35 119 51

Как да помпаме зимните гуми?

Радослав Славчев

Различните действия, свързани с управлението и обслужването на автомобил в зимни условия винаги са по-трудни. Това важи и за прости действия, като помпането на гуми през зимата. Известно е, че повечето газове се свиват при ниски температури и намаляват своя обем, а въздухът също е газ или по-точно - смес от газове. Как тогава да помпаме гумите на автомобила през зимата?

Доказано е, че с понижаване на температурата с осем градуса, налягането в автомобилната гума пада с 0.1 бара (10 кПа, 0.1 атмосфери). Така, ако при температура от +20ºС гумата е напомпана с налягане 2.4 атмосфери (допускаме този показател теоретично, като предписание от производителя), при -20ºС налягането в гумата ще падне до 1.9 атмосфери, което е по-малко с почти 20% от предписаното от производителя.

Някои ще кажат, че такива температурни разлики има само в развинтеното ни журналистическо мислене, но не е съвсем така. Повечето помещения, където гумаджията балансира и помпа машата гума са със стайна температура, а зимата двуцифрени минусови температури не са рядкост. Други ще кажат, че по-ниското налягане на гумата през зимата е добре за проходимостта.

Това също е така, но само в един случай - при шофиране на сняг. А в повечето случаи, дори и у нас, зимата караме по изчистени пътища с по-меки гуми, което е вредно както за самите зимни гуми, така и за безопасното управление на автомобила - управляемостта се влошава, колата става по-податлива на странично поднасяне и не на последно място се увеличава разходът на гориво.

Изводът е следният. При "преобуване" на автомобила от летни на зимни гуми, искайте от гумаджията да ги напомпа с 0.2 атмосфери над предписаното от производителя. Така ще компенсирате свиването на газовете при минусовите температури, а в същото време, това няма да се отрази на контактната площ на гумата спрямо асфалта и оттам на сцеплението ѝ.



Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • onq s konq
    Отговор
    1 15:48  04.12.18
    Язе на беенвето не ги помпам зимъска щото то седи на трупчета дока не огрее слънце !

    Коментиран от #39

  • Шофер
    Отговор
    2 15:50  04.12.18
    Аз ги помпам с компресор, с чист софийски въздух. Толкова по темата.

    Коментиран от #3

  • Гост
    Отговор
    3 16:04  04.12.18

    До коментар #2 от "Шофер":

    колега и при теб ли има дрънкане в колелата от нещо все едно камъчки си хвърлил? и аз с такъв чист въздух ги помпам, ама май и противотежести има вътре, като баластри.
  • OPEL OPC
    Отговор
    4 16:26  04.12.18
    Помпайте ги с азот и няма разлики

  • Анани Куртев Пурко
    Отговор
    5 17:05  04.12.18
    Па я зиме и лете, все с едни и същи гуми карам, ама помпам ЯКО с тЕх!
  • решението
    Отговор
    6 18:07  04.12.18
    Помпете с азот !

    Коментиран от #50

  • чичо Кой
    Отговор
    7 18:15  04.12.18
    а защо не е споменато никъде, че когато автомобила се движи , гумите следователно и въздуха в тях се загряват, в следствие на което се вдига налягането...Преди да пишете тези статийки, се замислете малко, защото , ако ви вярват хората и правят тези глупости, които предлате, ще им "изпадат пломбите"!

    Коментиран от #9

  • Голям Слон
    Отговор
    8 18:18  04.12.18
    Имаше години, в които "всесезонните" български гуми се караха на 1.5 бара максимум. Което имаше определен ефект на сняг и лед. Сега, когато технологиите са много напред и има чудесни зимни гуми, те се помпят точно толкова, колкото е казал производителят на АВТОМОБИЛА, а не на гумата. Тук вече и други написаха - помпете с азот. Там свиването и разширяването е минимално.

