20 059 42

Британци показаха защо катастрофира Tesla

Георги Касабов

Изследователският център Thatcham Research, основан преди 50 години от Асоциацията на британските застрахователи, проведе серия изпитания на системи за автономно управление на автомобили. Видео от един от експериментите показва възможен сценарий на пътнотранспортно произшествие, причинено от автопилота на Tesla Model S.

На полигона си в Апър Хейфорд недалеч от Оксфорт специалистите от центъра първо демонстрират как електромобилът спира автоматично пред неподвижно препятствие. След това обаче условията са усложнени - "тѐслата" се движи след друга кола, която в последния момент се престроява рядко в съседната лента. Оказва се, че автопилотът на Model S изобщо не е готов за подобен развой на събитията и не успява да предотврати сблъсъка.

Експериментите на Thatcham Research са провокирани от неотдавнашната поредица от катастрофи с "тѐсли" в автономен режим, които за съжаление не се разминаха без жертви, и исканията на организации за защита на правата на потребителите да бъде забранено използването на термина "автопилот" за подобни системи.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • КККК
    Отговор
    1 13:49  14.06.18
    Да поредната статия против Тесла.Смях.Явно някои добре плащат навсякъде да се срива имиджа и.Старите производители не успяха да преглътнат факта,че една нова компания ги направи смешни. При въпросната постановка навярно минимум 30 % от водачите също щяха да завършат в колата пред тях.

    Коментиран от #2, #4, #5, #11

  • Радко
    Отговор
    2 13:55  14.06.18

    До коментар #1 от "КККК":

    Да може и да са 30%, но с автономната Тесла ще са 100%. Не се интересувам от тролейчета, искам да стискам волана и да си гледам пътя. Болните мозъци да се оправят..

    Коментиран от #20

  • Driving pleasure
    Отговор
    3 13:57  14.06.18
    Катастрофират щото системата не е готова но на Св. Илон му трябват кинти! Това е само 1 ит милион сценария, при които тая простотия няма да сработи! Не знам колко трябва да си идиотизиран, за да се довериш на купчина кабеляк и електроника, която всички знаем как се сбъгясва от нищото...
  • Мартин
    Отговор
    4 14:00  14.06.18

    До коментар #1 от "КККК":

    Да, но ако водачите се придвижваха навсякъде с бял бастун. Стига си говорил глупости. Тесла си набраха без пари съществуващи технологии и ги ребрандираха в общ пакет. Нищо ново не са предложили, което да успеят да патентоват като свое. А "автопилотът" им е боклук. Да си чувал някога автопилот на Мерцедес S-клас да се е забил в мантинела или в задницата на предния автомобил?!? По какъв точно начин са направили останалите производители "смешни", това не разбрах?

    Коментиран от #6, #36


  • BILL
    Отговор
    5 14:00  14.06.18

    До коментар #1 от "КККК":

    Дали на жертвите от катастрофите с Тесла, и на техните роднини им е до смях? Мисля, че не. На застрахователите очевидно също не им е до смях. Виж, на злобното старче Сорос, инвестирал в Тесла може и да му е до смях.
  • гост
    Отговор
    6 14:41  14.06.18

    До коментар #4 от "Мартин":

    Никой досега не е направил толкова надежден автопилот колкото тесла, другите коли имат адаптивен крузконтрол, но не и атопилот, на който му задаваш крайна точка и той да те закара напълно сам дотам. Никой. Затова няма място за сравнение, видя се че Юбър се издъниха сериозно с подобна функция. Теслата не е напълно самостоятелна автономна система и при риск известява водача да поеме управлението, което системата доказано е правила при всеки един инцидент, но хората не са реагирали поради тяхното нехайство.

