11 908 19

Procon-Ten: Алтернативата на еърбега

Георги Касабов

През 80-те години на миналия век фабричните лепенки са един от най-ефективните маркетингови инструменти. Производителите се надпреварват да популяризират разработките си със стикери по самите автомобили и надписи като "turbo", "GTI", "ABS" и "SRS Airbag" красят стъклата на почти всяка нова кола.

Повечето от рекламираните технологии са нови за времето си. Mercedes-Benz пръв сред германските производители започва монтирането на въздушни възглавници и след десетилетие почти всички конкуренти вече предлагат еърбегове.

Audi обаче поема по друг път. До 1994 г. на задното стъкло на почти всеки модел с емблема с четири кръга има лепенка с надпис Procon-Ten, сложна система за минимизиране на риска от наранявания при челен удар без надуваеми възглавници.

Историята на тази технология започва през 70-те, когато Audi построява собствен център за краш тестове. По онова време безопасността става централна тема в Германия и стотици инженери впрягат усилията си в подобряване на сигурността на автомобилите.

Сред тях е и Елмар Фолмер, който е централна фигура в развойната дейност в областта на обезопасителните системи в Audi до средата на 90-те. Той ръководи и различни програми за подобряване на структурната здравина на каросериите.

Procon-Ten и съкращение от "Programmed Contraction and Tension" ("Програмирано свиване и обтягане"). Според инженерите на Audi виновник за повечето смъртни случаи при челен удар са воланът и кормилната колона. Вместо да поставят омекотяваща възглавница между тях и тялото на шофьора, те решават просто да ги премахнат от опасната траектория.

Цялата система разчита изцяло на механика. Състои се от кабели от високоякостна стомана и обтегачи, опънати между пътническия отсек и коша на двигателя. Тъй като моторите на Audi се монтират възможно най-напред, технологията работи дори по-ефективно от планираното.

При челен удар двигателят на автомобила навлиза в купето и създателите на Procon-Ten решават да използват това. Към задната част на мотора са прикрепени споменатите стоманени кабели и при движението му назад издърпват кормилната колонка в обратна посока, обтягайки в същото време коланите в купето.

След дългогодишни тестове Procon-Ten е представена през 1986 г. Системата е уникална и няма дори бегъл аналог сред разработките на другите производители. Първоначално се монтира на по-скъпите модели като 100, 200 и V8, но с нея се оборудват също и някои модификации на 80 и 90. Последният автомобил, снабден с Procon-Ten, слиза от конвейера през 1994 г., когато от Audi все пак решават да преминат на еърбегове.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Пешо келешо
    Отговор
    1 14:58  22.05.18
    Страхотна идея за времето си. Нямах представа какво точно означава този надпис, който съм виждал на много Ауди-та.

    Коментиран от #9

  • Гошо
    Отговор
    2 15:32  22.05.18
    Аз се чудя що на мойто Ауде волана ми е у краката, пък то щото било удряно
  • Боряна
    Отговор
    3 15:37  22.05.18
    Може пак да бъде включено към системите за безопасност. Освен колана, разбира се...

    Коментиран от #5

  • Измислици
    Отговор
    4 15:47  22.05.18
    В евтините коли, направени от стомана не може да се постигне особена сигурност. Който иска да оцелее при сблъсък над 60 км/час да си купи Ferrari. Ако може. Поне съществуват доказателства, как в такава кола се оцелява при удари дори над 200. Спрете да мамите тийнейджърите относно сигурността на тези кошове

    Коментиран от #7


  • Диноас
    Отговор
    5 17:55  22.05.18

    До коментар #3 от "Боряна":

    Тази система частично работи но вече не се управлява от кабели а от пружини и експлозивни капси
  • изделяна в Россия
    Отговор
    6 18:13  22.05.18
    По старите коли со по читави поради простата причина ,че проектите са разработки на колективи инженери.А сегашните са продукт на компютърни разработки.
  • Бачо Киро
    Отговор
    7 21:36  22.05.18

    До коментар #4 от "Измислици":

    Стига дрънка глупости.... Май си пропуснал колко стари са записите на последните суперколи в краштест? Били сигурни над 60 ... Хеле пък над 200 ... Отдавна им опростиха спазването на тестовете в които влизат всички нормални автомобили. Вече си се палят даже като факли съвсем нормално...