    Коментиран от #17

  • Голям Слон
    Отговор
    9 18:26  04.12.18

    До коментар #7 от "чичо Кой":

    Слез някой път от колата, докато си се движил по магистралата, и си пипни гумата. Ще останеш изненадан - гарантирам :-)

    Коментиран от #10

  • чичо Кой
    Отговор
    10 18:41  04.12.18

    До коментар #9 от "Голям Слон":

    а ти, преди да тръгнеш си премери налягането в гумите и след 100-200 км магистрала си го провери пак, и ще останеш изненадан :)

    Коментиран от #11

  • Голям Слон
    Отговор
    11 18:47  04.12.18

    До коментар #10 от "чичо Кой":

    Асфалтът зимата е по-студен от околната температура. Лятото е много по-горещ. Ако смяташ, че движейки се по леден път и при ледена температура въздухът в гумата ти се загрява и съответно разширява - жестоко грешиш. Казах ти какво да направиш. Ще видиш, че гумата ти е същия лед, както и асфалтът. За какво раширение на въздуха ми приказваш въобще?
  • Митко
    Отговор
    12 19:49  04.12.18
    Научете български помпиме а не помпаме

    Коментиран от #13

  • Голям Слон
    Отговор
    13 20:11  04.12.18

    До коментар #12 от "Митко":

    "Помпиме" се казва по селата. В градовете е ПОМПИМ!

    Коментиран от #35, #51

  • Сун Хан
    Отговор
    14 20:24  04.12.18
    Когато видиш парчета от спукана гума, зимно време по пътя, трябва веднага да се запиташ : -Живи ли са пътуващите? Гума напомпана с АЗОТ, шансовете да оцелееш са почти нулеви! Цялата се пръска на парцали, даже и минимална скорост. С 30 километра след Вакарел се спасих по чудо! Никакъв азот

    Коментиран от #15

  • Голям Слон
    Отговор
    15 20:28  04.12.18

    До коментар #14 от "Сун Хан":

    Пълни тъпизми. Не ми се сърди. Тук азотът няма нищо общо. :-) Казвам ти, защото съм гърмял 3 от 4 гуми на АМ "Тракия". И няма никакви парчета :-) Купувай качествени гуми, а не n-та употреба от кварталния вулканизатор.

    Коментиран от #30

  • 16 20:33  04.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 68км
    Отговор
    17 20:37  04.12.18

    До коментар #8 от "Голям Слон":

    Абсолютно съгласен съм с теб! Указанията ги има при отваряне на вратата и са залепени със стикери НА АВТОМОБИЛА (калници или врата) с уточнение в книгата-упътване за експлоатация на автомобила. Пише си колко трябва да са предните и задните, съобразено с пътното поведения и масата при изпитанията, които преминава даденият модел автомобил и съгласно конструкторите и инженерите за максимална безопасност- другото е улични лафове...
  • бат мишо
    Отговор
    18 21:06  04.12.18
    Гума надута на 2 атмосфери със 240 км в час става 3 атм студено било навън НЯМА ЗНАЧКА - ГРЕЕ - затва астероиди като навлзат в атмосферата ИЗГАРЯТ нищо че горе температурата Е МАМСИ ДЖЕЙС от студ на 25 км нагоре-на 1 еверест на 8 км е -50 сметкай како е на 3 евереста 25 км ОБАЧЕ ТОЧНО ТАМ АСТЕРОИДИТЕ ГОРЯТ КЪТ ФАКЛИ -имаш ли триене ИМАШ ГРЕЕНЕ - ИМАШ ЛИ ГРЕЕНЕ ИМАШ РАШИРЯВАНЕ ЗАТВА НА СЯКА ГУМА ПИШЕ- ТОП СПИЙД еди колко си ЧЕТЕТЕ ГО -то се менка от броя платове и охл способност на шарката И ОТ ГОЛЕМИНАТА НА ГРАЙФЕРА - обясних ви го кът на 9 г ми син с еверест астероиди ДА МЕ СФАНЕТЕ ЗАМИСЛЯЛИ ЛИ СТЕ СЕ ЩО СНЯГ ВРЕД А КОЛОВОЗИТЕ СУХИ - щото ГУМИТЕ ГО ИЗСУШАВАТ ЩОТО СА ГОРЕЩИ ЗАМИСЛЯЛИ СТЕ СЕ ЩО ПИЛОТИТЕ ПРАЯТ ЗАГРЯВАЩА ОБИКОЛКА - како точно си мислитте че се загрява в ЗАГРЯВАЩАТА ОБИКОЛКА- кафето им ли ИЛИ ГУМИТЕ АДЖЕБА - щели да са гумите с 200 студени кът снега БАБА ВИ ФЪРЧИЛОТО ако има кък както караш с 200 да си опреш цигарата до гумата ще се запали ве