    Коментиран от #7, #8, #15, #26

  • Driving pleasure
    Отговор
    7 14:56  14.06.18

    До коментар #6 от "гост":

    Не, хората не са реагирали не поради нехайство! Инцидентите с Тесла са поради гламарщината на Св. ИЛон!!! Американската асоциация на застрахователите също беше правила изследване на системите за сигурност и излезе със заключение, че са опасни защото дават изкуствена сигурност на водача. От една страна притъпяват шофьорските му инстинкти и той разчита на тях, а от друга че дори когато подобна система регистрира опасност на шофьора му трябва двойно и твойно повече време за реакция докато идентифицира проблема и предприеме маневра. А на Свети мъск системата е безкрайно глупава, защото при регистрирана опасност когато не може да реагира да я избегне колата не спира. Вече видяхме безброй случаи, в които "автопилота" на Тесла регистриа препятствие пред себе си изпищява за предупреждение и вместо да спре като го е видяла се нахаква в него!

    Коментиран от #9

  • Сделка или не
    Отговор
    8 14:59  14.06.18

    До коментар #6 от "гост":

    Когато ти сам си купиш една Тесла ме покани да се разходим от люлин 1 до младост 4 в час пик и ако успее без да се намесиш тогава си стискаме ръцете. Иначе аз ще те повозя от софия до бургас става ли??? Ако аз ще трябва да държа ръцете до волана щото можело да стане веднъж на 1000 км. белата което да ми коства живота пикая ти на автопилота.
  • Автопилот
    Отговор
    9 15:00  14.06.18

    До коментар #7 от "Driving pleasure":

    Хайде стига глупости! Системата на автопилот е спасила много животи. Теориите на тези, са си теории, но практиката показва друго: https://m.webcafe.bg/article/1028185824 Сигналът от радара отскача под и около автомобила отпред и вижда неща, които иначе са скрити от предната кола. Както можете да чуете във видеото по-горе, автопилотът регистрира звука от рязкото набиване на спирачки на автомобила най-отпред и системата разпознава това като сериозна заплаха. Алармата за катастрофа се чува около 2 секунди преди самия сблъсък, а аварийното спиране е задействано тъкмо навреме. В началото шофьорът е ОЗАДАЧЕН защо КОЛАТА МУ ЗАПОЧВА ДА СПИРА РЯЗКО при скорост от 110 км/ч, но в следващия момент разбира каква е причина.
  • дфгдфг
    Отговор
    10 15:05  14.06.18
    ХВанете сменете заглавието на статията, британците британците показват ситуация при, която Тесла катастрофира, но не казват ЗАЩО. Имаме една кола, която се движи примерно с 60км/ч, зад нея имаме Тесла, която се движи горе-долу със същата скорост. Изведнъж колата пред теслата прави рязък завой, защото пред нея има кола, която се движи с 0км/ч или иначе казано - седи си на едно място. Теслата естествено няма как от 60км/ч да намали до 0км/ч за 30 метра и поради тази причина отнася стационарната кола, но както се вижда и на клипчето - спирачките се задействат в момента в който първата кола завива и стационарната кола се "разкрива" пред тесла-та. Всеки който е с коефициент на интелигентност от поне двуцифрено число ще разбере, че ситуацията е точно такава. И сега въпроса е - ако човек управляваше теслата кой щеше ли да види стационарната кола ? Напълно е възможно, но не е сигурно и ако стане така, че не я види, реакцията му със спирачката всъщност може да бъде много по-бавна и катастрофата да е много по-голяма, отколкото ако спирачката се задейства от компютъра.

    Коментиран от #12, #13, #16, #22, #27

  • Язе
    Отговор
    11 15:18  14.06.18

    До коментар #1 от "КККК":

    С какво ги е направила смешни?Който от брандовете да хванеш за месец продава колкото Мъск за година та даже и повече.Това ли е смешно?Щом така казваш,така да е.Не са поискали не са направили Ел.кола.Направят ли го Тесла фалира.Мъск трябва да е доволен,че другите не наблягат на електромобили защото ще му изядат пазара много бързо.

