Макар да влага милиарди в разработката на електромобили, Volkswagen Group очевидно не се отказва и от развитието на други технологии за алтернативно задвижване. Немският концерн обяви, че инженерите му и учени от Станфордския университет са постигнали съществен напредък в усъвършенстването на водородните системи с горивни клетки.
Предимствата на технологията са ясни отдавна. Освен че е практически неизчерпаем, водородът решава и основния проблем на електромобилите - бавното зареждане. Наред с това горивните клетки страдат от съществен недостатък. Те са изключително скъпи заради нуждата от платина в ролята на катализатор.
От VW твърдят, че заедно с партньорите си от Станфорд са открили начин да намалят необходимото количество от скъпоценния метал до напълно поносими граници чрез нов процес, при който атомите на платината се разполагат прецизно върху въглеродна повърхност и образуват изключително малки частици. Освен това се оказва, че такава система "увеличава трикратно ефективността на катализата в сравнение със съществуващата технология".
"Откритието отваря огромни възможности за намаляване на разходите, тъй като изисква минимални количества платина. В същото време продължителността на експлоатационния живот на системата и производителността на катализатора нарастват", обяснява проф. Фердинанд Принц от Станфордския университет.
Въпреки пробива от Volkswagen са умерени оптимисти и признават, че учените тепърва ще трябва да пригодят процеса за внедряване в индустриални мащаби. Немците смятат, че ако това стане, горивните клетки могат да се превърнат в "истинска алтернатива на задвижващите системи с батерии и двигателите с вътрешно горене".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Наистина
Коментиран от #5, #7, #8
11:55 28.09.2018
2 Електрошок
Коментиран от #14
11:58 28.09.2018
3 Иван
12:02 28.09.2018
4 незнайко
12:04 28.09.2018
5 незнайко
До коментар #1 от "Наистина":
Горивната клетка произвежда ЕЛЕКТРИЧЕСТВО, вследствие на химична реакция ! Не се радвайте за ТЕСЛА !!!12:11 28.09.2018
6 НАТО ВЕЦ
12:13 28.09.2018
7 JEEP
До коментар #1 от "Наистина":
Клетката е едната страна на медала. Съхранението на водорода е другия голям проблем. Втечнен е с по-голямо налягане от метана. За да вкараш около 4кг водород в 225литров резервоар са нужни 200 атмосфери. Обемът на резервоара пада с повишаване на налягането, но смятай за каква бомба става въпрос. Естествено има решение, но всичко е само на експериментално ниво.Коментиран от #9
12:13 28.09.2018
8 Електрошок
До коментар #1 от "Наистина":
От къде водород бате?!Нали трябва да се получи от природен газ или петрол.С електролиза не става! И след като го получат следват горивни клетки,цилиндри,бутала и 30%кпд от буталата до гумите. Обаче при тази "новина" на енориашите им светкат очите и дружно реват "откритие,откритие!!"Коментиран от #32
12:14 28.09.2018
9 Електрошок
До коментар #7 от "JEEP":
Естествено няма решение,а и не е нужно!12:19 28.09.2018
10 гост
- Производството на водород е изключително енергоемко и коства повече енергия от допитата такава в последващата употреба на водорода.
- Водородните клетки са скъпи поради употребата на редки метали в големи количества, една клетка излиза над 50х.долара и повечето производители пускат такива коли само заради идеята като развойната дейност и другите разходи, ако се калкулират, то една Тойота Мирай излиза над 150х.долара.
Идеалната идея е водород да се произвежда от ВЕИ през деня, когато има по-голямо производство отколкото консумация, но от друга страна при същите условия може да се произвежда пропан или метан, което е в пъти по-евтино и рационално понеже се изисква по-малко енергия и произведеният газ се захранва директно в локалните мрежи, не са необходими нови преносни газопроводи или складиране под много високо налягане (пропан - 8бара, метан 200бара, водород 700бара).
Коментиран от #15
12:35 28.09.2018
11 БЕНЗИНДЖИЯ
Коментиран от #12
13:08 28.09.2018
12 Бай Ганьо
До коментар #11 от "БЕНЗИНДЖИЯ":
Смех.Напиши още нещо да се посмеем.Коментиран от #29
13:19 28.09.2018
13 Toielud
За един прЕател питам.
