Малцина са онези от нас, които ще отговорят положително на този въпрос. Добре известен факт е, че газта за автомобили в България е с ниско качество, но поради атрактивната си цена една голяма част от водачите на МПС предпочитат да оборудват автомобилите си с АГУ.
За съжаление контролът върху качеството на газта е минимален. Причината е, че уредите за взимане на проби са изключително скъпи и дори Държавната агенция по метрология не разполага с такива. Как тогава да намерим по-качественото "синьо" гориво за нашия автомобил?
За съжаление единственият работещ начин в България е по метода "проба-грешка". В коментарите по-долу можете да споделите впечатленията си относно това, къде у нас е по-качествена газта за автомобили.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ярослав Станчев
13:07 19.12.2017
2 фффф
13:08 19.12.2017
3 pepe
13:10 19.12.2017
4 Гост
13:14 19.12.2017
5 CuMo
13:14 19.12.2017
6 Дада
13:22 19.12.2017
7 Plovdiv
13:25 19.12.2017
8 Да да
Коментиран от #12, #44
13:30 19.12.2017
9 Галичето
13:30 19.12.2017
10 JEEP
Коментиран от #29
13:32 19.12.2017
11 гост
Коментиран от #16
13:33 19.12.2017
12 JEEP
До коментар #8 от "Да да":
Не говори глупости! Качеството е подигравателно ниско. Ако си пътувал и зареждал след Словения примерно ще знаеш разликата.Нефтохима отдавна не преработва нефт. Нефтените инсталации са нарязани на скрап. Сега на мода е гудрона. В Румъния ги надушиха преди време лук ойл и им врътнаха кранчето. В БГ цирка е пълен. То за това и горивата са такива.
Коментиран от #32, #37
13:37 19.12.2017
13 РОМ
13:39 19.12.2017
14 poliglota
13:42 19.12.2017
15 Гост
13:58 19.12.2017
16 CuMo
До коментар #11 от "гост":
Имам един колега - същия дървен философ като теб, не е зареждал там даже в последната година, ама е категоричен, че е боклук. Нека, вие си карайте с боклуците на лукойл, газпром и ромпетрол, пък аз ше си карам с газчицата на шел, ще си ми гори максимум 8 на 100 и даже ще си взимам подаръците със смарт точките14:25 19.12.2017
17 Гост
Коментиран от #43
14:28 19.12.2017
18 ТАС
Разхода на колите се изменя в течение на сезоните лято зима. Поради простия факт, че се изменя състава на Пропан-бутана(до колкото може да се каже, че е пропан бутан. Последните години през лятото е почти само пропан поради свръх производството му на запад(пропана и бутана са остатъчни продукти при крекинг процесите за производство на горива) и понижената му консумация там му пада цената. Това води до спад на мощността и повишен разход (при добрите газови инжекциони) на двигателите на колите.
Това, че устройството за взимането на проба за качество е много скъпо е виц. Устройството за взимане на газ за анализ е няколко литров (до 3 литра) съд за високо налягане с два крана и чашка за пистолет за газова колонка(една битова бутилка за ПБ е по скъпа).
Цената на анализа е друг въпрос, но принципно всички до скоро се караха в една лаборатория в София.
Можете да бъдете сигурни в качеството на газта единствено за фирми които имат собствен склад и стоварище.
14:51 19.12.2017
19 Supercarfan
15:21 19.12.2017
20 ТАС
В момента доста големи вериги нямат складове в, които да извършват смесването(двата газа идват отделно от нефтохимите).
Как се решава за доставката на бензиностанциите. Всяко от веригите всеки месец или седмица организира нещо, като търг за месечни доставки(седмични) и далия най-ниска цена печели.
А спечелилия, какви ги върши и какво доставя на практика няма контрол. Так, че при смяна на доставчика настъпва промяна на качеството на горивото. И всеки ден да зарежда от едно и също място може да бъде изненадан неприятно.
шел - до скоро нямаха склад - канеха се да изграждат(принципно са едни от най-компетентните в този бизнес в България и политика за следне на рекламациите, но тя дава последващи резултати не може да хване проблема веднага. За разлика от другите взимат мерки.
Петрол - имат стоварища и складове, но слагат добавки в резервоара на самата бензиностанция метода им е такъв, че не може да разбърка добавката в резервоара и това понякога създава проблеми на двигателите.
Лукойл имат стоварища и складове, но при периодичните прегледи (на всеки от 4 до 8 години обикновено 8)на резервоарите твърде много боклук се изкарва от тях.