    Коментиран от #16

  • Алфа Ромео
    Отговор
    8 22:51  22.05.18
    Не е била толкова добра идея щом не са я развили а са преминали към еьрбег.

    Коментиран от #10

  • Антон 1
    Отговор
    9 23:00  22.05.18

    До коментар #1 от "Пешо келешо":

    Ами не само за времето си !:)
  • Амтон 1
    Отговор
    10 23:02  22.05.18

    До коментар #8 от "Алфа Ромео":

    А дали не може да се комбинират двете идеи !:)
  • васик атанасова
    Отговор
    11 23:51  22.05.18
    ГН КАСАБОВ МНОГО ВИ БЛАГОДАРЯ ЗА СТАТИЯТА ХАРЕСА МИ ОТ 2002 ДО 2015 КАРАХ ЕДНО АУДИ КУПЕ КУПЕНО ОТ ИТАЛИЯ И НА ЗАДНАТА СТЪКЛО ИМАШЕ ТАЗИ ЛЕПЕНКА НЕ СЪМ ЗНАЕЛ ВСЪЩНОСТ КАКВО ОЗНАЧАВА

    Коментиран от #12

  • Граучи
    Отговор
    12 23:59  22.05.18

    До коментар #11 от "васик атанасова":

    Да беше се тряснал ,че да разбереш .
  • Ауди
    Отговор
    13 04:58  23.05.18
    На времето имах Ауди 100 (А6) 1991 години. 2,3 бензин. Имаше този надпис на задното стъкло. Знаех,че е система за сигурност,свързана с придвижването на двигателя назад при челен удар. Детайлите не ми бяха известни. Може би не са я развили в бъдеще, тъй като е доста натоварваща технически и механично конструкцията и оскъпява. Аербега е компактен и по-евтин и практичен.
  • ЕдинОтЧетящите
    Отговор
    14 09:01  23.05.18
    Жоре, това което обтяга не е "кабел" , а стоманено въже! Така трябва да се преведе думата "cable" в този случай!
  • Ауди
    Отговор
    15 11:54  23.05.18
    А бе измислили са го хората.

    Коментиран от #18


  • Измислици
    Отговор
    16 17:57  23.05.18

    До коментар #7 от "Бачо Киро":

    Напротив. Не става дума за краштестове а за реални катастрофи с по над 200. Хората в топ моделите на Ламборгини и Ферари винаги оцеляват. Онези в обикновения автомобил:не....

    Коментиран от #17

  • явертъуи
    Отговор
    17 16:58  24.05.18

    До коментар #16 от "Измислици":

    Момче , при удар с 200 умираш от вътрешни разкъсвания от голямото отрицателно ускорение. Дори и да е здрава кабината на колата, което е силно съмнително. Не се излагай

    Коментиран от #19

  • Пенсионер
    Отговор
    18 19:30  24.05.18

    До коментар #15 от "Ауди":

    Прав си.Измислили са го хората , а не руснаците.
  • Измислици
    Отговор
    19 18:32  27.05.18

    До коментар #17 от "явертъуи":

    Хаха, чичо, в грешка си. Ако потърсиш в тубата Ламборгини краш уит 300 ще видиш че точно потрошаването на колата на сол ги спасява. И пак ще уточня, говоря за Ламбо с карбон монокок, а не за Ауди, колото и да е скъпо. Не се лъжете с маркетингови трикове ми по-добре си карайте човешки.

Напиши коментар:


Публикувай