7 855 14

Обтекаем влекач харчи двойно по-малко

Георги Касабов

Експериментален влекач измина разстоянието между Калифорния и Флорида с 2.5 пъти по-малко гориво от обикновен камиони. Starship е построен от американската компания AirFlow Truck по поръчка на нефтения гигант Shell.

Влекачът има аеродинамична каросерия с кабина от въглеродни нишки, която напомня предницата на високоскоростен влак. Радиаторната решетка има подвижни жалузи, които се отварят само при нужда от допълнително охлаждане на двигателя.

Специална форма има и ремаркето на Starship. Долната му част е покрита изцяло от обтекатели, а в задната част са монтирани подвижни панели, които оптимизират въздушните завихряния. На покрива има слънчеви панели с мощност 5 киловата, които захранват електрическата система.

Starship е оборудван с шестцилиндров дизел Cummins X15, съчетан с 18-степенна трансмисия. Третата ос на влекача се задвижва от електромотор, който подпомага основния агрегат при високи натоварвания - например изкачване.

Камионът разполага и със система за рекуперация на кинетичната енергия при спиране, която се съхранява в батерия. Задните оси са обути в широки единични гуми с намалено съпротивление вместо обичайните двойни колела.

Starship тежи 33 тона или с 28% повече от стандартните камиони от този клас. Средният разход от тихоокеанското до атлантическото крайбрежие е бил 75.8 тонкилометра с литър гориво срещу 30.6 при традиционните влекачи.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Светлини
    Отговор
    1 11:03  10.06.18
    Какво значи обтекаем?
  • Да да
    Отговор
    2 11:33  10.06.18
    Шел в опит да спасят ДВГ! Нестава! Поне рамаркето да го бяха направили извито в предния край(подобно на фриго!) и да влиза във влекача,като спойлера да стига до него а при въртене на място спойлера да се измества напред за да не се счупи! Така ще се получи плътна страна,а извитото отпред ремарке ще оказва по-малко съпротивнение в завои! Ама много висшита трябват,за да погледнат една концепция на МАН!

    Коментиран от #4, #5, #13

  • некойси
    Отговор
    3 11:40  10.06.18
    А добро утро! Тези инженери и колите така ги правят като квадратни клинове. Направо да се чуди човек дали не е нарочно.
  • 4 13:20  10.06.18
    Този коментар е премахнат от модератор

  • Тоя па
    Отговор
    5 13:42  10.06.18

    До коментар #2 от "Да да":

    Свали очилата братле, да не мислиш, че някой не е мислил за тия неща преди да го пуснат. Пък и точно МАН да даваш за пример?

    Коментиран от #9

  • Бесен Язовец
    Отговор
    6 14:58  10.06.18
    А бе добре са го изпипали и ако наистина дава икономия на гориво ще е още по добре, но с тези пластмасови престилки, които са само на няколко сантима от асфалта, става само за идеално гладък път (писта)

    Коментиран от #7

  • гост
    Отговор
    7 16:55  10.06.18

    До коментар #6 от "Бесен Язовец":

    Сега да свалим розовите очила и да погледнем истината в очите !! " 75.8 тонкилометра с литър гориво" , както доста мъгляво и срамежливо са споменали , на по-разбираем език значи 1,3 л/100 км НА ТОН !!! При пълна маса 40 тона на композицията това дава 52 л/100 км !!!!!!! Да им имам "икономията" !!!!!! А "обикновения" харчел 2 ПЪТИ повече , боже опази !!!! То , че на Шел им се ще да гори 200/ 100км е ясно , ама всеки среден европейски влекач е способен на разход от 26-28 /100 по тоя маршрут , където практически липсват планини !! А пък ако вземем да сравняваме с Тесла , олеле мале , кошмарът на бензинджията !!! 100 квт по 7 цента гарантирани , 7 долара , има няма 10 л/100 км !!!

