38 807 44

Трябва ли да се включва климатик през зимата?

Трябва ли да се включва климатик през зимата?
Радослав Славчев

Лятото, в големите горещини, е много приятно да имаш климатик в автомобила. Зимата обаче болшинството от водачите на моторни превозни средства забравят за него. За мнозина работата му е свързана само с повишаване на разхода на гориво, но всъщност климатичната инсталация на колата трябва да се включва и през студените месеци от годината. Защо?

Като за начало, трябва да припомним, че автомобилите с климатични системи се делят на такава с климатик и с климатроник, като последният се отличава с електронна част, която сама регулира температурата в купето. В системата има газообразно вещество, което е с налягане от порядъка на 20 атмосфери.

Схемата на неговата работа е съвсем проста и се основава на законите на термодинамиката: при компресиране фреонът се загрява, а когато се разширява - се охлажда. Системата на устройството е затворена и хладилният агент циркулира по неговата верига.

Самият въздух, който влиза през климатичната инсталация в купето е доста по-сух. Поради температурната разлика влагата от въздуха се кондензира в клетките на радиатора на изпарителя. По този начин потокът вътре в купето се изсушава. Попадайки в салона на колата този въздух жадно започва да поглъща влагата.

Този ефект може много добре да се използва през зимата, когато стъклата се запотяват. Включите ли климатика, те ще се отпотят много по-бързо. Мизерната разлика в разхода на гориво не си заслужава. Бързото отпотяване на стъклата е не само удобство, а и влияе пряко на т.нар. пасивна безопасност.

Има и още една причина, поради която трябва да включвате климатика през зимата. Специалистите препоръчват това да става минимум веднъж месечно. Причината е, че хладилният агент в системата се използва и за смазване на частите на компресора, както и удължава живота на уплътненията и свръзките. Ако тези гумени съединения се разсъхнат, изтичането на фреон се случва на момента.



Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Mpower
    Отговор
    1 15:26  09.01.19
    Климатроника на 23 градуса целогодишно и забравям да го пипам
  • Караиванов
    Отговор
    2 15:28  09.01.19
    Тези съвети са ми добре известни, но и са абсолютно верни и задължителни. Хубаво е, че пишете такива неща, защото има начинаещи шофьори, които трябва да имат елементарна автомобилна грамотност. А новите такива са все по-малко.
  • Елементарно Уотсън
    Отговор
    3 15:30  09.01.19
    Мога ли да попитам, а отворът където изтича конденза, като замръзне при - 5 градуса, кога ще се отпуши? И следващият път като пуснеш климатика няма ли да е по-зле, много ги рабирате тези работи...

    Коментиран от #10, #23, #37

  • куку руку ку
    Отговор
    4 15:32  09.01.19
    Пежо 306 от 94-та с автоматичен климатик (не е климатроник), в момента в който се насочи въздухът да отива само към стъклото и климатикът се включва автоматично.

  • джими
    Отговор
    5 15:32  09.01.19
    не се бях замислял. Колата ми сама си включва климатика като пусна да духа на предното стъкло и аз обикновено го спирам, защото двигателя се затормозява, а и не ми се струва нужно. Мисля от тук насетне да го оставям да работи от време на време. От статичта обаче изразът "отпотява" ме впечатли най-много:)))))

    Коментиран от #11, #43

  • Антиелектрика
    Отговор
    6 15:34  09.01.19
    На някои автомобили климатикът не може да се изключи ако е в режим за обдухване на стъклата.
  • Бай Шиле
    Отговор
    7 15:34  09.01.19
    Статията е вярна.В книжката на някаква немска кола изрично го пишеше в раздела за климатика.От четири години не съм допълвал климатика на 20 годишна кола.
  • БОБИ КОЧА
    Отговор
    8 15:36  09.01.19
    Климатика се пуска зимата но се търси ден с положителна температура ,климатроника изобщо не тръгва при отрицателна температура !
  • Бай Тошо
    Отговор
    9 15:46  09.01.19
    Климатроник и Климатик НЕ топлят, някой грешно си мислят че се топлят с климатроника , помагат за изсушаването на въздуха в купето и по бързо се почиства запотеното стъкло

    Коментиран от #13, #17

  • Бай Иван
    Отговор
    10 16:06  09.01.19

    До коментар #3 от "Елементарно Уотсън":

    При мен под 5+ градуса климатикът не се включва . На повечето автомобили с климатроник мисля също е така . От там няма как да замръзне оттичащата се вода
  • Зайко Байко многознайко
    Отговор
    11 16:22  09.01.19

    До коментар #5 от "джими":

    Да големи езикови изобретатели, думата е " изсушава". Отпотява, кърти мивки. Редакторите май много се престарават да оригиналничат и често не им се получава. За климатиците, което е писал е вярно, но с ОТПОТЯВАНЕТО,ми идва в повече, като следните думи, СТОПИРАНЕ ВАКАНЦУВАНЕ....???
  • Петър Андонов
    Отговор
    12 17:22  09.01.19
    На мен пък някъде към 4-5 литра бензин на един резервоар ми "изяжда" климатика през зимата,така че въобще не е верно, че разходът му бил нищожен. Минавам 1200 км/месечно и всеки може да си направи сметка дали климатикът харчел символично. Просто никой не го е смятал.
  • Хахото
    Отговор
    13 17:35  09.01.19

