62 759 59

Най-надеждните автоматици

Георги Касабов

Времената, когато купувачите на употребявани автомобили страняха от модификациите с автоматични скоростни кутии, отдавна отминаха. Класическите хидромеханични трансмисии създават по-малко проблеми, отколкото "роботите" и вариаторите, а при някои модели те дефекират по-рядко дори и от ръчните скорости.

Въпреки това при покупка на кола втора ръка е добре да се помни, че автоматикът е технически сложен възел, който изисква съответната поддръжка и спазване на правилата за експлоатация. Главните врагове на "мързеливите" скорости са прегряването и износването на фрикционите. Ето защо предписаните от производителите интервали на обслужване трябва да се следват, а по възможност дори да се съкращават.

Съвременните автоматични трансмисии са подложени на по-високи натоварвания заради нарасналата мощност на двигателите. В сравнение с тях древните 4-степенни автоматици водят по-спокоен "живот" и издържат по-дълго. Някои от тях са базирани на технологии от 90-те, конструкцията им е добре позната и се ремонтират по-лесно, на което се дължат и по-добрите отзиви на специалистите.

В този обзор са включени представители на старата гвардия. Място има и за по-нови кутии, които са доказали надеждността си. Повечето от автоматиците по-долу се монтират в периода 2005-2015 г., разпространени са и могат да се похвалят с отличен ресурс.

Aisin U340E


С тази 4-степенна автоматична трансмисия се оборудват много компактни модели на Toyota. Отличава се с простота и надеждност. До сериозни проблеми могат да доведат само опитите на собственика да я повреди с агресивно шофиране, пропускане на смени на маслото и игнориране на дребни неприятности като течове. Дори сериозно амортизирани кутии обаче подлежат на възстановяване.

Jatco JF414E


Въпреки почтената възраст (монтира се от 1989 г.) този 4-степенен автоматик предлага изненадващо добра динамика, а заради простотата и щадящите настройки притежава внушителен запас от здравина. За слаби места се смятат датчиците и електронната платка в хидравличния блок. При значителен пробег в маслото започват да се отделят стружки. Монтира се на по-старите модели на Nissan.

Subaru 4EAT


Тази 4-степенна трансмисия е вариант на архивната Jatco F-4EAT. Флегматична е, но затова пък е изключително надеждна. Важното е да се обслужва навреме и да не се злоупотребява с възможностите на автомобила. Сред характерните болести са откази на соленоида, който отговаря за включването на задното предаване. Той забива в отворено положение, което води до постоянно включено двойно предаване и като следствие - до повишено натоварване на предния диференциал. При по-старите версии на трансмисията проблемът се решава със смяна на соленоида, но при по-новите се налага покупка на цял хидравличен блок.

Ford 4F27E


Монтира се на моделите на Синия овал от началото на новия век. Първоначално страда от някои детски болести - например теч, който води до ниско налягане на маслото и "опечени" фрикциони при "роднинската" FN4A-EL на Mazda. След 2003 г. обаче недостатъците са отстранени, а простотата на конструкцията улеснява ремонтите.

Honda


За разлика от много други производители Honda предпочита да разработва трансмисиите си самостоятелно. От 2001 г. Civic, Accord, CR-V се оборудват с 5-степенен автоматик, чийто ресурс при използване на оригинално масло е съпоставим с жизнения цикъл на целия автомобил. Японците не са забравили да се погрижат за ремонтопригодността и поправките струват разумни пари.

GM 5L40E


Макар да е американски, този автоматик се монтира и на моделите на BMW от началото на века (3er, 5er, X3, X5). 5-степенната трансмисия е проектирана за двигатели с висок въртящ момент, смята се за издръжлива и може да пострада само при агресивно шофиране и пропуснати смени на маслото. Ремонтите са скъпи, но за автомобили от премиум сегмента това е логично.