    Коментиран от #14

  • Никой
    Отговор
    12 15:23  14.06.18

    До коментар #10 от "дфгдфг":

    Ето този коментар търсих. Аз в това клипче не видях и един тест от-до в реално време, само отрязани части и човек говорещ общи глупости. Нито се видя колко е разстоянието за спиране, нито кога колата набива спирачки и дали изобщо има време да спре. В такава ситуация единственото което може да се направи е да се заобиколи колата отпред. Не сте чували за катастрофи на други автопилоти, защото такива няма. Мерцедес, БМВ, Ауди имат асистенти като радарен круиз контрол и система, която вибрира волана и ти дърпа колана ако излизаш от лентата, но нямат нищо подобно на системата на Тесла, която спокойно може да следва маркировката и на двулентови виещи се пътища в САЩ. Казвам в САЩ, защото главното предимство на тази система е базата данни събрана от всички останали коли минали по път.
  • Слави
    Отговор
    13 15:33  14.06.18

    До коментар #10 от "дфгдфг":

    Голяма част от шофиращите не поглеждат по-далече от стоповете на предния автомобил, просто се возят без да следят какво изобщо се случва на пътя малко по-напред. В подобна ситуация от10 поне 5 участника в движението ще се шибнат по същия начин, особено като гледам тенденцията да не се ползват мигачите.
  • Гаражен майстор
    Отговор
    14 15:39  14.06.18

    До коментар #11 от "Язе":

    Абе то и аз мога да направя електромобил, но дали ще е по-добър от Тесла? Дали ще е по-евтин от Тесла? Ако реша да правя масово производство и имам свободни няколко стотин милиарда долара, дали има Откъде да си купя батерии за няколко милиона електромобила годишно? Tesla има много години преднина и ноу-хау, което не може да се купи с пари. Липсва му единствено опит, който придобива по трудния път, но така се учи най-бързо и най-добре.

    Коментиран от #29

  • Мартин
    Отговор
    15 16:14  14.06.18

    До коментар #6 от "гост":

    Какъв автопилот бе, момче? Ти нормален ли си? Тесла НЯМА истински автопилот, това е маркетингова заблуда. Ти гледа ли видеото горе? Това е адаптивен крюз контрол, асистент-система. с малко разширени функции, които отдавна ги има и при другите производители. Самите Тесла от 2016 година твърдят, че "автопилотът" им не е автопилот в истинския смисъл на думата, а просто асистент. Но Тесла фенчетата нали са си тъпички, още не са схванали намека и продължават да се блъскат в мантенели и полицейски коли.
  • Мартин
    Отговор
    16 16:28  14.06.18

    До коментар #10 от "дфгдфг":

    Ти болен ли си? Спирачния път на съвременна кола от 100 км/ч е под 40 м (обикновено). При 60 км/ч спирачния път е далеч под 20 метра. При време за реакция 200-500 милисекунди, само умряла котка и мъртво пиян няма да успее да спре при тази ситуация. Този т.нар. "автопилот" е боклук. Това НЕ е автопилот, самите Тесла твърдят, че това не е автономна кола. Само вие Тесла откачалките сте готови да си оставите живота в ръцете на темпомата на чичо Илън. Психични разтройства всякакви.

    Коментиран от #17

  • Reptile
    Отговор
    17 16:53  14.06.18

    До коментар #16 от "Мартин":

    Да правилен коментар, само не разбирам, защо се коментира спиране?! Защо не заобикаляне както предният автомобил. Като софтуерен специалист занимавал се с изкувствен интелект още преди 20 години, мога да Ви споделя, че на този етап ВСИЧКО Е РЕКЛАМА. Автономните системи са в много начален стадий и далеч от определението АВТОНОМНИ. Докато не се постигане управление и разпознаване на ситуация основно през камера, а се ползват всевъможни радари и дисторници... ами няма да има автономност. Иначе казано, доакто ИИ не напредне значително, няма да има автономност.
  • smeh
    Отговор
    18 17:22  14.06.18
    Като не спазва дистанция Теслата, така ще е. И докато автопилотите се пишат от програмисти без шофьорски умения и адекватна оценка на пътя, пак ще е така. Ама жертвите ще лежат на тяхната съвест. В нета има не едно клипче, как и системата "Pedestrian Recognition", която индикира и спира при наличието на пешеходец пред колата също не работи. А най-елементарното програмиране е, ако срещне препятствие, което не може да бъде избегнато да "кове" спирачките и толкова...щото иначе става като приказката, една патка мислила, мислила, па накрая взела, че умряла.
  • омъскаряване
    Отговор
    19 18:36  14.06.18
    Сега Мъск лаладжията, ще види видеото и ще каже, че се е блъснала, защото колата е бутафорна, а изкустения му интелект е възпитан и обучен да реагира само на истински ;).....със същия резултат, но това друга тема ! Нищо де сектантите му нищо няма да усетят понеже, ще спят, но жалко за пътуващите в другата кола, но пък на кой му пука да са си купили тесла !