    До коментар #9 от "Бай Тошо":

    Използвай новата дума отпотява.
  • 112
    Отговор
    14 18:36  09.01.19
    При мен пише че когато навън температурата е под 5 градуса компресора не работи въпреки че е на автоматичен режим. Явно от някакви съображения за сигурност.
  • MAZDA 3
    Отговор
    15 21:47  09.01.19
    Някои коли ,като мойта например,имат зимен режим(размразяване),при който с натискането на един бутон тръгват подгрева на предно ,задно стъкло и огледала заедно със климатроника(сет поинт 23С) да изсушава запотяването,така и колата се затопля преди да почне да грее парното от двигателя.И хубавото е че се изключва автоматично когато мотора загрее!Само така си карам зимата и е песен!Като добавиш и подгрева на седалките ,рано сутрин потеглянето е без тракане на зъби!Е,можеше и по-добре:подгрев на волана ,но за следващата!

    Коментиран от #40

  • ГОСТ
    Отговор
    16 21:55  09.01.19
    ОБАСНЯВАМ НА ПРОСТОЛЮДИЕТО та разликата между климатик и климатроник в КОЛАТА е че климатроника ти прави и топло и студено а климатика само студено а топлото е от двигателя тоест ако е на контакт само климатроника ще духа топло а климатика никога няма да топли при студен двигател

    Коментиран от #21, #41, #44

  • МАZDA 3
    Отговор
    17 22:09  09.01.19

    До коментар #9 от "Бай Тошо":

    Бай Тошо,има една френска кола която изобщо няма парно а само еъркон(термопомпа) за топло и студено=Рено Шафран!
  • Не разбирам и съм за малко
    Отговор
    18 22:17  09.01.19
    Забравяте едно важно нещо..., че при под 4 градуса(на някои коли е различно) компресора на климатика не сработва.
  • 19 22:30  09.01.19
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Шашавия
    Отговор
    20 23:01  09.01.19
    Тва климатика е като каца явно... Не го ползваш и се разсъхва... Не знаех че и отпотява...
  • Язе
    Отговор
    21 23:52  09.01.19

    До коментар #16 от "ГОСТ":

    Гост та просТ.Климатик или климатроник в колата топло не духат.Около нула градуса и компресора не се включва.Всичко друго е вятър.
  • ГостЪ
    Отговор
    22 23:57  09.01.19
    Очаквам статия на тема за какво се ползва топлата вода . И евентуално за историята на откриването и - от руснаците през 44та в Берлин ...
  • Пиж ми яжката
    Отговор
    23 23:58  09.01.19

    До коментар #3 от "Елементарно Уотсън":

    Конденз имаш като охлаждащ купето лятото. На пуснат компресор и режим "топло" нямаш конденз на вътрешния радиатор. По-добре не коментирай, а чети и извличай ползи.

    Коментиран от #32, #34

  • 666
    Отговор
    24 01:10  10.01.19
    Аз си го държа между 21 и 23 постоянно. Не изключвам компресора и никога нямам проблеми с изпотяване на стъклата. Много хора нямат култура за използване на кломатика!
  • гост
    Отговор
    25 01:16  10.01.19
    Лятото, в големите горещини, е много приятно да имаш климатик в автомобила и много орасно за здравето ако се увлечеш при ползване.
  • гост
    Отговор
    26 09:35  10.01.19
    Затова си има климатроник, който пуска климатика при нужда или когато се натисне копченцето за бързо затопляне и размразяване.
  • е няма начин
    Отговор
    27 09:58  10.01.19
    Така, почти прочетох 80% от коментарите, реално като се включи климатика през зимата на топло (за тези които са на климатик, на климатроник е с отделното копче за предното стъкло)- да изсушава въздуха, но не забравяйте, че след като изключите климатика остава един частичен влажен въздух, който пак може да предизвика запотяване на стъклата и може от раз да се хвърлиш в един омагьосан кръг... но все тая, ползвайте си екстрите и си карайте колите разумно (не БАВНО, а РАЗУМНО, че има разлика ;-)
  • Митре ле
    Отговор
    28 10:20  10.01.19
    Е по големи глупости не бях чел... Кой климатик работи при минусови температури бе.? М? Обслужването на стъклото ( предното) е със студен въздух и зиме и лете,дори и с климатроник.
  • Тони
    Отговор
    29 10:30  10.01.19
    "разсъхнат " , " отпотявам " . Моля те,Радо, гръмни се .
  • Първобитен
    Отговор
    30 11:25  10.01.19
    Пали печката
  • Пълен СМЯХ
    Отговор
    31 11:26  10.01.19
    "отпотят, отпотяване" и чичо гугъл не е чувал .......... ку, ку. "В системата има газообразно вещество, което е с налягане от порядъка на 20 атмосфери." - ку,ку R134a при -26,5 °C е в течна фаза 0 атмосфери. Хладилните агенти при различни температури променят налягането си. "въздуха се кондензира в клетките на радиатора на изпарителя" - ку,куку...охохох ......... "хладилният агент в системата се използва и за смазване на частите на компресора"- кукуку това е газ.......охохох..... маслото смазва. КЛИМАТИЗАТОР е правилната дума. "Климатика" - климатизатора при температури под 5°C не РАБОТИ!!!! Не ЗАБЛУЖДАВАЙТЕ хората с невежеството си. И на пролет в сервиза за профилактика.