Aisin Warner AW TF-80SC/81SC


Представители на това семейство трансмисии могат да се срещнат в най-различни модели на Citroёn (С4, C5, C6, C8), Ford (Galaxy, Mondeo, S-Max), Mazda (CX7, CX9), Opel (Insignia, Zafira), Peugeot (308, 3008, 407, 408, 807), Renault (Espace), Saab (9-3, 9-5) и Volvo (S80, XC90) от 2000-2010 г. Широката разпространеност означава по-лесна поддръжка и ремонт. При своевременно обслужване този автоматик показва добра надеждност, макар че слаби места не липсват (напр. хидротрансформаторът и хидравличният блок). Нуждата от смяна на фрикционите след 150 000 км също е обичайна. От гледна точка на разходите обаче е за предпочитане пред по-модерните многостепенни трансмисии.

Jatco JF613E


С този 6-степенен автоматик от 2006 г. се оборудват модели на Mitsubishi (Lancer, Outlander), Nissan (Qashqai, X-Trail), Renault (Laguna, Koleos). Надеждността е на средно равнище, но щадящите настройки пазят от сериозни проблеми. Изключение правят кросоувърите, които са по-тежки, някои са с двойно предаване и понякога се карат извън пътя. При навременна смяна на масло и филтър и по-внимателно отношение може да навърти стотици хиляди километри без никакви усложнения, а обслужването и ремонтът са достъпни.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Eee
    Отговор
    1 10:55  20.01.18
    За какво ни занимавате с коли които отдавна не са на пътя?

    Коментиран от #5, #38, #57

  • bibendum
    Отговор
    2 10:59  20.01.18
    Никаква информация за супер яката DSG трансмисия на VW. Факт е, че кутиите с хидротрансформатор са значително по-надежни от новите супер хипер яки технологични кутии с ремък или директно превключване.

    Коментиран от #9, #58

  • гамена
    Отговор
    3 10:59  20.01.18
    А, а ми къде е най разпространената ZF, или тя не става?

    Коментиран от #42

  • tost
    Отговор
    4 11:02  20.01.18
    Интересно къде са най разпространените на VW груп (Ауди ,Шкода ,Сеат и VW) ???

    Коментиран от #55, #56


  • Патрик
    Отговор
    5 11:07  20.01.18

    До коментар #1 от "Eee":

    Ти чуваш ли се какво говориш? Както виждаш повечето от тези трансмии са използвани в коли от 2000 до 2010. Ако не се бъркам 80% от автопаркът в България е именно от коли произведени в този период.
  • Night Rider
    Отговор
    6 11:13  20.01.18
    И най-здравите автоматици, тези на Мерцедес от времето 90-00г изобщо не са споменати?!

    Коментиран от #39

  • 656
    Отговор
    7 11:22  20.01.18
    А Бентли, Ролс Ройс, Ягуар, Астон Мартин, Мазерати, Бугати, Майбах... с какви кутии са? Да не би, да са не-надеждни ?
  • дефекират
    Отговор
    8 11:31  20.01.18
    "Класическите хидромеханични трансмисии създават по-малко проблеми, отколкото "роботите" и вариаторите, а при някои модели те дефекират по-рядко дори и от ръчните скорости." Пише се дефектират, а най-добре повреждат.
  • Joe Pass
    Отговор
    9 11:32  20.01.18

    До коментар #2 от "bibendum":

    Dsg на wv е една от най-проблемните
  • Guest10
    Отговор
    10 11:41  20.01.18
    Tiptronica го нямааа, Audi A6 2004-2011, Q7, A8 G-Tronic също Mercedesa
  • Стамен
    Отговор
    11 12:11  20.01.18
    Най-проблемни са автоматиците на Хонда.
  • 112
    Отговор
    12 12:17  20.01.18
    Брей, що няма един немски автоматик в статията. ... Защото са в сервиза.

