През 1998 г. на паркинг пред ресторант в Гроув Сити, Охайо, умира Станли Алън Мейър. Изобретателят, брат му и двама белгийски инвеститори празнуват успешния завършек на 20-годишен проект за система, която разлага водата на кислород и водород и до голяма степен обезсмисля фосилните горива.
Станли Мейър отпива глътка сок от боровинки, хваща се за гърлото, стрелва се към входа на заведението и започва да повръща неконтролируемо навън. След него излиза притесненият му близнак Стивън, който пита какво става.
"Отровиха ме!", изрича Станли и умира. Изобретателят е на едва 57 г. и току-що е демонстрирал пред белгийците пустинното си бъги, което работи на чиста вода. По-късно брат му ще си спомни, че смъртта на изобретателя не е предизвикала никаква реакция у чужденците.
Днес Станли Мейър е едно от най-известните имена сред поддръжниците на теорията, че е възможно да бъде създаден двигател на вода. Голяма част от документалния филм на BBC It Runs on Water с водещ Артър Кларк е посветена на "водната горивна клетка" на изобретателя.
За да работи, такова устройство би трябвало да наруши първия и втория закон на термодинамиката и не би се различавало принципно от хипотетичния вечен двигател. Мейър е съден от инвеститори и през 1996 г. съдът в Охайо го обявява за мошеник, а срещу него започва разследване от щатските министерства на енергетиката и отбраната. Умира преди патентът му да бъде признат.
Смъртта на Станли Мейър поражда множество слухове, че е бил ликвидиран от петролното лоби, а правителството на САЩ е замесено в отравянето му. Аутопсията обаче разкрива, че изобретателят е починал от мозъчна аневризма.
Макар да е отричана от физиците, теорията за водния двигател вдъхновява не един и двама ентусиасти. През 2008 г. японската компания Genepax представи автомобил с такава силова установка с твърдението, че е снабдена с енергиен генератор, който разделя водната молекула на кислород и водород.
Автомобилът не се нуждае от водороден преобразувател или резервоар под високо налягане, тъй като си произвежда горивото сам. Изобретението е защитено с патент в Японското патентно ведомство, но само година по-късно Genepax затваря врати. Обяснението е, че са свършили парите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 me be re
Коментиран от #35
13:10 08.01.2018
2 E на
Няма да видим скоро такива нещо.
Някой да не си помисли че колите на водород имат нещо общо с това.
13:12 08.01.2018
3 Гост
13:21 08.01.2018
4 гост
Коментиран от #6, #15
13:49 08.01.2018
5 Перпетуум мобиле
-Всичките хапчета ли даде?
-Да.
-Ми ние какше караме,бе???
Как,как..Както досега,на газ.
13:51 08.01.2018
6 Антикомунисt 1
До коментар #4 от "гост":
Тука вече се продъни жестоко. За Бога няма нищо невъзможно!Коментиран от #14, #23
14:41 08.01.2018
7 гост
Реално водородните коли са безсмислени, защото производството на водород е енергоемко и водорода не е подходящ за носител на енергия. Пропан и метан изискват много по-малко енергия за производство отколкото водород и е много по-логично ВЕИ да съхраняват излишъците в пропан/метан, а не водород.
Коментиран от #10, #50
14:43 08.01.2018
8 а дано ама надали
15:17 08.01.2018
9 Расулюлах
15:40 08.01.2018
10 Антиелектрика
До коментар #7 от "гост":
Не знам какви резевУари имаш предвид, но точно водородът е най-удачен носител на енергия - 4 пъти по-калоричен е от бензина и е напълно безвреден.Освен това и в пропана и в метана има водород.
Къде си бил в часовете по химия?