    Коментиран от #21

  • Той
    Отговор
    20 18:36  14.06.18

    До коментар #2 от "Радко":

    Искаш или не искаш това е бъдещето.
  • Мъск
    Отговор
    21 19:13  14.06.18

    До коментар #19 от "омъскаряване":

    Не, ще каже че са изключени половината системи за сигурност НАРОЧНО, което е абсолютно вярно. Само че от факти няма да публикуват такава статия, както обикновено. От друга страна няма лоша реклама! Да продължават да пишат за Тесла всеки ден.
  • Зорлем
    Отговор
    22 20:15  14.06.18

    До коментар #10 от "дфгдфг":

    Едно време на шофьорските курсове ни набиваха сериозно в главите, че заобикалянето на препятствие е много по-лесно и бързо, отколкото спирането пред него. Вече не е ли така?
  • ддххф
    Отговор
    23 20:44  14.06.18
    Тесла няма никаква вина за катастрофите. Никой не е казвал на шофьорите ,че като пуснат автопилота могат легнат да спят или да си цъкат на телефона. Мъск е казвал много пъти ,че трябва да внимават и да следят какво прави колата. Това ,че са некадърни някой хора е отделен въпрос. А да не говорим колко фатални катастрофи стават всеки ден заради човешка небрежност и как на никой не му пука но стане ли катастрофа с тесла целия свят говори.

    Коментиран от #24

  • Зорлем
    Отговор
    24 20:55  14.06.18

    До коментар #23 от "ддххф":

    Да, де, ама самите Тесла държат да го наричат именно "автопилот". Не асистент, не "cruise control" или нещо подобно, а баш "автопилот"?
  • асддса
    Отговор
    25 21:11  14.06.18
    Да забранят на Тесла да рекламират системата като Автопилот, след като не е !!!
  • асддса
    Отговор
    26 21:16  14.06.18

    До коментар #6 от "гост":

    Абе виждам колко е надежден, задаш му дестинация и се надяваш да те закара, като знаеш, че всеки момент може да се вреже в нещо. Не благодаря, предпочитам асистиращите системи на другите в такъв случай. Когато го направят да кара на всяккакви пътища без никакви катастрофи, тогава бих помислил за автопилот.
  • асддса
    Отговор
    27 21:25  14.06.18

    До коментар #10 от "дфгдфг":

    Точно това е смисъла на клипа. В такава ситуация няма време да спре, но ясно се вижда че има достатъчно време и място да смени лентата, но теслата бие спирачки, което е грешната реакция в случая и нещо което аз няма да направя. А такива глупости че повечето шофьори щяли да се забият като автопилота не ми обяснявайте, защото аз не съм "повечето шофьори" и в такава ситуация не другите шофьори, а ти ще избегнеш.

    Коментиран от #28, #30

  • Язе
    Отговор
    28 21:41  14.06.18

    До коментар #27 от "асддса":

    А ако има кола до теб?Заобикаляш и удряш този до теб.Страхотно.Има едно понятие-дистанция.Ако караш на около 20-30метра зад другата кола пак може да се удариш но ще е много слабо.

    Коментиран от #35

  • Язе
    Отговор
    29 21:48  14.06.18

    До коментар #14 от "Гаражен майстор":

    Tesla има много години преднина и ноу-хау, което не може да се купи с пари. Липсва му единствено опит, който придобива по трудния път, но така се учи най-бързо и най-добре. Колко преднина има и какви са тези мноооого години?Другите имат повече от век опит в автопроизводството.Колко ли пък извънземна технология е,че никой друг няма как да я измисли.Много марки вече имат хибриди, което аз лично предпочитам от чиста Ел кола.
  • Мъск
    Отговор
    30 22:57  14.06.18

    До коментар #27 от "асддса":

    Как да смени лентата, като умилено изключиха и тази опция?