    Коментиран от #44

  • кавказ
    Отговор
    13 12:31  20.01.18
    DSG 8 степенна е моята кутия доволен съм рядко ползвам спортен режим лично за мен са уникални
  • Японеца
    Отговор
    14 12:37  20.01.18
    Абе не разбрахте ли че от японското по качествено няма
  • Хаха
    Отговор
    15 13:00  20.01.18
    Един немски автоматик не видяж
  • Nateo
    Отговор
    16 13:02  20.01.18
    Статията е за надеждни автоматици , А не за проблемни !

    Коментиран от #18

  • 😀😀😀
    Отговор
    17 13:13  20.01.18
    Статията е за издръжливи скоростни кутии. Немските каски да не се обаждат.
  • Антон 1
    Отговор
    18 13:13  20.01.18

    До коментар #16 от "Nateo":

    8ZF , айде сега спецовете на японските коли , да се ограмотят малко ! :) В нета инфо колкото искаш !
  • Адениджи Бабатунде
    Отговор
    19 13:49  20.01.18
    Япония форевър, немските боклуци, освен мерцедес да мълчат
  • Night Rider
    Отговор
    20 13:50  20.01.18
    Това са Субару кутията е пълна глупост, 4АТ-то им е про-активно и такова нещо като "Сред характерните болести са откази на соленоида, който отговаря за включването на задното предаване. Той забива в отворено положение, което води до постоянно включено двойно предаване и като следствие - до повишено натоварване на предния диференциал." ПРОСТО НЯМА!!! Тази кутия в идеални условия разпределя в съотношение 80:20 предно/задно, като под идеални условия разбирайте по магистралата в слънчево време на темпомат със 120. В останалите случаи колата събира информация от датчици и сензори за подадената газ, волан, превъртане на гумите, спирачки и т.н., за да разпредели към коя ос да изпрати повече мощност!
  • Пабло Ескобар
    Отговор
    21 14:44  20.01.18
    Интересното е,че кутиите на GM слагани на Х5 са едни от най-големите боклуци,а тук ги дават за добри!Мерцедес не е споменат със своята 5G-tronic,която наистина е супер!!!
  • qqqqqq
    Отговор
    22 14:59  20.01.18
    Автомат - 300 000 км Ръчка 500 000 км такава е тенденцията. Всичко друго е късмет.

    Коментиран от #51, #54

  • кучето шаро
    Отговор
    23 15:09  20.01.18
    Най-надеждните имат съединител и ръчка......
  • бла бла
    Отговор
    24 16:27  20.01.18
    Не може да бъде, уау класация без швабски кутии, ааа да бе, те тогава не са чували за автомати.
  • ВАГ
    Отговор
    25 16:32  20.01.18
    Господа Хейтъри ,за да се каже ,че една кутия е надежна трябва да минат поне 10г , ВАГ правят автоматици от има няма 6-7години. п.п.Този който е писал статията също не е в час .Американските автоматици са най-добри (поне до ден днешен).
  • Т--РЕКС
    Отговор
    26 17:11  20.01.18
    МНОГО СТЕ ОТВОРЕНИ НЯМА НИЩО ВЕЧНО. ЗАЩО ТЪРСИТЕ ПОД ВОЛА ТЕЛЕ?ЯВНО САМО ГОВОРИТЕ И ПИШИТЕ ГЛУПОСТИ ПО ТОЗИ НЕТ!ВСИЧКО СЕ РАЗВАЛЯ ПРИ НЕ ПРАВИЛНА УПОТРЕБА.НЕ СТЕ ПО УМНИ ОТ ИНЖЕНЕРИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ!
  • ръчката
    Отговор
    27 18:01  20.01.18
    само идиотите карат коли с автоматична трансмисия!