    Коментиран от #33

  • ПроС
    Отговор
    32 11:37  10.01.19

    До коментар #23 от "Пиж ми яжката":

    Ти си малоумен БЕ, и коментари пишеш.
  • Вярно
    Отговор
    33 11:40  10.01.19

    До коментар #31 от "Пълен СМЯХ":

    Казаното вярно, но автора на статията какво да го правим, като ни лъже тука????????????????????
  • ти я ЯЖ
    Отговор
    34 11:47  10.01.19

    До коментар #23 от "Пиж ми яжката":

    "Публикувано във факти.бг: На пуснат компресор и режим "топло" нямаш конденз на вътрешния радиатор. По-добре не коментирай, а чети и извличай ползи. " ах, ах,ах и този е хладилен инДжинер. Драги ми смехурко много си заблуден при работещ компресор кое КОНДЕНЗИРА??? Пр.С но и с коментар.
  • Един от нас
    Отговор
    35 13:43  10.01.19
    А, като ви остарее уплътнението на компресора, и зимата се вдърви, т.е. няма да държи и като пуснеш климата през зимата, ще се чудиш лятото, къде ти е отишъл фреона... Бля, бля... Говоря от опит, бай дъ уей...
  • Гост
    Отговор
    36 14:16  10.01.19
    Пак статия от поредицата "откривам топлата вода". В ръководството на колата е добре описано как се борави с колата като се започне от това дали да се загрява през зимата, мине се през това дали да се охлади турбото и се стигне то това как, защо и по какъв начин да се ползва климатичната инсталация на колата.... Компресорът на климатика просто не се включва през зимата без значение дали го натискате или не! Миналото лято поради дефектен термометър за външна темература при 24 градуса зададена температура на климаторника и при 30 външна, но според колата -5 през лятото духаше топло. Принудително се опитвах да включвам компресора, но поради дефектния термометът той беше постоянно изключен. От там насетне си правете изводите дали през зимата като го включвате той наистина работи.
  • Paf4
    Отговор
    37 14:37  10.01.19

    До коментар #3 от "Елементарно Уотсън":

    Проблеми няма и при минус 20! От 60-те години я има тази технология.
  • 124578
    Отговор
    38 15:12  10.01.19
    На трилъчката на всяко десето палене климатроника сам включва компресора - с цел смазване на частите.
  • Гугълски шофьор
    Отговор
    39 18:57  10.01.19
    Ако колата няма климатик или климатроник необходимо ли е през зимата да го включвам ? Мисля, че моята кола няма такива работи, а може и да има , но аз да не зная кои са и къде са. Купих колата м.г. октомври, нова за 78 000 лева Произведена е в Германия. Не пиша марката заради рекламата. Възможно ли е изобщо да няма тези неща. Или трябва да прочета какво пише в Книгата - инструкциите. Четох , но много малко. Видях , че набира 100 км. за 8 секунди и приключих с четенето. Наскоро усетих , че седалките и облегалките станаха топли, кой знае какво съм натиснал без да искам. Не съм много грамотен, купих си свидетелство за осми клас заради курса за шофьори. А бе образован съм като Георги Харизанов. Изказът ми е като на премиерът Борисов, знаете той как говори , нали ? Ето нещо казано от него: "Аз вечерАх със царо и му казАх да оди да се опрай с ония ора, щот са рИшили да му земат имотите."
  • Ей лъолъо
    Отговор
    40 19:12  10.01.19

    До коментар #15 от "MAZDA 3":

    А не искаш ли и подгрев на друго нещо лиглъо женчо

  • проСССС
    Отговор
    41 19:44  10.01.19

    До коментар #16 от "ГОСТ":

    е и тоА е инДЖинер. хахаххахахахахаха ..........слаба държава..........
  • 42 12:12  11.01.19
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Кумчо Вълчо
    Отговор
    43 15:00  11.01.19

    До коментар #5 от "джими":

    Прав си пич ,изсушава е правилното ама неграмотноста е повсевместна.
  • Хайл
    Отговор
    44 16:24  11.01.19

    До коментар #16 от "ГОСТ":

    Ти като оня коч-щом е камион с ремарке значи се казва тир...та да обясниш как аджеба топли климатроника като прави студено както климатик само че температурата я регулираш по електронен начин,а не въртиш копче като климатик-обясни на простолюдието...ако ти откача ремъка на компресора ще имаш ли климатроник?

Напиши коментар:


Публикувай