Last news in Fakti

12 Март, 2018 11:41 14 157 16

Състезателният КрАЗ с двигател от танк

  • краз-
  • т-64-
  • танк-
  • нюрбургринг

През юли 1992 г. на старта от пистовия шампионат за камиони на "Нюрбургринг" дебютира нов участник. Отборът на украинския производител на високопроходима тежкотоварна техника КрАЗ пристига на легендарната писта с необичайна машина. Състезателният прототип 5460 има двигател от танк Т-64.

Конструкцията на двутактови турбобутален дизел е вдъхновен от немските авиационни мотори Jumo 205. Петцилиндровият опозитен агрегат има работен обем 13.6 литра и развива 700 к.с. Инженерите от Кременчугския автомобилен завод пренастройват горивната система и мощността достига 1 000 к.с. - колкото останалите камиони в шампионата.

Отборът на КрАЗ обаче има предимство. Опозитната конструкция на двигателя означава нисък център на тежестта, а самият двигател е монтиран зад предната ос, което прави камиона средномоторен. Окачването е независимо.

КрАЗ-5460 ускорява от 0 до 100 км/ч за 12 секунди и достига максимална скорост 180 км/ч. За пилот е избран многократният шампион на Украйна по автомобилизъм на писта Александър Медведченко.

Тежковъоръженият КрАЗ изглежда като истинско страшилище от бившия Съветски съюз, но още в първата квалификация се потвърждават опасенията на украинците, така и на съперниците им. От една страна камионът е доста бърз в завоите заради ниския център на тежестта, но на правите "издиша".

Организаторите също имат забележки. Двутактовият безклапанов дизелов двигател е проектиран за военни нужди и екологията е последна грижа на конструкторите. Украинският камион изхвърля огромни количества пушек.

По-неприятният проблем обаче се оказва ресурсът на някои възли. Стартиралият от 10-а позиция КрАЗ успява да се придвижи с 3 места напред, но от огромните натоварвания се повреждат една от полуосите и лагерите на главините, а резервни части няма.

"Зеленият крокодил", както веднага наричат "краза" с танков двигател от времената на страшния СССР, предизвиква истинско оживление сред публиката. За да угодят на зрителите, организаторите на старта на "Нюрбургринг" осигуряват хеликоптер, с който необходимите части да бъдат доставени от Берлин, но се оказва, че повредените детайли нямат нищо общо със серийните.

След дълго търсене на помощ се притича отборът на Mercedes-Benz, който предоставя на украинските си колеги съвместими части. Дори това обаче решава проблемите на КрАЗ, след като става ясно, че е строшен и централният редуктор на главната предавка.

"Зеленият крокодил никога повече не излиза на писта. Уникалният прототип е прибран в Кременчуг, където престоява на открито повече от две десетилетия. От КрАЗ планират да го възстановят, но не за състезания, а просто като любопитна реликва от историята на завода.


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 2 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 mediator37

    15 4 Отговор
    Танковете Т-64 се правеха в Харков, пак Украйна.
    Два центъра за танкостроене имаше в СССР- град Нижни тагил- Уралвагонзавод и град Харков- Харковски танкостроителен завод. За едно състезание танков двигател има достатъчен моторесурс. Нищо от двигателя не се е счупило.
  • 2 Колко ли харчи туй нйещо

    5 6 Отговор
    Не искам да питам за разхода, ама като дизелов не вярвам да е повече от 30-40/ 100км ?
  • 3 Алфа Ромео

    11 1 Отговор
    Какъв е този двутактов безклапанов дизел, нищо не разбирам, за пръв път чувам за такъв.

    Коментиран от #9, #15

  • 4 Чичо ицо

    3 0 Отговор
    Има безклапанови дизели.В авиомоделизъм се ползват,но с малък работен обем
  • 5 Ото

    6 12 Отговор
    Уникален боклук.
  • 6 Механик на Танк

    13 4 Отговор
    Не зная кой е написал тази глупост,но едно е сигурно,никога не е виждал танк и неговият мотор!Танка т62 е с 12 цилиндров V образен мотор,четири тактов дизел!!!

    Коментиран от #11

  • 7 РЗС

    10 4 Отговор
    На всяко мото състезание всички със затаен дъх очакват цивилната версия на руската военна техника. Заради резила всички се впуснали да им дадат чаркове, за да видят тая простотия дали може да убие камикадзето вътре пръсвайки се на 4000 парчета. Даже от мерц са били "ЗА" да видят зрелище.
  • 8 Дедо

    12 3 Отговор
    Сделано в Кременчуг с кремъчен чук!
    Дизайна на таблото е велик - върха на ергономията!
  • 9 незнайко

    3 0 Отговор

    До коментар #3 от "Алфа Ромео":

    Двутактов дизел ! Такива са танковите двигатели Т-64, Т-80, Т-84 . Това е сведение от Гутъл. ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ИМАТ ТУРБИНА !!!
  • 10 Guest

    3 0 Отговор
    Двутактовият дизелов двигател има въздухонагнетател за всмукване на въздух и продухване на цилиндъра от изгорелите газове и изпускателен клапан на всеки цилиндър, респективно и разпределителен вал. Въздухонагнетателя може да се задвижва механично - с ремък или зъбчатка, или от изгорелите газове - турбо компресор.
    Танк т80 е с газотурбинен двигател и се е произвеждал в Ленинградския/Кировски танкострителен завод.
  • 11 С. Стойчев

    4 0 Отговор

    До коментар #6 от "Механик на Танк":

    Като двутактови двигатели са реализирани и двигатели с две насрещно работещи бутала в един общ цилиндър по т. нар.опозитна схема (opposite piston engine). С такава конструкция са реализирани самолетния двигател на Junkers модел Jumo 205, танковите двигатели 4ТПА, 5ТД(Ф)(за Т-64) и др., в дизелови локомотиви. Характерно за тази конструкция е, че и двете бутала управляват всмукателни и изпускателни отвори.
  • 12 Гост

    4 1 Отговор
    Конструкцията на двутактови турбобутален дизел е вдъхновен от немските авиационни мотори Jumo 205.!!! Кажете по добре откраднат патент!!!
  • 13 GTE

    7 0 Отговор
    Да добавя, че при много корабни двигатели приложение намират именно двутактови дизели.

    Коментиран от #14

  • 14 ТАД

    2 0 Отговор

    До коментар #13 от "GTE":

    Браво! Тук явно пишат не само софиянци!
  • 15 Stoich

    5 0 Отговор

    До коментар #3 от "Алфа Ромео":

    В казармата карах стар ЯМЗ с двутактов дизел. Няма всмукателни клапани, а дюза-помпа на всеки цилиндър. Голямо добиче беше.
  • 16 МекаКитка

    1 1 Отговор
    Вътре камиона е като обществен кенеф.