Коментиран от #11, #18
15:48 08.01.2018
11 на 22
До коментар #10 от "Антиелектрика":
Какво имаш предвид по калоричен , защото с калорий е величина за друга енергия ?Коментиран от #13, #46
16:04 08.01.2018
12 Supercarfan
Коментиран от #34
17:01 08.01.2018
13 Антиелектрика
До коментар #11 от "на 22":
Ползвай Google, не е трудно ако не знаеш нещо да го прочетеш:http://www.remixbg.com/software/Table_11.htm
http://www1.znam.bg/zmonres/edu/himia%2010/razdel1/urok2/text5.html
Ако ти е трудно да се справиш, мога да ти го напиша направо - калоричността на водорода е 142 kJ/mol, а на бензина и пропана е 48-49 kJ/mol.
Коментиран от #16, #17
17:20 08.01.2018
14 Garrincha
До коментар #6 от "Антикомунисt 1":
За кой бог ?Коментиран от #30
17:42 08.01.2018
15 nik
До коментар #4 от "гост":
преди 2050г имало много такива истински бум на чудотворци, Нашия даже бил най зле от тях, но само той имал късмета да го разпнат и ...18:25 08.01.2018
16 Гост 3
До коментар #13 от "Антиелектрика":
Това са стойности за маса. При стойности за обем нещата стоят така: 9.17 MJ/L за водород и 34.2 MJ/L за бензин. Колко литра резервоар ще трябва за един автомобил и и под какво налягане ще се съхранява? Както и да е, статията е за т. нар. "перпето мобиле" и поредната измама свързана с изобретяването им.Коментиран от #19
18:36 08.01.2018
17 Електрика
До коментар #13 от "Антиелектрика":
Наистина въобще не е трудно да ползваш Google, но трябва да знаеш какво да търсиш, иначе намираш всякакви глупости които нямат нищо общо с темата.Ето ти нещо подходящо
https://bg.m.wikipedia.org/wiki/Горивна_клетка
Горивната клетка преобразува химическата енергия на горивото си в електрическа енергия с ефективност типично около 50% (останалата енергия се превръща в топлина). Ако горивната клетка се използва за захранване на превозно средство, тогава е важно да се вземат предвид и загубите при производството, транспортирането и съхранението. Автомобилите с горивни клетки, движещи се със сгъстен водород, имат ефективност (от източника на електрическа енергия до колелата) от 22%, ако водородът се съхранява като газ под високо налягане и 17%, ако се втечнява криогенно.
Ефективността на електромобил с литиево-йонни батерии е около 80% от източника до колелата.
С други думи, при производството на водород за километър се отделят повече вредни емисии отколкото от бензинов автомобил!
18:46 08.01.2018
18 висок
До коментар #10 от "Антиелектрика":
Абе неграмотник, водорода е най-ниско калоричното гориво от пирамидата на въглеводородите! Това че развива най-висока температура не означава, че е най-калоричен. Най калорични са мазут, гудрон....Коментиран от #20
19:03 08.01.2018
19 Антиелектрика
До коментар #16 от "Гост 3":
Както и да стоят нещата, водородът към момента е ненадминат източник на енергия - няма какво да го замести в ракетните двигатели.Ако технологията позволи в ДВГ да се гори водород, това ще е най-доброто и чисто превозно средство.
https://www.capital.bg/biznes/tehnologii_i_nauka/2006/08/18/278130_da_suhranish_vodorod/
https://news.bg/world/izrabotvat-nov-vodoroden-dvigatel-s-vatreshno-gorene.html
Само времето ще покаже дали е възможно безопасно съхранение на водород.
Коментиран от #21
19:03 08.01.2018
20 Антиелектрика
До коментар #18 от "висок":
Ако си свикнал да общуваш с такива епитети у ваше село, то аз не съм!Спазвай добрия тон и ако имаш да казваш нещо, дай нещо конкретно!
Аз съм дал линк да се види колко е калоричността на водорода и мазута. Не е лошо да знаеш, че водорода не е в класа на въглеводорите, защото е водород и няма нищо общо с въглерода!
Пиши до НАСА, че са неграмотници щом ползват ракети с водород вместо с мазут!