    Коментиран от #8

  • гост
    Отговор
    8 21:42  10.06.18

    До коментар #7 от "гост":

    Естественно, че знаят за за спойлерите и ефекта от тях, но както се пише тази сложна система тези 30% повече от нормална система, двойно по-скъпа е и икономията не е толкова голяма. Ако е евтина, да, но ако не евтина няма смисъл от нея, защото всеки тираджия знае, че поддръжката не е по-маловажна от разхода. С този дизайн и технологии ще е по-сложен от всички други, значи по-скъп, а теглото означава по-голямо износване, нестандартните гуми пак са по-висок разход.
  • Да да
    Отговор
    9 22:07  10.06.18

    До коментар #5 от "Тоя па":

    Не давам МАН за пример а концепцията на МАН или MAN Concept! Те имат разработен подобен,че и по-добър влекач от преди 5-6 години поне,в комплект с ремаркето! А разхода дето са го дали е кошмарно висок! Отделно при 33 тона композиция,не се сещам колко товар ще качи до ограничението в Европа от 40 тона,пък ако искат и до 50 да го разрешат( тогава ще е забавно по мостовете) Пълни глупости от Шел!
  • гост
    Отговор
    10 08:57  11.06.18
    С подобна обтекаема кабина, покрити гуми и специални гуми със сигурност и другите влекачи биха намалили сериозно разхода си. Но не се прилага. Рекуперацията и соларните панели са полезни, със сигурност, но не за електрическа тяга, а да зареждат бордовата електрическа мрежа. Панелите имат още едно предимство намаляват температурата вътре в ремаркето, което е плюс за малотрайни стоки или хладилни ремаркета.
  • Алфа Ромео
    Отговор
    11 12:15  11.06.18
    А не ве, швепс, открихме америка.....
  • гост
    Отговор
    12 12:35  11.06.18
    Този камион е изцяло от фиброкарбон, електромотори, специални гуми и какво ли не, понеже е тестов, да се види какви технологии са полезни и върху какво да се концентрират като ефективно. Харчи 31л при средна норма за САЩ от 43л, това при пълно натоварване. Така че намалението на разхода е значителен, но е факт, че всички технологии накуп дават този резултат, а само ремарке и каросерия ще струват цяло състояние, какво остава за останалата технология. Ако си кажат, че панелите на покрива на ремаркето са най-ефективни, може да започнат дирекно да си правят ремаркетата така и да намалят натоварването на генератора, оттам монтаж на по-малки генератори. Активните клапи също са полезни при високи скорости, покритите гуми пък са безопасни. Та има интересни неща като например палене чрез суперкондензатор.
  • АЛФА Q4
    Отговор
    13 21:56  16.06.18

    До коментар #2 от "Да да":

    КВО ЛИ ПРАВИШ В БЪЛГАРИЯ ЩОМ ШЕЛ НЕЗНАЯТ А ТИ ЗНАЕШ ИНТЕРЕСНО ЧЕ ДОСЕГА НИКОЙ НЕ Е УСПЯЛ ДА ПОСТИГНЕ ТАКЪВ РАЗХОД ПРИ ТЕГЛО ОТ 33 ТОНА ПРОФЕСОР,,,,,,,

    Коментиран от #14

  • Да да
    Отговор
    14 17:42  19.06.18

    До коментар #13 от "АЛФА Q4":

    Случайно карам камион и то с много тежки товари,като понякога съм надхвърлял 50 тона тотал! Среден разход 31-32 на 100 ! Тук влиза работа на място,климатик, задръствания, градско и национали,маневри по рампите, вдигане на въздух и бонуса от каране на празно ремарке! Та какво точно са открили ШЕЛ ще ми обясниш ти! Да не коментирам че влекачи и ремаркета със спойлери от всички страни има отдавна! Влекач малка кабина без и със спойлери дава 2-3 литра разлика! Има го в характеристиките когато купуваш камион! Но като за невежи читатели,статия кърти!

Напиши коментар:


Публикувай