Не сте палили колата от доста време? Недейте да разчитате на бензина от тубата, която се складирали в мазето преди година. Двигателят нито ще стартира по-лесно, нито ще заработи по-равномерно. Колкото и странно да звучи, с времето бензинът остарява и губи част от качествата си.
На теория това не би трябвало да се случва. В крайна сметка бензинът се рафинира от петрол, който е престоял в недрата на Земята милиони години. Това, което наливаме в резервоарите, обаче има съвсем различни характеристики от него. Една от тях е летливостта, а с времето тя намалява.
Терминът "летливост" описва в каква степен и при какви условия бензинът се изпарява и изгаря в двигателя на колата. При продължителен престой най-летливите компоненти в горивото се разтварят във въздуха. Когато те отсъстват, двигателят може и да запали, но няма да работи добре.
Бензинът представлява най-грубо казано смес от въглерод и водород, които формират разнообразие от богати на енергия съединения, наречени въглеводороди. В процеса на рафиниране се премахват нечистотии като сяра и др. и се добавят различни вещества за подобряване на качествата и постигане на желаното октаново число. Крайният продукт е смес от стотици съединения.
Освен това съставът на бензина варира в зависимост от сезона. През зимата рафинериите произвеждат смеси с по-леки въглеводороди, за да се улесни стартът на двигателя. През лятото бензинът е по-богат на тежки въглеводороди, които се изпаряват по-трудно.
Заради оксидацията пък някои специалисти сравняват бензина и с виното. Реакцията с кислорода във въздуха започва веднага щом се отвори бутилката, а съставът на горивото се променя. Бензинът започва да отделя твърди частици, наречени смоли, чието натрупване може да се оприличи на атеросклероза по аналогия с плаката по стените на кръвоносните съдове.
Смолите се натрупват по горивната система по същия начин. Те могат да запушат горивопроводите, филтрите и дюзите на инжекциона. Отстраняването им е скъпо, но се налага, защото иначе двигателят не работи нормално.
Проблем в някои страни рафинериите добавят етанол към бензина. Като всеки алкохол, той е податлив на замърсяване с вода, която "изсмуква" от въздуха. Влагата кондензира в подземните резервоари на бензиностанции (обикновено с по-слаба посещаемост) заради температурните амплитуди и в комбинация с ръждата може да причини доста главоболия.
Специалистите са отдават различна тежест на факторите, които влияят на "развалянето" на бензина, но са единодушни, че опитите да се съхраняват големи количества за дълго време са обречени на неуспех заради летливостта му. Тя се интензифицира с повишаването на температурата, влажността и контакта с кислород. Повечето експерти се обединяват около мнението, че резервоарът трябва да се поддържа възможно най-пълен, а стоял прекалено дълго бензин трябва да се "освежи" с пресен преди да бъде направен опит да бъде стартиран двигателят.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Бай Ставри
10:07 25.02.2018
3 jo hustan
Коментиран от #7
11:48 25.02.2018
4 tati
12:14 25.02.2018
5 незнайко
Коментиран от #15
12:27 25.02.2018
6 петър
12:50 25.02.2018
7 Хйлж
До коментар #3 от "jo hustan":
Колко много простотии и 13 плюса.Моят стар фокус гори около 6.2 . Карал съм го в Гърция с техен бензин. Все тая.
13:19 25.02.2018
8 Гого
13:45 25.02.2018
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Сандокан
Коментиран от #11
15:50 25.02.2018
11 Емил
До коментар #10 от "Сандокан":
Ало, Двата меча! Баклавар е толкова ниска степен на образование, че е срамно да се споменава! Когато защитиш поне 2 PhD, тогава пиши!Коментиран от #12
16:40 25.02.2018
12 Ъхъм
До коментар #11 от "Емил":
Акъле, говориш за PhD, а пишеш бакалавар. Ей, не е общо с баклавата, ше знайш!!18:22 25.02.2018
13 неразбиращ
20:33 25.02.2018
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 висок
До коментар #5 от "незнайко":
Когато дойде демокрацията спряхме да преработваме нефт, а преработваме само мазут и сернисти утайки, а сега вече и гудрон!20:46 25.02.2018
16 Лост
Коментиран от #17
20:59 25.02.2018
17 висок
До коментар #16 от "Лост":
В днешния бензин имаш до 30% КИСЛОРОДОСЪДЪРЖАЩИ СЪЕДИНЕНИЯ. МТБЕ, етанол..... а защо се разваля.... изучете теорията на химичната връзка, сигма, пи, хибридна, каква връзка се къса при крекиране и каква се създава при хидриране на продукта.... защо после се получава "осмоляване"...Момчето което учи Химия, нека се зарови в това...ще му стигне до доцентура!
21:06 25.02.2018
18 Токът
22:42 25.02.2018
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.