Заимстването на осветителна техника между автопроизводители е нормална практика. Фарове от Nissan 300ZX се монтират на Lamborghini Diablo, а стопове от Mazda 323 – на Aston Martin DB7. В бранша обаче съществуват и толкова универсални, че могат да се срещнат както в суперавтомобили от световна величина, така и в автобуси, трактори и комбайни. Виждали сте ги хиляди пъти, но надали сте им обръщали внимание. Запознайте се с легендарните стопове Hella 964 169, познати и просто като 4169.
Производството на немската компания Hella може да се раздели на две групи. Първия тип продукти се проектират и произвеждат по индивидуални поръчки от производители на автомобили, а към втория спадат универсални фарове и стопове, които могат да бъдат използвани за всякакви превозни средства.
От една страна втората група осветителни тела предоставя по-голяма свобода. Ръцете на инженерите и дизайнерите са развързани, тъй като никой не диктува изискванията. От друга страна обаче създаваният продукт трябва задължително да отговаря на покрива максимално широк спектър от вкусове, за да се купува.
В началото на 90-те години на миналия век отделът за масова продукция на Hella създава толкова универсална стоп светлина, че тя продължава да се произвежда и досега. Идеята е проста - модулът трябва да може да се съчетава в най-различни комбинации на задницата на превозни средства от различен вид и едновременно с това да притежава уникален дизайн. Решението е стоп с проста кръгла форма.
За да увеличат броя на възможните съчетания, специалистите на Hella създават два вида стопове. Едните са комбинирани с мигач, габарит и стоп сигнал, а другите - с една функция - само мигач, само габарит и т.н. Общото между всички версии на модела 4169 е диаметърът - 122.5 милиметра.
Простите, но функционални стопове Hella 964 169 се превръщат в абсолютен хит. Харесват ги както производителите на бутикови суперавтомобил като Saleen, Pagani и Lamborghini, така и големи компании за автобуси, кемпери и селскостопанска техника. Мартин Клаузе, който работи по всички универсални проекти на Hella през 90-те, си спомня, че фирма за рейсове използва за един от моделите си цели 14 лампи от серията 964 169.
Търсенето на хитовите стопове е толкова голямо, че заводът на Hella в Липщад до щабквартирата на компанията не може да насмогне и се налага разширяването на производството, в което се включва и фабриката във Финландия. Днес популярността на 964 169 е спаднала в пъти - все пак са стар продукт с поовехтял дизайн и ниска енергоефективност. Моделът се произвежда само в един завод в Румъния и продължава да се купува, тъй като е просто, стилно и евтино решение.
Идеологически наследник на серията 964 169 е моделът 344 200, който съхранява всички външни параметри на оригинала, но използва светодиодна технология. Тези стопове се монтират на множество европейски полуремаркета, кемпери, трактори, комбайни и т.н. Суперколи с такива задни светлини обаче вече не се срещат - при тях на мода са светодиодните ивици, матричната оптика и всякакви други финтифлюшки. Както се полага на идеологически наследник, модулите 964 169 са взаимозаменяеми с 344 200. Кой шофьор на камион обаче би се отказал доброволно от стопове като на Lamborghini Diablo?
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гошо
13:20 19.09.2018
2 гост
14:58 19.09.2018
3 НИВА
21:31 19.09.2018
4 deadman1488
15:48 21.09.2018