19:08 08.01.2018
21 Гост 3
До коментар #19 от "Антиелектрика":
В ракетите ползват ВТЕЧНЕН водород и кислород защото получената реакция е силно интензивна, а това е далеч извън обхвата на автомобилите. И защо да се наливат пари в ДВГ след като КПД-то на електрическите мотори е около 80-90%?Коментиран от #22
19:14 08.01.2018
22 Антиелектрика
До коментар #21 от "Гост 3":
Получената реакция се нарича горене.Не всичко е КПД, иначе още щяхме да сме на клоните и да ядем банани постигайки 90% усвояемост на храната, вместо да се блъскаме да обработваме земя и гледаме животни.
Може да е ниско КПД, но това ще осигури най-чистия транспорт и ще позволи да се ползва цялата инфраструктура в света за производство на ДВГ.
Нали за това съм постнал статии по въпроса?!
Коментиран от #26, #38
19:22 08.01.2018
23 Патето Яки
До коментар #6 от "Антикомунисt 1":
кажи му да спре войнитеКоментиран от #31
19:33 08.01.2018
24 Тракторист хулиган
19:35 08.01.2018
25 Vasik Atanasova
ЯСНО Е
ВОДОРОДНИЯ ДВИГАТЕЛ МИ ДОПАДА ПОВЕЧЕ ОТ ЕЛЕКТРИЧЕСКИЯ
19:55 08.01.2018
26 Гост 3
До коментар #22 от "Антиелектрика":
Ето едни статии и от мен: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_internal_combustion_engine_vehicle
Хубаво е да се мечтае, но фактите говорят друго.
Коментиран от #27
20:04 08.01.2018
27 Антиелектрика
До коментар #26 от "Гост 3":
Прощавай, ти прочете ли статията, която ми прати за 7-цата на водород?Я ми посочи един недостатък. Дори е минало сериозни тестове и водородът не се е запалил и при 1000 градуса.
Лошото е когато не се предлага алтернатива на хората, а само им се нагала по фашистки да ползват само една технология. Аз лично бих я предпочел пред електричка, защото имам право на избор!
Коментиран от #28, #43
20:25 08.01.2018
28 Гост 3
До коментар #27 от "Антиелектрика":
Да започнем с 50l/100km разход на втечнен водород и че не се произвежда повече? Видях и твоите статии, отпреди 10г. са (точно когато са произвели БМВ-то). Щом са изоставили тези разработки значи не е рентабилно.Коментиран от #29
20:34 08.01.2018
29 Антиелектрика
До коментар #28 от "Гост 3":
Първо, пише че с 8 литра минава между 200 и 300 км. Не знам къде видя разход 50 литра?Второ, това че е изоставено ми напомня как 100 години са били изоставени електричките.
Коментиран от #32
20:45 08.01.2018
30 отговор
До коментар #14 от "Garrincha":
Бог е само един единствен.21:03 08.01.2018
31 отговор
До коментар #23 от "Патето Яки":
Това зависи от вас хората21:05 08.01.2018
32 Гост 3
До коментар #29 от "Антиелектрика":
8 килограма, а не литра. Разхода ти е даден в една таблица точно по средата на статията...Коментиран от #37
21:24 08.01.2018
33 СССРБарета
21:30 08.01.2018
34 БОТЕВГРАДСКИ
До коментар #12 от "Supercarfan":
Напротив , много хора използват водородния агрегат( малко устройсво което разлага водата на кислород и водород) . Аз също го ползвам като помощно гориво. Но може спокойно бензиновите двигатели да минат 100 % на водородно гориво. Елементарно и просто устройство. Отивате в с. Горни Богров софойско и М. ТАБАКОВ ще ви помогне. Елементарно и просто , около. 500 лв. Ще ви струва.21:35 08.01.2018
35 Модев
До коментар #1 от "me be re":
Това е Бесният Язовец, измислил е отоплителен костюм на метан - хапва консерва боб, облича херметичен костюм и хоп ..... пуска топливото, хем и диша топъл въздух21:45 08.01.2018
36 Патриот
Тия дни предполагам Илон Мъск ще спечели екскурзия до България, където Росен Ангелов(Първата жертва на председатерството ни на ЕС) ще го свитне, макар и мъртъв.
