31 Май, 2018 11:51 46 959 34

Кога трябва да се зарежда климатикът в колата?

  • климатик-
  • поддръжка-
  • фреон

Днес практически няма автомобили без климатик. Този агрегат не само помага за поддържането на комфортна температура и влажност в салона, а и пречиства въздуха от прах и неприятни миризми.

Като всяка друга техника, климатикът също има нужда от поддръжка. Производителите съветват той редовно да се зарежда с работни течности, но много собственици допускат грешката да пренебрегват тези препоръки.

Условията, в които работи автомобилният климатик, са крайно неблагоприятни. Той е подложен на въздействието на вибрации, резки температурни промени, прах и парите от различни технически течности.

Най-уязвимите елементи от конструкцията на климатика са съединенията. С времето състоянието на уплътненията се влошава и възникват течове на циркулиращия в системата фреон. Това пък води до ускорено износване на различни механични елементи, а след даден момент - и до повреди на компресора.

Повечето производители съветват климатикът да се зарежда не по-рядко от веднъж на две години ако колата е на възраст до 6 г. За по-стари автомобили процедурата трябва да се извършва ежегодно.

Разбира се, тези срокове са условни и важат само за климатици, които работят изправно. Ако забележи промяна във функционирането на инсталацията, собственикът веднага трябва да се обърне към специалист за диагностика и зареждане. Признаците за предстоящи проблеми са нестабилната работа, нетипично силен шум, прекъсвания на студения въздушен поток и влошено охлаждане.

За правилното зареждане на климатика е необходимо професионално оборудване. То позволява точен контрол над обема на зареждания фреон, маслото за смазването на компресора и налягането в системата.

Освен това хладилният агент не бива просто да се "долее". Фреонът първо трябва да се източи от системата и едва след това да се зареди нужното количество в правилното съотношение с маслото. Добавянето на флуоресцентна боя помага са откриването на течове с помощта на ултравиолетова светлина.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Азе

    73 9 Отговор
    Тия не са добре. Ако няма течове на нова кола и 10 години може да изкара

    Коментиран от #29

  • 2 hgf

    85 6 Отговор
    Ако работи- не го пипайте!!!!

    Коментиран от #12

  • 3 дефгхйк

    55 8 Отговор
    Астрата ми е на 12 години, купена е чисто нова и климатикът си работи перфектно! Не знам какви са тия пишман специалисти писали статията!
  • 4 Зоро

    25 1 Отговор
    Всяка година не, но на 4,5 години е добре все пак както се споменава и в статията е добре най вече заради маслото което смазва компресора...
  • 5 ай стига бе

    26 6 Отговор
    7 години карам един дръглив 20годишен Пасат и климатика си работи чудесно без да съм го обслужвал изобщо така,че. ......
  • 6 Радостин Иванов

    24 6 Отговор
    Чета коментари и със всеки ден се убеждавам колко нашият български манталитет ескалира на моменти.
    НЯМА НИЩО ВЕЧНО!
    от завода производител са дали срокове за обслужване и ако по една или друга причина не можеш да ги спазиш ВЕДНАГА (защото не всички хора имат възможностите) То недей да разчиташ това че е НЕОБСЛУЖВАЕМО . за да ти служи добре се грижи добре.
    ако пък работи все още след времето за обслужване всичко това е ПОДАРЪК ...просто БОНУС и ако спре не му се сърдете.... отдавна ви е предопредил.
  • 7 ганьо знае най добре

    38 11 Отговор
    НЯМА авто климатик, който да не губи фреон !
    дори и чисто нов да е автомобилът- всяка година е загубил поне 10% !!!
    НЯМА - това е полу-херметична система - връзка на гумени маркучи с метални и от студено-топло - те изпускат неизбежно !
    ама нали ганьо знае най добре - като му запече компресорът тогава се сеща !!!

    Коментиран от #16, #22

  • 8 Гошо

    13 34 Отговор
    Има има коли без климатици.... Рено, Дачия, Опел и разни подобни боклуци

    Коментиран от #19, #31

  • 9 ганьо знае най добре

    8 16 Отговор
    аха
    работи ти перфектно на 12 годишната кола климатика - ако само на духането викаш перфектно си пълен тъпан !
    перфектно работещия климатик прави 5 градуса на духалките на най ниска работна степен и натоварване !
    на тия уж перфектните може да задуха хлад като му се разкаже играта на компресорът и задължително в най-голямата жега ще блокира
    ама нищо - карай си ганьо - тя баба т все на климатик се е возила пъе е доживяла до старини

    Коментиран от #17

  • 10 Гошо

    4 25 Отговор
    Има има коли без климатици.... Рено, Дачия, Опел и разни подобни боклуци
  • 11 gad

    2 2 Отговор
    Bri4ka-та в youtube има добро клипче за климатиците.
  • 12 JEEP

    10 1 Отговор

    До коментар #2 от "hgf":

    Напротив - разглобява се, за да се види защо още работи :)
  • 13 не разбирам

    18 0 Отговор
    аз не разбирам нищо от климатици ама ,ако притежавате автомобил преди 2003-та година, пускайте климатика дори през студените сезони профилактично,гумените "О " пръстени губят екастичността си с времето , а маслото играя ролята на уплътнител,за това пускайте от време на време да се развърта маслото в системата
  • 14 892

    12 5 Отговор
    Тази статия като с баланса на гумите. Не веднъж на 4-5год, всеки ден трябва да се прави профилактика. Даже не, 3 пъти на ден, преди работа минавате през майстора, в обедната и като се прибирате
  • 15 КОМУНИСТА