    Коментиран от #29

  • Мемфис
    Отговор
    19 21:14  04.12.18
    При движение макар и зимно време, гумите се загряват с 0,1-0,2 afa. Питайте ваши познати, които имат системата са следене налягането на гумите по време на движение.
  • бат мишо
    Отговор
    20 21:15  04.12.18
    ПС пропуснах да отбележа че освен скоростта и теглото има начка колко ще се сгрее гумата - от по високото триене на по тежкото МПС- знаейки нивото на останалата в страната паплач - обяснявам с пример при ЕДНАКВИ ГУМИ и с ЕДНАКВА СКОРОСТ и НА ЕДНО И СЪЩО ПОКРИТИЕ - гумите на по тежкото МПС ще се загреят ПОВЕЧЕ -беше някаква елипса грофиката понеже е непропорционално- имаше връзка с непропорционално нарастващото възд съротивление - къкто съпр при 200 не е 2 пъти по голямо от при 100 км в час а 2.5 - некъф коеф беше който забраих с който се праска и съпротивлеенето и греенето - расте лавинообразно с растежа на скоростта и вече при 20000 км в час е ПОЧТИ отвесна права графиката - т е пламваш за секунди кът астероид навлязъл в атмосферата И НИКЪВ СТУД НЕ ГО ГАСИ
  • бат мишо
    Отговор
    21 21:23  04.12.18
    искъх да се сетите сами че с 5 човека в колата или с товар в камиона гумите ви ще се загреят повече отколкото празни .което е честа причина камионджиите НАЙ ЧЕСТО да ни гледате да праим гуми когато сме натоварени мъжката
  • бат мишо
    Отговор
    22 21:33  04.12.18
    всички изброени от мене факи сте ги виждали - просто не сте ги анализирали - научете се да ВИЖДАТЕ света който гледате -задавайте си въпроса защо и живота на всички ни ще е по прост и лесен-пример - Защо най често камионите и автобусите които виждам да правят гуми са пълни - защото са натоварени ли , ЕДВА ЛИ - ако беше от натоварването щяха да гръмнат още при поставянето на товара - що чак на пътя - ЗНАЧИ освен товара и скоростта има връзка -така а защо на товарните гърмят като оръдия -ми явно имат по голямо налягане като се движат И ЕТО ГО ОТГОВОРА - спрете да преминаватте транзит презз тоя живот хорааааа МИСЛЕТЕ ЗАЩО ни се случва това и това и ще ззаживеем по добре ПРИМЕР за следващ въпрос -ЗАЩО В ДЪРЖАВАТА МИЗЕРИЯТА РАСТЕ
  • бат мишо
    Отговор
    23 21:36  04.12.18
    ето примерна пътека на отговорите - защото корупцията и престъпността растът - ЗАЩО РАСТЪТ - органите които трябва да жи борят НЕ ЖЕЛАЯТ да ги борят - ЗАЩО - защото не ги е страф от последствията - ЗАЩО- защоо съдиитте и прокурорите и шерифите не са избираеми както в САЩ и не им пука за мн на народа относно решенията им И СА НЕСМЕНЯЕМИ ако обслужат еди кой си
  • 24 21:42  04.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • бат мишо
    Отговор
    25 22:00  04.12.18
    сички горни закони ВАЖАТ САМО НА Планетата Земя, при движение в атмосфера .При други планети други гравитации и черни зупки гореспоменатите закони търпят изменения които не мога да прогнозирам И Нютон из писмо до негов колега
  • бат мишо
    Отговор
    26 22:03  04.12.18
    и други състави на атмосферите май имаше-отдавна скъсаф с ученето и от въртене на чекръка с 3 висши в гробаджийска държава поипростях
  • Българин
    Отговор
    27 22:53  04.12.18
    Зимата се кара с по меки гуми имат повече контактна площ не пишете глупости.
  • 28 23:04  04.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Паднал възнак
    Отговор
    29 00:48  05.12.18