21:45 08.01.2018
37 Антиелектрика
До коментар #32 от "Гост 3":
Прав си, не са 8 литра, а 8 кг. За това го съхраняват при -253 градуса, а не при 600 атмосфери.Както казах, времето ще покаже, но тази технология според мен има бъдеще.
Коментиран от #45
21:55 08.01.2018
38 Електрика
До коментар #22 от "Антиелектрика":
КПД няма значение наистина. Важна е цената за единица свършена работа и отделените емисии.Първичната енергия и за електромобила с батерия и за този на водород е електрическа енергия.
Тесла модел S със 100kWh изминава 500км.
При микса в България днес, се отделят 450гр СО2/kWh. За зареждане на батерията ще се отдели 45кг СО2 или 90гр СО2/км.
До колелата ще са стигнали за да свършат работата 80kWh от заредените от мрежата 100kWh
Ще сметнеш ли колко kWh ще са необходими за доставяне на 80kWh до колелата на водородните автомобили? А колко СО2 ще се отдели за производство на тази електроенергия за изминаване на км и за 500км?
Това в какво ВЯРВАШ, няма нищо общо с фактите. Не го ли разбра досега?
Когато фактите говорят и Боговете мълчат! Водородния автомобил няма начин да бъде по-чист от този на батерии. На този етап дори е по-мръсен от 20 годишен дизел с Евро 0
22:00 08.01.2018
39 Хаха
22:25 08.01.2018
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 стоян георгиев
23:31 08.01.2018
42 Шаран БГ
- Синове мои, аз си отивам от този свят, но ще Ви кажа , за да знаете и да помните, и никому не доверявайте --И ОТ ГРОЗДЕ СТАВА ВИНО !!!
06:13 09.01.2018
43 Бууууум
До коментар #27 от "Антиелектрика":
Водород+Кислород+Искра= Буууууууууууууууууууууууууууууум07:47 09.01.2018
44 Румяна Костова
08:18 09.01.2018
45 Електрика
До коментар #37 от "Антиелектрика":
"Както казах, времето ще покаже, но тази технология според мен има бъдеще."Това за светлото бъдеще сме го слушали... слушали... слушали...
Какво показва реалността обаче? Заровил си си главата в пясъка и не искаш да сметнеш!
Нека ти помогна.
За изминаване на онези 500км, с автомобил нуждаещ се от 80kWh енергия, ще е необходима първична енергия 470 kWh (спрямо 100 за Модел S), което за българския микс означава отделянето на 212кг СО2 (спрямо 45кг) или 423гр СО2/км. Което е 3,5 пъти повече от съвременен автомобил!
Всеки който проявява здрав разум, ще задраска с много дебела черта такова бъдеще.
Няма дори икономически смисъл, ако забравим замърсяването. Ако пресметнем само цената на необходимата електроенергия за производството на водород, 470 киловатчаса струват 100лв или 20лв/100км.
С други думи само електроенергията за производството на водорода, струва колкото 10 литра бензин на 100 километра. За производството на този водород е необходимо изграждането на зарядни станции, всяка от които струва над един милион долара. Тази цена също трябва да се калкулира в цената на водорода плюс някаква печалба. Някой от вас би ли заложил парите си за успеха на тази технология?
Анти, ти би ли инвестирал? Единствената причина да го направиш е точно защото си АНТИ и ще заложиш СРЕЩУ, а не ЗА!
10:38 09.01.2018
46 Виол
До коментар #11 от "на 22":
Калорията е единица за величината енергия/независимо каква/,а не е величина!!!11:12 09.01.2018
47 Фриман
16:36 09.01.2018
48 Youtube
00:38 10.01.2018
49 1122
23:37 11.03.2019
50 ама не знаете
До коментар #7 от "гост":
водата като не ставала, защо все изчезват или ги убиват такива учени които изобретяват такива двигатели а?? мммм???22:08 22.08.2019
51 ван4о
16:45 22.01.2020
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Този коментар е премахнат от модератор.