5 622 22

Най-големият електромобил в света

Георги Касабов

Швейцарски инженери конвертираха кариерен самосвал Komatsu HD 605-7 за работа на ток. Камионът има изцяло електрическа силова установка, която се захранва от гигантска батерия с тегло 4.5 тона.

45-тонният самосвал се труди в кариера недалеч от гр. Ломис в кантона Тургау. Машината превозва по 60 тона скали, като харчи ток само на изкачване, а при спускане трупа обратно енергия чрез система за рекуперативно спиране.

"В момента това е най-големият и мощен електромобил в света. Ако покаже добри резултати, в скоро време ще поръчаме още осем екземпляра", коментират от кариерата.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Meganoob BG
    Отговор
    1 17:17  11.09.18
    Направо да го внасят тука в ролята на семеен автомобил. Идеално оптимизиран за нашите пътища.
  • мини
    Отговор
    2 17:25  11.09.18
    То по принцип тия малки камионченца се движат с електромотори. ДВГ-тата им са само генератори.

    Коментиран от #10, #11

  • Електрошок
    Отговор
    3 18:04  11.09.18
    Ако тези 60т. ги товари на по-високо е възможно да зарежда батерията с повече енергия отколкото когато е празен.Това значи,че ако на първия курс батерията е 30% на десетия може да е 100%.Парадоксът е че стойността на горивото е отрицателна величина.

    Коментиран от #4

  • Гост
    Отговор
    4 19:02  11.09.18

    До коментар #3 от "Електрошок":

    Тези камиони по принцип товарят от ниско в мината и изкачват пълни нагоре, така че едва ли ще стане както казваш ти

    Коментиран от #6, #8


  • Електрошок
    Отговор
    5 19:17  11.09.18
    Абе-теория!Пол Дирак в една задача беше хванал минус три риби:)
  • Електрошок
    Отговор
    6 19:52  11.09.18

    До коментар #4 от "Гост":

    Когато се прави разкривка,както е например МОК "Елаците",пълните камиони слизат надолу.

    Коментиран от #7

  • гост
    Отговор
    7 20:51  11.09.18

    До коментар #6 от "Електрошок":

    Не е само разкривката , на Елаците рудата се сваля до фабриката в Пирдоп , което е денивелация от поне 400-500 метра и така е в повечето такива , не знам мина дето да копаят руда в ниското и да я качват на планината !!

    Коментиран от #16

  • гост
    Отговор
    8 20:54  11.09.18

    До коментар #4 от "Гост":

    Я да ни дадеш един пример поне в България , да не говорим за света , където рудата се товари на камиони в "ниското" и се качва на "високото" , щото аз ще ти дам пет за обратното !!!

    Коментиран от #9, #12

  • Антиелектрика
    Отговор
    9 21:11  11.09.18

    До коментар #8 от "гост":

    Пак ли с абсурдната ти теория? Всички мини (рудници) са ИЗКОПНИ. Та кой изкоп ще е по-нависоко след като постоянно се копае и нивото му постоянно слиза надолу? Отваряш уики-то например и виждаш как изглежда един обикновен рудник ако не си виждал: https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D1%83%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D0%BA#/media/File:Chino_copper_mine.jpg Това от статията е по-скоро изкл'чение отколкото правило, защото почти във всички мини, камионите се качват нагоре пълни.

    Коментиран от #14

  • 10 21:42  11.09.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 11 21:43  11.09.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Бай Мангал
    Отговор
    12 22:15  11.09.18

    До коментар #8 от "гост":

    В асарел медет например

    Коментиран от #13

  • гост
    Отговор
    13 23:49  11.09.18

    До коментар #12 от "Бай Мангал":

    И къде отива после "рудата" от асарел , умнико ??? Да не би във фабриката в Пирдоп ???? А да не би тя да е "по-високо" от рудника навръх балкана ????
  • гост
    Отговор
    14 23:55  11.09.18

    До коментар #9 от "Антиелектрика":

    Значи по твоята "теория" след като ги натоварят в "изкопа" и се качат ги изсипват на ръбчето на същия , а ??? Предлагам ти да се разходиш до примерно Челопеч или Пирдоп и хубавичко да разгледаш къде са обогатителните фабрики и къде са "изкопите" и ако ми кажеш , че рудата се телепортира до там ще бъде върхът на наглоста !!!