    До коментар #18 от "бат мишо":

    Мечтател, ти с 240 ли караш? Тоя пример със следите от гуми направо ме втриса - значи снега се топи, защото гумата е гореща, а не защото минават коли? еми да те питам, защо в задръстванията не се трупа сняг, а остават следи - питам те като човек живеещ в Москва ))) Астероиди си слагаш за свидетели на убежденията, а пътечките в снега, дето ги правят хората са защото отиват някъде са направени от висока скорост, така ли??? Много ама много си умен, а тея дето ти слагат плюсове трябва да си ги направиш роднини, за да ни избавят от лошите гени...
  • 30 02:09  05.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Минаващ от тук
    Отговор
    31 02:33  05.12.18
    Карам с вентили с датчици за налягането. То си показва.
  • 32 03:48  05.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Голям Слон
    Отговор
    33 05:40  05.12.18

    До коментар #30 от "999":

    Толкова си елементарен, че чак сметка не можеш да си дадеш. Ами, например, пръскат се 3 от 4 гуми, когато някой философ, като бате ти Мишо, не си укрепи товара и го разпилее по пътя. А навън е тъмна нощ с проливен дъжд.. А ти си караш лудо със 75 и си мислиш, че хубаво правиш, защото си взел всички мерки за безопасност. Уви. "Налиташ" на разпиления товар от бат Миш и си готов. Но си е друго някой да ти го смели и напише.
  • гощо
    Отговор
    34 07:08  05.12.18
    Според предписанията на производителят на колата трябва да карам зимата с 2,9 задни до 3,1 предни гуми. Пробвах и ми паднаха пломбите. Та си ги напомпАх както дават за лЕтните 2,5-2,6
  • Минка
    Отговор
    35 08:01  05.12.18

    До коментар #13 от "Голям Слон":

    Голям слон,Голям слон си.
  • оффройд
    Отговор
    36 08:48  05.12.18
    Аз на Самурая ги карам на 1.4 атм., на Сорентото на 2.2 и няма грижи зимъска.
  • PlimP
    Отговор
    37 09:47  05.12.18
    with the brown point(който трие, сюргюн да го порази)
  • Прост
    Отговор
    38 11:06  05.12.18
    Абе, спрете хероина, как гума с малко по-ниско налягане ще има по-ниско сцепление

    Коментиран от #48

  • Коня
    Отговор
    39 11:31  05.12.18

    До коментар #1 от "onq s konq":

    А бе вземи си напомпай малко мозък в кухата кратуна ,ха ха
  • Пак аз
    Отговор
    40 11:45  05.12.18
    Аз ги помпя на газстанцията с пропан-бутан и свърши ли бутилката на трабанта я допълвам от гумите
  • Иванов
    Отговор
    41 13:17  05.12.18
    Благодара за полезната статия.
  • бензино наполони
    Отговор
    42 14:32  05.12.18
    И през зиме и през лете гумите требва да са напомпани толкова колкото ги дава производителя на колата.Те тва е истината.Не вервайте на разни журналисти и специалисти
  • ВИДЯЛ МНОГО СВЯТ
    Отговор
    43 14:43  05.12.18
    Дори и на сняг е по добре да са препомпени.Колкото по-малка е площта на контакт със снега,толкова по добре.Рали колите зимата карат с гуми 3-4 пъти по-тънки от обикновените. Що така?

