тогава пък си става класическа стокова борса. А както показва практиката над 95% от търговията по борсите (поне на стоковите такива) е спекулативна, ерго необясними флуктуации в двете посоки. Пак казвам, на теория е чудесно, но на практика не вярвам да проработи тъй като човекът за съжаление не е толкова рационален, колкото ни се иска. А и знаем приказката за пътя към ада и добрите намерения. Май даже някакъв икономист взе Нобелова награда за изследвания по тази тема.

    Коментиран от #18, #19

  • Електрика
    Отговор
    16 13:27  11.12.17
    Една фирма може да ползва служебните и лични електромобили, за да намали сметките си за ток, без да се налага да подписва безумни договори с доставчика си на енергия. Изгражда си фотоволтаичен масив и ползва електроенергията от него. Когато има излишна енергия, вместо да я продаде на доставчика на 10 стотинки, я продава на служителите си. Когато има недостиг на енергия през пиковите часове, вместо да си купува енергията на почти 30 стотинки от доставчика, я купува на 25 стотинки от електромобилите на служителите си. Дори без фотоволтаици, само разликата между тарифите за нощна и върхова електроенергия е 13 стотинки. Върхова 0,17643 Дневна 0,11294 Нощна 0,07024

    Коментиран от #17

  • Зорлем
    Отговор
    17 14:34  11.12.17

    До коментар #16 от "Електрика":

    Само остава така да напасне графика на служителите и служебните им коли, че да са в офиса, когато волтаиците произвеждат евтината енергия. Възможно е, но добавя още променливи в уравнението и управлението на цялата тази "система" фотоволтаик-хора-пътища-автомобили се усложнява. Накрая може и да са на далавера, но може и да не са. Работата е много на кантар.
  • Електрика
    Отговор
    18 14:49  11.12.17

    До коментар #15 от "Зорлем":

    Не е чак толкова сложно колкото изглежда. Сегашният модел на енергийната система е , производството да следва потреблението. Когато има по-голямо потребление, производството се увеличава. Производството на слънчева и вятърна енергия от друга страна, не следват потреблението, а произвеждат произволно количество евтина енергия, в различно време независимо дали е необходима или не. Новият модел е, потреблението да следва производството. Да се потребява най-много енергия когато е най-евтина. По-горе ти дадох пример с бойлери, които се включват когато има излишна енергия, а се изключват в пиковите часове когато има недостиг и по този начин освобождават излишна мощност. Електромобилите за разлика от бойлерите, добавят и екстрата да връщат енергия, когато е необходима. На практика, енергийният регулатор регулира товарът, просто променя цената на енергията. Колкото повече цената се качва, толкова повече автоматично намалява потреблението. Електроразпределителните дружества така или иначе печелят от транспортът на киловатчас енергия. На каквато и цена да я доставят, техният комисион на киловатчас е твърд. Също така няма никакво значение за тях кога ще ти я доставят. Сега цените варират много, защото има много големи излишъци в определени часове, А много голям недостиг в други. Това няма да е така ако енергията може да се акумулира.
  • Електрика
    Отговор
    19 14:52  11.12.17

    До коментар #15 от "Зорлем":

    Дай някакъв конкретен пример, Как може да се изкриви пазара и Кой ще спечели от това?

    Коментиран от #20, #22

  • Тарикат
    Отговор
    20 16:53  11.12.17

    До коментар #19 от "Електрика":

    IoT номер две, тарикати колкото искаш, какво става обаче когато тарикатите станат повече от балъците.
  • Електрика
    Отговор
    21 17:58  11.12.17
    Кои са тарикатите и кои са балъците според тебе? На практика всички печелят. Губещи са само въглищните централи, защото не могат да реагират бързо. На тях им трябват часове за да си променят мощността и денонощия за да се включат/изключат. Газовите централи се включват за броени минути и се регулират много по-бързо. Батериите от своя страна, могат да реагират за части от секундата и да се ползват дори за непрекъсваемо захранване, което реагира в рамките на един полупериод на мрежовата честота.
  • Зорлем
    Отговор
    22 21:00  11.12.17

    До коментар #19 от "Електрика":

    Петък и неделя вечер, особено покрай празници. А ще намажат производителите на не-ВЕИ енергия, защото излишъци по колите за баланс едва ли ще има. Или никой няма да иска да си го дава, което е същото.

  • Електрика
    Отговор
    23 23:23  11.12.17
    Съгласен! Също така, когато няма вятър и слънце. Например зимно време. Но нали това е справедлива цена на тока. Да е по-скъп само когато е в недостиг, а не постоянно и по всяко време да пълним гушите на картели и монополисти. Много по-лесно и ефективно е, газовата микротурбина да се намира в абонатната станция на всеки блок, за да не се плащат такси за пренос на електроразпределителните дружества. Освен това, топлинната енергия ще се използва също без пренос и загуби. Децентрализираното производство на енергия ще разбие всички монополи.
  • Зорлем
    Отговор
    24 07:29  12.12.17
    Справедлива, справедлива, но с такова борсово определяне става много непредвидима. А болшинството хора (и бизнес!) търсят и искат предвидимост. Най-крайният случай е да не знаеш дали да тръгнеш на път за Коледа, защото не е ясно дали ще ти струва 50лв или 100лв (съвсем примерно говоря). А това за локални газови турбини и други такива източници на ток вече е друго нещо, но и него не мога да го видя практически и е предмет на друг "спор".
  • Електрика
    Отговор
    25 08:36  12.12.17
    Себестойността на киловатчас от газ в момента е 10 стотинки. На изхода на газовата микротурбина получаваш 33% електрическа енергия и 60% топлинна. Максималната мощност на най-малката турбина е 15 киловата на електрическата част, като мощността може да се регулира. Цената на микротурбината е под 1000 долара за киловат електрическа мощност. Както виждаш технически и икономически проблем няма. Просто е въпрос на сметки и организация. 40% от всичката електрическа енергия в света се използва за отопление и за загряване на гореща вода. Въглищните централи използват първичната енергия с почти същото съотношение на електрическата и топлинната енергия като газовите микротурбини, но за разлика от тях просто изхвърлят топлинната енергия. Интересно ми е, това дали ти се струва практично? И с всичкото си лицемерие, ни задължават да пестим енергия с енергоспестяващи крушки.
  • Зорлем
    Отговор
    26 12:22  12.12.17
    Не, естествено, че не ми се струва логично и нормално. То и АЕЦ-ите се чудят какво да я правят топлината след трубините (защото и те работят на същия принцип както ТЕЦ), та затова яко топлят реки, морета и океяни. Предполагам сметката излиза, поне засега, само и единствено заради икономиите от мащаба. Иначе на всяка къща да се закара газ, за да може да си прави ТЕЦ си е зор. Затова и хората продължават да използват дърва с водни ризи, вкл. и по "белия" свят. Само остава някой да сложи и парна турбина на такава печка и те ти децентрализация.

Напиши коментар:


Публикувай