13:50 28.09.2018
14 ЛУД
До коментар #2 от "Електрошок":
Колега, освен че това е най-разпространеният химичен елемент на земята, дори и в един кубичен метър от космическият вакуум се откриват водородни молекули. Да се твърди че няма от къде да се изчерпи е нелепо. Освен описаното в статията другият скъп момент в неговото комресиране, все още е мноого скъпо и трудно.Коментиран от #19
14:01 28.09.2018
15 tost
До коментар #10 от "гост":
Не ставай смешен, Тоyta Mirai е на цена от 66 000€ и е първият сериен автомобил на водородКоментиран от #18, #21
14:05 28.09.2018
16 Антиелектрика
Коментиран от #17, #28
14:07 28.09.2018
17 Електрошок
До коментар #16 от "Антиелектрика":
Е те тука съм съгласен с теб!14:35 28.09.2018
18 гост
До коментар #15 от "tost":
Човек, казва се, че реалните цени с развойна дейност са в пъти на продажните цени на водородните коли. При положение, че едни бутилки за метан и проста конверсия струват към 5-6х.долара, то представи си колко струват газовите бутилки за водород, които да издържат тройни налягания спрямо метан. После добави, че тази кола си е електрическа, та има и батерия, има и клетка, има и бутилки с водород. Само клетката струва колкото продажната цена на колата, това се казва.14:42 28.09.2018
19 Електрошок
До коментар #14 от "ЛУД":
Не само на земята-най-разпространания хим. елемент във вселената!Но има един малък проблем-няма го в свободно състояние на земята!Това означава,че за да се добие чист водород от вода трябва да се вложи повече енергия отколкото той може да даде.Добиването му пък от петрол или природен газ за автомобили е неизгодно по много други причини,обяснени в по горните коментари.С една дума,от икономическа гледна точка водорода не е източник,а преносител на енергия.А за водородните коли,които някои фирми произвеждат могат да кажат някои по-големи тарикати.14:58 28.09.2018
20 Ехо
16:25 28.09.2018
21 незнайко
До коментар #15 от "tost":
Този автомобил е хибрид и горивната клетка произвежда ЕЛЕКТРИЧЕСТВО ! С него се задвижва електродвигателя. Никакъв водород не гори в цилиндрите !!!Коментиран от #22
17:07 28.09.2018
22 Електрошок
До коментар #21 от "незнайко":
Какъв му е разхода и къде е уловката?17:16 28.09.2018
23 Hondamen
HONDA CLARITY CFX!!!!
Четете малко повече!
21:55 28.09.2018
24 дървени философи
Коментиран от #25, #30
22:16 28.09.2018
25 Електрошок
До коментар #24 от "дървени философи":
Доживяхме!!!Има БОГ и аз сега му пиша!!Боже,само ти можеш да замениш 20л.бензин със сто грама вода,така както нахрани народа си с три риби!!!
22:34 28.09.2018
26 от трън та на глог
Ток има на всякъде, а и потребителите могат (някои вече притежават) да имат собствени източници (дори и с малък капацитет - соларни панели, ветрогенератори, енергия от отпадъци, и т.н) от които да зареждат независимо от каквато и да е глобална мрежа. Едно предприятие със соларни панели на покрива и система за акумулиране на енергията, може да си осигури достатъчно енергия за автопарка си, че и за много други нужди ......