    Коментиран от #44, #45

  • нафто
    Отговор
    44 15:17  05.12.18

    До коментар #43 от "ВИДЯЛ МНОГО СВЯТ":

    Ти по добре си виж празната глава.
  • Непрофесионалст
    Отговор
    45 15:25  05.12.18

    До коментар #43 от "ВИДЯЛ МНОГО СВЯТ":

    Щото ги карат професионалисти, които искат да се движат бързо. Ние сме аматьори, които искаме да се движим сигурно.
  • ОДА ЖОН ИЗКЕНЗВАНЕ
    Отговор
    46 19:27  06.12.18
    аз зимата на 205 55 16 си ги правя 1.7 атмосфери и карам идеално в леда сутрин

    Коментиран от #47

  • Друго 20
    Отговор
    47 20:46  06.12.18

    До коментар #46 от "ОДА ЖОН ИЗКЕНЗВАНЕ":

    Аз пък зимата махам гумите и на лед е стабилка няма мърдане.

  • Минаващ от тук
    Отговор
    48 21:39  06.12.18

    До коментар #38 от "Прост":

    Ще ти обясня. Ниското налягане прави гумата по-мека, съответно с повече контактна площ върху асфалта. Налягането, което колата оказва върху асфалта е функция от тежестта на автомобила към контактната площ на колата. По-малко контактна площ върху определено тегло, означава, че това тегло се разпределя върху по-малко площ и съответно натискА върху сантиметър на квадрат е по-висок. Това е полезно при сухи, мокри и заледени пътища, когато по-големия натиск върху асфалта не позволява колата да се хлъзга. При сняг обаче по-високия натиск води до задълбаване на автомобила надолу, докато изпускането на гумата води до увеличаване на площта на гумата, което означава, че оказва по-малко натиск върху квадратен сантиметър, или по-малко задълбава надолу в снега. Нещо като снегоходки. В крайна сметка обаче при съвременните безкамерни гуми прекаленото изпускане на налягането може да доведе до приплъзване по джантата и рязко изпускане на въздуха. Особено на завой, което пък е още по-опасно. Виждал съм такава катастрофа и докато се чудеха от какво е станало ги заведох до гумата. Точно на завой беше станало. Слаба Богу нямаше ударени, понеже скоростта е била по-ниска. Такива ми работи. Всеки си прави избора, но за предпочитане е нова зимна качествена гума или ползване на верига при лед и трудно проходим сняг. И най-вече, ако нямаш наистина спешна работа не се натискай да пътуваш. Че като заседнеш, не само ще мръзнеш, ами и на снегорините ще пречиш. Пийси ракията на топли и ж
  • Минаващ от тук
    Отговор
    49 21:40  06.12.18
    Пий си ракията на топло и жив и здрав.
  • висок
    Отговор
    50 11:40  07.12.18

    До коментар #6 от "решението":

    Любимата ми тъпня, помпете с азот! Алооо, въздуха нали е 80% азот бе! Каква е разликата между техническия азот и въздуха? Самолетите ги помпят с азот за да няма влага!!!! Горе при минус 60 гр. тя замръзва, при кацане гумите рязко се загряват и става взривно изпарение на влагата.... затова тъпчо! Ако искаш и с неон си пълни гумите, може да ти светне между ушите!
  • Малък Чешит
    Отговор
    51 13:41  07.12.18

    До коментар #13 от "Голям Слон":

    Глаголът е "помпам"....:)

Напиши коментар:


Публикувай