    Коментиран от #15

  • Антиелектрика
    Отговор
    15 08:01  12.09.18

    До коментар #14 от "гост":

    Така ли било? И до къде мислиш карат тези самосвали рудата, до вас ли? То само докато излезе от изкопа и батерията ще му е свършила, да не би от вчера да има батерии и хората да не са се сетили? Пък и 4,5 тона батерия от 45 тона самосвал е много яко, нали? Само да те светна, че обикновените самосвали в такива мини тежат по 200 тона, а рекордът е 880 тона, което прави това камионче супер смешно и неефективно, защото само ще задръства пътя на мината с 10% от товара на най-ефективните товарни самосвали!

    Коментиран от #17

  • някой
    Отговор
    16 12:17  12.09.18

    До коментар #7 от "гост":

    Я кажи за Челопеч.От колко високо свалят рудата. малко ако се позамислите мините ги копаят навътре в земята.По вашата логика излиза че всички мини са в облаците и свалят рудата долу. А за Елаците кариерните самосвали не свалят рудата до Пирдоп.

    Коментиран от #19

  • комацу
    Отговор
    17 13:03  12.09.18

    До коментар #15 от "Антиелектрика":

    Те тия инженерчета там горките не могат да сметнат дали заряда на батериите ще стигне да качи баира, а ти наум ги правиш тия бебешки сметки. Еваларка, гоуем си!

    Коментиран от #20

  • селянин
    Отговор
    18 14:02  12.09.18
    Тва за далечния север не става-24 часа непрекъснат режим при минусови градуси..там е цар,БЕЛАЗ 75710,-450 тона руда в легена,има три дизелови двг.по 2000к.с.те са съединени с генератори,който подават ток на електрическите моторни колела,газовете отиват в стените на легена..та товарът да не замръзне.

  • Миньор
    Отговор
    19 14:13  12.09.18

    До коментар #16 от "някой":

    Мината е на надморска височина 1050 метра, а Челопеч е на надм. височина 705 m. По твоята логика мините ги дълбаят на дълбочина повече от 350 метра? Ти направи всички минни предприятия толкова глупави, за да проектират заводите обработващи рудите на по-голяма надморска височина от мините, за да може камионите да имат по-голям разход на гориво и да се развалят по-често? Това само умник като тебе може дори само да си го помисли, камо ли да го направи. Камионите обикновено се изкачват максимум километър докато излязат от мината а след това карат няколко десетки километра по нанадолнище.
  • Антиелектрика
    Отговор
    20 14:22  12.09.18

    До коментар #17 от "комацу":

    Вместо да се плючиш, да беше прочел, че не инженерите на Комацу са направили този самосвал на батерии!

    Коментиран от #21

  • швейк
    Отговор
    21 15:02  12.09.18

    До коментар #20 от "Антиелектрика":

    Право думаш, това швейцарците хич ги нема у сметките, затова са толко зле, не са като нас да ръсим пари за гориво от лукойла, не за друго, ми щот сме много богати и не ни пука.

    Коментиран от #22

  • Антиелектрика
    Отговор
    22 17:02  12.09.18

    До коментар #21 от "швейк":

    Мислиш ли, че си много оригинален като сменяш постоянно никовете и пишеш простотии? Много ясно съм написал, че коментираме ВСИЧКИ МИНИ, не тази в Швейцария! Ти си този, който се беше кръстил Комацу и пишеш за инженери. Ама за теб е нормално да изпадаш в мозъчна безтегловност, колкото и ника да смениш!

Напиши коментар:


Публикувай