    Коментиран от #29, #34, #59

  • smeh
    Отговор
    28 18:39  20.01.18
    Почти всички от гореизброените автоматици може да са здрави, но са изключително мудни и скопяват мотора яко. За хора които търсят динамика силно препоръчвам или 8-степенния автомат на ZF, или DSG(S-tronic при Ауди). И двата варианта нямат еквивалент от към перформанс и са по-бързи при смяна на предавки дори от най-заклетите драгаджии. Който мисли за подръжка да си взима ръчка.
  • 29 19:23  20.01.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Стаменчоо
    Отговор
    30 19:38  20.01.18
    Стамене като не разбираш... ама грам от автомобили защо се напъваш да даваш мнение, запази го за себе си. 8 години карам автоматик хонда и за мен, а и за много други няма по-здрав автоматик от разработката на хонда, така че, не се изказвай неподготвен...
  • 31 19:42  20.01.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Митьо
    Отговор
    32 21:18  20.01.18
    Автоматик да но ако колата е нова,по скоро той е за калпави шофьори,мъже и жени!!
  • Айсина тф80
    Отговор
    33 21:21  20.01.18
    Си е наистина доста здрава и добре работеща кутия!
  • 34 21:32  20.01.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • onq s konq
    Отговор
    35 21:33  20.01.18
    Язе си обичам да си ръчкам беенвето та да си връти задника!Афтоматик ми не требе щото кефа ше е по малък!Кога го вкарам да фтора и реско врътна волана при 7000 оборота се връти ката пумпъл!Сичко около мене става у пушек!Те тва е!Сички у село ме знаят че съм цал на дрифта а с афтоматик ше ме осфиркат!Та с две думи - не на афтоматика!
  • Като гост
    Отговор
    36 22:18  20.01.18
    За Европа най-надежните леки автомобили с автоматична трансмисия са AUDI, BMW, Mercedes, VW, VOLVO, и Peugeot. Трябва да знаете, как да ги управлявате след, като шофиране на пътя в града или извън града никога не включвайте на neotral N свободна дори да спрете пред пешеходец или светофар в града, както и на съответния пътен знак или зад градски транспорт. Карайте така, че за вас и колата да е добре та по този начин с автоматичната трансмисия да има добро охлаждане и само, когато я спрете вече за престой да чакате някой за около 15 минути може да я включите на parking P и изгасите или паркиране за почивка колата.
  • 37 22:43  20.01.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 38 01:28  21.01.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Механикът
    Отговор
    39 01:57  21.01.18

    До коментар #6 от "Night Rider":

    Точно тях пък недей да ги хвалиш,думата надежност им е чужда повярвай ми.
  • Някой си
    Отговор
    40 02:20  21.01.18
    Имам VW c Jatco. Докато я оправя ... ме заболя главата.
  • 41 03:59  21.01.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 42 07:31  21.01.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • vlad
    Отговор
    43 09:47  21.01.18
    никъде не видях 5g tronic на мерцедес, и 8 sp на ZF , най яките кутии!Тъпа статия!
  • Димитър
    Отговор
    44 09:54  21.01.18

    До коментар #12 от "112":

    Ти си абсолютен балък. Изказваш се със свалени гащи по темата. Карал ли си някога немски автоматик или само си чувал какво е разказвал приятел на приятел на приятел за тях. Естествено не казвам, че не се правят други качествени кутии но аз тях не съм ги карал и не мога да коментирам така като теб насляпо.
  • Ттт
    Отговор
    45 10:23  21.01.18
    Какво толкова се чудите,българската журналя е превела статия от американски източник,там няма как да попаднат в класациите немските автомати.Споменатият който слагат в Х5 е пълен боклук,заради високия въртящ момент не държи много.Айсинът е добър,в момента едната кола ми е с такава,здрав е.Само,че българската журналя можеше поне да опита да обедини статии и да стане малко по информативно,включвайки другите производители,защото ЗФ започнаха дори Тойота да го слагат в новите си спортни автомобили,и доказано е най-добрият за такъв тип автомобили.А царя на всичките е 7-ге троника на Бенц,най-най-най-доброто,но българският журналЯ не може да напише нещо сам,трябва буквално да изкопира цялата статия,но все пак поздравления за превода,Касабов не напразно са те набутали в тази сфера,но вземи напиши нещо твое,стига копира...
  • xaxa
    Отговор
    46 10:49  21.01.18
    Никъде не виждам PDK ? Странно!
  • Ники
    Отговор
    47 12:03  21.01.18
    Карам Пасат 2012 DSG 170кс. Повече ръчка няма да си купя.
  • кавказ
    Отговор
    48 12:49  21.01.18
    повечето коментари са от хора с евтини автомобили DSG e доказано качество двоен съединител плавно сменя не се усеща а как набира е друг въпрос ауди а8 в12 ако някой желае нека заповяда да се пуснем

