Last news in Fakti

10 Юни, 2018 10:56 9 062 14

Обтекаем влекач харчи двойно по-малко

  • starship-
  • airflow truck-
  • shell-
  • влекач-
  • камион-
  • аеродинамика

Експериментален влекач измина разстоянието между Калифорния и Флорида с 2.5 пъти по-малко гориво от обикновен камиони. Starship е построен от американската компания AirFlow Truck по поръчка на нефтения гигант Shell.

Влекачът има аеродинамична каросерия с кабина от въглеродни нишки, която напомня предницата на високоскоростен влак. Радиаторната решетка има подвижни жалузи, които се отварят само при нужда от допълнително охлаждане на двигателя.

Специална форма има и ремаркето на Starship. Долната му част е покрита изцяло от обтекатели, а в задната част са монтирани подвижни панели, които оптимизират въздушните завихряния. На покрива има слънчеви панели с мощност 5 киловата, които захранват електрическата система.

Starship е оборудван с шестцилиндров дизел Cummins X15, съчетан с 18-степенна трансмисия. Третата ос на влекача се задвижва от електромотор, който подпомага основния агрегат при високи натоварвания - например изкачване.

Камионът разполага и със система за рекуперация на кинетичната енергия при спиране, която се съхранява в батерия. Задните оси са обути в широки единични гуми с намалено съпротивление вместо обичайните двойни колела.

Starship тежи 33 тона или с 28% повече от стандартните камиони от този клас. Средният разход от тихоокеанското до атлантическото крайбрежие е бил 75.8 тонкилометра с литър гориво срещу 30.6 при традиционните влекачи.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Светлини

    1 20 Отговор
    Какво значи обтекаем?
  • 2 Да да

    4 19 Отговор
    Шел в опит да спасят ДВГ! Нестава! Поне рамаркето да го бяха направили извито в предния край(подобно на фриго!) и да влиза във влекача,като спойлера да стига до него а при въртене на място спойлера да се измества напред за да не се счупи! Така ще се получи плътна страна,а извитото отпред ремарке ще оказва по-малко съпротивнение в завои! Ама много висшита трябват,за да погледнат една концепция на МАН!

    Коментиран от #4, #5, #13

  • 3 некойси

    13 1 Отговор
    А добро утро!
    Тези инженери и колите така ги правят като квадратни клинове. Направо да се чуди човек дали не е нарочно.
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Тоя па

    5 3 Отговор

    До коментар #2 от "Да да":

    Свали очилата братле, да не мислиш, че някой не е мислил за тия неща преди да го пуснат. Пък и точно МАН да даваш за пример?

    Коментиран от #9

  • 6 Бесен Язовец

    8 1 Отговор
    А бе добре са го изпипали и ако наистина дава икономия на гориво ще е още по добре, но с тези пластмасови престилки, които са само на няколко сантима от асфалта, става само за идеално гладък път (писта)

    Коментиран от #7

  • 7 гост

    9 1 Отговор

    До коментар #6 от "Бесен Язовец":

    Сега да свалим розовите очила и да погледнем истината в очите !!
    " 75.8 тонкилометра с литър гориво" , както доста мъгляво и срамежливо са споменали , на по-разбираем език значи 1,3 л/100 км НА ТОН !!! При пълна маса 40 тона на композицията това дава 52 л/100 км !!!!!!! Да им имам "икономията" !!!!!! А "обикновения" харчел 2 ПЪТИ повече , боже опази !!!! То , че на Шел им се ще да гори 200/ 100км е ясно , ама всеки среден европейски влекач е способен на разход от 26-28 /100 по тоя маршрут , където практически липсват планини !! А пък ако вземем да сравняваме с Тесла , олеле мале , кошмарът на бензинджията !!! 100 квт по 7 цента гарантирани , 7 долара , има няма 10 л/100 км !!!

    Коментиран от #8

  • 8 гост

    2 0 Отговор

    До коментар #7 от "гост":

    Естественно, че знаят за за спойлерите и ефекта от тях, но както се пише тази сложна система тези 30% повече от нормална система, двойно по-скъпа е и икономията не е толкова голяма. Ако е евтина, да, но ако не евтина няма смисъл от нея, защото всеки тираджия знае, че поддръжката не е по-маловажна от разхода. С този дизайн и технологии ще е по-сложен от всички други, значи по-скъп, а теглото означава по-голямо износване, нестандартните гуми пак са по-висок разход.
  • 9 Да да

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "Тоя па":

    Не давам МАН за пример а концепцията на МАН или MAN Concept! Те имат разработен подобен,че и по-добър влекач от преди 5-6 години поне,в комплект с ремаркето! А разхода дето са го дали е кошмарно висок! Отделно при 33 тона композиция,не се сещам колко товар ще качи до ограничението в Европа от 40 тона,пък ако искат и до 50 да го разрешат( тогава ще е забавно по мостовете) Пълни глупости от Шел!
  • 10 гост

    1 0 Отговор
    С подобна обтекаема кабина, покрити гуми и специални гуми със сигурност и другите влекачи биха намалили сериозно разхода си. Но не се прилага. Рекуперацията и соларните панели са полезни, със сигурност, но не за електрическа тяга, а да зареждат бордовата електрическа мрежа. Панелите имат още едно предимство намаляват температурата вътре в ремаркето, което е плюс за малотрайни стоки или хладилни ремаркета.
  • 11 Алфа Ромео

    0 1 Отговор
    А не ве, швепс, открихме америка.....
  • 12 гост

    0 0 Отговор
    Този камион е изцяло от фиброкарбон, електромотори, специални гуми и какво ли не, понеже е тестов, да се види какви технологии са полезни и върху какво да се концентрират като ефективно. Харчи 31л при средна норма за САЩ от 43л, това при пълно натоварване. Така че намалението на разхода е значителен, но е факт, че всички технологии накуп дават този резултат, а само ремарке и каросерия ще струват цяло състояние, какво остава за останалата технология. Ако си кажат, че панелите на покрива на ремаркето са най-ефективни, може да започнат дирекно да си правят ремаркетата така и да намалят натоварването на генератора, оттам монтаж на по-малки генератори. Активните клапи също са полезни при високи скорости, покритите гуми пък са безопасни. Та има интересни неща като например палене чрез суперкондензатор.
  • 13 АЛФА Q4

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "Да да":

    КВО ЛИ ПРАВИШ В БЪЛГАРИЯ
    ЩОМ ШЕЛ НЕЗНАЯТ А ТИ ЗНАЕШ
    ИНТЕРЕСНО ЧЕ ДОСЕГА НИКОЙ НЕ Е УСПЯЛ ДА ПОСТИГНЕ ТАКЪВ РАЗХОД ПРИ ТЕГЛО ОТ 33 ТОНА
    ПРОФЕСОР,,,,,,,

    Коментиран от #14

  • 14 Да да

    0 0 Отговор

    До коментар #13 от "АЛФА Q4":

    Случайно карам камион и то с много тежки товари,като понякога съм надхвърлял 50 тона тотал! Среден разход 31-32 на 100 ! Тук влиза работа на място,климатик, задръствания, градско и национали,маневри по рампите, вдигане на въздух и бонуса от каране на празно ремарке! Та какво точно са открили ШЕЛ ще ми обясниш ти! Да не коментирам че влекачи и ремаркета със спойлери от всички страни има отдавна! Влекач малка кабина без и със спойлери дава 2-3 литра разлика! Има го в характеристиките когато купуваш камион! Но като за невежи читатели,статия кърти!