    4 6 Отговор
    я климатик немам изобщо у колата само така разправям на пичет.та за да ги впечетлявам като се качат вдигам джамовете и надувам вентилацията и почваме да се потиме като ми каже че и е топло аз и викам как ше ти е топло ма нали съм ти пуснал климатик случвало се летовска да припадат от жега а аз само се потим и нервирам и псуем после разладим като се приберем дома на рикия.некой път им прайм цирк с ръчната ако вида че пържим за климатика.
  • 16 Язе

    7 6 Отговор

    До коментар #7 от "ганьо знае най добре":

    Ганьо,климатика е херметична система.Полухерметичен си ти.
  • 17 Язе

    7 8 Отговор

    До коментар #9 от "ганьо знае най добре":

    Поредната глупост си написал.Ако навън е 30градуса пак ли ще духа 5 през духалката?Да ама не.
  • 18 1996

    14 5 Отговор
    Карам мондео 1996 /на 200 хил./ и климатикът работи превъзходно вече 22 години. Добре, че не знаех за горните съвети...

    Коментиран от #26, #34

  • 19 Пешо

    3 1 Отговор

    До коментар #8 от "Гошо":

    Пропуснал си Гошо в списъка с боклуците...
  • 20 SAAB

    8 2 Отговор
    E....ако не го обслужвате всяка година , какво ще ядат масТорите
    :)
    Пропуснали са в маТрялчето да назоват най-добрите сервизи в тая област .....или е тема на ново писание ? :)
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 бай той

    6 2 Отговор

    До коментар #7 от "ганьо знае най добре":

    Що дрънкаш глупости!
    Колата ми е на 8 г. Купил съм е нова. По твоята логика трябва в момента да съм с 20% фреон. Нали каза, че по 10% се губели на година. Е да, ама не! Миналата година ходих специално да ми направят преглед на климатика. Закачиха го на една машина и тя го тества половин час за всичко по климатичната инсталация. Абсолютно никакъв проблем и нивото на фреона си беше в нормите. Част от теста беше да набримчи климатика на макс и в купето да стане 14 градуса по Целзии за този половин час. В купето стана 12 градуса. Човека каза, че климатика ми е в отлично състояние и след 2 г. мога пак да дойда да го прегледа.
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Бай Киро

    11 1 Отговор
    Ремонтирам климатици от 9 години и и до сега не съм срещал някой на който да не се налага допълване. Допълването го правя като източа цялото количество фреон + дрениране на маслото и после след поне 20 минутен вакум слагам точното количество фреон и масло. Коментарите от 1 до 5 са типично български стил бай ганьо. И на всички разбирачи да кажа , че и с 30% фреон климатика работи , но не е ефективен.

    Коментиран от #27

  • 25 Така е!

    5 0 Отговор
    До #6 : Абсолютно прав сте - за всяко МПС си има предписания от завода производител кога се обслужва даден агрегат! За да ви служи вярно автомобила е редно да се спазват елементарни изисквания, пък вие ако искате! Никой не ви задължава! Мой близък си продаде Маздата на 180000км без нито една смяна на маслото, така че да му мисли бъдещия собственик! Има правила, има и изключения!
    П.С. Имате обаче една грешка - предУпредил!
  • 26 незнайко

    0 0 Отговор

    До коментар #18 от "1996":

    Прав сте ! Мойто Волво S40-1997г. също му работи климатика без да е бутан откакто я купих 2008г. На другото ми S60 обаче правих ремонт на компресора !!! То е 2001г.
  • 27 Язе

    2 4 Отговор

    До коментар #24 от "Бай Киро":

    Любопитно ми е как така всички автоклиматици имали нужда от доливане на фреон?Ако няма пропуск някъде по системата защо да се допълва?Всички автоклиматици имат защита и под определено количество фреон няма да включи.

    Коментиран от #28

  • 28 Бай Киро

    4 1 Отговор

    До коментар #27 от "Язе":

    Никъде не съм казал всички! Вариант да не се нуждае една система от фреон е ако преди това някой е презаредил с повече. Автомобилните системи и др. напр. камиони трактори и т.н. не са напълно херметизирани като хладилници домашни климатици. На по разбираем език означава , че хладилници и домашни климатици освен освен семеринг и фибър имат метален капсулован кожух върху компресора и няма движещи се части с различно налягане върху една повърхност.
  • 29 селянин

    2 6 Отговор

    До коментар #1 от "Азе":

    За бих добавил по иначе с върпос: Хората през колко години си сменят фреона и маслото на хладилника вкъщи?
  • 30 некойси

    3 2 Отговор
    Смяната на маслото в системата е важна, не говорим за фреона. Когато маслото остарее губи мазоочните си качества и това създава предпоставка за излизане от строя на компресора!
  • 31 Пешо

    0 0 Отговор

    До коментар #8 от "Гошо":

    Много минуси си събрал, да беше си мълчал.
  • 32 Доктор

    3 0 Отговор
    Хубаво е и филтрите да се сменят на 6 месеца, че иначе дишате куп докторолюбими нещица. Кеф ти туберколозка, кеф ти астма.
  • 33 иво

    0 0 Отговор
    Карам кола 2001 ситроен. Чак тази година след 19г ми се наложи да дозаредя фреон защото спря да поддържа студено. Не съм съвсем сигурен за ежегодните профилактики... Производителя си е упоменал в документацията към автомобила да се сервизира само при влошена работа и да се сменя единствено ежегодно филтъра на купето.
  • 34 Шишо Бакшишо

    0 0 Отговор

    До коментар #18 от "1996":

    Карам мондео 1996 /на 200 хил./ ..

    ДА бе, няма начин да не е на 200 хиляди... По-вероятно е да е на 4пъти по толкова.