Коментиран от #27
05:17 29.09.2018
27 Антиелектрика
До коментар #26 от "от трън та на глог":
Не става само с ядене, трябва и акъл! Имало ток навсякъде - а в джоба ли ще си го носиш този ток? Тези батерии да не растат по дърветата или ти ще си ги произведеш? Ама хич няма да се получи зависимост към батериите, нали?14:41 29.09.2018
28 333
До коментар #16 от "Антиелектрика":
Трябва да си голям идиот да замениш електромотор с КПД 90+% с бутален ДВГ с КПД 30%.Коментиран от #31
16:56 29.09.2018
29 Посмей се още
До коментар #12 от "Бай Ганьо":
2010 г. мой познат, евреин, отиде в Израел (има гражданство) с последен стадий на рак. Срещу 5 000 долара получи няколко инжекции и се завърна в БГ здрав. А на тебе, драги ми смехурко, желая дълъг и здрав живот, защото си роден професор, но българин.Коментиран от #37
17:26 29.09.2018
30 потребител
До коментар #24 от "дървени философи":
Интересувам се. Драсни повече инфо.17:34 29.09.2018
31 Антиелектрика
До коментар #28 от "333":
А колко ли голям идиот трябва да си, за да пропускаш фактът, че батерията има под 30% КПД като я оставиш 3-4 дни зимата? Като искаш 90% КПД, карай влак.Коментиран от #33
17:57 29.09.2018
32 ДВГ
До коментар #8 от "Електрошок":
Следват цилиндри, бутала .......... не не следва по-скоро следва да се запишете на вечерно училище за да разберете разликата между ДВГ и Ел. двигател.Коментиран от #35
22:51 29.09.2018
33 333
До коментар #31 от "Антиелектрика":
Ква батерия те гони в автомобил с горивна клетка, бе мъжки? На Мирай батерията е горе-долу колкото на електрическо колело, която се занимава с рекуперация, най-вероятно.Коментиран от #34
12:11 30.09.2018
34 Антиелектрика
До коментар #33 от "333":
Да си беше направил труда да четеш ли, а? Точно горивната клетка е батерията, мъжки! Докато стигне до този ел. двигател, я пак си помисли какво КПД ще се получи. Казах ти - 90% може да имаш само във влак или тролей, навсякъде където има батерии нещата стават като обикновен ДВГ, който вече е внедрен навсякъде в производствените линии на всички производители. Водородът се съхранява трудно, това е проблема, не КПД-то.12:42 30.09.2018
35 Електрошок
До коментар #32 от "ДВГ":
А стига бе!Ама има ли разлика!?Коментиран от #36
12:47 30.09.2018
36 ДВГ
До коментар #35 от "Електрошок":
За теб явно няма щом в Ел. двигател търсиш бутала.Коментиран от #38
12:58 30.09.2018
37 Бай Ганьо
До коментар #29 от "Посмей се още":
Така ми казват и в диспансера-"Професоре"13:11 30.09.2018
38 Електрошок
До коментар #36 от "ДВГ":
Абе докато хранех жюотните чух по радиото за некаква клетка,която акумулира водород и захранва двг.Не казаха за никакъв ел.матор,ама нали съм прост та не съм разбрал.Коментиран от #39
13:25 30.09.2018
39 ДВГ
До коментар #38 от "Електрошок":
Ха Ха това е като ония дето объркал задника с устата! На входа е водород и кислород а на изхода ток. Ха сега помисли къде ще го тикаш в ДВГ този ток???Коментиран от #41
14:30 30.09.2018
40 изобретател
15:30 30.09.2018
41 Електрошок
До коментар #39 от "ДВГ":
Е като на входа са водород и кислород що да не ги муунем в цилиндрите на двг ,вместо да бичим ток с много по малък кпд??Коментиран от #42, #45
19:21 30.09.2018
42 без аналог
До коментар #41 от "Електрошок":
точно заради КПД и заради това че процесът не произвежда СО2 , а само вода . Ако гориш водород в ДВГ то той трябва да отговаря на еконормите , които дестват в момента и ще действат в бъдеще , а какъв е смисъла да инвестираме в подобно нещо , когато можем да продължим да си горим въглеводороди , както до сега , при положение че петрол все още има достатъчноКоментиран от #43, #44
20:33 30.09.2018
43 Антиелектрика
До коментар #42 от "без аналог":
А викаш като гориш водород ще се изхвърля въглероден двуокис ли? Къде си бил в часовете по химия и откъде ще вземеш този въглерод, че да получиш въглероден двуокис? То е много трудно да проумееш, че когато водородът гори се отделя само вода! Или викаш водород и въглерод са едно и също като онзи виц - Иран ли беше или Ирак онази държава.21:02 30.09.2018
44 Електрошок
До коментар #42 от "без аналог":
След този коментар отивам да си върна лаптопа на лекуващия лекар да си пия хапчетата!!21:16 30.09.2018
45 ДВГ
До коментар #41 от "Електрошок":
Автомобилите с горивна клетка имат по-голямо КПД отколкото тези с ДВГ. Освен това за някой не е ОК да носят в колата си съд под налягане и отписват като цяло водорода!!!В края на краищата всеки да си прецени кое е ОК за него има много майстори които правят и коли с ДВГ на водород.