Екоелда внасяха от Гърция директно до скоро но имаше наскоро смяна на собствениците и сега не знам
ОМВ нямат собствени
Ромпетрол вкарваха от Румъния директно до скоро
Коментиран от #22
15:21 19.12.2017
21 PETROL
15:22 19.12.2017
22 ТАС
До коментар #20 от "ТАС":
А как ви химически анализи съм виждал на "Пропан бутана" при инсталациите за горене не ми се говори. Истинския пропан бутан е само 22-23% от обема останалото: изобутани, изопропани, олиини, олифини и др.Коментиран от #23
15:30 19.12.2017
23 Грую
До коментар #22 от "ТАС":
Не съм се интересувал от състава и горивните свойства на газта обаче дали е пропан или бутан или изопропан или изобутан, то това са газообразни въглевоводороди и то от съвсем началото на хомоложния ред на въглеводородите, а изомерията им ще трябва да е само оптична, защото изомер в химията означава различно положение на атом по въглеродната верига, а какви изомери в съединение с една къса въглеродна верига и свързани около нея само водородни атоми? Оптичната изомерия е геометрична т.е. различни ъгли и завъртане на радикали по веригата, не съм чул това да влияе на горенето. Според мен качеството на газта идва от съдържанието на сажди в нея, тъй като тя още се нарича нефтен газ и се отделя като най-лека фракция при приролитичния, каталитичния крекинг и последващатата ректификация на нефто продуктите и като има повече сажди има на газовия клапан едно филтърче, което се запушва и колата почва да не върви, но това няма общо с горивните свойства на газта.Коментиран от #28
15:51 19.12.2017
24 Хулиган
Не мога да разбера ?????????????????????
16:10 19.12.2017
25 жигитайците
16:51 19.12.2017
26 japbest
16:57 19.12.2017
27 japbest
Коментиран от #41
17:02 19.12.2017
28 ТАС
До коментар #23 от "Грую":
За това, че горят си прав и повече енергия имат и за това си прав.Но я провери при какви температури се изпаряват.
Кога започват полимеризация.
Какво отделят при горене.
За да се гори в горелка трябва да се изпари(както и в ДВГ без тези с директно впръскване на газа). Не се изпарява. Полимеризира по тръбите вътрешно. Не изгаря напълно. А съединенията, които отделя, понякога са толкова токсични и карциногенни, че е забранено половината от описаните газове да се ползват за горене.
На теория сажди не би трябвало да има в газовете , но на практика......
Виждал съм достатъчно чистения на резервоари за пропан бутан и знам какво се изкарва от тях. За 7-8 години от резервоар 10куб. се изкарват миниум една ръчна количка такива сажди.
17:19 19.12.2017
29 Виктор
До коментар #10 от "JEEP":
Повечето са на метан17:48 19.12.2017
30 Патриот
НЕ може да пълниш фъшкии, а след теб да ухае на рози.
Няма и контрор естествено. Отива комисията да проверява пълнят по 20-30 литра гориво за всеки член на комисията, малко суджу, малко филе елена и всичко е 6.
18:04 19.12.2017
31 Бай Кольо
18:46 19.12.2017
32 Гостенин
До коментар #12 от "JEEP":
Стига си подвеждал читателите с махленски клюки от селския пенсионерски клуб!ГУДРО̀Н м. Хим. Неочистен нефтен остатък, получаван след дестилиране на леките и на повечето тежки фракции, който е гъсто течно черносмолисто вещество и се използва за добиване на асфалтови битуми, за пътни настилки и др. От мазута могат да се получат чрез допълнителна дестилация при по-специални условия смазочни масла, вазелин и парафин,.. След тази преработка остава смолеста маса гудрон или асфалтова смола. Остатъкът от нефта след дестилацията, наречен гудрон, се използва в асфалтовата индустрия.
Коментиран от #51, #55
18:50 19.12.2017
33 Гъзаджия
БРАВО Славчев, подреждам ги по качество:
1.Газпром
2.Марешки
3.Екопетролиум
Всички останали само в краен случей.
Коментиран от #39
19:59 19.12.2017
34 Мисирков
20:01 19.12.2017
35 Бат Саше
20:33 19.12.2017
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Да да
До коментар #12 от "JEEP":
Глупости си писал ти! Зареждал съм в цяла Европа и ви казвам че болшинството разлики в горивото са само в Главите ви ! Тоя дето му литнала Хондата с белгийска газ,да не е зареждал на Лук оил там,че имат доста бензиностанции! В Австрия са едни от най-качествените горива и то заради строгия контрол и изисквания,както и заради по-добрите технологии на преработка.21:06 19.12.2017
38 Бай Х
Зареждам на малките най-евтини бензиностанции. 10ст под големите.
Колкото сипя, толкова изгаря. Върви като пушка. Когато има газ......
На какви ми се правите бе, смотльовци, купили си скъпи коли , правите ги на газ, после плачете , че не ви вървят колите, газта ви била лоша. Ми карайте ги на бензин. те за това са направени.
Аудито НЕ се продава.
Ай, наздраве!
Коментиран от #40, #50
21:11 19.12.2017
39 Бай Х
До коментар #33 от "Гъзаджия":
Аз съм оня с коня. /Аудито/.Карам 20-25 000 год на газ.
