19 Септември, 2018 11:19 5 169 4

Един стоп за всички

  • hella

Заимстването на осветителна техника между автопроизводители е нормална практика. Фарове от Nissan 300ZX се монтират на Lamborghini Diablo, а стопове от Mazda 323 – на Aston Martin DB7. В бранша обаче съществуват и толкова универсални, че могат да се срещнат както в суперавтомобили от световна величина, така и в автобуси, трактори и комбайни. Виждали сте ги хиляди пъти, но надали сте им обръщали внимание. Запознайте се с легендарните стопове Hella 964 169, познати и просто като 4169.

Производството на немската компания Hella може да се раздели на две групи. Първия тип продукти се проектират и произвеждат по индивидуални поръчки от производители на автомобили, а към втория спадат универсални фарове и стопове, които могат да бъдат използвани за всякакви превозни средства.

От една страна втората група осветителни тела предоставя по-голяма свобода. Ръцете на инженерите и дизайнерите са развързани, тъй като никой не диктува изискванията. От друга страна обаче създаваният продукт трябва задължително да отговаря на покрива максимално широк спектър от вкусове, за да се купува.

В началото на 90-те години на миналия век отделът за масова продукция на Hella създава толкова универсална стоп светлина, че тя продължава да се произвежда и досега. Идеята е проста - модулът трябва да може да се съчетава в най-различни комбинации на задницата на превозни средства от различен вид и едновременно с това да притежава уникален дизайн. Решението е стоп с проста кръгла форма.

За да увеличат броя на възможните съчетания, специалистите на Hella създават два вида стопове. Едните са комбинирани с мигач, габарит и стоп сигнал, а другите - с една функция - само мигач, само габарит и т.н. Общото между всички версии на модела 4169 е диаметърът - 122.5 милиметра.

Простите, но функционални стопове Hella 964 169 се превръщат в абсолютен хит. Харесват ги както производителите на бутикови суперавтомобил като Saleen, Pagani и Lamborghini, така и големи компании за автобуси, кемпери и селскостопанска техника. Мартин Клаузе, който работи по всички универсални проекти на Hella през 90-те, си спомня, че фирма за рейсове използва за един от моделите си цели 14 лампи от серията 964 169.

Търсенето на хитовите стопове е толкова голямо, че заводът на Hella в Липщад до щабквартирата на компанията не може да насмогне и се налага разширяването на производството, в което се включва и фабриката във Финландия. Днес популярността на 964 169 е спаднала в пъти - все пак са стар продукт с поовехтял дизайн и ниска енергоефективност. Моделът се произвежда само в един завод в Румъния и продължава да се купува, тъй като е просто, стилно и евтино решение.

Идеологически наследник на серията 964 169 е моделът 344 200, който съхранява всички външни параметри на оригинала, но използва светодиодна технология. Тези стопове се монтират на множество европейски полуремаркета, кемпери, трактори, комбайни и т.н. Суперколи с такива задни светлини обаче вече не се срещат - при тях на мода са светодиодните ивици, матричната оптика и всякакви други финтифлюшки. Както се полага на идеологически наследник, модулите 964 169 са взаимозаменяеми с 344 200. Кой шофьор на камион обаче би се отказал доброволно от стопове като на Lamborghini Diablo?


Поставете оценка:
Оценка 2 от 1 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Гошо

    8 0 Отговор
    Изключително интересна статия, но има много по-култови модели на Hella, монтирани както и на суперавтомобили,така и на автобуси и камиони
  • 2 гост

    3 1 Отговор
    Но за сметка на това мигачът на Ладите продължава да се използва в Нивата. Дръжките на вратите също. Подозирам,че и диаметърът на фара е същият като от лада 1500(s). Добре че на Нивата обърнаха задните стопове нагоре, че още щеше да е със легналия ладов стоп и праг на багажното корито.
  • 3 НИВА

    2 1 Отговор
    В грешка си гОШе КАЗВАТ се задни СВЕТЛИНИ
  • 4 deadman1488

    1 0 Отговор
    SSupeeer искам няколко от стоповете на тея возила