29 Ноември, 2018 06:46 10 400 15

Защо илюминаторите на самолета са елипсовидни

  • самолет-
  • илюминатор-
  • форма

Формата е продиктувана от инженерни съображения

Защо илюминаторите на самолета са елипсовидни - 1
Снимки: М. Богданова ©

Едва ли има някой, който при вида на самолет поне веднъж не се е запитвал защо прозорците му не са квадратни или правоъгълни, а точно елипсовидни. Особената форма е продиктувана от инженерни съображения.

Интересно е да се отбележи, че в първите пътнически самолети, прозорците действително са били правоъгълни. Такива са летателните машини от 50-те години на миналия век. Но всичко се променя при първите опити да бъдат въведени реактивните двигатели. Първите тестове са във Великобритания през 1954 г. Два иновативни самолета „Комета” с правоъгълни илюминатори просто са се пръснали във въздуха.

Обяснението е проста геометрия. Правоъгълният прозорец има четири ъгъла, съответно четири слаби точки. Най-голямо натоварване при илюминаторите има точно по ъглите и оттам тръгват и пукнатините.

Фюзелажът на самолет е подложен на физически натиск постоянно. Също така има рязка промяна на температурата и налягането по времена полет, при излитане и кацане. Разликата в налягането отвън и вътре в самолета може да достигне три пъти. В резултат при използването на правоъгълни илюминатори се амортизира металът, което може да доведе до инциденти, тъй като фюзелажът по ъглите, където са илюминаторите, става уязвим. Съвсем друга е ситуацията, когато става дума за кръгли илюминатори. Там каквото и да е натоварването, то е разпределено равномерно и няма точка на критично напрежение.

Защо илюминаторите на самолета са елипсовидни

Защо илюминаторите на самолета са елипсовидни


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 гост

    17 10 Отговор
    много се съмнявам авторката да е правила снимките за да си изтипосва името на тях

    Коментиран от #2

  • 2 До гост

    11 4 Отговор

    До коментар #1 от "гост":

    Точно тя ги е правила
    https://m.fakti.bg/bulgaria/206479-nai-golemiat-samolet-poseti-sofia-snimki
  • 3 Царя

    11 4 Отговор
    Много просто ,не са квадратни ,правоъгълни и триъгълни защото се пукат ....

    Коментиран от #9, #11

  • 4 Паток

    11 2 Отговор
    Такава дограма е имало на пазара, такава са сложили! За по евтино, никой не си слага такива джамове вкъщи!

    Коментиран от #5

  • 5 незнайко

    4 1 Отговор

    До коментар #4 от "Паток":

    Много скъпо ще излязат такива прозорци за бита !
  • 6 гост

    10 1 Отговор
    Философията е в основата на всичко
  • 7 Никола

    3 1 Отговор
    Всеки има право на мнение
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 80%

    3 1 Отговор

    До коментар #3 от "Царя":

    Браво откри топлата вода, цар си !
  • 10 Random

    5 2 Отговор
    Британците ако успеят да направят нещо надеждно ще ме изумят.
  • 11 гост

    5 4 Отговор

    До коментар #3 от "Царя":

    Еми да , ама не ! На едната снимка , ако виждаш има изтребител , при който всичките изброени натоварвания са в пъти по-големи , но о чудо , всички стъкла в изцяло остъклената му кабина имат поне по два остри ъгъла , а някои и по четири !!!! Но просто самата форма на стъклата и МАТЕРИАЛА за тях са други !!! Същото се отнася за стъклата на пилотската кабина на пътническите !! Така че всичко в тоя свят е компромис , в случая на пътническите прозорци , най-вече на цена !!!
  • 12 ИМПЕРИАЛИСТ

    5 0 Отговор
    Когато журналист коментира инженерен проблем се получава...профанация.
  • 13 Справка

    2 0 Отговор
    С облите илюминатори се избягват острите ръбове, които концентрират напрежението в метала и е причина за разрушаване на корпуса. Явлението наричано "умора на материала" е причината за много катастрофи на първият голям реактивен пътнически самолет DH-106 Comet. Той е бил с правоъгълни илюминатори. За информация и прозорците на кабините са с обли краища, а не с остри!

    Коментиран от #14, #15

  • 14 гост

    1 0 Отговор

    До коментар #13 от "Справка":

    Може би , за по евтините основно !! Съжалявам , че не мога да публикувам директно снимки , а линковете обикновено се премахват !
  • 15 гост

    3 0 Отговор

    До коментар #13 от "Справка":

    И остана въпроса за изтребителите , примерно , хаах !!