ти колко караш , че знаеш всички бинзиностанции? 100 000?
ТИР-а с два метални варела за газ , големи колкото бидоните ми за зеле?
Ай , наздраве и на таб! пий едно и не се нерви за глупости :)))
21:20 19.12.2017
40 бахур
До коментар #38 от "Бай Х":
браво Бай Хой, и аз съм с такъв барутник, само че Голф, наследен от бащата.няма хубава, няма лоша газ...върви като луд,
наздраве!
вино и луканки - и гледайте по-леко на живота.
21:30 19.12.2017
41 CNG
До коментар #27 от "japbest":
Колеги от споделете ако някой има опит, кой са основните складове в БГ за пропан-бутан и ще излезе истината на яве - големи, малки газстанции!!! Важен е първоизточника, иначе ако искате качествено гориво зареждайте МЕТАН - 98-99% е чистотата в БГ, контрола е непрекъснат!!!22:19 19.12.2017
42 bbb
22:34 19.12.2017
43 Гого
До коментар #17 от "Гост":
Много скъпичко ще ти излезе да се топлиш на дизел.23:17 19.12.2017
44 Гост
До коментар #8 от "Да да":
ОМВ, там няма да заредя никога вече и причината е следната: газовата ми бутилка е 36 литра, а на въпросната бензиностанция никак успяват да заредят над 43 литра газ (другаде никой не е успял) и след последното ми зареждане на ОМВ нивомера на газта се повреди и показва нереално ниво, за разлика от преди, когато показваше много точно. За разхода да не говорим!23:29 19.12.2017
45 КироГ
01:28 20.12.2017
46 Vasik Atanasova
ТОВА Е СТРАНАТА НА МЕНТЕТАТА
04:37 20.12.2017
47 ТИКВОЧА
07:39 20.12.2017
48 Нико
11:11 20.12.2017
49 Метан
А парадокса е, че точно там газта е най-скъпа.
12:33 20.12.2017
50 А така да си знаят баровците на газта :D
До коментар #38 от "Бай Х":
А така да си знаят баровците на газта :D15:13 20.12.2017
51 Коч
До коментар #32 от "Гостенин":
За теб лъжа замен истина в момента от гудрона правя дизел,бензин и котелно....сещаи се къде работя.17:36 20.12.2017
52 Коч
17:43 20.12.2017
53 Шкода и всичко останало
Коментиран от #54
20:34 20.12.2017
54 някой си
До коментар #53 от "Шкода и всичко останало":
аз работя там където го правят и съм навътре в нещата.значи при атмосферната дестилация не се преработва ЧИСТ нефт.значи отгоре на колоната излиза газ и бензин.по надолу лек и тежък дизел.от дъното излиза мазута.той отива за вакумна дестилация и от него вадят тежък дизел,шмф(широка маслена фракция и гудрон.бензина отива за крекиране,реформинг и етилен(но вече го няма).гудрона от вакумната инсталация отива за т.н инсталация кпто(от 2 години работи).там отново се вади бензин,дизел и шмф и от дъното на вакумната колона котелно гориво.дизела от атмосфернатадестилация и дизела от комплекса за тежки остатъци отива във хидроочистка за подобряване на качеството.различните хо произвеждат лек,тежък дизел,който след смесване по рецепта със допълнителни химии(цетанова добавка,за ниска температура-зимата,смазваща и други)е готова.а бензина има крекингбензин,реформат,алкилат бензинови компоненти се смесват със нов(ниско октанов бензин) и мтб(високо октанов компонент-110)по рецепта се правят бензина а95 и а98.преди се слагаше само в а98 добавка за прочистване на горивната система ама сега я слагат лукойл българия(в.златев-за ектото говоря)а нефтохима.а при газта пропана идва от инсталация крекин(пропан пропиленова фракция) оттам се отделя сяратаи самото разделяне се прави в инсталация полипропилен където този ппф се разделя на две.пропана отива за смесване със бутана (за колите)а пропилена или се изнася или в полипропилена(инсталация)при определени условия температура,во22:04 20.12.2017
55 JEEP
До коментар #32 от "Гостенин":
Май ти с в такъв клуб. Чети и се интересувай преди да пишеш. Имам достатъчно приятели в тази област. И коментар №51 ти го е казал и №54 и аз ти го казвам. Това са фактите!пп
Когато нещо не ти е ясно, по-добре си мълчи. Така ще постигнеш две неща - ще научиш нещо ново, а другите няма да научат, че си тъп.
10:50 21.12.2017
56 Тиражията
11:40 21.12.2017
57 двайскинт
16:00 21.12.2017
58 мамо аз съм пилот
16:18 21.12.2017
59 гощо
07:54 22.12.2017
60 Този коментар е премахнат от модератор.