    Коментиран от #49

  • кавказ
    Отговор
    49 13:51  21.01.18

    До коментар #48 от "кавказ":

    За първи път това техническо откритие обаче, влиза в реален автомобилен модел значително по-късно, през 80-те години на миналия век. Тогава Porsche пуска скоростната кутия наречена Porsche Doppelkupplung (PDK), като я монтира на състезателните си модели 956 и 962. Скоростна кутия с два съединителя тогава получава и легендарното Audi Quattro S1. Първият и за дълго време единствен сериен автомобил със скоростна кутия с два съединителя става през 1986 Porsche 959.
  • ТМВ
    Отговор
    50 17:54  21.01.18
    Моята кола е с Aisin,вече е на 279хил.км. и нямам проблем с нея! Естествено два пъти е сменено маслото от както я купих!
  • Христиан
    Отговор
    51 19:09  21.01.18

    До коментар #22 от "qqqqqq":

    Единственият смислен коментар.
  • гощо
    Отговор
    52 07:44  22.01.18
    Не е ли ZF не пипам!!! Американските са също добри като цяло! До 6 степените са добри!
  • Язе
    Отговор
    53 11:12  22.01.18
    Нуждата от смяна на фрикционите след 150 000 км също е обичайна. Става въпрос за aisin кутията.Как пък при мен вече на 250К км не съм ги сменил.Пълни измислици.И масло не съм сменявал и други тъпотии. От наблюдение на двама познат и dsg-двам от двама с проблеми.Едната беше гаранционна но другата на Суперб трети месец в бокса и сметката ще е между 3-5хил.лв.Не мерси.Иначе докато работи действително е добра.Ръчна ск.кутия без педал за съединителя.Още,че dsg иска смяна на съединители,масло и филтър през 60К км.
  • Язе
    Отговор
    54 11:19  22.01.18

    До коментар #22 от "qqqqqq":

    Друг път.Вече всики всички ръчки са с демферен маховик и 500хил.км.няма как да изкарат.
  • Lm280
    Отговор
    55 12:16  22.01.18

    До коментар #4 от "tost":

    Ти сериозно ли ? AUDI и здрави автоматични скорости са две коренно различни неща ! Скоростите на AUDI-то бих ги нарекъл консуматив.

  • Volvo forever
    Отговор
    56 20:00  22.01.18

    До коментар #4 от "tost":

    На буклука. Vag- групата последните 15 години кое ли им е като хората, че китиите да са им?
  • Dido
    Отговор
    57 22:25  22.01.18

    До коментар #1 от "Eee":

    Еее, разбирачо ... коли който отдавна не се движат по пътищата,а?!?! Aisin Warner AW TF-80SC/81SC се използва и при BMW i8. Е вярно, че те не се виждат много по пътищата, особенно в твоето село, но все пак ....
  • Тихре
    Отговор
    58 20:28  10.04.18

    До коментар #2 от "bibendum":

    Аве кво и е якото на тази кутия. Половината умират още в гаранция
  • Иван
    Отговор
    59 21:45  14.06.18

    До коментар #27 от "ръчката":

    Идиотите и като мен тези с невъзможност да карат ръчна да кажем... Приятелю има и хора с увреждания,ние супата ли да духаме???

Напиши коментар:


Публикувай