Коментиран от #47
22:14 30.09.2018
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Антиелектрика
До коментар #45 от "ДВГ":
Не всичко е КПД. Ако беше така, нямаше да има бензинови коли, а само дизелови. Идеята е ако се добива и съхранява водород, е да се ползва наличната база, а не да се правят батерии, в които да се влага платина. Тя и обикновената батерия произвежда електричество чрез химична реакция, а е не го складира като супер кондензатор, така че най-вероятно е по-удачно и водородът да се добива така, вместо да се складира. Само времето ще покаже.07:48 01.10.2018
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Нема база за сравнение
И каква е наличната база за добиване и съхранение на водород? Като те слушам излиза, че към ден днешен, има по-голямо производство, та дори излишък на водород и почти никаква база за производство на електроенергия. Ако слезеш за малко на земята, ще осъзнаеш че най-големият недостатък на ВЕИ днес, а дори не утре или в някакво бъдеще, е именно излишъка, който с КПД над 90% може да се съхрани в батерия на електромобил, или с КПД под 50% да се превърне във водород. После предлагаш този водород да бъде изгорен в ДВГ с 30% КПД. Вероятно ти си единствения който смята че КПД в случая не е важен.
Коментиран от #50
16:00 01.10.2018
50 Антиелектрика
До коментар #49 от "Нема база за сравнение":
Явно е трябвало повече да четеш. Каква база от водород? Имам предвид база от технологии и поточни линии за производство на ДВГ. Пък аре малко да спрем да си измисляме с това КПД, а. Особено в батериите е много далеч от тези 90%, защото зимата като оставиш колата 3-4 дни и ще видиш през крив макарон да има някой в любимата ти батерия! За кой ли път трябва да се казва, че 90% КПД може да имаш само и единствено при влакове и тролеи, но там където има батерии, КПД-то е далеч по-ниско. То само с празни приказки едва ли ще убедиш някой.16:44 01.10.2018
51 Нема база за сравнение
Коментиран от #52
21:14 01.10.2018
52 Антиелектрика
До коментар #51 от "Нема база за сравнение":
Кога съм казал, че водородът не бяга? А това за двата месеца за батерията през зимата, го разправяй на друг. И двете технологии в момента са със слабости. Обаче ако се търси наистина екологията, водородът е без алтернатива.21:57 01.10.2018
53 Нема база за сравнение
Коментиран от #54
08:12 02.10.2018
54 Антиелектрика
До коментар #53 от "Нема база за сравнение":
А ти изобщо четеш ли какво пиша? И стига с тъпите брътвежи за това, че Тесла можела да мине 100 км за 20 лева, защото е мега нелепица. Ще платиш 200 - 300 000 лева, за да ти е евтино ли? И само лаик може да вярва, че ако електричките станат масови, токът ще остане на сегашните цени за обикновените хора.Коментиран от #56
12:35 02.10.2018
55 Нема база за сравнение
15:08 02.10.2018
56 Нема база за сравнение
До коментар #54 от "Антиелектрика":
Сега ти прочетох отново мнението. Нали няма да се самоубиеш от това което ще ти кажа. Tesla изминава за 20 лв не 100, а 500км и то през зимата. През лятото изминава 800 километра. Едно пълно зареждане на нощна струва 12 лв - 100 киловатчаса. И това е за модел S. Модел 3 изминава 1000 километра с 20 лв.Коментиран от #57, #59
15:14 02.10.2018
57 Пазарна икономика
До коментар #56 от "Нема база за сравнение":
1000км за 20 лв. ама къде в Германия, в България, в Япония???Дори в България има 3 тарифи за ток нощна/дневна/промишлен а в Норвегия за автомобили е 0!!! Освен това бензинът в ОАЕ е 0 а в Европа има акциз и после ДДС. Ценообразуването не е проста работа и ако си отговориш на въпроса защо никой не смее да пипне цигарите и алкохола ще разбереш че Държавата трябва да вземе от някъде за да даде другаде. Типичен пример е Норвегия от къде мислиш че са парите за безплатният ток за Електричките. Много са смешни хората които искат всичко да им е безплатно но иначе говорят за пазарна икономика.