    Коментиран от #31

  • Зорлем
    Отговор
    31 23:02  14.06.18

    До коментар #30 от "Мъск":

    "Auto Lane Change" свети в синьо On, макар че Autosteer изглежда като изцяло неактивно, т.е. неработещо.

    Коментиран от #32

  • Мъск
    Отговор
    32 07:38  15.06.18

    До коментар #31 от "Зорлем":

    Ай добрютро! Нали за това ти говоря! Не може да изключиш половината системи за сигурност, за да докажеш гледната си точка.

    Коментиран от #38

  • Аззззззз
    Отговор
    33 10:57  15.06.18
    Все още автопилотите са Бета версия 0.0001
  • гост
    Отговор
    34 11:31  15.06.18
    Заглавието лъже. Не казват защо. Показват как, но не защо.
  • асддса
    Отговор
    35 12:25  15.06.18

    До коментар #28 от "Язе":

    Биеш спирачка да намалиш и тогава завиваш. Ил исега ще кажеш ако колата в лентата до теб и тя набие спирачка за да пречи ? Ситуации хиляди, аз говоря за тази от клипа - човек може да я избегне, колата не може.
  • аз аз
    Отговор
    36 14:06  15.06.18

    До коментар #4 от "Мартин":

    Как да чуем такова нещо за Мерцедес... Селф драйвинга им е още в процс на разработки и няма кола на пътя с такава система... следователно как да чуеш нещо лошо за нещо което не съществува...

    Коментиран от #37

  • асддса
    Отговор
    37 15:31  15.06.18

    До коментар #36 от "аз аз":

    Поне не рекламират нещо незавършено като "автопилот" и убиват хора. Хората се влияят много от маркетинга на големи марки и не може просто да игнорират тези факти. Ако беше рекламирано като асистент, както мерцедес и останалите може и нямаше да има толкова случаи.
  • Зорлем
    Отговор
    38 20:34  15.06.18

    До коментар #32 от "Мъск":

    Абе, не е много ясно какво е включено и какво е изключено. На мен не ми звучи логично да можеш да включиш автоматична смяна на ленти, пък автоматичното управление на волана да е забранено за достъп, НЕ ИЗКЛЮЧЕНО, ама знам ли какво са измислили тези от Тесла. Нали правят извънземни автомобили...

    Коментиран от #39


  • Умник Гюро
    Отговор
    39 05:13  16.06.18

    До коментар #38 от "Зорлем":

    Стига говорете глупости много е ясно какво е включено и какво не!!!! AUTO LINE CHANGE е включено което автоматично не само че ВКЛЮЧВА AUTOSTEER но и забранява да го променяш както виждаш става растерно!!!!! Всичко е включено а на другият умник които мисли че има 1М настройки нека да ми каже какво точно е изключено???

    Коментиран от #40

  • Зорлем
    Отговор
    40 08:20  16.06.18

    До коментар #39 от "Умник Гюро":

    А не знам. Коментиращият с прякор "Мъск" твърди, че теста е саботиран с тези настройки. Той като е такъв фен на Тесла и Мъск може и да кара Тесла S, знам ли го. Нали в този форум е пълно с "турбо гъзари"...
  • Компютърна мощ
    Отговор
    41 08:27  16.06.18
    Сега разбрахте ли защо следващият компютър на Tesla ще е с 40 пъти по-бърз? Това ще му позволи да реагира адекватно дори в такива ситуации. Дотогава е важно, тези които имат автопилот, да го държат включен и да го оставят през по-голямата част да управлява колата, като са на щрек какви може да ги свърши в сложни ситуации. По това какво ще направите в дадена ситуация за да го поправите, автопилотът се самообучава и следващият път ще направи точно това, като това се запаметява и update-ва във всички останали автопилоти. Обучението ще е дълъг процес който никога няма да свърши, но от един момент нататък, автопилота ще е по-добър шофьор от повечето хора. Поне този момент ще е скоро .
  • haidukin
    Отговор
    42 09:01  26.06.18
    Много програмисти,инженери компютърни сте се събрали тука е, а на практика всички сте общи работници,прости служители .

Напиши коментар:


Публикувай