Коментиран от #58
15:33 02.10.2018
58 Нема база за сравнение
До коментар #57 от "Пазарна икономика":
"Дори в България има 3 тарифи за ток нощна/дневна/промишлен "Дрън-дрън. Има доста повече цени. Зависи дали си на регулирания пазар или на свободния. Понеже говориш само за регулирания пазар. Там има два вида партиди - промишлен ток и частни лица, като Всяка от тях има по три тарифи. Дневна, нощна и върхова. На нощна тарифа, токът се продава под себестойност тоест на загуба. Въпреки това предлагането превишава търсенето. Електромобилите ще се погрижат именно за увеличаване на търсенето и по-доброто КПД на цялата електропреносна система. Само от разликата между консумацията през деня и тази през нощта, могат да се зареждат поне два милиона електромобила без да се пипа нищо по производствените мощности и електропреносната система, а само с малко организация за часовете на зареждане.
Коментиран от #60
16:32 02.10.2018
59 Антиелектрика
До коментар #56 от "Нема база за сравнение":
Не ти ли писна едни и същи идиотщини да ги пишеш с различни никове? Я пак помисли дали аз трябва да се самоубия или ти? Кой нормален човек ще даде 200-300 000 лева, за да пести от гориво??? И кой нормален човек вярва в глупостите за ВЕИ-та като постоянно цената на тока расте, без дори 1% от автопарка да са електромобили? Апропо - ти още ли си говориш сам, като уж диктуваш на телефона - хахахахахахахаКоментиран от #61
16:34 02.10.2018
60 Пазарна икономика
До коментар #58 от "Нема база за сравнение":
Явно ти си фокусник и ще намериш 2.2 милиарда само от акциз. Ако сложим и ДДС нещата стават сериозни, ама давай бърка в шапката и да видим какво ще извадиш. А това кой какво продава и какви субсидии взема като не разбираш не говори. Тарикати те могат да живеят само до определено ниво, после се самоизяждат17:06 02.10.2018
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Антиелектрика
До коментар #61 от "Нема база за сравнение":
Я да видим кой е кухия, за да млъкнеш веднъж завинаги: Публикувано във факти.бг: Tesla изминава за 20 лв не 100, а 500км и то през зимата. През лятото изминава 800 километра. Едно пълно зареждане на нощна струва 12 лв - 100 киловатчаса. И това е за модел S". И ако разчиташ, че няма цени в сайта на Тесла, то има други сайтове с цените им и ВОАЛА: https://www.express.co.uk/life-style/cars/848277/Tesla-Model-S-Model-X-cars-price-cut - от 97 до 140 000 $ в САЩ. И пак да попитам - кой е сега кухия и кой си говори сам с телефона?Коментиран от #63
18:17 02.10.2018
63 Нема база за сравнение
До коментар #62 от "Антиелектрика":
Като се прави сравнение се сравнява между две неща. Хайде сега като си толкова остър, да покажеш и цените на водородните автомобили и как точно ще спестяваш с тях в сравнение с електрическите? И за четвърти път пропусна цената на Hyundai йоник, който е най-икономичният електромобил, когато говорим за спестяване. Автомобилите за които си дават цени се купуват заради мощността и ускорението, а не да се пестят пари от тях. Не се иска много акъл за да го разбереш. Модел 3 на Тесла се продава много по-добре от всеки един друг автомобил в класа си. Само за един ден, от него се произвеждат повече бройки отколкото всички водородни автомобили от всички марки за цяла година. Това говори ли ти нещо? Всичките тези които го купуват, постъпили са от тебе, че не си купят водороден автомобил? След максимум пет години аз ще карам електромобил, А ти след колко години смяташ да караш водороден автомобил?Коментиран от #64
18:46 02.10.2018
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 гост
12:28 03.10.2018